Zat er natuurlijk al vanaf dag 1 aan te komen dit.quote:Co Adriaanse is ontslagen als trainer van FC Twente. De 64-jarige oefenmeester wordt per direct opgevolgd door Steve McClaren, die de club uit Enschede in 2010 naar de eerste landstitel in de geschiedenis leidde. Dat meldt AD Sportwereld.
Steve McClaren maakte FC Twente in 2010 voor het eerst in de historie kampioen van Nederland. Hij vervangt nu weer Co Adriaanse. © EPA
Co Adriaanse. © EPA
FC Twente-voorzitter Joop Munsterman in gesprek met Steve McClaren (rechts). © ANP
De Engelsman, werkloos sinds zijn vertrek in november bij Nottingham Forest, staat vandaag nog niet voor de groep, bij de eerste training van het nieuwe jaar. De oefensessie zal worden geleid door de assistenten Alfred Schreuder, Youri Mulder en Boudewijn Pahlplatz.
Wel stapt McClaren vrijdag als hoofdcoach in het vliegtuig naar Gran Canaria, om zich onder de Spaanse zon met FC Twente voor te bereiden op de tweede helft van de competitie.
De 50-jarige Engelsman, van 2008 tot 2010 trainer in Enschede, staat nog altijd in hoog aanzien bij spelers, beleidsbepalers en supporters van FC Twente, veel hoger dan de gisteren ontslagen Adriaanse, die in juni 2011 nog met veel enthousiasme en klaroengeschal als opvolger van de naar Saudi Arabië vertrokken Michel Preud'homme was gepresenteerd.
Adriaanse heeft het al enkele maanden moeilijk in Enschede. Hoewel op de resultaten weinig valt af te dingen - FC Twente overwinterde in de Europa League staat derde op vijf punten van koploper AZ en is wel uitgeschakeld in de KNVB-beker - wekte vooral de werkwijze van Adriaanse tot irritaties.
Omdat de clubleiding geen vertrouwen meer had in het lijmen van de personele verhoudingen en voetbaltechnische tegenstellingen, zag ze geen andere uitweg dan de meest radicale: het op non-actief stellen van Adriaanse. (Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)-bij-FC-Twente.dhtml
Zeker Johan.quote:
Zolang die maar niet naar Feijenoord komt. PSV zou een optie kunnen zijn, ja.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:02 schreef TC03 het volgende:
Co naar PSV? Lijkt me heel logisch ineens.
Ik woon in Twente en om je heen hoor je wel van mensen die vaak bij trainingen gaan kijken dat het er inderdaad zeer sterk op lijkt dat Co en de spelersgroep allerminst met elkaar overweg kunnen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:09 schreef ShaoliN het volgende:
Rare keuze. Vanaf dag 1 dus gewoon mot met de leiding.
Tonnetje of zes, zeven?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:58 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Mwoah, contract van nog maar een half jaar, zal qua kosten vast meevallen.
jij bent echt een debielquote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Yeehaa
Steve weer terug in ons land. Heb die gozer gemist man.
Joop gaf hem ¤450! Dat vond Steve echt fantastisch!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 09:11 schreef Kreator het volgende:
Vanaf dag 1 gezegd: Adriaanse past niet bij Twente. Niet qua cultuur, niet qua voetbalvisie.
Vanaf dag 1 gehoopt: Mclaren terug bij Twente. Of hij het nou goed gaat doen of niet, het past vele malen beter en de uitstraling van deze man is fantastisch.
Utrecht natuurlijk.quote:
Steve is bang voor de Kuip :quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:20 schreef Paul-89 het volgende:
Steve zal wel balen dat hij dit seizien niet meer naar de Kuip hoeft.
quote:Met ontslag van Co Adriaanse wordt Twente club als alle andere
FC Twente neemt afscheid van Co Adriaanse, omdat hij te eigenwijs was en te avontuurlijk. Dat klinkt wat simpel, maar zo eenvoudig ligt het, een half jaar na zijn spetterende entree in Enschede. Glunderend stond Joop Munsterman die zomerdag naast Co, proostend met roze champagne.
