Die 2 TB staat hopelijk toch al op een aparte partitie en niet in `/` of `/home/`?quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:28 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Het werkt nu prima. Maar ik ben gewoon benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Gnome3, en die worden niet voor Natty gemaakt.
Ik weet dat ik ook een verse install kan doen, maar er staat nog iets van 2TB aan belangrijke data op deze bak en tot ik die veilig heb gesteld wil ik niet gaan formatteren.
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Data zet je toch niet op je root directory
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Plus dat je er natuurlijk een backup van hebt.
Dan nog staat het niet in root en als het in home staat in een subdir van home dus is met 1 move te verplaatsen naar je data diskquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:14 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Jullie bedoelen het goed, de backups en partitie-indeling zijn in orde, maar wel een rommeltje waarvan ik nu geen tijd heb om het goed uit te zoeken. Dat wil zeggen: ik heb de data wel dubbel maar in de loop van tijd heb ik in zowel backup en origineel zitten werken, data verschoven en verwijderd of juist eens gekopieerd voor verwerking, dus het is geen 1:1 kopie en ik wil er niet teveel aan klooien tot het project helemaal is afgerond. Ik denk dat ik maar wacht op 12.04 LTS, dat lijkt me het beste. Die symlinks van wdn lijken me wel wat.
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,
Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Yups, heb ik hier,quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
Ja.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Ter bevesting voor mij,
Je kan gewoon van distro switchen of re-install doen zonder gegevens op je /home te verliezen?
Zelfs dit is niet meer van belang toch?quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
Mits je van de /home een losse partitie hebt gemaakt.
Ik ben op dit moment een beetje aan het hoppen,..Tussen Arch en Mint en Ubuntu.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:54 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Zelfs dit is niet meer van belang toch?
Volgens mij las ik ergens dat /home/ ook als onderdeel van / bewaard kan worden tijdens install (sinds 11.10 ?)
D
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:28 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Yups, heb ik hier,
Waarschijnlijk denk ik nog te veel Windows, waar ik /home zie als submap van / waardoor deze ook gewist zou moeten worden bij formateren van /.
Of zelfs een schijf of directory van een volledig andere machine, die desnoods aan het andere eind van de wereld staat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:43 schreef erikkll het volgende:
[..]
Yep. In linux kun je een partitie op elke plaats mounten. /home/kandijfijn/nieuwepartitie kan dus ook een andere partitie zijn dan /home/kandijfijn/oudepartitie of zelfs een volledig andere harde schijf.
Als je de locatie al hebt benaderd met nautilus bijvoorbeeld, dan wordt er automatisch een mountpoint gemaakt in ~/.gvfs (een hidden directory in je homefolder).quote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:19 schreef voederbietel het volgende:
Ik ben sinds een week over gestapt op Ubuntu en sinds gisteren gebruik ik Gnome. Voorheen altijd Windows gedraaid, eerst Vista, dat was van korte duur, en daarna 7, dit duurde wat langer. Mijn laptop (samsung x360) heeft enorm veel problemen met zich zelf zodra er iets anders gedraaid wordt dan XP terwijl de laptop geleverd werd met Vista. Maar tot nu toe loopt ´ie heel soepel met Ubuntu en ik moet zeggen dat ik Ubuntu ook héél prettig vind werken. Nog een beetje tweaken her en der en dan worden we beste vrienden.
Echter loop ik wel tegen een probleem aan, ik heb een HTPC die ik ook gebruik icm Sabnzbd. De nzb bestanden download ik met mijn laptop en sla ze op in een mapje op de HTPC die geshared staat. Sabnzbd leest dit mapje voortdurend en begint de nzb bestanden te downloaden.
Echter krijg ik het met Ubuntu niet voor mekaar dat ik de nzb bestanden direct op kan slaan op de share. Alleen locaties op de laptop zelf zijn bereikbaar bij bestand opslaan vanuit firefox. Of doe ik het verkeerd?
Dat kan best intimiderend zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef voederbietel het volgende:
Ik heb als door gewinterde windows gebruiker wel nog wat moeite met het doorzien van het mappen systeem.
Herinstallatie wordt dan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:39 schreef voederbietel het volgende:
Waarom is het handig om de /home een eigen partitie te geven? De /home is gewoon de map waar je documenten/foto´s/etc/etc/ in staat toch? In het Nederlands heet deze map ¨persoonlijke map¨ ?
1 | $sudo apt-get install smbfs |
1 | $sudo mkdir /media/htpc-share |
1 | $sudo mount -t cifs username=winntuser,password=mypassword //192.168.1.1/share/ /media/htpc-share |
1 | //servername/sharename /media/mountname cifs username=myusername,password=mypassword 0 0 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |