abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 januari 2012 @ 17:23:04 #176
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106728735
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:31 schreef Bramito het volgende:

[..]

10-12 gr/L, je moet het dan wel 12 to 24 uur de tijd geven om z'n werk te doen.
Stel ik los 12 gram op in een liter water, wat is dan het effect?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 17:57:21 #177
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_106729730
Ik heb het effe voor de gein gedaan. Met de staafmixer krijg je een wit schuimig geheel. Maar het gaat natuurlijk niet om alleen water. Naar wat ik altijd begrepen heb, wordt het toegevoegd zodat het water verbindingen kan maken met de vetten. Dan krijg je o.a. een fijnere structuur. Daarom voeg je ook eidooiers toe, om de lecitine. Maar goed, ik kan er naast zitten.... Als ik na een nacht in de koelkast nog eens de staafmixer erdoor haal, krijg ik ook een veel schuimiger geheel dan zonder. Ik denk dus ook meer lucht in m'n ijs.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 12 januari 2012 @ 17:59:18 #178
45206 Pietverdriet
pi_106729795
Ik begrijp dat een waterige oplossing ook zeepachtig werkt, eigenlijk logisch voor een emulgator.
  donderdag 12 januari 2012 @ 18:03:19 #179
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_106729907
Ik zal nog eens het experiment met en zonder doen en dan blind laten proeven. Dat vind ik wel leuk. Met foto's natuurlijk, en dan plaats ik het wel in het ijstopic.
Siesta & Fiesta!
pi_106730063
Ik weet niet of Piet de persoon is om dit aan te vragen, maar: ik heb niet enorm veel geld te besteden aan eten komende tijd. Heb je nog goede, enorm goedkope gerechten te leen?
  donderdag 12 januari 2012 @ 18:22:51 #181
45206 Pietverdriet
pi_106730476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:09 schreef _Loki het volgende:
Ik weet niet of Piet de persoon is om dit aan te vragen, maar: ik heb niet enorm veel geld te besteden aan eten komende tijd. Heb je nog goede, enorm goedkope gerechten te leen?
Ja hoor.
Hoe goedkoop moet het zijn?
Baseer je eten vooral op peulvruchten (gedroogde bonen, erwten, linzen) rijst, aardappels. Vul dit aan met lokale seizoensgroenten, van markt of aanbiedingen uit supermarkt.
Kook voor meerdere dagen, stampotten, nasi, etc. En vries in, dat is ook nog gemakkelijk.
Kijk voor je inkopen bij discounters, aldi, lidl. Koop zo min mogelijk prefab sauzen en gerechten maar kook zelf.
De goedkopere vleessoorten vergen meer bereiding, maar hebben doorgaans betere smaak van zichzelf.
conserven zijn ondanks wat mensen vaak denken zeker niet ongezonder dan verse groenten, maar vaak wel goedkoper.
Koop weinig tot geen zaken als snoep, koekjes, frisdrank.
Dit is trouwens niet alleen een goede manier geld te besparen, het is nog gezond ook.
pi_106736260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:36 schreef Bramito het volgende:
Ik vindt dat je eidooiers proeft, en ik word daar niet blij van. Ik gebruik het alleen in Chocolade ijs of ijs met een specifieke eiersmaak. Je kan het vervangen door sojalecithine (E322 zit o.a. in chocolade). Zelfde effect, geen naar smaakje. Kan je je recept niet posten?
Gadver, sojalecithine, dat geeft pas een smerige smaak. Koop dan meteen bij de makro een ijsmix ofzo. Daar zit monoglyceride en guar of locust bean gum in..
Whatever...
  donderdag 12 januari 2012 @ 21:21:16 #183
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_106738646
Ik gebruik lecithine van soja omdat ze dat hier gewoon bij de supermarkt verkopen. Het kost ook bijna niks. Ik vind het ook niet vies smaken en in ijs proef ik het niet, zal wel aan mij liggen....
Siesta & Fiesta!
pi_106800055
Piet, vandaag heb ik een heel konijn gekocht (wild), morgen gaan we het eten. Heb je tips over hoe je een heel konijn het beste bereid?

En nog een vraagje: weet jij een leuk (hoofd)gerecht met gerookte haring? Zelf wel eea bedacht maar misschien heb jij nog inspirerende suggesties.

Thanks!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_106802908
Ik eet gerookte haring eigenlijk alleen maar los, zou niet weten wat er anders mee te doen.
pi_106804784
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 15:39 schreef Isegrim het volgende:
Ik eet gerookte haring eigenlijk alleen maar los, zou niet weten wat er anders mee te doen.
Dat was mijn probleem ook een beetje ;) Zal zelf te denken aan iets in de trant van een lauwwarme salade met aardappeltjes, ui, waterkers e.d. en misschien nog ei.
// wandelende paradox //
pi_106804821
Dat is spekbokking toch? Eet ik meestal ook in een salade met wat aardappeltjes.

Als ik al zin heb om het te ontgraten :')
pi_106804911
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 16:41 schreef tjoptjop het volgende:
Dat is klipvis toch? Eet ik meestal ook in een salade met wat aardappeltjes.

Moest googelen wat spekbokking is, maar ik lees nu dat dat idd gerookte haring is. Wat doe jij verder nog door zo'n salade heen?

<ninjaedit in reactie op jouw ninjaedit ;)>
// wandelende paradox //
pi_106805007
Ja ik weet ook niet waarom ik het over klipvis had 8)7
pi_106805040
Hihi! *it never happened, alle sporen zijn uitgewist* :D
(inclusief het feit dat ik beide zaken dus moest googelen :@ )
// wandelende paradox //
  zaterdag 14 januari 2012 @ 16:48:03 #191
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106805065
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 16:41 schreef tjoptjop het volgende:
Dat is spekbokking toch? Eet ik meestal ook in een salade met wat aardappeltjes.

Als je het fileren een beetje onder de knie hebt dan heb je amper graten over..
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:09:07 #192
45206 Pietverdriet
pi_106805701
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 13:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Piet, vandaag heb ik een heel konijn gekocht (wild), morgen gaan we het eten. Heb je tips over hoe je een heel konijn het beste bereid?

En nog een vraagje: weet jij een leuk (hoofd)gerecht met gerookte haring? Zelf wel eea bedacht maar misschien heb jij nog inspirerende suggesties.

Thanks!
Zouten en peperen
Wat gerookt spek uitbakken, en uit de pan nemen
Konijn aanbraden in het spekvet.
Stoven in kriekenbier, met ui, wortel en knoflook, lik mosterd, blaadje laurier
Binden met een bruine boterham.

De gerookte haring, wat dacht je van een aardappelsla met kappertjes en komkommer met stukjes gerookte haring?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:10:48 #193
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106805779
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 16:40 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Dat was mijn probleem ook een beetje ;) Zal zelf te denken aan iets in de trant van een lauwwarme salade met aardappeltjes, ui, waterkers e.d. en misschien nog ei.
Ik heb wel een keer een koude salade van gerookte makreeltartaar in een pakketje van gekookte witlof gegeten, dat was erg lekker.
Misschien dat je van de haring ook tartaar kan maken?
pi_106805951
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zouten en peperen
Wat gerookt spek uitbakken, en uit de pan nemen
Konijn aanbraden in het spekvet.
Stoven in kriekenbier, met ui, wortel en knoflook, lik mosterd, blaadje laurier
Binden met een bruine boterham.

De gerookte haring, wat dacht je van een aardappelsla met kappertjes en komkommer met stukjes gerookte haring?
Thanks, dat klinkt goed! Gewoon zelfde als een konijnebout dus feitelijk: aanbraden, stoven in vocht. Hoofd kan dus ook gewoon meegestoofd? Ik wil m overigens in witte wijn stoven, maar qua smaak komen we er vast wel uit, ging me vooral om de bereiding van t vlees.

Haring: goed idee; had dus al zoiets bedacht, maar die kappertjes vind ik een hele leuke toevoeging, die neem ik mee!

PS: toen ik gisteren kaasfondue had en bij de wijnwinkel een fijne witte wijn zocht, werden er een aantal wijnen geopperd, waaronder een grüner veltliner. Aangezien ik jou daar eerder positief over had gehoord die idd genomen, en jum, fijne wijn! Dus thanks voor de onbewuste tip ;)
// wandelende paradox //
pi_106806008
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb wel een keer een koude salade van gerookte makreeltartaar in een pakketje van gekookte witlof gegeten, dat was erg lekker.
Misschien dat je van de haring ook tartaar kan maken?
Mm, das ook wel een leuke. Ga ik nu niet doen denk ik, maar wel ff onthouden :)
// wandelende paradox //
  zaterdag 14 januari 2012 @ 17:27:24 #196
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106806421
Misschien zoiets:

Smoked Trout Salade

Dat was met gerookte forel.
Was volgens mij wel lekker, als ik het me goed herinner.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 18:04:24 #197
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106807782
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:17 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Mm, das ook wel een leuke. Ga ik nu niet doen denk ik, maar wel ff onthouden :)
Erg lekker met kort gebakken coquilles en wat rucola overigens.
Ze serveerden het bij http://www.witte-zwaan.nl/ maar het staat niet meer op de kaart inmiddels.

Zelf heb ik het ook een keer proberen na te maken en dat was eigenlijk best simpel.
Gerookte makreel fijnsnijden, beetje olijfolie erdoor en met een vork door elkaar husselen/prakken.
Stekertje vullen met gekookte witlof, tartaar er in en dichtvouwen zodat je een tartaarpakketje hebt.
Op een bedje van wat (rucola)sla leggen en 2 á 3 kort gebakken coquilles erbij doen. (en kort is eigenlijk alleen even de boven- en onderkant een bruin kleurtje geven)

Mis ik volgens mij alleen nog iets.. volgens mij zaten er ook nog wat kleine stukjes krokant gebakken parma/serranoham bij maar daar laat m'n geheugen me...

[ Bericht 13% gewijzigd door SiGNe op 14-01-2012 18:11:26 ]
pi_106809818
Klinkt allebei errug goed! Ik heb er nog één over, dus misschien nog ff proberen binnenkort :) thanks!
// wandelende paradox //
  Moderator zondag 15 januari 2012 @ 22:07:27 #199
249559 crew  Lavenderr
pi_106851352
Hoi Piet,
Weet niet of ik hier op de goede plek ben maar ik stel mijn vraag toch maar. Op goed geluk ;)

Bij het recept van appelplaatkoek staat dat ik bloem en 3 theelepels bakpoeder moet gebruiken. Kan ik ipv deze twee dingen ook zelfrijzend bakmeel gebruiken?

Alvast bedankt voor het antwoord :)
  zondag 15 januari 2012 @ 22:11:24 #200
45206 Pietverdriet
pi_106851584
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:07 schreef Lavenderr het volgende:
Hoi Piet,
Weet niet of ik hier op de goede plek ben maar ik stel mijn vraag toch maar. Op goed geluk ;)

Bij het recept van appelplaatkoek staat dat ik bloem en 3 theelepels bakpoeder moet gebruiken. Kan ik ipv deze twee dingen ook zelfrijzend bakmeel gebruiken?

Alvast bedankt voor het antwoord :)
Ja, dat kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')