Het is zoiets als Louis van Gaal ontslaan omdat hij te rechtlijnig is, of te hard praat op persconferenties. Of Gertjan Verbeek buiten knikkeren omdat hij wat veel aan krachttraining doet.
Je hoeft niet echt gestudeerd te hebben om te weten dat Co Adriaanse een nogal eigenzinnig mens is, onbuigzaam en onvoorspelbaar. En dat hij het liefst vol op de aanval speelt, met vier of vijf spitsen. Wanneer je club daar aan toe is, wanneer de spelers en de mensen daaromheen dat kunnen verdragen en managen, dan moet je Co benoemen. Anders vooral niet.
De clubleiding van FC Twente koos deze zomer met zijn volle verstand voor een coach die al zijn leven lang van pokeren houdt - en die zich door niemand de les laat lezen. Wanneer je Adriaanse binnenhaalt, dan haal je ook het circus in huis. De onemanshow van Co. Dan weet je dat je een trainer hebt die houdt van creativiteit en aanvalslust. Wil je niet te veel van dat soort fratsen, dan strik je een ander.
In zijn tijd bij AZ speelde Co Adriaanse vrijwel wekelijks met twee nummers 10: Kenneth Perez en Barry van Galen. Het functioneerde weergaloos, want Co zweert bij creatieve spelers om zijn ideaal vorm te geven. Maar wie haalde FC Twente in de zomer dat Bryan Ruiz en Theo Janssen vertrokken? Leroy Fer en Willem Janssen. Twee krachtpatsers met een groot loopvermogen. Ongeveer het tegenovergestelde van waar Adriaanse voor staat.
Zeker, er valt Adriaanse zelf een hoop te verwijten. Hij hield wel erg hardnekkig vast aan Marc Janko, de voetballer met wie hij in Oostenrijk zo goed had samengewerkt. Hij pleegde tactisch zelfmoord tegen Benfica en PSV, door onnavolgbaar te experimenteren met zijn middenveld. Met dat soort streken verloor hij niet alleen het vertrouwen bij een deel van zijn spelers, maar ook bij zijn eigen staf.
Maar had FC Twente dan werkelijk de illusie dat Adriaanse wel bij te sturen zou zijn? Dat hij van zijn principes zou afwijken? Dat hij gedwee zou luisteren naar de adviezen van spelers of assistenten? Dat hij ook heus wel uit de voeten kon zónder de twee beste en creatiefste spelers van de laatste twee seizoenen?
Nog niet zo lang geleden werd FC Twente een verfrissend soort topclub omdat het de juiste mensen op de juiste posities neerzette, zowel op het veld als daarbuiten. Met het ontslag, maar bovenal met de aanstelling van Co Adriaanse, werd FC Twente weer een club als alle andere. (Sjoerd Mossou)
Ja, Co valt zoals gewoonlijk niets te verwijtenquote:
Op het begin van zijn carrière was het een opbouw coach ja, de afgelopen 10 jaar heeft hij ook gewoon 8 clubs versleten.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:38 schreef Moody het volgende:
[..]
Ja, Co valt zoals gewoonlijk niets te verwijten
Als een club zijn inkoopbeleid in handen van de coach gaat geven, krijgen we Van Basten-praktijken en is Twente binnen 2 jaar opnieuw failliet.
Joop heeft gegokt en verloren. Het idee was niet eens zo slecht. Co is een opbouwtrainer en Twente is weer in opbouw...
Heb het gevoel dat Co niet zoveel heeft gegeven als hij bij andere clubs heeft gedaan. Bij AZ en Willem II moest hij zich bewijzen, dat heeft hij gedaan. Bij Twente zal hij wel gehoopt hebben met weinig moeite een jaartje zichzelf verder te verheerlijken. Werkt hier niet, er ontbrak duidelijk passie....
