abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106612649
Ja, heel erg jammer. Het gaat me echt aan het hart.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 16:35 schreef kwakz0r het volgende:
ik twijfel daar echter nog over omdat ik me liever via de politiek laat horen ipv door een conservatieve maatregel als staken. Ik ben, persoonlijk, meer van het "kijken wat we ervan kunnen maken" dan van de "hakken in het zand". en mijn hoop op beter beleid ligt simpelweg niet bij deze regering, maar bij een volgende....
Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.

Als arbeidersdochter die veel, zo niet alles, te danken heeft aan goed onderwijs kan ik er met m'n pet niet bij dat 95% van de leraren er zo anders in staat dan ik. Maar goed, wie ben ik om te bepalen wat 95% anderen moeten doen of vinden, kan slechts concluderen dat ik er me niet tussen thuisvoel. Zo zijn er wel meer sectoren waar ik me waarschijnlijk niet thuisvoel om weer heel andere redenen.

[ Bericht 31% gewijzigd door ShadyLane op 10-01-2012 01:55:47 ]
pi_106613367
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ja wat een treurnis. 26e wordt ook niks, dan zijn er op veel scholen tentamenweken voor de examenklassen. En zelfs als er veel mensen komen opdagen, dan nog...Niet lang na de vorige actie ging de AOb akkoord met precies die verslechtering waar ze tegen gestaakt hadden :'). Als ik ergens spijt van heb dan is het wel dat ik ooit de kas van die bond heb gespekt met m'n contributie.

[..]

Dit is precies wat de meeste docenten vijf jaar geleden ook zeiden, en tien jaar geleden, en twintig.

Als arbeidersdochter die veel, zo niet alles, te danken heeft aan goed onderwijs kan ik er met m'n pet niet bij dat 95% van de leraren er zo anders in staat dan ik.
ik ben ook een "arbeidersdochter" maar ik ben gewoon niet links en reactief. sorry. ik doe wat ik kan om mijn leerlingen het meeste mee te geven, en ik denk dat ze er ook wel komen met grotere klassen/ophokuren/een week minder vakantie voor docenten. wij zijn degenen die het verschil maken!

en natuurlijk hopen we al jaren op een regering die het wel "begrijpt" maar dat betekent niet dat t niet mogelijk is om goed onderwijsbeleid te implementeren in de toekomst. ik heb die hoop nog wel.
Kwak
pi_106614891
Links of reactief hebben hier niet zoveel mee te maken. Ik snap best dat mensen denken: dat staken haalt toch niet veel uit (zeker niet als de vakbonden niet eensgezind zijn in het kiezen van een goed moment). Maar wat werkt dan wel? Het is zonder overdrijven al decennia lang zo dat 'het veld' in het onderwijs tegen allerlei wijzigingen en vernieuwingen is, en niet uit eigen belang of uit kortzichtigheid maar juist vanuit kennis/ervaring en betrokkenheid.
Nooit werd 'het veld' daarin serieus genomen, slechts voor de vorm werd gedaan alsof. Dan zijn er nog vakbonden die in het verleden inderdaad akkoord zijn gegaan met zaken waarmee mensen zeker achteraf maar ook op het moment zelf het helemaal niet eens waren, en die zelfs soms funest zijn geweest, bijvoorbeeld voor de aantrekkelijkheid van het onderwijs voor hoogopgeleiden. Als je het hebt over sociale mobiliteit (waar 'wij', ik ook, dus het product van zijn) dan komt nu in cijfers naar voren dat die mobiliteit afneemt in Nederland. Het onderwijs is daar mede debet aan.

Ik ken veel docenten die aan het begin van hun loopbaan erg PvdA-gericht waren, links dus, maar die in de loop der jaren enorm afgeknapt zijn op die partij en op de vakbonden en nu VVD stemmen. Dus ja. Links of rechts is in deze discussie nogal gecompliceerd.

Er valt zoveel om voor te vechten, en veel docenten vinden dat ook. Maar als puntje bij paaltje komt, blijft iedereen passief . Staken voelt niet goed maar andere acties komen ook niet van de grond. Wat werkt dan wel? Hoe komen wij op voor ons vak en voor onze leerlingen? Gewoon door buffelen en je benen uit je lijf rennen om er iets van te maken met je leerlingen, lijkt me een teken van machteloosheid, geen teken van kracht. Dat is wat docenten al jaren doen en wat hen dan rest is mopperen onder elkaar in de docentenkamer.

Ondanks de verschillen tussen de vakbonden, en het ongenoegen bij veel docenten aangaande de 'oude' vakbonden vanwege de steken die ze hebben laten vallen in het verleden, is het opvallend dat in de kern de zorg over ons onderwijs en de analyse van de problemen sterk overeenkomen. Als je de vakbondleiders bij elkaar zet dan valt op dat ze in feite dezelfde zorgen, wensen en eisen hebben, althans, in grote lijnen. Als je met docenten praat en hen vraagt hoe het onderwijs beter of anders zou moeten, dan hoor je ook vaak dezelfde geluiden. Zoveel eensgezindheid maar zo weinig daadkracht en zo weinig resultaat. Dat stelt een mens toch wel voor vraagtekens.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 9 januari 2012 @ 20:39:26 #29
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106615955
Wat ik me afvraag Mane, speelt deze problematiek voornamelijk binnen het onderwijs of heeft het ook vooral met de Nederlandse cultuur te maken?

Als er in het buitenland -welk land dan ook- gestaakt of gedemonstreerd wordt, gaat dit vaak gepaard met veel emoties, gebalde vuisten en loopt het meer dan eens uit de hand omdat de gemoederen zo hoog oplopen. Als er in Nederland gestaakt wordt, gaat dit vaak gepaard met een kartonnen petje, een plastic fluitje en een bekertje slappe koffie. Na een uurtje fluiten en met spandoeken met 'ludieke' leuzen wapperen, taaien we weer af en gaan we braaf aan het werk.

Sorry, maar ik zie mezelf hier niet snel tussen staan:



Noem het passief, noem het ongeïnteresseerd. Ik noem het op deze manier zinloos. Zodra de vakbonden de handen duidelijk ineen slaan en het echt groots en vooral strak aanpakken, zal ik mijn steentje echt wel bijdragen.
pi_106619450
Zelfs in België wordt met veel meer emotie gestaakt. En inderdaad, ik zou me niet echt thuis voelen tussen zo'n gezelschap wanneer je voor serieuze zaken je stem laat horen. Het zal wel iets te maken hebben met die poldercultuur.

quote:
Gewoon door buffelen en je benen uit je lijf rennen om er iets van te maken met je leerlingen, lijkt me een teken van machteloosheid, geen teken van kracht. Dat is wat docenten al jaren doen en wat hen dan rest is mopperen onder elkaar in de docentenkamer.
Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.
Je kan bovendien niet eeuwig blijven buffelen, vroeg of laat kan je het niet meer en ondertussen krijg je steeds meer ondergequalificeerde (maar dankzij de politiek) collega's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 9 januari 2012 @ 23:19:33 #31
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106624918
Ik vind het eigenlijk allemaal maar gerommel in de marge. Ik mis eigenlijk een visie bij de bonden. Wat kan mij die ene week vakantie in de zomer nou helemaal schelen? Sorry, maar ik ga daar niet om demonstreren.
Als we daar gaan staan met de eisen:
1. wet op maximaal 25 kinderen in de klas (met maximumafwijking van 2% [vanuit de docenten gezien] om echt grote roosterproblemen te voorkomen)
2. maximum percentage uren betalen aan uren die niet de directe lestaak omvatten (ik erger me kapot aan alle mensen op school die alleen maar ouwehoeren en mij van m'n werk houden).
3. school financieren gebaseerd op capaciteit (ruimte voor aantal klassen * 25, zie 1) ipv op basis van aantal leerlingen binnengehaald door populaire profilering
4. vooraf vaststaande examennormen ipv aanpassen om vast slagingspercentage te halen. (Moeten we echt elk jaar de kwaliteit van de examenmakers in twijfel trekken?)
5. Basale taal- en rekenregels stampen op de basisschool. Niks mis met stampen. School hoeft niet altijd leuk te zijn.

Ja, dan ga ik daar wel staan.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106625018
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zelfs in België wordt met veel meer emotie gestaakt. En inderdaad, ik zou me niet echt thuis voelen tussen zo'n gezelschap wanneer je voor serieuze zaken je stem laat horen. Het zal wel iets te maken hebben met die poldercultuur.

[..]

Mane, dat is nu precies hoe ik erover denk.
Je kan bovendien niet eeuwig blijven buffelen, vroeg of laat kan je het niet meer en ondertussen krijg je steeds meer ondergequalificeerde (maar dankzij de politiek) collega's.
tsja, ik ben zélf nog niet gekwalificeerd... (komt er wel aan, die eerste graad én het proefschrift).

ik vind "er het beste van maken" geen machteloosheid, als je dan tenminste niet alleen maar in de lerarenkamer zeurt. ik ga bijvoorbeeld wel 11 februari in een panel zitten bij een nieuwe ledendag van D66 om de kant van de 1e graads student te belichten in een discussie over "het onderwijs" die ook door de fractie meegenomen wordt in hun ideevorming. dat soort bijdrage vind ik wél prettig en relevant.

misschien komt het omdat ik een lichte allergie voel voor mensen die protesteren om vernieuwingen tegen te gaan die ik wél nodig vind (zoals de pensioenhervormingen bijvoorbeeld). ik krijg er een heel erg SP/PvdA gevoel bij en daar kan ik niks mee, dat voelt niet progressief genoeg.

ik heb meer iets van: ok, jullie snijden in de middelen? dan zal ik eens laten zien wat ik er nog van kan maken en hoe dan, en als t even kan probeer ik jullie nog via een gaatje in de wet een beetje uit te melken! ik vind gewoon dat je, als er vrijwel geen kans is dat iets wordt teruggedraaid, beter vooruit kunt kijken en innoveren ipv klagen en protesteren...
Kwak
pi_106625146
tsja, en voor dat soort dingen zou ik dan weer bijna mijn baan in het onderwijs vaarwel zeggen... behalve kleinere klassen sta ik echt achter geen enkele van die punten... (waarom een slechte school geld geven voor lege lokalen??? waarom altijd maar wijzen naar die basisscholen ipv te kijken naar de veranderende wereld om je heen??? waarom die aversie tegen schoolleidingen, alsof een school op alleen docenten ooit effectief zou draaien(als je naar de effectiviteit van de gemiddelde sectievergadering kijkt :x)??? ik heb daar echt geen enkele affiniteit mee, die doelen van jou)
Kwak
pi_106630806
Ik herken LIA totaal niet in het hier geschetste beeld van een club vol reactionaire activisten die vooral hun verworvenheden willen behouden.

De reden dat de club mij direct aansprak is vanwege de focus op kwaliteit. De leus is niet voor niets 'de beste leraar voor de klas, omdat leerlingen daar recht op hebben'. Ze hebben doordachte ideeen over hoe het beter zou kunnen, kijk bijv. eens op de website onder 'wat willen wij' of lees de model-CAO.

De acties zie ik als noodzakelijk voor een kleine bond om een achterban en aandacht voor je standpunten te krijgen. Daar haal je het NOS-journaal mee, dat levert je nieuwe leden op die denken: "hee, had er nog nooit van gehoord, maar in die standpunten kan ik me vinden". Verder is LIA vooral ook heel actief bij debatten en schrijft opinie-artikelen.

Bij "reactionairen die slechts verworvenheden willen beschermen" denk ik aan uitgebluste figuren die, wetend dat ze met een vast contract goed zitten, niet op hun functioneren aangesproken wensen te worden en verwachten dat hen geen strobreed in de weg wordt gelegd bij hun kantjes-er-vanafloperij.

Hoe anders zijn de standpunten van LIA: wie voor de klas wil moet aan de bak om zich fatsoenlijk te scholen, de school moet die mensen daarin faciliteren, en als iemand aantoonbaar slecht functioneert wordt er een verbeteringstraject in gang gezet. Levert dat traject niet genoeg verbetering op, dan is het moven.

De strijd voor betere arbeidsvoorwaarden is er niet om lamzakken een comfortabel werkleventje te geven, maar om voldoende animo voor het beroep te creeren, zodat we niet meer genoodzaakt zijn lamzakken in dienst te nemen c.q. houden. Je kunt pas eisen stellen als er voldoende gegadigden zijn voor een baan.
pi_106637559
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 07:00 schreef ShadyLane het volgende:
Ik herken LIA totaal niet in het hier geschetste beeld van een club vol reactionaire activisten die vooral hun verworvenheden willen behouden.

De reden dat de club mij direct aansprak is vanwege de focus op kwaliteit. De leus is niet voor niets 'de beste leraar voor de klas, omdat leerlingen daar recht op hebben'. Ze hebben doordachte ideeen over hoe het beter zou kunnen, kijk bijv. eens op de website onder 'wat willen wij' of lees de model-CAO.

De acties zie ik als noodzakelijk voor een kleine bond om een achterban en aandacht voor je standpunten te krijgen. Daar haal je het NOS-journaal mee, dat levert je nieuwe leden op die denken: "hee, had er nog nooit van gehoord, maar in die standpunten kan ik me vinden". Verder is LIA vooral ook heel actief bij debatten en schrijft opinie-artikelen.

Bij "reactionairen die slechts verworvenheden willen beschermen" denk ik aan uitgebluste figuren die, wetend dat ze met een vast contract goed zitten, niet op hun functioneren aangesproken wensen te worden en verwachten dat hen geen strobreed in de weg wordt gelegd bij hun kantjes-er-vanafloperij.

Hoe anders zijn de standpunten van LIA: wie voor de klas wil moet aan de bak om zich fatsoenlijk te scholen, de school moet die mensen daarin faciliteren, en als iemand aantoonbaar slecht functioneert wordt er een verbeteringstraject in gang gezet. Levert dat traject niet genoeg verbetering op, dan is het moven.

De strijd voor betere arbeidsvoorwaarden is er niet om lamzakken een comfortabel werkleventje te geven, maar om voldoende animo voor het beroep te creeren, zodat we niet meer genoodzaakt zijn lamzakken in dienst te nemen c.q. houden. Je kunt pas eisen stellen als er voldoende gegadigden zijn voor een baan.
ik zal me wat meer in ze verdiepen. door zoiets stoms als een naam kan ik al compleet allergisch zijn voor zo'n club... ik zal eens zien wat ik er van vind.;)
Kwak
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:14:07 #36
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106645212
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:24 schreef kwakz0r het volgende:
(waarom een slechte school geld geven voor lege lokalen???
?? Dat is mn punt niet. Dat zou het maximum zijn. Ik heb nu al op verschillende uitpuilende scholen les gegeven. Waarom? Omdat leerlingen geld opleveren. Waarvan dan weer een extra teamleider of weetikwat voor niet lesgevend iemand wordt aangesteld.

quote:
waarom altijd maar wijzen naar die basisscholen ipv te kijken naar de veranderende wereld om je heen???
Och ja, de veranderende wereld... wat verandert er dan? Het enige wat er is veranderd is dat kinderen niet meer kunnen rekenen en schrijven als ze van de basisschool komen, en dat de nieuwe docenten daar oa niet weten dat x voor - gaat, of dat je niet 2+3=5x4=20 mag opschrijven. En dat komt oa door de lerarenopleidingen.

quote:
waarom die aversie tegen schoolleidingen, alsof een school op alleen docenten ooit effectief zou draaien(als je naar de effectiviteit van de gemiddelde sectievergadering kijkt :x)???
Omdat ze me lastig vallen met tijdrovende nutteloze bezigheden. Ik heb helemaal geen last van lage effectiviteit in sectievergaderingen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:16:25 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106645307
Even tussendoor: de Joep van Deudecolumn bij Giel, over het onderwijs (en de Plus-reclame)
.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:27:28 #38
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106645727
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Even tussendoor: de Joep van Deudecolumn bij Giel, over het onderwijs (en de Plus-reclame)
Nice! Dat stukje over nakijken is wel leuk. Hoewel ik zelf nakijken helemaal niet zo vervelend vind.

Van Bijsterveld is inderdaad niet bepaald een zegen voor het onderwijs gebleken tot nu toe. En Zijlstra ook niet trouwens.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106665827
Ik begrijp nog steeds niet waarom een verpleegkundige voor dit ambt wordt gevraagd. We moeten niet aan diplomafetjisme doen maar dit vind ik toch wel wat te extreem. Waarom niet een gepromoveerde leraar die 40 jaar ervaring heeft bijvoorbeeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106682610
Die zijn te hard aan het werk om er nog iets in de politiek naast te doen.. :')
  woensdag 11 januari 2012 @ 17:03:04 #41
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106687461
Die zitten niet bij het CDA.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106712914
De Pers zette afgelopen maandag recente acties van o.a. huisartsen, ambtenaren en schoonmakers op een rijtje en concludeerde dat actievoeren in de meeste gevallen wel iets oplevert. Da's mooi, zou zonde zijn als al die moeite per definitie voor niets was.

Ik ben zelf ook niet zo'n actievoerder, ga nooit naar dat soort dingen, alleen voor onderwijs omdat ik al het andere de afgelopen tien, twintig jaar niet heb zien werken. Ik vind dat zelf helemaal niet radikaal, ik vind dat doen wat nodig is. Onderwijs is in Nederland zo ontzettend slappe hap. Het Haags beleid is slappe hap, niets constructiefs, slechts lapmiddelen en pappen en nathouden. Het personeelsbeleid op scholen is, vaak noodgedwongen omdat er voor een aartsluie of te laag opgeleide leraar geen vervangers voorhanden zijn, slappe hap. De bereidheid van leraren om op hun school en in Den Haag kwaliteitsbevorderende werkomstandigheden te eisen: slappe hap. Als voorstander zijn van drastisch saneren/'orde op zaken' radikaal is, dan ben ik met liefde radikaal ;).



[ Bericht 4% gewijzigd door ShadyLane op 12-01-2012 23:33:36 ]
  vrijdag 13 januari 2012 @ 18:04:36 #43
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_106769467
Goed stukje. Dat over die educatieve master waarmee extra academici worden gekweekt is wel netjes gezien.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_106863856
ugh, nieuw lesrooster, en het is zacht gezegd "wat minder gunstig" dan het vorige rooster...

meer tussenuren, meer dagen lang achter elkaar door, minder vroeg klaar, mijn "favoriete" 4 havo klas alleen nog maar aan het einde van de dag (want dan hebben ze er altijd zoveel zin in, en dan heb ik altijd iets om naar uit te kijken) alleen één dagje wat later beginnen is positief, maar in ruil daarvoor heb ik liever het oude rooster terug (mijn ritme, wat doe je /lichtautistischeneigingen)

ik kan serieus wel janken...
Kwak
pi_106864975
Balen kwakz0r, maar probeer dan je tussenuren nuttig te besteden, hoef je thuis minder te doen... Dat vond ik wel het voordeel aan tussenuren, al had ik er ook wel eens 3 op een dag(tegenover 5 uurtjes les), en dat was irritant.
pi_106872432
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 11:45 schreef laiveneertiekje het volgende:
Balen kwakz0r, maar probeer dan je tussenuren nuttig te besteden, hoef je thuis minder te doen... Dat vond ik wel het voordeel aan tussenuren, al had ik er ook wel eens 3 op een dag(tegenover 5 uurtjes les), en dat was irritant.
mja, die tussenuren komen wel goed, ik baal meer van klassen die ik twee dagen achter elkaar zie en verder niet, en van de 4 havo einde van de middag... dat is echt heel irritant...

nou ja, de autist in mij is inmiddels gewend, en t zal in de praktijk wel meevallen allemaal...
Kwak
pi_106874565
ik heb ook een paar kleine roosterwijzigingen.
Van dinsdag uur 1,2,3 naar dinsdag uren 5,6. en af en toe teamvergaderingen dinsdag uren 1,2.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_106954135
Ik probeer het hier even: heeft iemand één of meerdere van deze boeken nog liggen? Als diegene er vanaf wil houd ik me aanbevolen.

Ebbens, Ettekoven, Effectief leren, basisboek (Groningen, 2010, 2e druk).

Kohnstamm, Kleine ontwikkelingspsychologie III. De Puberjaren (Houten, 2011).

Geerts, Van Kralingen, Handboek voor leraren (Bussum, 2010, 1e druk).

Oost, Markenhof, Een onderzoek voorbereiden (Baarn, 2010, 2e druk).

Wilschut, Van Straaten, Van Riessen, Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent (Bussum, 2004).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 16:27:59 ]
pi_106954770
Volgens mij heb ik Ebbens en Ettekoven liggen, ik denk alleen dat ik een oudere druk heb.. (heette die niet Effectief leren in de les?)
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:40:55 #50
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106967159
Wildschut heb ik hier wel liggen; kopekopekope?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')