abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106431461
Data zet je toch niet op je root directory :?
  donderdag 5 januari 2012 @ 11:12:44 #27
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106431500
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 10:28 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.

Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
Die 2 TB staat hopelijk toch al op een aparte partitie en niet in `/` of `/home/`?

Mijn systeem:

10 Gb /
5 Gb swap
15 Gb /home/
1Tb minus die 30 Gb is /discworld/ (hier staan al mijn eigen files op).
1 Tb is /discworld2/

Die laatste 2 formateer ik nooit want bevatten mijn video's, muziek, boeken, werk gerelateerde dingen zoals mijn MySQL database (die staat bij mijn niet in /etc/ ;) ) etc etc.

Na install verwijder ik de directories in /home/rinzwind/ want ik symlink die met een `ln -s /home/rinzwind/Desktop/ /discworld/Desktop/` en 1x F5 en al mijn icoontjes staat weer op mijn bureaublad. En zo heb ik voor elke dir een symlink :)

Werkt vlekkeloos. En een herinstall duurt toch al slechts 15-20 minuten.
Tussen releases door kan het zijn dat mijn post install wat langer duurt (ik gebruik chrome, smplayer en vlc, shutter etc dus die moet ik achteraf toevoegen) maar dan werkt mijn systeem wel al).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_106431646
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Data zet je toch niet op je root directory :?
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:14:16 #29
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106442457
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:18 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:19:04 #30
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106442699
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:14 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
Dan nog staat het niet in root en als het in home staat in een subdir van home dus is met 1 move te verplaatsen naar je data disk ;)

KomtTijd... en ik zien geen probleem >:)
pi_106445978
Ter bevesting voor mij,

Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
pi_106446017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,

Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
pi_106446060
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Yups, heb ik hier,

Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows :'), waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:54:11 #34
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106449690
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,

Ja.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
pi_106449891
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 18:54 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja.

[..]

Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
Ik ben op dit moment een beetje aan het hoppen,..Tussen Arch en Mint en Ubuntu.

Arch vind ik fijn werken maar soms iets te hardcore. Unity is niet mijn smaak, Mint vind ik een fijne GUI hebben maar doet sommige dingen heel irritant. Chrome installeren maar niet het icoon op een vindbare plek neerzetten :').
pi_106478846
Een Ubuntutopic, wat leuk!

Gebruik het nu al een paar jaar, maar dankzij Unity ben ik even teruggegaan naar Win7.. om vervolgens wel weer de oude LTS te installeren met Gnome. Unity is naast dat het mijn productiviteit naar 0,0 heeft omgetoverd ook ontiegelijk kut omdat het totaal niet loopt op mijn laptop. Misschien is het toch te zwaar voor intel hd 3000?

Ik ga vandaag even op een wat oudere pc de nieuwste versie installeren om te kijken of ik er nog een beetje aan kan wennen. Gnome3 handmatig installeren vond ik nou ook niet echt wauw.

Zijn er hier ook nog Mac4linux gebruikers? Ik vind die trucjes die erin zetten geweldig.
Power to the apes
pi_106480688
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:28 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Yups, heb ik hier,

Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows :'), waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
pi_106487879
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:43 schreef erikkll het volgende:

[..]

Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
Of zelfs een schijf of directory van een volledig andere machine, die desnoods aan het andere eind van de wereld staat.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:45:35 #39
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_106496140
Is linux mint debian edition aan te raden of kan ik dan net zo goed gelijk overstappen op debian testing?
Jesus hates you.
pi_106525324
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.

Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zaterdag 7 januari 2012 @ 15:48:43 #41
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106526325
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 15:19 schreef voederbietel het volgende:
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.

Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
Als je de locatie al hebt benaderd met nautilus bijvoorbeeld, dan wordt er automatisch een mountpoint gemaakt in ~/.gvfs (een hidden directory in je homefolder).

Zo niet, dan moet je deze eerst zelf mounten.

Als je dit altijd / permanent wilt doen, dan kan dat ook:
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
heitieh
pi_106528110
Ok, ik zal die tweede link eens even doorlezen, moet dan vast lukken.

Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:24:18 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106531097
Klopt!

In ieder geval heb je geen (last van) driveletters, want alles hangt onder / .

In /home/ staan alle homefolders (handig om een aparte partitie voor te hebben).
Verder moet je voor de meeste programmabestanden die je zou willen aanpassen in /etc/ kijken.

Verder moet je over het algemeen voor de handelingen die niet plaatsvinden in je homedirectory rootrechten gebruiken (bv met sudo).
heitieh
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:38:11 #44
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106531564
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef voederbietel het volgende:
Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
Dat kan best intimiderend zijn.

Gewoon in de gaten houden dat elk item op je systeem een file is en dat je dus in theorie alles kunt mounten (D: etc) of kunt linken (=shortcut in windows).

Linux systemen gebruiken nagenoeg allemaal 1 disc layout systeem: FHS
http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

Debian (en ook Ubuntu) zijn bezig met files die schrijfbaar moeten te verschuiven naar een aparte die. Met als doel de mogelijkheid om dat wat alleen lezen moet zijn als alleen lezen gemount wordt
pi_106531605
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:41:43 #46
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106531668
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:39 schreef voederbietel het volgende:
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
Herinstallatie wordt dan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker.
edit...
Ok stel je hebt je systeem verkloot en je bent een n00b als het gaat om uitzoeken hoe je iets kunt oplossen (en ja dat gebeurd ons allemaal of is VAAK al gebeurd ;) ) en je enige uitweg is formatteren van je disc.

Indien je alles in `/` zet zul je dus alles kwijt zijn als je niet bij je files kunt. Het redden van je data vanaf commandline kost heel veel tijd (vaak omdat de belangrijke dingen overal in directoryies staan). Plus je vergeet altijd wel wat.

Zet je je /home op een aparte partitie bereik je 2 dingen.

1. Je kunt kiezen om je /home te behouden bij de volgende installatie. Dit heeft een nadeel!! Alle settings van oude software blijft bewaart. Stel je hebt ooit VLC gebruikt en gebruikt dit niet meer dan kan in je /home iets staan mbt settings. Wat later voor problemen kan zorgen als je VLC weer eens wilt gebruiken.
2. Je kunt kiezen om je /home te formatteren bij de volgende installatie. Dit verwijderd ook meteen al je settings maar ook dit inhoud van je directories.

Ik ga nog 1 stap verder met mijn Ubuntu setup aangezien ik mijn notebook en voor mezelf en voor mijn werk gebruik.

/ (schijf 1; +-15Gb)
swap (schijf 1 +-5Gb)
/home/ (schijf 1 +-15Gb)
/discworld/ (schijf 1 rest)
/discworld2/ (schijf 2)

Op /discworld/ staan mijn eigen files en ook de directories uit /home/{user}. Na een install rm ik /home/{user}/ volledig en maak ik symlinks naar /discworld/{home_mappen/}. In /discworld/Desktop/ staan mijn video files bijvoorbeeld.

Op /discworld2/ staan mijn werk gegevens (onder meer alles wat met MySQL te maken heeft en in /etc/ (hier staan de MySQL databases) zou staan op een normaal systeem.

Hiermee kan ik
1. een volledige herinstallatie doen met een wipe van alle partities (like that is gonna happen ;) )
2. een herinstallatie waarbij ik `/` formateer en `/home/` bewaar.
3. een herinstallatie waarbij ik `/` formateer en `/home/` formateer.

Ik kan dus alle mogelijk opties uitvoeren zonder na te denken of in `/` of in `/home/` files van belang staan (antwoord zal namelijk altijd NEE zijn: het staat allemaal op `/discworld/'.

[ Bericht 17% gewijzigd door wdn op 07-01-2012 18:55:04 ]
pi_106531769
Ok, dan ben ik al begonnen met een achterstand ;( .

Die netwerk share mounten wil nog niet lukken, kan spontaan de HTPC niet meer bereiken over het netwerk. :(

[ Bericht 83% gewijzigd door voederbietel op 07-01-2012 18:51:36 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:55:18 #48
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106532141
Krijg je een foutmelding?
Kun je de NAS pingen?
pi_106533000
Ik heb Samba even gedownload, kijken of ik daar wijzer van wordt.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:49:27 #50
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106534148
Ben ook even aan het testen. :D

een share mounten gaat als volgt:

eerst smbfs installeren:
1$sudo apt-get install smbfs

directory maken:
1$sudo mkdir /media/htpc-share

dan mount opdracht:
1$sudo mount -t cifs username=winntuser,password=mypassword //192.168.1.1/share/ /media/htpc-share

Om het permanent te doen, moet je de regel in /etc/fstab toevoegen, zoals in de link eerder gegeven:
1//servername/sharename  /media/mountname  cifs  username=myusername,password=mypassword  0  0

Maar bij deze laatste optie hebben alle users vanaf je ubuntusysteem toegang, dus in principe niet veilig.
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')