Vlak Woutje Brama niet uit hè ?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:44 schreef Caland het volgende:
Er ontbrak ook wel het een en ander aan kwaliteit in de selectie. Je weet dat als je Co haalt hij attractief voetbal gaat willen spelen. Twente heeft zo ongeveer de meest creativiteitsarme selectie van de eredivisie.
Matige verdediging, geen creativiteit op het middenveld en een uitstekende aanval. Daar gaat Mcclaren ook niks aan veranderen.
Zoiets moet het wel zijn anders begrijp ik er geen reet van.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:45 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik denk dat hij naar Arsenal vertrekt. Daar houden ze ook wel van roekeloos aanvallend spel zonder er het materiaal voor te hebben
Van Twitter, hoe maak je daar zo'n mooie quote van, hmmm....quote:FardauW Fardau Wagenaar
Officieel nu! Co Adriaanse geen trainer meer. McClaren kan zo telefoontje verwachten #fctwente
Dit dacht ik ook al. Wat willen ze in Godsnaam met McLaren als die trage selectie hetzelfde blijft. Leuk dat die man met een uitstekende selectie kampioen werd, maar wat moet hij hiermee dan? Die Munsterman is een echte opportunist.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:27 schreef hannoes het volgende:
Nu komt Steve McLaren terug, de grote kampioenenmaker ... maar Cheik Tioté, Ronnie Stam, Miroslav Stoch, Kenneth Perez, Blaise N'Kufo, Theo Janssen en Bryan Ruiz zijn er niet meer.
Wie weet blijkt deze selectie wel perspectief te hebben met een iets defensievere opstelling. Al zou Mcclaren heus een versterking hier en daar hebben geeist, en dan vooral Rosalesquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:43 schreef heiden6 het volgende:
Als ze nog mee willen doen om de titel moeten ze gewoon een goede creatieve speler halen en anders zijn ze kansloos.
Bij Feyenoord was de spelersgroep toen naar de technische leiding gestapt toch? itt hier?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:48 schreef YazooW het volgende:
Toen het bij Feyenoord gebeurde liep iedereen te schelden op de spelers.
Nu het bij Twente gebeurd loopt iedereen na te trappen op de trainer.
Of kan ik dit niet met elkaar vergelijken? Hoezo trap je een trainer er uit die gewoon netjes 3e staat op slechts 5 punten afstand van de nummer 1?
Zelfde als bij Feyenoord toch? Spelers zijn het niet eens met de trainert dus gaan ze maar moeilijk lopen doen. Of er spelers naar de leiding zijn gestapt weet ik verder ook niet, maar de gehele situatie toont veel gelijkenissen lijkt mij.quote:Omdat de clubleiding geen vertrouwen meer had in het lijmen van de personele verhoudingen en voetbaltechnische tegenstellingen, zag ze geen andere uitweg dan de meest radicale: het op non-actief stellen van Adriaanse.
Sloeg dan ook nergens op.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:48 schreef YazooW het volgende:
Of kan ik dit niet met elkaar vergelijken? Hoezo trap je een trainer er uit die gewoon netjes 3e staat op slechts 5 punten afstand van de nummer 1?
Beide spelersgroepen hebben het vertrouwen opgezegd in de trainer, dus ik zie het verschil niet zo.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:50 schreef GGMM het volgende:
[..]
Bij Feyenoord was de spelersgroep toen naar de technische leiding gestapt toch? itt hier?
In dat geval is het precies hetzelfde idd.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:54 schreef Paul-89 het volgende:
[..]
Beide spelersgroepen hebben het vertrouwen opgezegd in de trainer, dus ik zie het verschil niet zo.
Ik denk dat Co gewoon niet zo goed was tijdens gesprekken in de wijken met de locals.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:56 schreef YazooW het volgende:
Heeft Munstermans overigens al een verklaring afgegeven waarin hij deze beslissing "sociaal verantwoord" noemde?
Ik heb nu een half seizoen naar een zeer onaantrekkelijk Twente zitten kijken. Scorebordjournalistiek telt dan ff wat minder. Tenzij je kampioen wordt.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:48 schreef YazooW het volgende:
Co heeft de creatieve spelers niet verkocht hoor, dat heeft Joop echt zelf gedaan!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:04 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb nu een half seizoen naar een zeer onaantrekkelijk Twente zitten kijken. Scorebordjournalistiek telt dan ff wat minder. Tenzij je kampioen wordt.
Muntenman is degene die grove fouten maakt ja, maar die wordt als een soort volksmenner op een bij voorkeur Duits plein in de polonaise achterna gelopen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:24 schreef hannoes het volgende:
[..]
Co heeft de creatieve spelers niet verkocht hoor, dat heeft Joop echt zelf gedaan!
Blast From The Past.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:23 schreef de_boswachter het volgende:
In Co Adriaanse World Football Manager vond ik hem echt een baas.
Nogmaals, het ging om andere zaken dan de resultaten.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:45 schreef inZanity het volgende:
Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Waarom een trainer ontslaan die prima presteert? 3e plek en volgende ronde EL lijkt me absoluut het hoogst haalbare voor dit Twente misschien zelfs wel meer dan dat. Ze doen zelfs (op dit moment) nog mee voor het kampioenschap.
Co hing nooit een verse rol op als hij het wc-papier had opgebruikt.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 18:29 schreef Moody het volgende:
[..]
Nogmaals, het ging om andere zaken dan de resultaten.
Adriaanse stond tweede met Ajax toen ie werd ontslagen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:45 schreef inZanity het volgende:
Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Waarom een trainer ontslaan die prima presteert? 3e plek en volgende ronde EL lijkt me absoluut het hoogst haalbare voor dit Twente misschien zelfs wel meer dan dat. Ze doen zelfs (op dit moment) nog mee voor het kampioenschap.
Stond ajax niet 1e toen Co werd ontslagen?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 18:33 schreef tong80 het volgende:
[..]
Adriaanse stond tweede met Ajax toen ie werd ontslagen.
Bij Willem 2 kreeg ie wel de kans zijn eigen gang te gaan.
Dus? Hij is toch aangenomen voor de prestaties en niet voor de gezelligheid?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 18:29 schreef Moody het volgende:
[..]
Nogmaals, het ging om andere zaken dan de resultaten.
En we hebben allemaal kunnen zien hoe dat is afgelopen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 18:33 schreef tong80 het volgende:
[..]
Bij Willem 2 kreeg ie wel de kans zijn eigen gang te gaan.
Prima werk bij Ajax gelevert, maar hij sloeg weer tever door zoals hij bij elke club voor elkaar krijgt (Op Az na)quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:14 schreef muzas het volgende:
[..]
Stond ajax niet 1e toen Co werd ontslagen?
hoezo niet dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:34 schreef quo_ het volgende:
Diegene die nog het idee had dat FC Twente wél een fatsoenlijke club is weet nu wel beter.
Een trainer wordt doorgaans afgerekend op resultaten. En daar kun je niet veel op af dingen, ze doen nog goed mee. Waarschijnlijk wel het maximaal haalbare met de uitgedunde selectie van nu.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:42 schreef DR-w.brink het volgende:
[..]
hoezo niet dan?
waar basseer je je mening op?
Zou ut?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 06:46 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Zat er natuurlijk al vanaf dag 1 aan te komen dit.
Nu kijken of McLaren weer kan gaan zorgen voor meer stabiliteit en attractief voetbal.
Co speelde juist attractief voetbal, maar omdat een selectie met spelers als Janko, Fer en Brama nou eenmaal geen attractief voetbal kan spelen is ie de laan uitgestuurd. Er moet er nu 1 komen die met deze groep een tactiek kan maken die werkt.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 06:46 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Nu kijken of McLaren weer kan gaan zorgen voor meer stabiliteit en attractief voetbal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |