Op mijn elfde had ik een rotverjaardag. Cadeau van moeder en stiefvader: een verrekijker (ik ben geen vogelspotter). Opa en oma: een boek over de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein in hun woonplaats. Anderen: tuinschepjes, zonnebloemzaadjes, geld dat door mijn moeder meteen uit handen werd gegrist (‘dan gaat dat geld direct naar jouw rekening!’) en een paar poezenbeeldjes.
Kort daarna vertelde mijn moeder dat ze in verwachting was, dus de hormoontjes zullen haar humeur wat hebben verpest. Jaar daarop royaal goedgemaakt met skeelers, een cd en een paar videobanden.
Mijn oma zat helaas wel in een bubbeltje. Zorgen was haar sterkste kant, smaak toch niet. Dus kwam ze in de schoolagendatijd aanzetten met een organiser van de bank. Had ze speciaal aan de balie gevraagd of ze nog een organiser hadden voor haar kleinzoon. Net 10 gulden opzij gelegd voor een stripagenda, maar ik moest toch maar heel dankbaar zijn dat mijn oma zo’n mooie agenda voor mij had geregeld, nog wel met harde kaft...