abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:57:11 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106449850
Welkom in deel 26 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.

Het vorige topic sloten we met de nieuwjaarsreceptie. c_/
.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:14:28 #2
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106523587
Nog twee dagen en dan kunnen we weer vreugdevolle studievaardigheden, huiswerk, kennis etc. brengen aan onzer aller geliefst grut. :P

Hebben jullie nog veel voor je werk gedaan in de KV?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:42:18 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106524352
Nee, ik heb helemaal níks aan school gedaan - genoten van mijn rust en geen "gezeur" aan mijn hoofd. ;)

[ Bericht 27% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-01-2012 18:00:07 ]
.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 21:03:52 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106537457
Ik ook helemaal niets, morgen ga ik mijn tas weer opzoeken en kijken hoe de zaken er ook alweer voorstonden. Heb wel weer zin om aan de slag te gaan!

Gaan hier nog docenten staken?
pi_106547335
ga niet staken. Ben blij dat er juist geen lessen uitvallen.
Als docenten ballen zouden hebben zouden ze in hun vrije tijd staken. Maar nee dat is te kostbaar. Ik zou wel staken dan.

Heb een paar dingen gedaan in de KV. Eigenlijk te weinig, dus ben nu een beetje aan het stressen.

Heb zojuist mijn lesplannen voor de tweede en derde klas gemaakt (gelukkig allemaal parallelklassen).

Nu nog een projectplan schrijven.

Hoe beginnen jullie trouwens je lessen na de KV?
Ik ben van plan toch klassikaal kort even wat dingen te herhalen. Soort van voorkennis van het geleerde weer even opfrissen.

Zat te denken aan een soort korte kwis (met groene en gele bordjes antwoord A of B).
Maar dat krijg ik niet meer voorbereid voor maandag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_106552861
Ik schaam me diep, maar de laatste dagen was het zo rotweer dat ik toch best veel school heb gedaan, maar ik vind het ook heerlijk om zonder druk lessen voor te bereiden. Dus voor 4H en 5V heb ik zoveel gedaan dat ik de komende tijd niet hoef te stressen, want dat is mijn zwakke punt soms.

Morgen eerst even alle leerlingen de beste wensen wensen en daarna gewoon aan de slag, ik heb met mijn bovenbouwklassen weinig tijd om zaken te herhalen, dat doe ik vaak richting de toetsweek door ze oefentoetsen te geven. Ik merk dat ik enorm in tijdnood kom buiten mijn schuld om, zo zijn er 6 lesuren uitgevallen in 5V door allerlei activiteiten, nu draai ik morgen en dinsdag om 8 uur een extra les omdat ik anders de stof niet af krijg (=examenstof) en omdat de toetsweek op vrijdag begint (waar ik normaal 2 lesuren heb met die groep). En met 4H merkte ik dat ik iets te lang bij 1 hoofdstuk ben blijven hangen (wel met goede cijfers tot gevolg), dus ik moet nu wat sneller, maar komt wel goed. Voel me daar soms wat schuldig over, maar ja, vanaf morgen gaan met die banaan :p

Morgen gaan er bij ons 3 docenten staken, dus geen grote problemen met roosters. Ik ga gewoon lesgeven en de 26ste ga ik met 5V naar een seminar in Rotterdam, en dat kunnen we eigenlijk niet afzeggen.

Mery77: je idee klinkt wel goed, ik heb het ooit ook zo gedaan: petje op en af. Werkt goed in klassen die dat aankunnen, waar een veilige sfeer heerst en waar het niet leidt tot wanorde.
pi_106553156
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 00:56 schreef merry77 het volgende:
Als docenten ballen zouden hebben zouden ze in hun vrije tijd staken. Maar nee dat is te kostbaar. Ik zou wel staken dan.
Op de meeste scholen wordt komende week het salaris van de stakers ingehouden dus die docenten betalen uit eigen zak om de achteruitgang van de onderwijskwaliteit tegen te gaan. Op de meeste scholen waar een cultuur van passiviteit/gelatenheid heerst t.o.v. de onderwijsafbraak ga je ook ontzettend tegen de stroom in als je komende week wel gaat staken, vind ik zeer zeker wel een teken van ballen.

Ik steun de actie, maar ga juist om het bovenstaande niet: kost me nu ik buiten het onderwijs werk een vrije dag en die ga ik niet inleveren om verbeteringen af te dwingen voor mensen die in meerderheid zelf niet bereid zijn hetzelfde te doen.

Mijn laatste school was er een met zo'n passieve cultuur. Het doet me goed dat op veel andere scholen het vuur wel begint te ontbranden. LIA en ABVAKABO verwachten dat morgen duizenden docenten een signaal afgeven.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:09:16 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106560765
Ik ga ook niet staken, maar vooral omdat ik geen reden heb om te staken. Ophokuren kennen wij niet en de 1040-urennorm wordt bij ons met gemak voor iedere leerling gehaald. En wat die 7e vakantieweek betreft; ik kan daar prima mee leven, als het daadwerkelijk een aantal nuttige werkdagen oplevert waardoor de werkdruk afneemt.
pi_106562309
Wow, die school hoeft ook niet te beknibbelen op de kwaliteit, goedkope, minder ervaren/lager opgeleide sollicitanten aannemen bijvoorbeeld, om 1040 uur te kunnen betalen? (Daar gaat de actie vooral over: kwaliteit ipv kwantiteit. Veel scholen zijn nu genoodzaakt tegen LB1 bijklussende studenten in te zetten terwijl ze bij een lagere urennorm met LC een gediplomeerde met leservaring aan zouden kunnen trekken.)

Dan zou ik de publiciteit zoeken, is goeie reclame voor de school.

[ Bericht 13% gewijzigd door ShadyLane op 08-01-2012 15:58:29 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 15:54:49 #10
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106562643
Mja, ik snap het nut van het staken wel. Maar stel, ik zou nu drie dagen het werk neergooien - de enige die daar de dupe van worden zijn de leerlingen. En leraren zijn nou weer typisch van die mensen, die willen de leerlingen juist nooit de dupe laten worden.
.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:57:34 #11
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106562768
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ga ook niet staken, maar vooral omdat ik geen reden heb om te staken. Ophokuren kennen wij niet en de 1040-urennorm wordt bij ons met gemak voor iedere leerling gehaald.

En wat die 7e vakantieweek betreft; ik kan daar prima mee leven, als het daadwerkelijk een aantal nuttige werkdagen oplevert waardoor de werkdruk afneemt.
In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....

Ik heb maandag mn vrije dag; dus ik 'staak' sowieso al. Dinsdag rapportvergaderingen en vrijdag de eerste paar uur een bijeenkomst. (oftewel: we beginnen lekker rustig).

Ik heb wel e.e.a. gedaan; wat toetsjes gemaakt, beetje voorbereid etc. Maar genoeg tijd over gehad voor leuke dingen (en de 'kerstverplichtingen'.. ;) )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_106563053
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mja, ik snap het nut van het staken wel. Maar stel, ik zou nu drie dagen het werk neergooien - de enige die daar de dupe van worden zijn de leerlingen. En leraren zijn nou weer typisch van die mensen, die willen de leerlingen juist nooit de dupe laten worden.
Ik vind dat leraren juist door hun "ik stond erbij en ik keek ernaar"-houding t.o.v. de onderwijsafbraak de leerlingen ontzettend hebben gedupeerd de afgelopen jaren. Als er een kans is dat ik met drie dagen staken betere lessen/begeleiding/kleinere klassen voor ze afdwing vind ik dat ik dat hoor te doen.
Maar goed, daarom paste ik wellicht ook gewoon niet zo goed in de sector. Heb nu weinig recht me ermee te bemoeien, leraren (en ouders) moeten het maar lekker zelf weten.
  zondag 8 januari 2012 @ 16:20:11 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106563758
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:47 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, die school hoeft ook niet te beknibbelen op de kwaliteit, goedkope, minder ervaren/lager opgeleide sollicitanten aannemen bijvoorbeeld, om 1040 uur te kunnen betalen? (Daar gaat de actie vooral over: kwaliteit ipv kwantiteit. Veel scholen zijn nu genoodzaakt tegen LB1 bijklussende studenten in te zetten terwijl ze bij een lagere urennorm met LC een gediplomeerde met leservaring aan zouden kunnen trekken.)

Dan zou ik de publiciteit zoeken, is goeie reclame voor de school.
Er wordt enorm geïnvesteerd in kwalitatieve lesuren bij ons. Iedere klas heeft 34 lesuren op het rooster, behoorlijk riant dus. En dan geen fluturen zoals zelfstudietijd, maar o.a. 4 uur wiskunde, Nederlands en Engels. Als er al een keer een tussenuur ontstaat, is daar een (gefaciliteerde) docent en een taal- en rekenmethode voor. Van ophokken is dus absoluut geen sprake.

Wat on(der)bevoegden betreft wijken we niet af van het landelijk gemiddelde en de regels omtrent functiemix worden prima nageleefd. Bij vacatures gaat kwaliteit absoluut voor kwantiteit, ervaring en bevoegdheid zijn juist een enorme pré.
  zondag 8 januari 2012 @ 16:23:41 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106563889
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:57 schreef Descendent het volgende:

[..]

In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....

Ik ook niet, maar het is niet mijn stijl om op voorhand te klagen. Voordeel van de twijfel dus. Overigens, als alle docenten echt zo veel werkdruk ervaren, waarom is bijna 75% voor uitbetaling van het trekkingsrecht gegaan en niet voor taakverlichting? Over eigen glazen ingooien gesproken...
pi_106565347
Ik werk ook op een school waar de problemen zoals de ophokuren en slecht gekwalificeerde mensen voor de klas vrijwel niet spelen. Maar ik ga dan ook niet staken vanwege mijn eigen school, dat zou wat kortzichtig zijn, ik staak omdat ik me zorgen maak over de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en omdat ik vind dat de overheid onvoldoende en verkeerde maatregelen neemt. Dat is solidariteit en betrokkenheid: de basisprincipes bij staken. Overigens is het wel grappig om te zeggen dat staken handiger zou zijn in je vrije tijd. Dan zou het geen staking zijn, maar een demonstratie of zoiets. De bedoeling van het staken is nu juist dat het werk stil ligt, daarmee maak je dus je punt duidelijk.



'Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil.'

Omdat ik ook niet wil dat mijn leerlingen de dupe worden, staak ik 'maar' een dag. Maar ik voel me wat dat betreft ook wel een watje in vergelijking met veel collega's die wel drie dagen staken. :o .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:27:19 #16
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_106566534
ik maak me ook wel zorgen om al deze dingen, maar ik ga niet staken in de week voor de toetsweek, bovendien zit ik bij de AOB en niet bij LIA (ik vind dat hele actie-gedoe niet zo prettig, identificeer me er niet mee) dus áls ik ga staken is het de 26e.
Kwak
pi_106568182
Omdat de uren een papieren werkelijkheid zijn, TSE. Ik koos de eerste keer nog naief voor die 24 klokuren, maar werd zo onder druk gezet om allerlei taken toch, onbetaald, te doen dat ik het jaar erop besloot: "als ik voor het geld kies hou ik er in elk geval nog iets aan over".

Leraren wisten al dat die 24 uren zouden verdampen. Daarom riep de AOB ook een actie uit om een maximaal aantal lessen per week (23 geloof ik) vast te leggen. Maar na die actie gingen ze toch akkoord met een CAO zonder die bepaling :')

Er werd toen ook direct voorspeld dat de keuze voor het geld uitgelegd zou worden als dat het wel meevalt met de werkdruk. Ik weet dat dat in mijn geval in elk geval niet de reden was achter de keuze voor de poen.

Wat de acties betreft sluit ik me aan bij mane: ook met een paradijselijke baan op een topschool kun je je zorgen maken om het Nederlands onderwijsbeleid.

[ Bericht 5% gewijzigd door ShadyLane op 08-01-2012 18:27:31 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 20:04:25 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106573252
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:04 schreef ShadyLane het volgende:
Omdat de uren een papieren werkelijkheid zijn, TSE. Ik koos de eerste keer nog naief voor die 24 klokuren, maar werd zo onder druk gezet om allerlei taken toch, onbetaald, te doen dat ik het jaar erop besloot: "als ik voor het geld kies hou ik er in elk geval nog iets aan over".

Leraren wisten al dat die 24 uren zouden verdampen. Daarom riep de AOB ook een actie uit om een maximaal aantal lessen per week (23 geloof ik) vast te leggen. Maar na die actie gingen ze toch akkoord met een CAO zonder die bepaling :')

Er werd toen ook direct voorspeld dat de keuze voor het geld uitgelegd zou worden als dat het wel meevalt met de werkdruk. Ik weet dat dat in mijn geval in elk geval niet de reden was achter de keuze voor de poen.

Wat de acties betreft sluit ik me aan bij mane: ook met een paradijselijke baan op een topschool kun je je zorgen maken om het Nederlands onderwijsbeleid.
Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).
  zondag 8 januari 2012 @ 20:21:50 #19
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_106574180
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 20:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).
ik ben van school gewisseld en heb dus geen formulier ingevuld. ik heb nu 24 uur werkdrukverlichting op de taakuren, en sta 39 uur in de plus (taken meer dan moet). kortom: ik had het makkelijk uit kunnen laten betalen, maar had daar dit jaar niet de mogelijkheid toe.

en, hoe ironisch, volgend jaar heb ik ws. niet de ruimte om te laten uitbetalen, omdat er niet genoeg taken overblijven om aan de norm te halen (ik raak 24 uur kwijt als ik niet meer pendel tussen locaties, en de 20 uur taakverlichting voor nieuwe docenten verlies ik ook...) voor veel taken krijg je geen uren, en bij ons is er ingestemd door de MR al dat docenten op hun baanomvang gekort kunnen worden als de tekorten aan taakuren niet door extra lessen (steunlessen, huiswerkopvang, extra vaklessen) opgevuld kunnen worden.

onze school is al streng, een fulltime aanstelling is 28 uur bij ons.... (er wordt gerekend met 37 lesweken, ivm gemiddelde uitval van lessen door feestdagen en uitroostering voor vergaderingen etc.) mentoraat krijg je dan wel weer 100 uur voor :)
Kwak
pi_106576595
Bij ons besteden bijvoorbeeld mentoren al zoveel meer uren aan hun mentoraat dan ze ervoor krijgen dat die 24 klokuren per definitie zouden verdampen. En dan kun je wel zeggen "doe dat dan niet" maar als er een huilende mentorleerling aan je bureau staat of een ouder belt bezorgd moet je een hele harde zijn om dan te zeggen: "Helaas, uren zijn op, taakbeleid he".
pi_106584730
@Kwakzor

quote:
ik maak me ook wel zorgen om al deze dingen, maar ik ga niet staken in de week voor de toetsweek, bovendien zit ik bij de AOB en niet bij LIA (ik vind dat hele actie-gedoe niet zo prettig, identificeer me er niet mee) dus áls ik ga staken is het de 26e.
Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?
De intenties zijn goed, niet de leerlingen willen duperen, maar de wegen naar de hel zijn geplaveid met goede intenties, nietwaar?
Bedenk dat de meeste leerlingen zich prima kunnen redden wanneer er een weekje geen les is. Heel, de leerlingen die een klein beetje intelligent zijn leren een dag voor de toets en halen een 7 of zelfs hoger. Been there, done that. Jij waarschijnlijk ook.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106596193
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Kwakzor

[..]

Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?
De intenties zijn goed, niet de leerlingen willen duperen, maar de wegen naar de hel zijn geplaveid met goede intenties, nietwaar?
Bedenk dat de meeste leerlingen zich prima kunnen redden wanneer er een weekje geen les is. Heel, de leerlingen die een klein beetje intelligent zijn leren een dag voor de toets en halen een 7 of zelfs hoger. Been there, done that. Jij waarschijnlijk ook.
ik ben gewoon niet zo blij met LIA en de meerdaagse staking van deze week. Ik bemn niet voor niets geen lid van LIA maar de AOB. Ik ben een beetje allergisch voor het activistische toontje. dus nee, ik ga deze week niet staken, misschien de 26e wel.
Kwak
pi_106603068
Ik hoop dat niet al te veel collega's van jou er net zo over denken, dit zet geen zoden aan de dijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106605205
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop dat niet al te veel collega's van jou er net zo over denken, dit zet geen zoden aan de dijk.
weet je, dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen. ik vind het nogal apart dat er gedaan wordt alsof ik bijdraag aan slecht onderwijsbeleid omdat ik geen zin heb om met een, wat mij betreft, te schreeuwerige actie van een te radicale bond mee te doen. ik zeg verdorie dat ik misschien wél mee wil doen met de actie van mijn eigen bond.

ik twijfel daar echter nog over omdat ik me liever via de politiek laat horen ipv door een conservatieve maatregel als staken. Ik ben, persoonlijk, meer van het "kijken wat we ervan kunnen maken" dan van de "hakken in het zand". en mijn hoop op beter beleid ligt simpelweg niet bij deze regering, maar bij een volgende....
Kwak
pi_106610660
Ik betwijfel ook of de actie van vandaag nu echt indruk heeft gemaakt. Daarom zet ik meer in op de 26ste. Ik vind het jammer dat de drie bonden niet samen zijn opgetrokken en 1 datum hebben geprikt als actiedag. Dat echt heel veel scholen dicht moeten, dat maakt meer indruk. Van onze school staakte er vandaag 1 collega. Morgen 2 collega's en woensdag 0 collega's.
pi_106612649
Ja, heel erg jammer. Het gaat me echt aan het hart.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 16:35 schreef kwakz0r het volgende:
ik twijfel daar echter nog over omdat ik me liever via de politiek laat horen ipv door een conservatieve maatregel als staken. Ik ben, persoonlijk, meer van het "kijken wat we ervan kunnen maken" dan van de "hakken in het zand". en mijn hoop op beter beleid ligt simpelweg niet bij deze regering, maar bij een volgende....
Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.

Als arbeidersdochter die veel, zo niet alles, te danken heeft aan goed onderwijs kan ik er met m'n pet niet bij dat 95% van de leraren er zo anders in staat dan ik. Maar goed, wie ben ik om te bepalen wat 95% anderen moeten doen of vinden, kan slechts concluderen dat ik er me niet tussen thuisvoel. Zo zijn er wel meer sectoren waar ik me waarschijnlijk niet thuisvoel om weer heel andere redenen.

[ Bericht 31% gewijzigd door ShadyLane op 10-01-2012 01:55:47 ]
pi_106613367
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ja wat een treurnis. 26e wordt ook niks, dan zijn er op veel scholen tentamenweken voor de examenklassen. En zelfs als er veel mensen komen opdagen, dan nog...Niet lang na de vorige actie ging de AOb akkoord met precies die verslechtering waar ze tegen gestaakt hadden :'). Als ik ergens spijt van heb dan is het wel dat ik ooit de kas van die bond heb gespekt met m'n contributie.

[..]

Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.

Als arbeidersdochter die veel, zo niet alles, te danken heeft aan goed onderwijs kan ik er met m'n pet niet bij dat 95% van de leraren er zo anders in staat dan ik.
ik ben ook een "arbeidersdochter" maar ik ben gewoon niet links en reactief. sorry. ik doe wat ik kan om mijn leerlingen het meeste mee te geven, en ik denk dat ze er ook wel komen met grotere klassen/ophokuren/een week minder vakantie voor docenten. wij zijn degenen die het verschil maken!

en natuurlijk hopen we al jaren op een regering die het wel "begrijpt" maar dat betekent niet dat t niet mogelijk is om goed onderwijsbeleid te implementeren in de toekomst. ik heb die hoop nog wel.
Kwak
pi_106614891
Links of reactief hebben hier niet zoveel mee te maken. Ik snap best dat mensen denken: dat staken haalt toch niet veel uit (zeker niet als de vakbonden niet eensgezind zijn in het kiezen van een goed moment). Maar wat werkt dan wel? Het is zonder overdrijven al decennia lang zo dat 'het veld' in het onderwijs tegen allerlei wijzigingen en vernieuwingen is, en niet uit eigen belang of uit kortzichtigheid maar juist vanuit kennis/ervaring en betrokkenheid.
Nooit werd 'het veld' daarin serieus genomen, slechts voor de vorm werd gedaan alsof. Dan zijn er nog vakbonden die in het verleden inderdaad akkoord zijn gegaan met zaken waarmee mensen zeker achteraf maar ook op het moment zelf het helemaal niet eens waren, en die zelfs soms funest zijn geweest, bijvoorbeeld voor de aantrekkelijkheid van het onderwijs voor hoogopgeleiden. Als je het hebt over sociale mobiliteit (waar 'wij', ik ook, dus het product van zijn) dan komt nu in cijfers naar voren dat die mobiliteit afneemt in Nederland. Het onderwijs is daar mede debet aan.

Ik ken veel docenten die aan het begin van hun loopbaan erg PvdA-gericht waren, links dus, maar die in de loop der jaren enorm afgeknapt zijn op die partij en op de vakbonden en nu VVD stemmen. Dus ja. Links of rechts is in deze discussie nogal gecompliceerd.

Er valt zoveel om voor te vechten, en veel docenten vinden dat ook. Maar als puntje bij paaltje komt, blijft iedereen passief . Staken voelt niet goed maar andere acties komen ook niet van de grond. Wat werkt dan wel? Hoe komen wij op voor ons vak en voor onze leerlingen? Gewoon door buffelen en je benen uit je lijf rennen om er iets van te maken met je leerlingen, lijkt me een teken van machteloosheid, geen teken van kracht. Dat is wat docenten al jaren doen en wat hen dan rest is mopperen onder elkaar in de docentenkamer.

Ondanks de verschillen tussen de vakbonden, en het ongenoegen bij veel docenten aangaande de 'oude' vakbonden vanwege de steken die ze hebben laten vallen in het verleden, is het opvallend dat in de kern de zorg over ons onderwijs en de analyse van de problemen sterk overeenkomen. Als je de vakbondleiders bij elkaar zet dan valt op dat ze in feite dezelfde zorgen, wensen en eisen hebben, althans, in grote lijnen. Als je met docenten praat en hen vraagt hoe het onderwijs beter of anders zou moeten, dan hoor je ook vaak dezelfde geluiden. Zoveel eensgezindheid maar zo weinig daadkracht en zo weinig resultaat. Dat stelt een mens toch wel voor vraagtekens.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 9 januari 2012 @ 20:39:26 #29
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106615955
Wat ik me afvraag Mane, speelt deze problematiek voornamelijk binnen het onderwijs of heeft het ook vooral met de Nederlandse cultuur te maken?

Als er in het buitenland -welk land dan ook- gestaakt of gedemonstreerd wordt, gaat dit vaak gepaard met veel emoties, gebalde vuisten en loopt het meer dan eens uit de hand omdat de gemoederen zo hoog oplopen. Als er in Nederland gestaakt wordt, gaat dit vaak gepaard met een kartonnen petje, een plastic fluitje en een bekertje slappe koffie. Na een uurtje fluiten en met spandoeken met 'ludieke' leuzen wapperen, taaien we weer af en gaan we braaf aan het werk.

Sorry, maar ik zie mezelf hier niet snel tussen staan:



Noem het passief, noem het ongeïnteresseerd. Ik noem het op deze manier zinloos. Zodra de vakbonden de handen duidelijk ineen slaan en het echt groots en vooral strak aanpakken, zal ik mijn steentje echt wel bijdragen.
pi_106619450
Zelfs in België wordt met veel meer emotie gestaakt. En inderdaad, ik zou me niet echt thuis voelen tussen zo'n gezelschap wanneer je voor serieuze zaken je stem laat horen. Het zal wel iets te maken hebben met die poldercultuur.

quote:
Gewoon door buffelen en je benen uit je lijf rennen om er iets van te maken met je leerlingen, lijkt me een teken van machteloosheid, geen teken van kracht. Dat is wat docenten al jaren doen en wat hen dan rest is mopperen onder elkaar in de docentenkamer.
Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.
Je kan bovendien niet eeuwig blijven buffelen, vroeg of laat kan je het niet meer en ondertussen krijg je steeds meer ondergequalificeerde (maar dankzij de politiek) collega's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 9 januari 2012 @ 23:19:33 #31
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106624918
Ik vind het eigenlijk allemaal maar gerommel in de marge. Ik mis eigenlijk een visie bij de bonden. Wat kan mij die ene week vakantie in de zomer nou helemaal schelen? Sorry, maar ik ga daar niet om demonstreren.
Als we daar gaan staan met de eisen:
1. wet op maximaal 25 kinderen in de klas (met maximumafwijking van 2% [vanuit de docenten gezien] om echt grote roosterproblemen te voorkomen)
2. maximum percentage uren betalen aan uren die niet de directe lestaak omvatten (ik erger me kapot aan alle mensen op school die alleen maar ouwehoeren en mij van m'n werk houden).
3. school financieren gebaseerd op capaciteit (ruimte voor aantal klassen * 25, zie 1) ipv op basis van aantal leerlingen binnengehaald door populaire profilering
4. vooraf vaststaande examennormen ipv aanpassen om vast slagingspercentage te halen. (Moeten we echt elk jaar de kwaliteit van de examenmakers in twijfel trekken?)
5. Basale taal- en rekenregels stampen op de basisschool. Niks mis met stampen. School hoeft niet altijd leuk te zijn.

Ja, dan ga ik daar wel staan.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106625018
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zelfs in België wordt met veel meer emotie gestaakt. En inderdaad, ik zou me niet echt thuis voelen tussen zo'n gezelschap wanneer je voor serieuze zaken je stem laat horen. Het zal wel iets te maken hebben met die poldercultuur.

[..]

Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.
Je kan bovendien niet eeuwig blijven buffelen, vroeg of laat kan je het niet meer en ondertussen krijg je steeds meer ondergequalificeerde (maar dankzij de politiek) collega's.
tsja, ik ben zélf nog niet gekwalificeerd... (komt er wel aan, die eerste graad én het proefschrift).

ik vind "er het beste van maken" geen machteloosheid, als je dan tenminste niet alleen maar in de lerarenkamer zeurt. ik ga bijvoorbeeld wel 11 februari in een panel zitten bij een nieuwe ledendag van D66 om de kant van de 1e graads student te belichten in een discussie over "het onderwijs" die ook door de fractie meegenomen wordt in hun ideevorming. dat soort bijdrage vind ik wél prettig en relevant.

misschien komt het omdat ik een lichte allergie voel voor mensen die protesteren om vernieuwingen tegen te gaan die ik wél nodig vind (zoals de pensioenhervormingen bijvoorbeeld). ik krijg er een heel erg SP/PvdA gevoel bij en daar kan ik niks mee, dat voelt niet progressief genoeg.

ik heb meer iets van: ok, jullie snijden in de middelen? dan zal ik eens laten zien wat ik er nog van kan maken en hoe dan, en als t even kan probeer ik jullie nog via een gaatje in de wet een beetje uit te melken! ik vind gewoon dat je, als er vrijwel geen kans is dat iets wordt teruggedraaid, beter vooruit kunt kijken en innoveren ipv klagen en protesteren...
Kwak
pi_106625146
tsja, en voor dat soort dingen zou ik dan weer bijna mijn baan in het onderwijs vaarwel zeggen... behalve kleinere klassen sta ik echt achter geen enkele van die punten... (waarom een slechte school geld geven voor lege lokalen??? waarom altijd maar wijzen naar die basisscholen ipv te kijken naar de veranderende wereld om je heen??? waarom die aversie tegen schoolleidingen, alsof een school op alleen docenten ooit effectief zou draaien(als je naar de effectiviteit van de gemiddelde sectievergadering kijkt :x)??? ik heb daar echt geen enkele affiniteit mee, die doelen van jou)
Kwak
pi_106630806
Ik herken LIA totaal niet in het hier geschetste beeld van een club vol reactionaire activisten die vooral hun verworvenheden willen behouden.

De reden dat de club mij direct aansprak is vanwege de focus op kwaliteit. De leus is niet voor niets 'de beste leraar voor de klas, omdat leerlingen daar recht op hebben'. Ze hebben doordachte ideeen over hoe het beter zou kunnen, kijk bijv. eens op de website onder 'wat willen wij' of lees de model-CAO.

De acties zie ik als noodzakelijk voor een kleine bond om een achterban en aandacht voor je standpunten te krijgen. Daar haal je het NOS-journaal mee, dat levert je nieuwe leden op die denken: "hee, had er nog nooit van gehoord, maar in die standpunten kan ik me vinden". Verder is LIA vooral ook heel actief bij debatten en schrijft opinie-artikelen.

Bij "reactionairen die slechts verworvenheden willen beschermen" denk ik aan uitgebluste figuren die, wetend dat ze met een vast contract goed zitten, niet op hun functioneren aangesproken wensen te worden en verwachten dat hen geen strobreed in de weg wordt gelegd bij hun kantjes-er-vanafloperij.

Hoe anders zijn de standpunten van LIA: wie voor de klas wil moet aan de bak om zich fatsoenlijk te scholen, de school moet die mensen daarin faciliteren, en als iemand aantoonbaar slecht functioneert wordt er een verbeteringstraject in gang gezet. Levert dat traject niet genoeg verbetering op, dan is het moven.

De strijd voor betere arbeidsvoorwaarden is er niet om lamzakken een comfortabel werkleventje te geven, maar om voldoende animo voor het beroep te creeren, zodat we niet meer genoodzaakt zijn lamzakken in dienst te nemen c.q. houden. Je kunt pas eisen stellen als er voldoende gegadigden zijn voor een baan.
pi_106637559
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 07:00 schreef ShadyLane het volgende:
Ik herken LIA totaal niet in het hier geschetste beeld van een club vol reactionaire activisten die vooral hun verworvenheden willen behouden.

De reden dat de club mij direct aansprak is vanwege de focus op kwaliteit. De leus is niet voor niets 'de beste leraar voor de klas, omdat leerlingen daar recht op hebben'. Ze hebben doordachte ideeen over hoe het beter zou kunnen, kijk bijv. eens op de website onder 'wat willen wij' of lees de model-CAO.

De acties zie ik als noodzakelijk voor een kleine bond om een achterban en aandacht voor je standpunten te krijgen. Daar haal je het NOS-journaal mee, dat levert je nieuwe leden op die denken: "hee, had er nog nooit van gehoord, maar in die standpunten kan ik me vinden". Verder is LIA vooral ook heel actief bij debatten en schrijft opinie-artikelen.

Bij "reactionairen die slechts verworvenheden willen beschermen" denk ik aan uitgebluste figuren die, wetend dat ze met een vast contract goed zitten, niet op hun functioneren aangesproken wensen te worden en verwachten dat hen geen strobreed in de weg wordt gelegd bij hun kantjes-er-vanafloperij.

Hoe anders zijn de standpunten van LIA: wie voor de klas wil moet aan de bak om zich fatsoenlijk te scholen, de school moet die mensen daarin faciliteren, en als iemand aantoonbaar slecht functioneert wordt er een verbeteringstraject in gang gezet. Levert dat traject niet genoeg verbetering op, dan is het moven.

De strijd voor betere arbeidsvoorwaarden is er niet om lamzakken een comfortabel werkleventje te geven, maar om voldoende animo voor het beroep te creeren, zodat we niet meer genoodzaakt zijn lamzakken in dienst te nemen c.q. houden. Je kunt pas eisen stellen als er voldoende gegadigden zijn voor een baan.
ik zal me wat meer in ze verdiepen. door zoiets stoms als een naam kan ik al compleet allergisch zijn voor zo'n club... ik zal eens zien wat ik er van vind.;)
Kwak
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:14:07 #36
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106645212
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:24 schreef kwakz0r het volgende:
(waarom een slechte school geld geven voor lege lokalen???
?? Dat is mn punt niet. Dat zou het maximum zijn. Ik heb nu al op verschillende uitpuilende scholen les gegeven. Waarom? Omdat leerlingen geld opleveren. Waarvan dan weer een extra teamleider of weetikwat voor niet lesgevend iemand wordt aangesteld.

quote:
waarom altijd maar wijzen naar die basisscholen ipv te kijken naar de veranderende wereld om je heen???
Och ja, de veranderende wereld... wat verandert er dan? Het enige wat er is veranderd is dat kinderen niet meer kunnen rekenen en schrijven als ze van de basisschool komen, en dat de nieuwe docenten daar oa niet weten dat x voor - gaat, of dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. En dat komt oa door de lerarenopleidingen.

quote:
waarom die aversie tegen schoolleidingen, alsof een school op alleen docenten ooit effectief zou draaien(als je naar de effectiviteit van de gemiddelde sectievergadering kijkt :x)???
Omdat ze me lastig vallen met tijdrovende nutteloze bezigheden. Ik heb helemaal geen last van lage effectiviteit in sectievergaderingen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:16:25 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106645307
Even tussendoor: de Joep van Deudecolumn bij Giel, over het onderwijs (en de Plus-reclame)
.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:27:28 #38
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106645727
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Even tussendoor: de Joep van Deudecolumn bij Giel, over het onderwijs (en de Plus-reclame)
Nice! Dat stukje over nakijken is wel leuk. Hoewel ik zelf nakijken helemaal niet zo vervelend vind.

Van Bijsterveld is inderdaad niet bepaald een zegen voor het onderwijs gebleken tot nu toe. En Zijlstra ook niet trouwens.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106665827
Ik begrijp nog steeds niet waarom een verpleegkundige voor dit ambt wordt gevraagd. We moeten niet aan diplomafetjisme doen maar dit vind ik toch wel wat te extreem. Waarom niet een gepromoveerde leraar die 40 jaar ervaring heeft bijvoorbeeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106682610
Die zijn te hard aan het werk om er nog iets in de politiek naast te doen.. :')
  woensdag 11 januari 2012 @ 17:03:04 #41
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106687461
Die zitten niet bij het CDA.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106712914
De Pers zette afgelopen maandag recente acties van o.a. huisartsen, ambtenaren en schoonmakers op een rijtje en concludeerde dat actievoeren in de meeste gevallen wel iets oplevert. Da's mooi, zou zonde zijn als al die moeite per definitie voor niets was.

Ik ben zelf ook niet zo'n actievoerder, ga nooit naar dat soort dingen, alleen voor onderwijs omdat ik al het andere de afgelopen tien, twintig jaar niet heb zien werken. Ik vind dat zelf helemaal niet radikaal, ik vind dat doen wat nodig is. Onderwijs is in Nederland zo ontzettend slappe hap. Het Haags beleid is slappe hap, niets constructiefs, slechts lapmiddelen en pappen en nathouden. Het personeelsbeleid op scholen is, vaak noodgedwongen omdat er voor een aartsluie of te laag opgeleide leraar geen vervangers voorhanden zijn, slappe hap. De bereidheid van leraren om op hun school en in Den Haag kwaliteitsbevorderende werkomstandigheden te eisen: slappe hap. Als voorstander zijn van drastisch saneren/'orde op zaken' radikaal is, dan ben ik met liefde radikaal ;).



[ Bericht 4% gewijzigd door ShadyLane op 12-01-2012 23:33:36 ]
  vrijdag 13 januari 2012 @ 18:04:36 #43
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106769467
Goed stukje. Dat over die educatieve master waarmee extra academici worden gekweekt is wel netjes gezien.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106863856
ugh, nieuw lesrooster, en het is zacht gezegd "wat minder gunstig" dan het vorige rooster...

meer tussenuren, meer dagen lang achter elkaar door, minder vroeg klaar, mijn "favoriete" 4 havo klas alleen nog maar aan het einde van de dag (want dan hebben ze er altijd zoveel zin in, en dan heb ik altijd iets om naar uit te kijken) alleen één dagje wat later beginnen is positief, maar in ruil daarvoor heb ik liever het oude rooster terug (mijn ritme, wat doe je /lichtautistischeneigingen)

ik kan serieus wel janken...
Kwak
pi_106864975
Balen kwakz0r, maar probeer dan je tussenuren nuttig te besteden, hoef je thuis minder te doen... Dat vond ik wel het voordeel aan tussenuren, al had ik er ook wel eens 3 op een dag(tegenover 5 uurtjes les), en dat was irritant.
pi_106872432
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 11:45 schreef laiveneertiekje het volgende:
Balen kwakz0r, maar probeer dan je tussenuren nuttig te besteden, hoef je thuis minder te doen... Dat vond ik wel het voordeel aan tussenuren, al had ik er ook wel eens 3 op een dag(tegenover 5 uurtjes les), en dat was irritant.
mja, die tussenuren komen wel goed, ik baal meer van klassen die ik twee dagen achter elkaar zie en verder niet, en van de 4 havo einde van de middag... dat is echt heel irritant...

nou ja, de autist in mij is inmiddels gewend, en t zal in de praktijk wel meevallen allemaal...
Kwak
pi_106874565
ik heb ook een paar kleine roosterwijzigingen.
Van dinsdag uur 1,2,3 naar dinsdag uren 5,6. en af en toe teamvergaderingen dinsdag uren 1,2.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_106954135
Ik probeer het hier even: heeft iemand één of meerdere van deze boeken nog liggen? Als diegene er vanaf wil houd ik me aanbevolen.

Ebbens, Ettekoven, Effectief leren, basisboek (Groningen, 2010, 2e druk).

Kohnstamm, Kleine ontwikkelingspsychologie III. De Puberjaren (Houten, 2011).

Geerts, Van Kralingen, Handboek voor leraren (Bussum, 2010, 1e druk).

Oost, Markenhof, Een onderzoek voorbereiden (Baarn, 2010, 2e druk).

Wilschut, Van Straaten, Van Riessen, Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent (Bussum, 2004).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 16:27:59 ]
pi_106954770
Volgens mij heb ik Ebbens en Ettekoven liggen, ik denk alleen dat ik een oudere druk heb.. (heette die niet Effectief leren in de les?)
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:40:55 #50
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106967159
Wildschut heb ik hier wel liggen; kopekopekope?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')