True, ik pakte het hele plaatje er even bijquote:Op maandag 2 januari 2012 21:28 schreef p_iglet het volgende:
uhm marmar, ingrid heeft het over 's nachtsDan gaat dat potje en blote kont in de tuin wat lastig.
Ingrid je zou via de huisarts of thuiszorgwinkel een plaswekker kunnen proberen. Vaak wordt dat vergoed door de ziektekosten verzekering.
Daar doelde ik idd op, ik hoor dat vaak, maar bij onze dochters hebben we daar geen last van gehad. Ben nu wel benieuwd of iemand het ook daadwerkelijk zo ervaren heeft?quote:Op maandag 2 januari 2012 21:40 schreef p_iglet het volgende:
juist dat naar het toilet brengen als je zelf gaat slapen schijnt niet goed te werken, eerder tegengesteld omdat je dan aanleert om (half)slapend te plassen.
Ligt aan de aanvullende verzekering. Op die van mij als het voorgeschreven is, voor zover ik kon vinden geen andere eisenquote:Op maandag 2 januari 2012 21:53 schreef ik80lll het volgende:
Plaswekkers worden pas vergoed vanaf 7 jaar?
Lotte is ook nog niet zindelijk 's nachts dus ik lees evenmee.
We zijn haar nu wel wat regelamtiger op de wc aan het zitten in de loop van de avond. Ze heeft nu een paar keer een droge luier gehad. Maar niet elke dag.
Ze slaapt dan ook wel erg die.
We wachten af,
Hier werkte het prima, en was half slapend al een hele verbetering op in z'n slaap plassen... ik heb het idee dat juist dat 's nachts even (half) wakker moeten worden om te plassen hem hielp.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:40 schreef p_iglet het volgende:
juist dat naar het toilet brengen als je zelf gaat slapen schijnt niet goed te werken, eerder tegengesteld omdat je dan aanleert om (half)slapend te plassen.
De mevrouw van de wekker, gaf ons als tip aan om een soort wachtwoord in te stellen om zo te controleren of Fleur wakker genoeg was om te gaan plassen. Zo konden we controleren of het halfslapend of halfwakker was. Ze mocht pas gaan plassen als ze het wachtwoord zei. Dat kun je natuurlijk ook zonder plaswekker doen.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier werkte het prima, en was half slapend al een hele verbetering op in z'n slaap plassen... ik heb het idee dat juist dat 's nachts even (half) wakker moeten worden om te plassen hem hielp.
Dit zorgde bij Fleur juist voor heel veel frustratie, omdat die dus echt niet het signaal kreeg dat ze moest plassen. Het is dus wel belangrijk dat je weet of dat gebeurt, anders krijg je een heel verdrietig kindje dat het heeeeeel erg graag wilt, maar er dus echt zelf niets aan kan doen om het te veranderen.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:57 schreef Stiemie het volgende:
Je kunt haar ook zo'n luierbroekje aandoen 's nachts en haar laten proberen om die droog te houden door op tijd te gaan plassen. Elke droge nacht krijgt ze een sticker of na zoveel keer droog bijvoorbeeld? Dat ze er zelf ook wat in kan gaan geloven dat ze het kan?
Dat lijkt me een goede tip. Helemaal laten slapen hebben we idd nooit gedaan, altijd wel even een zo wakker gemaakt tot er een reactie kwam. Dat zal vast schelen. Was wel vaak zo dat ze het zich de volgende dag helemaal niet meer herinnerden tho.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:56 schreef chacama het volgende:
[..]
De mevrouw van de wekker, gaf ons als tip aan om een soort wachtwoord in te stellen om zo te controleren of Fleur wakker genoeg was om te gaan plassen. Zo konden we controleren of het halfslapend of halfwakker was. Ze mocht pas gaan plassen als ze het wachtwoord zei. Dat kun je natuurlijk ook zonder plaswekker doen.
Bij mijn oudste was het juist de oplossing omdat ze bang was dat het niet ging lukken en ze zonder luier eerst niet wilde slapenquote:Op maandag 2 januari 2012 22:00 schreef chacama het volgende:
[..]
Dit zorgde bij Fleur juist voor heel veel frustratie, omdat die dus echt niet het signaal kreeg dat ze moest plassen. Het is dus wel belangrijk dat je weet of dat gebeurt, anders krijg je een heel verdrietig kindje dat het heeeeeel erg graag wilt, maar er dus echt zelf niets aan kan doen om het te veranderen.
Luierbroekjes nemen over het algemeen wel minder vocht op dan luiers. Mochten de 'gewone' luiers niet meer passen, dan zijn er nog wel andere opties. Via de huisarts en apotheek is hier wel informatie over te vinden. (oa Tena incontinentiemateriaal of Hartmann). Als de huisarts een recept uitschrijft worden ze (als het goed is) vergoed door de verzekeraar.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:43 schreef _Ingrid_ het volgende:
Luierbroekje is wel een idee, de gewone luier past maar met moeite nog. Misschien hebben ze bij kruidvat wel een grotere maat.
Gisteren is de 2e tand eruit gegaan en zowaar hebben we die nog! Nu zei Djeez dat de tandenfee zou komen. Had hij beter niet kunnen zeggen, ze was zwaar in paniek.
Dank je!quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:02 schreef loezzie het volgende:
[..]
Luierbroekjes nemen over het algemeen wel minder vocht op dan luiers. Mochten de 'gewone' luiers niet meer passen, dan zijn er nog wel andere opties. Via de huisarts en apotheek is hier wel informatie over te vinden. (oa Tena incontinentiemateriaal of Hartmann). Als de huisarts een recept uitschrijft worden ze (als het goed is) vergoed door de verzekeraar.
echt leukquote:Op donderdag 5 januari 2012 09:50 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, leuk he.Elk kind heeft zijn eigen plantje op zijn tafeltje staan.
montessori onderwijs?quote:Op donderdag 5 januari 2012 07:23 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb hier een glunderend jongetje naast me. Oscar is naar het KDV en Sasha is nog één dagje samen met mij alleen thuis voor mij maandag voor het echie naar school gaat.
We gaan strakjes samen naar de stad, het lijstje voor school afwerken: gymspullen, pasfoto's en een plantje om zelf te verzorgen.
En dan gaan we daarna maar samen een tosti eten denk ik.
Zoals hij tegen papa zei: 'en dan gaan mama en ik van alles doen samen!'
oh BE, smeltquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
Kijk hem nou!
[ afbeelding ]
Groot! *slik*
ik las pootjesquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:02 schreef Brighteyes het volgende:
Cooki, ik hoorde van mijn vriendin wel over gebroken potjes. Dus ik ga voor zink.
Oh wow, wat heeft ie een 'groot' koppie gekregen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
Vanwege het plantje?
Kijk hem nou!
[ afbeelding ]
Groot! *slik*
Wat een lekker mannetjequote:Op donderdag 5 januari 2012 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
Vanwege het plantje?
Kijk hem nou!
[ afbeelding ]
Groot! *slik*
Voor zolang als het duurt wel... Bij de andere school staat hij nu op de wachtlijst en verder hebben wij, vinden we, binnen redelijke afstand geen goeie opties.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:11 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oh wow, wat heeft ie een 'groot' koppie gekregen.
En dus toch de voorgenomen school?
(haha jij keek ook waarom Rewimo gefeliciteerd wordt zeker he? Ik ookquote:Op donderdag 5 januari 2012 19:15 schreef livelink het volgende:
En ik zie net dat Tijn jarig is vandaag. Gefeliciteerd
Dank je welquote:
Moeder-en-zoon-dagjes zijn heerlijkquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:33 schreef lady-wrb het volgende:
wat een lekker joch, be
leuk is dat he? samen iets gaan doen in de stad.
L is nu 12,5 en hij vindt het nog steeds heerlijk om met zijn moeder in de stad iets te gaan doen.
vooral warme choco met slagroom bij de hema is zwaar favoriet.
Ja, hij is nog altijd gek op knuffelbeesten. En deze heeft hij helemaal bij elkaar gespaard van zijn zakgeldquote:Op donderdag 5 januari 2012 22:12 schreef lady-wrb het volgende:
ja ik had al zitten googlen, maar ik kon me niet voorstellen dat christan zelf een teddybear in elkaar zou zetten. dus wel?
quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:03 schreef Brighteyes het volgende:
Zo, op een klapstoel in de gang met de iPad op schoot. Ik kan niet meer...
Vanaf 06.30 vanmorgen is het maar 2 uur stil geweest, dat was toen Oscar sliep, maar zodra de heren samen in 1 kamer zijn is het één grote bak herrie. Niet eens uit ruzie ofzo, maar gewoon, hun spel is altijd luidruchtig, er moet altijd herrie bij gemaakt worden, gegil/gekrijs met van die hoge stemmen alsof ze half waanzinnig zijn ofzo.
Is er iemand die daar een oplossing/remedie voor heeft? Ik trek die constante pokkeherrie echt niet.
quote:
Ik heb van mijn dochter nooit geluidsoverlast, in mijn gezin is dat gillen en stemmetjes typisch jongensgedrag.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:28 schreef Cooki het volgende:
buurvrouw, dat hebben we maar mazzel met allemaal jongens... duurt t voor meisjesmoeders nóg langer
Juist!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:30 schreef debuurvrouw het volgende:
Meisjes zijn veeeeeeeeeeeelrustiger wordt mij altijd verteld, dus meisjesmoeders kennen dit probleem helemaal niet joh!tenminste, er reageren ook alleen jongensmoeders, dus ik zie wel een verband
quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:30 schreef debuurvrouw het volgende:
Meisjes zijn veeeeeeeeeeeelrustiger wordt mij altijd verteld, dus meisjesmoeders kennen dit probleem helemaal niet joh!tenminste, er reageren ook alleen jongensmoeders, dus ik zie wel een verband
Dat dus idd. Een soort kramp/kippevel onderin op mijn achterhoofd. Echt helemaal gespannen kan ik dan dus niks meer hebben.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:22 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik trok dan bijvoorbeeld ook de meeste tv en films niet.
Weet je wat leuk is? Geef ze een oude computer/föhn/kruimeldief/insert willekeurig kapot apparaat en een set schroevendraaiers/sleutels en laat ze maar slopen/uit elkaar halen. Ik doe het elk jaar weer met mijn groep en ze vinden het ge-wel-dig!quote:
das idd een tof boek ja klikquote:Op zaterdag 7 januari 2012 10:32 schreef debuurvrouw het volgende:
Heb ik je: jongens, hoe voed je ze op van steve Biddulph al eens aangeraden
quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:20 schreef ik80lll het volgende:
Het belangrijkste advies, veeeeel bewegen, springen, rollen, bewegen, buiten spelen enz. Dat was wel duidelijk.
Herkenbaar, bobo t/m taptoe werden hier ook amper gelezen, weggegooid geld, wmb.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:52 schreef livelink het volgende:
Iets heel anders. Hebben jullie kinderen een abonnement op een tijdschrift?
Okki zat er nog tussen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:52 schreef livelink het volgende:
En thuis hadden wij ook nog de Bobo, Jippie en Taptoe (in die volgorde volgens mij).
maar jippo vond de uitgever niet meer zo jippie: jippo bestaat niet meer...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:22 schreef livelink het volgende:
Jippo klinkt ook beter, ja. Voortaan toch weer even checken voordat ik iets neerzet. Ik vond de Jippo wel de leukste, dat wel.
Karin, wat fijn voor jou én Meike!quote:Op zondag 8 januari 2012 09:31 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik sta wel echt versteld hoe snel dat is gegaan. Van bang onzeker meisje, naar waterrat.
Je ziet haar zelfvertrouwen groeien, echt super om te zien!!!
Ik ga daar ook niet over, maar ben het wel met je eens.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:19 schreef livelink het volgende:
Aan de andere kant, hoeveel mis je nou in 1 week wat niet met wat extra uitleg weer is in te halen? Maar daar ga ik niet over verder.
Ik vind dat dus eigenlijk een slechte ontwikkeling. Want je legt daarmee de verantwoordelijkheid voor het huiswerk bij de ouders en niet bij het kind. Vroeger vergat ik ook wel eens huiswerk of verkoos ik het niet te maken. De consequenties nam ik dan op de koop toe en waren ook voor mij.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:42 schreef MarMar het volgende:
Thx Rewimo, zal wel goedkomen.
Voor oudste is het maandagen na vakanties huiswerkvrij, maar de rest van de week niet dus wel iets van huiswerk in de vakantie. Infeite heb je dan eigenlijk gewoon meer tijd voor evenveel huiswerk, want ze krijgen niet meer op dan normaal als er alleen een weekend tussen zit.
Verder krijgen ze van elk vak maar 1 keer per week huiswerk op, dus de eerste les in de week krijgen ze te horen watvoor huiswerk ze hebben voor de week erop en op welke dag dat dan af moet zijn. Dat maakt plannen ook een stuk makkelijker.
Dat alles tegenwoordig op internet staat, maakt het voor mij als moeder dan weer een stuk makkelijker om te helpenStuk beter geregeld dan vroeger, wat ik niet in mijn agenda schreef, bestond niet
Ik vind dat ouders dan echt ook wel een beetje verantwoordelijk zijn, zeker in de brugklas als je kind amper 12 is.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:14 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik vind dat dus eigenlijk een slechte ontwikkeling. Want je legt daarmee de verantwoordelijkheid voor het huiswerk bij de ouders en niet bij het kind. Vroeger vergat ik ook wel eens huiswerk of verkoos ik het niet te maken. De consequenties nam ik dan op de koop toe en waren ook voor mij.
Nu worden ouders mee verantwoordelijk gemaakt.
ik probeer daarin te middelen.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:55 schreef livelink het volgende:
Stap 1 van huiswerk leren maken is wel het goed opschrijven/bijhouden wat je moet doen en wanneer het af moet zijn.
Er valt niks te plannen als je niet weet wat je wanneer moet gaan doen.
Juist door die stap 1 nu als verantwoordelijkheid bij het kind weg te halen lijkt me dat je de belangrijkste stap overslaat. En er komt een tijd dat je het toch zelf moet doen.
En geloof me. Als je een paar keer vergeten bent dat je een toets hebt en daarom een onvoldoende haalt, dan ga je het vanzelf beter doen en blijf je ook niet meteen zitten.
En natuurlijk ken ik mezelf. Ik zou ook meekijken op internet en mijn kind er op wijzen dat ze nog een toets heeft. Maar ik blijf erbij dat ik dat eigenlijk geen goede ontwikkeling vind.
Klopt ook, het is vooral korte termijndenken wat de boventoon voert en dat kan je ze op die leeftijd idd niet al te erg aanrekenen, ben ik het met je eens. Die van mij heeft haar pubermomenten best wel, maar gelukkig nog zo dat ik er eigenlijk stiekem om moet lachenquote:Op zondag 8 januari 2012 22:46 schreef debuurvrouw het volgende:
Volgens het boek:het puberbrein is plannen sowieso lastig voor pubers. Nou wil ik die van mij nog niet echt op de puberhoop vegen, maar het helpt me wel om hem wat meer belangeloos te helpen.
Net zoals je het een peuter niet kwalijk neemt dat ie driftbuien heeft,
En ik vind ook dat het goed gaat Livelink. Dat nergens op slaande huiswerk was op de basisschool trouwens,
Ik denk ook niet dat ze het ervaart als pushen hoor, ben het met je eens dat het niet zo moet zijn dat je de kinderen elke dag achter de kont aan moet zitten. Dat is ook absoluut niet wat ik wil. Meer dan even wat hulp met plannen is het niet, uiteindelijk moet ze het dan alsnog zelf doen. Overhoren doe ik bijvoorbeeld alleen als ze erom vraagt, hulp geven met uitleggen dito.quote:Op zondag 8 januari 2012 23:02 schreef livelink het volgende:
Ik ken het boek puberbrein ook, maar dat lijkt voor mij ook juist een motivatie om ze af en toe eens niet zo hard achter de broek te zitten.
Echt, ik moet er niet aan denken dat mijn ouders mij elke dag hadden gepusht. The horror. Maar misschien was er in mijn tijd wel meer ruimte voor kinderen om fouten te maken zonder dat het meteen ernstige gevolgen had.
Bij de kleuters alquote:Op maandag 9 januari 2012 10:15 schreef MeNicole2 het volgende:
Mikael heeft ook heel af en toe huiswerk. Tis niet eens huiswerk eigenlijk maar gewoon een werkblad die ze door de weeks op school moeten maken. Maar hebben ze het op vrijdag niet klaar moet ie mee naar huis en daar afgemaakt worden en maandags weer ingeleverd worden. Mikael heeft het een keer mee moeten nemen en zorgt nu voortaan dat het op school afkomt want dat vond ie maar niks!!
Het gaat erom dat ze zelf leren dat de keuzes die ze maken gevolgen hebben.Er zijn 3 werkjes in de week die moeten en 2 die mogen. Het is dus de bedoeling dat ze zelf elke dag iets kiezen om te doen. Maar kiezen de kinderen ervoor om elke dag bv in de bouwhoek te gaan dan weten ze ook dat de moetwerkjes blijven liggen. En dat moet wel gedaan worden dus moet het thuis!!quote:Op maandag 9 januari 2012 10:47 schreef livelink het volgende:
Sorry, dat vind ik echt te erg, MeNicole.
Als je als leerkracht al niet kunt plannen dat een kleuter een werkblaadje binnen een week af heeft, dan vraag ik me af wie er moet leren plannen.
Piramide werkt ook zo ongeveer. Maar dan dat je juf volgens mij iets meer stuurt. Bij Leander op de psz gaat het zelfs al zo. Maar dan niet met huiswerk natuurlijk.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:52 schreef livelink het volgende:
Tja, dat zal de achterliggende redenatie zijn. Kleuters moeten gewoon geholpen worden met het maken van keuzes en sommige keuzes mogen ze dan niet meer maken.
Wat de redenatie ook is, ik kan er gewoonweg niet achter staan.
Ja dat vind ik ook. Dan heb je dus op school pech. Want er zijn kinderen die elke maandag met een werkblad op school komen. Die vinden het niet erg en ze kunnen ze hele week alleen maar leuke dingen doen. Daar leren ze ook niks van.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:58 schreef p_iglet het volgende:
huiswerk bij kleuters![]()
Je moet als juf toch zo kunnen sturen dat alle kids hun werkblaadjes op school kunnen doen.
De hele week uitstellen betekend dan dus dat je op vrijdag niet meer in de bouwhoek kunt ofzo.
Maar toch niet dat soort dingen mee naar huis...
Ja Mikael maakt nu maandag en dinsdag al zijn moet werkjes zodat ie ervan af is. maar er zijn kinderen die liever die werkblaadjes thuis maken. Dus die spelen de hele week. Laatst was er een moeder die vertelde dat ze haar zoon altijd hielp met de werkblaadjes want dan was ie ervan af. Dus dat jochie neemt elke week zijn spul mee naar huis. Lekker makkelijk!!quote:Op maandag 9 januari 2012 11:03 schreef livelink het volgende:
Precies! Het leereffect is precies hetzelfde als ze leren dat ze dan vrijdag niet meer voor de bouwhoek kunnen kiezen omdat ze hun werkje af moeten maken.
Klinkt voor mij als een leerkracht die zich er makkelijk van af maakt. Want Mikael heeft het dan misschien wel door, maar de meeste kleuters zullen echt niet zo denken en zitten dus elk weekend met een werkblaadje thuis.
Oh ja.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:38 schreef debuurvrouw het volgende:
de strijd tegen huiswerk op de basisschool voor groep 7-8 schat ik zomaar.
Nee, de strijd van het op internet vastleggen van het huiswerk. Nadat ik net mijn argumenten daartegen op de middelbare school had gegeven, kwam Snoopy met de opmerking dat ook op de basisschool al huiswerk op internet werd vastgelegd. Daar reageerde ik op.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:38 schreef debuurvrouw het volgende:
de strijd tegen huiswerk op de basisschool voor groep 7-8 schat ik zomaar.
Op de basisschool al op internet vastleggen vind ik ook wel een beetje van de zotte idd.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:26 schreef livelink het volgende:
[..]
Nee, de strijd van het op internet vastleggen van het huiswerk. Nadat ik net mijn argumenten daartegen op de middelbare school had gegeven, kwam Snoopy met de opmerking dat ook op de basisschool al huiswerk op internet werd vastgelegd. Daar reageerde ik op.
Ik had het niet over groep 7 en 8. Katja heeft nu in groep 6 al best veel huiswerk, dus dat is al een gelopen koers. MarMar, het is een kwestie wanneer je begint. Ik ben van mening dat je in de brugklas ook het maken van huiswerk moet gaan leren. Dus dat je dan pas begint met het langzaamaan starten en voorbereiden. Huiswerk hoort voor mij bij de middelbare school en dan bedoel ik dus niet dat je vanaf de 1e dag al volop huiswerk krijgt zonder enige voorbereiding.
Maar ja, dat schijnt tegenwoordig niemand meer met mij eens te zijn.
Ik ben het hier zo niet mee eens. Kinderen van tegenwoordig voelen zich op deze manier gewoon niet meer verantwoordelijk voor het zélf verantwoordelijk zijn voor leerproces en huiswerk. Gewoon eens keihard op je bek gaan is ook wel eens heel gezond voor de huidige generatie. Ik vind dit een typisch uitvloeisel van de zesjescultuur. het bijelkaar harken van iedereen want verliezen is zielig.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:50 schreef MarMar het volgende:
[..]
Op de basisschool al op internet vastleggen vind ik ook wel een beetje van de zotte idd.
Over de rest ben ik het niet met je eens inderdaad, ik vind het prima dat in groep 7 en 8 alvast huiswerk gegeven wordt en het lijkt me een beetje laat om in de brugklas daar pas mee te beginnen. Ik kreeg ook in groep 7 en 8 (toen nog klas 5 en 6) huiswerk; eens topografie thuis leren of een werkstuk maken. Infeite is een spreekbeurt voorbereiden ook al huiswerk.
Ik had er als kind geen probleem mee en als ouder heb ik dat ook niet.
Wat dat internet betreft voor middelbare scholen, ik ben een voorstander. De kinderen voor wie het niet zo belangrijk is omdat ze toch wel hun best doen hebben er weinig last van dunkt me en ik kan me goed voorstellen dat er juist hierdoor een aantal kinderen eerder een duwtje in de goede richting kan geven. Na een jaar erachter komen dat je kind blijft zitten en dan eens bedenken dattie wel erg vaak geen huiswerk had hoeft bijvoorbeeld niet meer (da's even een voorbeeld uit de praktijk van iemand in mijn omgeving.. ) Soms mag je een kind best een beetje tegen zichzelf beschermen.
Ook vind ik dat niet louter een verantwoordelijkheid van school, ouders zijn imho de eerste verantwoordelijke voor hun kind. Als ouder betrokken zijn bij het leerproces van je kind vind ik dan juist heel belangrijk.
Of je wel of niet alles inkijkt op internet is natuurlijk als ouder je eigen keus en wat ik al eerder zei, als ouder kan je imho zelf het beste bepalen of je kind dat nodig heeft of niet.
Dat op de bek laten gaan kan toch nog steeds als je daarvoor kiest?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik ben het hier zo niet mee eens. Kinderen van tegenwoordig voelen zich op deze manier gewoon niet meer verantwoordelijk voor het zélf verantwoordelijk zijn voor leerproces en huiswerk. Gewoon eens keihard op je bek gaan is ook wel eens heel gezond voor de huidige generatie. Ik vind dit een typisch uitvloeisel van de zesjescultuur. het bijelkaar harken van iedereen want verliezen is zielig.
En mijn kind heeft vaker niet dan wel huiswerk in zijn agenda staan hoor, het zou op zich best passen als ze het wel deden. Ik ben alleen heel blij dat ze het op deze school niet doen. Ze houden het wél in de gaten en je kan dus op huiswerkklas, waar jeook leert plannen en huiswerk bijhouden. Dat vind ik veel gezonder dan zo'n achternaslof internetpagina waardoor ze helemaal geen verantwoordelijkheid meer hoeven te hebben.
En ik vind huiswerk op de basisschool ook niet erg. Groep 5 begint het al met boekbesprekingen en spreekbeurten.prima, allemaal heel handige vaardigheden voor later.
ik moet het eerder opschrijven hier! Wet van fok is niet altijd slecht!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:14 schreef debuurvrouw het volgende:
En Ingrid, ze komt vast niet voor het koekje spelen. Als er geen vriendinnetje is, geef je dan ook een koekje? en idd misschien eens andere koekjes. Albert heijn heeft bijvoorbeeld veel voor weinig, dat koop ik meestal want het is hier echt de zoete inval.
Wel probeer ik het een beetje te regelen dat ze niet áltijd hier zijn, of bij een vriendje. Beetje afwisselen, kan je er ook eens een oogje op houden hoe ze met elkaar omgaan enzo. En heb je niet altijd die drukte.
En sowieso veel buiten. Maar ná een koekje
Ik zal wel een oud wijf zijn, maar ik vind dat zoals het vroeger ging, zonder vangnet van je ouders vele malen leerzamer. Zélf je probleem oplossen als je het niet opschrijft, als je niet oplet in de les. Geen vangnet van internet.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 17:25 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik heb als ouder graag zelf die keuze, omdat ik van mening ben dat ik mijn kind goed ken.
Dat moet je ook niet doen, maar in de gaten houden of het goed gaat en weten op welke punten het niet goed gaat en waarom, om dan vervolgens te bepalen of je gaat bijsturen of niet (lijkt mij dus erg afhankelijk van je kind en de reden waarom het niet goed gaat), dat vind ik heel wat anders dan compleet de verantwoordelijkheid overnemen. Weten betekent niet gelijk dat je je kind totaal geen eigen verantwoordelijkheid meer geeft.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:00 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik zal wel een oud wijf zijn, maar ik vind dat zoals het vroeger ging, zonder vangnet van je ouders vele malen leerzamer. Zélf je probleem oplossen als je het niet opschrijft, als je niet oplet in de les. Geen vangnet van internet.
Leren plannen of eens woordjes overhoren vind ik van een totaal andere orde. Maar dat je als ouder en school compleet de verantwoordelijkheid overneemt vind ik van de zotte.
Ah, dan moeten ze dus nog wel zelf eraan denken dat ze huiswerk moeten maken...quote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:58 schreef snoopy het volgende:
Moonah, ik ben ook benieuwd hoe het is afgelopen met Thies!
Livelink, dat klinkt als een fijne dag
Ik begrijp uit de mail van school dat het huiswerk met behulp van internet gemaakt gaat worden. Kinderen kunnen zelf inloggen en de voor hen klaargezette opdrachten maken.
Een wijze moeder zei jaren geleden tegen me dat zij weer van een andere wijze moeder had meegekregen "zorg dat ze thuis willen komen". Oftewel: zorg dat je kind zich welkom voelt om bij jou thuis te spelen. Dan heb je een kans(jequote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:58 schreef _Ingrid_ het volgende:
Iets heel anders. Hoe doen jullie dat met spelen? Er is hier een meisje in de straat, A. Ze is een jaar ouder en zit toevallig op dezelfde school (andere locatie)1 klas hoger. Schept een band. Kim speelt heeeeel vaak met haar. Prima, maar ik heb geen zin om haar altijd maar hier te hebben. Ik heb het idee dat Kim het bij hun thuis niet heel leuk vind, want Kim wil altijd hier. Nu is het lekker weer en spelen ze buiten.
Dit klinkt vast raar/lullig, maar zo gaan de koekjes ed er ook rap doorheen. Elke keer dat ze hier speelt (bijna dagelijks) moet er ook iets lekkers bij.
Kim wordt heel boos als ze niet mag spelen van mij. Is dat de rest van de middag niet te genieten.
Ik weet echt niet goed hoe ik hiermee om moet gaan.
quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:02 schreef Moonah het volgende:
Dus hij vertelt minimaal, en zegt dan "Mam, zo interessant is het niet hoor!". Oké dan!
quote:En Nieuwsbegrip is leuk!
Dit dusquote:Op woensdag 11 januari 2012 00:44 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Een wijze moeder zei jaren geleden tegen me dat zij weer van een andere wijze moeder had meegekregen "zorg dat ze thuis willen komen". Oftewel: zorg dat je kind zich welkom voelt om bij jou thuis te spelen. Dan heb je een kans(je) dat ze dat ook doen als ze ouder worden, en heb je enig idee waar ze zich mee bezig houden. Dan maar een biscuitje bij de thee.... dan weet ik tenminste dat ze niet ondertussen cola drinken bij de buren, om maar iets kleins te noemen.
Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar gevoelsmatig dacht ik toen 'yep, daar zit wat in', en vanaf toen waak ik ervoor dat ik niet mopper omdat het huis weer eens vol zit met kinderen. Met grenzen natuurlijk: als ik een deadline heb wel eens even niet, liever ook niet meer dan een kind of 6 (ja, hier ook zoete inval), en 'buiten spelletjes' horen buiten, maar verder zijn ze welkom....
Spekjes wat een goed idee! Nooit aan gedacht. En uiteraard kan een gewoon biscuitje ook best. Ik maak het mezelf moeilijk zie ik wel.quote:Op woensdag 11 januari 2012 08:10 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit dus![]()
En aanmaak-limonade met een spekje (zak van 80 cent, zit een heleboel in) kan ook prima toch? (al heeft Saskia een vriendinnetje gehad dat nogal neerkeek op het snoep/koek-gedrag hier.. die keek echt neer op 'kleine' koekjes en snoepjes.. Die was thuis gewend complete kitkats enzo te krijgen)
Zo was ik in de klas aan het helpen bij speelleren, toevallig in het groepje van Isa... Die in die drie kwartier wel vier keer gezegd kreeg 'jouw moeder is wel streng hoor!' Waarop ze heel verwonderd naar haar klasgenootjes keekquote:Op woensdag 11 januari 2012 09:27 schreef MarMar het volgende:
Ach wat schattig Ingrid en idd zorgjes waar ze niet zouden hoeven, maar toch schattig!
@Moonah, gelukkig dat het wat meeviel, de juf heeft het goed opgepikt zo te lezen, fijn!
lol @ taartjesfee hier moeten ze ook vragen hoor, of ze krijgen heel soms als verrassing een chocolaatje ofzo bij de thee ipv een biscuitje.. Ik krijg wel eens het gevoel dat ik een hele ouderwetse strenge mama ben als er andere kinderen over de vloer zijn, toch komen ze hier graag.
quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:08 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Oh ja die hebben we hier ook wel eens..'Wat? Moeten jullie vrágen om een snoepje en of je op de computer mag?? *rolt met ogen* Wat hebben jullie voor leven??'
Gelukkig hebben mijn kinderen vaak snel door dat het met zo`n kind toch niet zo fijn spelen is en verwatert dat contact snel weer
Dat dus. Jongste was ook lekker mollig en wordt sinds een half jaar steeds magerder, en dat zie ik heel veel gebeuren met jongetjes om ons heen. Zolang hij verantwoord eet en zich goed voelt komt het vast wel goed.quote:Op woensdag 11 januari 2012 11:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Noli, mijn middelste volgt hetzelfde paadje, of eigenlijk alledrie de jongens. maar hij in t extreme. ik hou aan: zolang hij zich goed voelt, energie heeft voor een wedstrijd en twee keer trainen en gewoon spelen dan is het goed. Ik heb m na zijn ziekenhuisavontuur wel even bijgevoederd met zo uit de doos rijstcrispies enzo. lekker calorieen duwen
Is ook niet vreemd, maar als het meisje kennelijk graag bij jou speelt (en -disclaimer- niet omdat er bij jou meer mag dan thuis, dan is het een ander verhaal) zou ik het echt opvatten als een compliment en blij zijn dat ze spelen waar jij weet dat ze veilig zijn en waar jouw regels gelden. Weet jij waarom het meisje liever bij jou dan thuis speelt? Misschien is er iets wat ze thuis niet prettig vindt.quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:14 schreef _Ingrid_ het volgende:
En trouwens om en om bij elkaar spelen is toch niet zo vreemd lijkt me! Ik hoef dat meisje echt niet elke dag hier te hebben.
Ik heb het Kim gevraagd en ze vind het er saai, er is niet veel speelgoed en ze vind Barbies niet leuk en die heeft A. veel. Er is niks gebeurd en ze krijgen ook lekkers. Het zijn wel wat aparte types en Djeez zegt net dat ze roken in huis. Misschien vind Kim dat onbewust stinken.quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:00 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Is ook niet vreemd, maar als het meisje kennelijk graag bij jou speelt (en -disclaimer- niet omdat er bij jou meer mag dan thuis, dan is het een ander verhaal) zou ik het echt opvatten als een compliment en blij zijn dat ze spelen waar jij weet dat ze veilig zijn en waar jouw regels gelden. Weet jij waarom het meisje liever bij jou dan thuis speelt? Misschien is er iets wat ze thuis niet prettig vindt.
Zit ook wel weer wat in!quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:02 schreef trui het volgende:
daarnaast: als kim liever niet bij haar speelt vind ik dat ook wel iets om niet zomaar te negeren. ik zou daar niet teveel in pushen.
http://www.psg.nl/janvanegmond/news.asp?id=538319quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh wat leuk Jurk! Waar is dat? En wat doen ze dan?
T is maar net wat je norm is hè, voor sommigen is 10 normaal, voor anderen 13. Gemiddeld zijn ze 12 denk ikquote:Op woensdag 11 januari 2012 21:58 schreef Meimeltje het volgende:
Ja 12 is toch een normale leeftijd om naar middelbare school te gaan? Ik was zelf ook net 12.
Kyllian zou nog 11 zijn en dan in nov 12 worden.....mits hij natuurlijk geen extra jaar basisschool gaat doen, hij is natuurlijk pas 5
Ik bedoelde eigenlijk ook natuurlijk de gemiddelde leeftijd, dus als je met 4 naar school gaat en 8 jaar later naar de middelbare school gaatquote:Op woensdag 11 januari 2012 22:01 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
T is maar net wat je norm is hè, voor sommigen is 10 normaal, voor anderen 13. Gemiddeld zijn ze 12 denk ik
Nou, ze zit nu in groep 8. Morgen hebben we het gesprek op school waar we het voorlopig advies krijgen. Mocht ze dan wel gymnasium advies krijgen dan mag ze er heen (als dat nog kan).quote:Op woensdag 11 januari 2012 22:00 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh cool zeg! En ook een project, niet alvast wat Latijn of Grieks een aantal weken. Ik zou dan bang zijn dat ze alweer met een voorsprong beginnen en zich dan alweer gauw vervelen. Gaaf! Maakt ze volgend jaar nog kans?
Ze had een NIO score van 120 en vorig jaar zei haar juf (ze heeft al 3 jaar dezelfde juf, dus die kent haar inmiddels wel) dat het haar zou verbazen als ze geen VWO zou halen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 22:07 schreef debuurvrouw het volgende:
Oeh spannend! Ik hoop dat het lukt. Hebben jullie geen idee nog van advies?
Leukquote:Op woensdag 11 januari 2012 21:57 schreef Jurk het volgende:
[..]
http://www.psg.nl/janvanegmond/news.asp?id=538319
Het fijne weet ik er niet van, hoor. Mijn dochter zou het graag willen, maar ze heeft geen uitnodiging ervoor gekregen (wat ik ervan begreep is dat de leerlingen waarvan al in groep 7 duidelijk was dat ze gymnasium aankonden, een brief kregen aan het begin van het jaar).
Ik kan me wel goed voorstellen dat kinderen die al een beetje uitgekeken zijn op de basisschool dit wel heel leuk vinden. Ze kunnen dan al echt proeven van het gymnasium.
Leuk initiatief
Oh, da's wel een heel fijn zinnetje om in gedachten te houden.quote:Op woensdag 11 januari 2012 11:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Noli, mijn middelste volgt hetzelfde paadje, of eigenlijk alledrie de jongens. maar hij in t extreme. ik hou aan: zolang hij zich goed voelt, energie heeft voor een wedstrijd en twee keer trainen en gewoon spelen dan is het goed. Ik heb m na zijn ziekenhuisavontuur wel even bijgevoederd met zo uit de doos rijstcrispies enzo. lekker calorieen duwen
Bedankt voor de waarschuwing, heb gelijk even opgezocht wat ze er zelf over zeggen:quote:Op donderdag 12 januari 2012 01:15 schreef Gaoxing het volgende:
Leuk, al die kindjes die allemaal hun plekje vinden. Als we hier blijven is er geen keus: na year 6 (groep 7) ga je richting middelbare school.
Grijs, ik ga nog maar eens op een stokpaard zitten: check heel goed wat het niveau van een tweetalig VWO is. Ik ken verschillende ex-expatkindjes die bij terugkomst in NL blij naar een tweetalig VWO hobbelden, om erachter te komen dat de beperkte talenkennis van de leerkrachten het niveau erg drukte. "Ach, m'n vakliteratuur is toch in het Engels en ik ga regelmatig naar Engeland op vakantie" is voor de meesten echt niet genoeg om ook nog kennis te kunnen overbrengen (en dan ook nog op verschillende manieren, zodat ieder kind het snapt).
Nadeel is dat er hier geen Technasium in de buurt zit. Hij zou dan waarschijnlijk met de trein naar Ede moeten, waarbij hij 2x moet overstappen...quote:Op donderdag 12 januari 2012 07:40 schreef debuurvrouw het volgende:
Tweetalig is daarom hier afgevallen. Geen native speakers dus geen toevoeging. Voor oudste wel Technasium, en met extra vakken. Nog steeds blij met de school.
t is maar wat je "in de buurt noemt" 26 km van jullie uit staat de school waar mijn oudste opzit.quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:18 schreef MarMar het volgende:
Ik voel me nu wel bijna een ontaarde moeder met een kind dat al naar de middelbare school gaat en hier allemaal voor mij nieuwe schoolvormen! Denk ook niet dat dat hier in de buurt is te vinden overigens..
Super, gefeliciteerdquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:24 schreef Jurk het volgende:
Dochter heeft VWO advies
. Ze is zo blij, en wij zijn natuurlijk super trots.
Juf gaat kijken of ze mag meelopen op het pre-gymnasium. Ze zijn er blijkbaar al mee begonnen, maar volgens juf kan ze prima instromen. Kind blij, wij blij, helemaal goed
Nou als ik dat smorgen voor mijn werk (ik moet om 7.45 zelf op mijn werk zijn) ook nog een kind naar Purmerend moet brengen, in de spits, dat gaat m niet worden. T is slecht een km of 30 hoorquote:Op donderdag 12 januari 2012 18:08 schreef debuurvrouw het volgende:
Purmerend is toch niet zo héél ver weg voor jou of laat mijn topo me nu in de steek?
Wat fijn ! Gefeliciteerd en ik hoop dat het instromen lukt !!quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:24 schreef Jurk het volgende:
Dochter heeft VWO advies
. Ze is zo blij, en wij zijn natuurlijk super trots.
Juf gaat kijken of ze mag meelopen op het pre-gymnasium. Ze zijn er blijkbaar al mee begonnen, maar volgens juf kan ze prima instromen. Kind blij, wij blij, helemaal goed
Mjah, dan is het natuurlijk al een andere situatie. We hebben hier goede scholen op een kwartiertje fietsen afstand (althans, ik vind het een goede school waar dochter nu naartoe gaatquote:Op donderdag 12 januari 2012 22:39 schreef chacama het volgende:
Jurk, wat een heerlijk gevoel voor jullie!
Dichtsbijzijnde school is voor ons op 16 km afstand en daarna is het alleen nog maar via OV te bereiken.
Jepquote:Op vrijdag 13 januari 2012 08:53 schreef Noli. het volgende:
Mar zit ze in jullie woonplaats zelf op school?
Wij waren zaterdag nog bij die kapperzaak naast de bios.![]()
lol ah! die ken ik dan weer minderquote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:37 schreef Noli. het volgende:
Mijn husb zat daar ook op school. (volgens mij FP-Raai(?))
Nee, die zaak met kappersbenodigheden.Wou nu toch eindelijk wel eens fatsoenlijke scharen om mijn zootje ongeregeld te knippen.
Scheelt niets hier, ik werk van 7.45-16.15 dus dat lukt niet. De gemeente kun je zo wie zo vergeten, die hebben geen potjes voor dit (anders had ik wel voor het leonardo gekozen)quote:Op vrijdag 13 januari 2012 07:33 schreef debuurvrouw het volgende:
Nee, dat snap ik. Maar wel mooi om te kijken misschien of er op een andere manier iets mogelijk is? Of is het alleen voor kinderen die ook naar die school toegaan? Wellicht zitten er al kinderen uit je regio op die school? Misschien kan gemeente bijspringen? En het was op de woensdag middag meende ik te begrijpen. Scheelt dat?
Misschien zou je over dat laatste eens kunnen informeren bij die school?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 12:26 schreef Muks het volgende:
[..]
Scheelt niets hier, ik werk van 7.45-16.15 dus dat lukt niet. De gemeente kun je zo wie zo vergeten, die hebben geen potjes voor dit (anders had ik wel voor het leonardo gekozen)
En kinderen uit de regio die wij kennen gaan niet in elk geval.
Zo'n grens die ze eigenlijk niet meer mogen hanterenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 13:59 schreef Vicky het volgende:
Op school hanteren ze nog 1 oktober als grens ipv 1 januari..
Vroegah ging je naar groep 3 als je 6/7 was volgens mij
Tja maak dat onze school wijs..quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Zo'n grens die ze eigenlijk niet meer mogen hanteren
Oeh dan ben ik 2 keer gedoubleerd in mijn levenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 17:32 schreef debuurvrouw het volgende:
Euh, volgens mij laten ze nu een heleboel kinderen doubleren juist? Want de grens ligt al sinds 1984 (!!!) bij 31 december. Dus dat is een kulargument, excusez le mot.dus door de grens bij 1 oktober te houden staan de kinderen tussen 1 oktober en 31 december als doublant te boek. Kan je nog problemen opleveren ook, omdat je voor sommige Gymnasia niet mag zijn blijven zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |