Op de meeste scholen wordt komende week het salaris van de stakers ingehouden dus die docenten betalen uit eigen zak om de achteruitgang van de onderwijskwaliteit tegen te gaan. Op de meeste scholen waar een cultuur van passiviteit/gelatenheid heerst t.o.v. de onderwijsafbraak ga je ook ontzettend tegen de stroom in als je komende week wel gaat staken, vind ik zeer zeker wel een teken van ballen.quote:Op zondag 8 januari 2012 00:56 schreef merry77 het volgende:
Als docenten ballen zouden hebben zouden ze in hun vrije tijd staken. Maar nee dat is te kostbaar. Ik zou wel staken dan.
In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....quote:Op zondag 8 januari 2012 15:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ga ook niet staken, maar vooral omdat ik geen reden heb om te staken. Ophokuren kennen wij niet en de 1040-urennorm wordt bij ons met gemak voor iedere leerling gehaald.
En wat die 7e vakantieweek betreft; ik kan daar prima mee leven, als het daadwerkelijk een aantal nuttige werkdagen oplevert waardoor de werkdruk afneemt.
Ik vind dat leraren juist door hun "ik stond erbij en ik keek ernaar"-houding t.o.v. de onderwijsafbraak de leerlingen ontzettend hebben gedupeerd de afgelopen jaren. Als er een kans is dat ik met drie dagen staken betere lessen/begeleiding/kleinere klassen voor ze afdwing vind ik dat ik dat hoor te doen.quote:Op zondag 8 januari 2012 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mja, ik snap het nut van het staken wel. Maar stel, ik zou nu drie dagen het werk neergooien - de enige die daar de dupe van worden zijn de leerlingen. En leraren zijn nou weer typisch van die mensen, die willen de leerlingen juist nooit de dupe laten worden.
Er wordt enorm geïnvesteerd in kwalitatieve lesuren bij ons. Iedere klas heeft 34 lesuren op het rooster, behoorlijk riant dus. En dan geen fluturen zoals zelfstudietijd, maar o.a. 4 uur wiskunde, Nederlands en Engels. Als er al een keer een tussenuur ontstaat, is daar een (gefaciliteerde) docent en een taal- en rekenmethode voor. Van ophokken is dus absoluut geen sprake.quote:Op zondag 8 januari 2012 15:47 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, die school hoeft ook niet te beknibbelen op de kwaliteit, goedkope, minder ervaren/lager opgeleide sollicitanten aannemen bijvoorbeeld, om 1040 uur te kunnen betalen? (Daar gaat de actie vooral over: kwaliteit ipv kwantiteit. Veel scholen zijn nu genoodzaakt tegen LB1 bijklussende studenten in te zetten terwijl ze bij een lagere urennorm met LC een gediplomeerde met leservaring aan zouden kunnen trekken.)
Dan zou ik de publiciteit zoeken, is goeie reclame voor de school.
Ik ook niet, maar het is niet mijn stijl om op voorhand te klagen. Voordeel van de twijfel dus. Overigens, als alle docenten echt zo veel werkdruk ervaren, waarom is bijna 75% voor uitbetaling van het trekkingsrecht gegaan en niet voor taakverlichting? Over eigen glazen ingooien gesproken...quote:Op zondag 8 januari 2012 15:57 schreef Descendent het volgende:
[..]
In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....
Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).quote:Op zondag 8 januari 2012 18:04 schreef ShadyLane het volgende:
Omdat de uren een papieren werkelijkheid zijn, TSE. Ik koos de eerste keer nog naief voor die 24 klokuren, maar werd zo onder druk gezet om allerlei taken toch, onbetaald, te doen dat ik het jaar erop besloot: "als ik voor het geld kies hou ik er in elk geval nog iets aan over".
Leraren wisten al dat die 24 uren zouden verdampen. Daarom riep de AOB ook een actie uit om een maximaal aantal lessen per week (23 geloof ik) vast te leggen. Maar na die actie gingen ze toch akkoord met een CAO zonder die bepaling![]()
Er werd toen ook direct voorspeld dat de keuze voor het geld uitgelegd zou worden als dat het wel meevalt met de werkdruk. Ik weet dat dat in mijn geval in elk geval niet de reden was achter de keuze voor de poen.
Wat de acties betreft sluit ik me aan bij mane: ook met een paradijselijke baan op een topschool kun je je zorgen maken om het Nederlands onderwijsbeleid.
ik ben van school gewisseld en heb dus geen formulier ingevuld. ik heb nu 24 uur werkdrukverlichting op de taakuren, en sta 39 uur in de plus (taken meer dan moet). kortom: ik had het makkelijk uit kunnen laten betalen, maar had daar dit jaar niet de mogelijkheid toe.quote:Op zondag 8 januari 2012 20:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).
Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?quote:ik maak me ook wel zorgen om al deze dingen, maar ik ga niet staken in de week voor de toetsweek, bovendien zit ik bij de AOB en niet bij LIA (ik vind dat hele actie-gedoe niet zo prettig, identificeer me er niet mee) dus áls ik ga staken is het de 26e.
ik ben gewoon niet zo blij met LIA en de meerdaagse staking van deze week. Ik bemn niet voor niets geen lid van LIA maar de AOB. Ik ben een beetje allergisch voor het activistische toontje. dus nee, ik ga deze week niet staken, misschien de 26e wel.quote:Op zondag 8 januari 2012 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Kwakzor
[..]
Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?
De intenties zijn goed, niet de leerlingen willen duperen, maar de wegen naar de hel zijn geplaveid met goede intenties, nietwaar?
Bedenk dat de meeste leerlingen zich prima kunnen redden wanneer er een weekje geen les is. Heel, de leerlingen die een klein beetje intelligent zijn leren een dag voor de toets en halen een 7 of zelfs hoger. Been there, done that. Jij waarschijnlijk ook.
weet je, dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen. ik vind het nogal apart dat er gedaan wordt alsof ik bijdraag aan slecht onderwijsbeleid omdat ik geen zin heb om met een, wat mij betreft, te schreeuwerige actie van een te radicale bond mee te doen. ik zeg verdorie dat ik misschien wél mee wil doen met de actie van mijn eigen bond.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop dat niet al te veel collega's van jou er net zo over denken, dit zet geen zoden aan de dijk.
Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:35 schreef kwakz0r het volgende:
ik twijfel daar echter nog over omdat ik me liever via de politiek laat horen ipv door een conservatieve maatregel als staken. Ik ben, persoonlijk, meer van het "kijken wat we ervan kunnen maken" dan van de "hakken in het zand". en mijn hoop op beter beleid ligt simpelweg niet bij deze regering, maar bij een volgende....
ik ben ook een "arbeidersdochter" maar ik ben gewoon niet links en reactief. sorry. ik doe wat ik kan om mijn leerlingen het meeste mee te geven, en ik denk dat ze er ook wel komen met grotere klassen/ophokuren/een week minder vakantie voor docenten. wij zijn degenen die het verschil maken!quote:Op maandag 9 januari 2012 19:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ja wat een treurnis. 26e wordt ook niks, dan zijn er op veel scholen tentamenweken voor de examenklassen. En zelfs als er veel mensen komen opdagen, dan nog...Niet lang na de vorige actie ging de AOb akkoord met precies die verslechtering waar ze tegen gestaakt hadden. Als ik ergens spijt van heb dan is het wel dat ik ooit de kas van die bond heb gespekt met m'n contributie.
[..]
Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.
Als arbeidersdochter die veel, zo niet alles, te danken heeft aan goed onderwijs kan ik er met m'n pet niet bij dat 95% van de leraren er zo anders in staat dan ik.
Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.quote:Gewoon door buffelen en je benen uit je lijf rennen om er iets van te maken met je leerlingen, lijkt me een teken van machteloosheid, geen teken van kracht. Dat is wat docenten al jaren doen en wat hen dan rest is mopperen onder elkaar in de docentenkamer.
tsja, ik ben zélf nog niet gekwalificeerd... (komt er wel aan, die eerste graad én het proefschrift).quote:Op maandag 9 januari 2012 21:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zelfs in België wordt met veel meer emotie gestaakt. En inderdaad, ik zou me niet echt thuis voelen tussen zo'n gezelschap wanneer je voor serieuze zaken je stem laat horen. Het zal wel iets te maken hebben met die poldercultuur.
[..]
Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.
Je kan bovendien niet eeuwig blijven buffelen, vroeg of laat kan je het niet meer en ondertussen krijg je steeds meer ondergequalificeerde (maar dankzij de politiek) collega's.
ik zal me wat meer in ze verdiepen. door zoiets stoms als een naam kan ik al compleet allergisch zijn voor zo'n club... ik zal eens zien wat ik er van vind.;)quote:Op dinsdag 10 januari 2012 07:00 schreef ShadyLane het volgende:
Ik herken LIA totaal niet in het hier geschetste beeld van een club vol reactionaire activisten die vooral hun verworvenheden willen behouden.
De reden dat de club mij direct aansprak is vanwege de focus op kwaliteit. De leus is niet voor niets 'de beste leraar voor de klas, omdat leerlingen daar recht op hebben'. Ze hebben doordachte ideeen over hoe het beter zou kunnen, kijk bijv. eens op de website onder 'wat willen wij' of lees de model-CAO.
De acties zie ik als noodzakelijk voor een kleine bond om een achterban en aandacht voor je standpunten te krijgen. Daar haal je het NOS-journaal mee, dat levert je nieuwe leden op die denken: "hee, had er nog nooit van gehoord, maar in die standpunten kan ik me vinden". Verder is LIA vooral ook heel actief bij debatten en schrijft opinie-artikelen.
Bij "reactionairen die slechts verworvenheden willen beschermen" denk ik aan uitgebluste figuren die, wetend dat ze met een vast contract goed zitten, niet op hun functioneren aangesproken wensen te worden en verwachten dat hen geen strobreed in de weg wordt gelegd bij hun kantjes-er-vanafloperij.
Hoe anders zijn de standpunten van LIA: wie voor de klas wil moet aan de bak om zich fatsoenlijk te scholen, de school moet die mensen daarin faciliteren, en als iemand aantoonbaar slecht functioneert wordt er een verbeteringstraject in gang gezet. Levert dat traject niet genoeg verbetering op, dan is het moven.
De strijd voor betere arbeidsvoorwaarden is er niet om lamzakken een comfortabel werkleventje te geven, maar om voldoende animo voor het beroep te creeren, zodat we niet meer genoodzaakt zijn lamzakken in dienst te nemen c.q. houden. Je kunt pas eisen stellen als er voldoende gegadigden zijn voor een baan.
?? Dat is mn punt niet. Dat zou het maximum zijn. Ik heb nu al op verschillende uitpuilende scholen les gegeven. Waarom? Omdat leerlingen geld opleveren. Waarvan dan weer een extra teamleider of weetikwat voor niet lesgevend iemand wordt aangesteld.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:24 schreef kwakz0r het volgende:
(waarom een slechte school geld geven voor lege lokalen???
Och ja, de veranderende wereld... wat verandert er dan? Het enige wat er is veranderd is dat kinderen niet meer kunnen rekenen en schrijven als ze van de basisschool komen, en dat de nieuwe docenten daar oa niet weten dat x voor - gaat, of dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. En dat komt oa door de lerarenopleidingen.quote:waarom altijd maar wijzen naar die basisscholen ipv te kijken naar de veranderende wereld om je heen???
Omdat ze me lastig vallen met tijdrovende nutteloze bezigheden. Ik heb helemaal geen last van lage effectiviteit in sectievergaderingen.quote:waarom die aversie tegen schoolleidingen, alsof een school op alleen docenten ooit effectief zou draaien(als je naar de effectiviteit van de gemiddelde sectievergadering kijkt :x)???
Nice! Dat stukje over nakijken is wel leuk. Hoewel ik zelf nakijken helemaal niet zo vervelend vind.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Even tussendoor: de Joep van Deudecolumn bij Giel, over het onderwijs (en de Plus-reclame)
mja, die tussenuren komen wel goed, ik baal meer van klassen die ik twee dagen achter elkaar zie en verder niet, en van de 4 havo einde van de middag... dat is echt heel irritant...quote:Op maandag 16 januari 2012 11:45 schreef laiveneertiekje het volgende:
Balen kwakz0r, maar probeer dan je tussenuren nuttig te besteden, hoef je thuis minder te doen... Dat vond ik wel het voordeel aan tussenuren, al had ik er ook wel eens 3 op een dag(tegenover 5 uurtjes les), en dat was irritant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |