Even Googlen doet wonderenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 17:35 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik wil 23 juli of 1 van de dagen er na naar Tsjechië, voor tussen de 7 en 14 dagen of zo![]()
waar kan ik een goedkope, doch goede last minute vakantie naar Tsjechië vinden?Voor 2 personen
Die kaartjes zijn bijna nergens ter wereld goedkoper als hier. Misschien in Duitsland nog wel iets, maar niet veel. In de Oosteuropese landen is het ook goed zoeken naar de klein computerwinkels en daar heb je op reis normaal gesproken niet zo veel tijd voor. Je komt dan vrijwel alleen maar de Mediamarkt etc. tegen en die zijn veel te duur met dit soort dingen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Zijn van die kaartjes voor fototoestellen in Tsjechië algemeen verkrijgbaar, en goedkoper dan hier, of moet ik in Nederland voor de tijd een extra fotokaartje kopen?
Ieks, tweakersquote:Op woensdag 12 juli 2006 23:49 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Die kaartjes zijn bijna nergens ter wereld goedkoper als hier. Misschien in Duitsland nog wel iets, maar niet veel. In de Oosteuropese landen is het ook goed zoeken naar de klein computerwinkels en daar heb je op reis normaal gesproken niet zo veel tijd voor. Je komt dan vrijwel alleen maar de Mediamarkt etc. tegen en die zijn veel te duur met dit soort dingen.
Even op tweakers kijken dus
Ik poep hier wel wat linkjes neerquote:Op donderdag 13 juli 2006 01:10 schreef DJJoris het volgende:
Hoop dat je de foto's met ons zal delen, zo een prachtig land Tsjechië
Ik geloof dat wij in vier jaar naar Tjechie gaan geen enkele keer echt lang hebben moeten wachten (langer dan een kwartiertje). Wij worden er trouwens ook ieder jaar steevast uitgepikt voor controle. Blijkbaar hebben we ontzettende boeventronies.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef Gert het volgende:
Iemand dit jaar nog via die grensovergang bij Zittau naar Tsjechië gereisd?
Hoe stond het met de wachttijden?
Pf, ik ga gewoon Frysk praten daar hoor.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:34 schreef Mas het volgende:
Ik geloof niet dat het mogelijk is om te verbergen dat wij toeristen zijn, dus alles wat we kunnen doen is de schade beperken door in ieder geval duidelijk te maken dat we geen Duitsers zijn. Gezien het gebrekkig niveau van het Duits van de gemiddelde Tsjech (dat van mij is trouwens ook tenenkrommend) zal hij niet goed in kunnen schatten of iemand die wel een goed woordje Duits spreek (zoals sommigen in onze groep) al dan niet een Duitser is. De Nederlandse taal lijkt trouwens ook, voor het ongeoefend oor, veel als Duits.
ze snappen heus wel dat je bier wilt.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:37 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Pf, ik ga gewoon Frysk praten daar hoor.
Limburgs dialect doet het ook goed, trouwens.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:37 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Pf, ik ga gewoon Frysk praten daar hoor.
1 bier = pivoquote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:38 schreef Mas het volgende:
[..]
Dat is dus zo'n woord dat ik wel weer weet: pivo!
Nooit op gelet. Tsjechen drinken het meeste bier per hoofd van de bevolking ter wereld (2 keer zoveel als wij Nederlanders), dus zo langzaam kan het ook niet zijn!quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:48 schreef Mas het volgende:
Kijk, daar hebben we nou wat aan! Nog iets over Tsjechie, trouwens, is het jullie ooit opgevallen dat Tsjechisch barpersoneel ontzettend langzaam tapt? Niet zoals hier in Nederland, waar men in een kroeg de tap open gooien en er gewoon glaasjes onderdoor halen (en nog steeds prima biertjes aflevert), in Tsjechie doen ze het haast allemaal glas voor glas: tap open, glas vol, tap dicht, even wachten om te kijken of het er goed uit ziet, volgend glas, etcetera.
Veel wel normale auto's in de grotere steden, maar in de dorpjes enzo zie je toch ook heel veel Lada'squote:Op zondag 30 juli 2006 20:58 schreef Alexxxxx het volgende:
Heeft er iemand toevallig nog foto's van gewoon op straat in Tsjechië? Ik wil graag weten wat voor auto's/trucks/bussen en dergelijke ik er kan verwachten
Vorig jaar geloof ik zag ik een Hummer-Limo (zwart) tijdens een kerkelijk huwelijk in het centrum. Dat was erg vet!quote:Op zondag 30 juli 2006 22:27 schreef Alexxxxx het volgende:
En jullie hebben geen foto's gemaakt waarbij op de achtergrond gewoon wat dingen met wielen te zien zijn?![]()
Want een personenwagen herkennen kunnen de meetse mensen wel, maar mijn interesse gaat nog meer uit naar het wat grotere spul
da's hun handelsmerk wel jaquote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:30 schreef -Wolf- het volgende:
Juist als je geen Tsjechisch praat, dan pakken ze je want dan weten ze dat je een toerist bent.
Ook geweest, zeer goed eten!!quote:Op maandag 15 juli 2002 00:18 schreef Northpole het volgende:
oe, Radost FX, stoere Praagse club met lekker eten!![]()
dat heb ik daar ook vaak gemerkt ; er zit belachelijk weinig druk op die installatie's denk ik.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 16:48 schreef Mas het volgende:
Kijk, daar hebben we nou wat aan! Nog iets over Tsjechie, trouwens, is het jullie ooit opgevallen dat Tsjechisch barpersoneel ontzettend langzaam tapt? Niet zoals hier in Nederland, waar men in een kroeg de tap open gooien en er gewoon glaasjes onderdoor halen (en nog steeds prima biertjes aflevert), in Tsjechie doen ze het haast allemaal glas voor glas: tap open, glas vol, tap dicht, even wachten om te kijken of het er goed uit ziet, volgend glas, etcetera.
Whehe, wie weet zie ik je nogquote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:42 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Zondag vertrekken we normaal richting Reuzegebergte. Hopelijk blijft het wat droog want het weer is er ook niet echt schitterend.
Het weerbericht vermeld morgen nog 30 graden, maar daarna 18 graden..quote:Op donderdag 7 september 2006 20:00 schreef Dangel het volgende:
We yitten nu midden in het reuyengebergte, en het weer is prqachtig hoor __O_
Welkom terugquote:Op dinsdag 12 september 2006 09:37 schreef Alexxxxx het volgende:
En weer terug
Voor wie het boeit, mn foto's staan hier
Ja, dat ging dus niet doorquote:Op dinsdag 12 september 2006 10:43 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Welkom terugHoe was het Tatra museum?
Ik had inmiddels gezien ja. Ik had best mee gewild naar het museum, maar ik had minder belangstelling voor de rest van de rit, of het idee van een busreisquote:Op dinsdag 12 september 2006 10:51 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, dat ging dus niet doorTe wienig belangstelling
Dus naar een ander deel van Tsjechië gegaan, volgend jaar met de auto naar het Tatra museum
Ik heb wel 3 Tatra personenwagens en een hele reut Tatra vrachtwagens er op gezet trouwens
quote:Ikzelf had geen interesse in die waterval. De waterval werd niet aangedreven door een dieselmotor, en heeft ook geen wielen.
Je kunt er om lachen, maar ik was wel mooi de enige van de hele groep die een geslaagde dag heeft gehadquote:
Harrachov is mooiquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:00 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Wij zijn een week naar Harrachov geweest, Teresin (Theresienstadt) bezocht. Merk je ook waarom ze niet zo dol zijn op Duitsers. Ook naar Adrspach geweest. En Praag of course. Dan verder naar Polen richting Oswiecim en Krakau.
Leuke trip, Tsjechiën en Polen zijn zeker de moeite! De Polen beheersen het engels wel veel beter dan de Tsjechen.
Dat laatste is wel sterk afhankelijk van het gebied, hoor. Krakau en Auschwitch zijn zo'n beetje de grootste toeristenplaatsen van Polen, in Tsjechië is vooral Adrspach en Harrachov nog vooral voor de 'lokalen'. Ik ben aan het begin van het jaar in Noord-Polen geweest en daar was het Engels toch wat minder gemeengoed. In Praag spreken ze wel veel Engels, overigens.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:00 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Wij zijn een week naar Harrachov geweest, Teresin (Theresienstadt) bezocht. Merk je ook waarom ze niet zo dol zijn op Duitsers. Ook naar Adrspach geweest. En Praag of course. Dan verder naar Polen richting Oswiecim en Krakau.
Leuke trip, Tsjechiën en Polen zijn zeker de moeite! De Polen beheersen het engels wel veel beter dan de Tsjechen.
Mala Skala, Turnov en Zelezny Brod liggen niet in het Reuzengebergte, maar in het Boheems Paradijs (Cesky Raj). Harrachov, Tanvald en dat skigebied op de weg naar Polen is het echte reuzengebergte. Overigens vond ik het Boheems Paradijs een erg mooi gebied, met al die rotsgebieden. Heb je toevallig ook een Pizza Vesuvio besteld bij de pizzaria in Mala Skala? Ik vond het daar erg fijn dat het bier zo goedkoop was, had er wel een paar nodigquote:Op zondag 24 september 2006 14:44 schreef Gert het volgende:
Tsjechië is prima bevallen.
We zijn in het reuzengebergte geweest, en hebben flink geboft met het zonnige weer. Dat maakt de natuur en de plaatsjes in de omgeving nog net wat mooier.
Het landschap is heuvelachtig en prachtig groen , hoewel hoogst zelden écht spectaculair. De steden zijn een mooie mengelmoes van fraaie architectuur, kicke gevels en pittoreske steegjes aan de ene kant, en overblijfselen uit de oostbloktijd aan de andere kant (grote fabriek met hoge roodwit gestreepte pijp aan de rand van het centrum, grijze flats, doelmatig en kostenbesparend bij elkaar gegroepeerd). Een goed voorbeeld is Liberec, dat een leuk stukje centrum combineert met een lelijke, soms ronduit vervallen periferie. Plaatsen als Turnov en Zelezdny Brod zijn ook niet echt bijzonder te noemen, maar Jablonec (N.N) is weer een prachtig stadje.
Praag, op een uur rijden, was fantastisch. Al eens eerder geweest, maar het is geen straf om weer rond te lopen in één van de mooiste steden van het oude Europa. Tevens daar het duurste biertje van de vakantie gedronken, 4 euro voor 0,5 liter tapbier. Ter vergelijk: in de pub van het plaatsje waar ons vakantiehuis stond (Mala Skala) betaal je ¤ 0.65 voor een halve liter heerlijk (Svyany)bier.
Op weg naar Polen (ri. Jelenia Gora) werd het landschap nog iets ruiger en werden de heuvels bergen. Daar bevindt zich ook het skigebied van Tsjechië. Ik zag hierboven wat mensen over Harrachov en Tanwald posten, dat gebied zag er zeker ook erg mooi uit!
De Liaz (tegenwooridg Tedom?) fabrieken natuurlijkquote:Op zondag 24 september 2006 15:24 schreef De_Hertog het volgende:
maar wat was er mooi aan Jablonec Nad Nisou? We zijn daar een paar keer doorheen gereden en het leken mij echt alleen maar oostblok-wijken daar..
Interessant, misschien, maar dat maakt het stadje als geheel niet 'mooi' lijk me. Zowel, dan ligt er in Zelezny Brod ook nog een erg mooie fabriekquote:Op zondag 24 september 2006 15:27 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
De Liaz (tegenwooridg Tedom?) fabrieken natuurlijk![]()
[afbeelding]
quote:Op zondag 24 september 2006 15:24 schreef De_Hertog het volgende:
Heb je toevallig ook een Pizza Vesuvio besteld bij de pizzaria in Mala Skala? Ik vond het daar erg fijn dat het bier zo goedkoop was, had er wel een paar nodig
Het heeft, itt plaatsen als Turnov en Zelezny Brod, een autovrij centrum met een mooi plein. Er omheen: straten met mooie oude gebouwen, sterk naar boven hellend. Charmant.quote:Overigens vond ik Turnov nog wel aardig, Zelezny Brod is inderdaad niet veel, maar wat was er mooi aan Jablonec Nad Nisou? We zijn daar een paar keer doorheen gereden en het leken mij echt alleen maar oostblok-wijken daar..
Oostblokkers zijn okay!quote:
http://www.skoda-auto.com/global/history/muzeum/contacts/quote:Op zondag 17 december 2006 23:11 schreef italiaan1987 het volgende:
yeah ff nieuw leven blazen in dit topic.
de skodafabrik, waar kan je die excursie boeken?
http://www.plzenskyprazdr(...)wery-tour/tour-pricequote:Op woensdag 7 maart 2007 17:05 schreef italiaan1987 het volgende:
Weet iemand ook hoe duur de entree is van de urquell fabriek?
Ik kom uit op "Wow! mooie foto's" ofzo?quote:
Rond het Lipno meerquote:Op donderdag 22 maart 2007 22:34 schreef Tuinboon het volgende:
Mijn ouders willen wee rnaar Tsjechië dit jaar. Wat is nou echt een toeristisch bruisend gebied met veel uitgaansmogelijkheden (afgezien van Praag)? Zwemmen en watersport vinden mijn ouders wel een pré.
Beetje googlen doet wonderenquote:Op donderdag 22 maart 2007 21:33 schreef -Wolf- het volgende:
Nou, ik vind het al bijzonder knap dat je 'Ty Brd'o' kent. Overigens had je het helemaal goed!
eurootje of 6 (met 1 a 2 bier) op de campus tot 15 euro in het centrum. 150 - 500 Kc dus ongeveer, afhankelijk van wat je eet en vooral waar je eet.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:02 schreef italiaan1987 het volgende:
hoe duur kost een diner ongeveer in praag?
Ik heb een aantal gezaghebbenden geinterviewd in Dubec (maar ook van de stad Praag, van het Ministerie en beleidsmakers etc.). Verder vragenlijsten uitgedeeld en in laten vullen in Dubec (best lastig, niemand kan er Engels). Ook nog veldwerk onderzoek gedaan daar. Dus het bos in met heerlijk weerquote:Op woensdag 30 mei 2007 01:23 schreef Aanvoerder het volgende:
Dubec is wel een aardig eindje weg uit het centrum van Praag. Al helemaal als je vanuit Suchdol komt. Wat moet je helemaal in Dubec doen dan? Ben zelf voornamelijk in het centrum, Zizkov en Praag 6 te vinden. Karlovy Lazne is voor 1st-time toeristen en pubers of als je niets beters hebt te doen. Praag is veeeeel vetter als het aankomt op uitgaan. Ik kan je zeker wel wat meer laten zien. Ken je toevallig Cafe De Brug? Mocht je tussendoor zin hebben in een Nederlands cafe.
Ik zit er tot komende zaterdagquote:Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Aanvoerder het volgende:
heb ook wel eens op een campus in Praag 6 geslapen. Weet niet meer precies waar. Lekker goedkoop ja. Hoelang zit je al in Praag? Roxy is zo'n beetje de bekendste disco van heel Tsjechie.
Heb in Praag wel hostels gezien, geen campings (al zullen ze er vast zijn..). Verder geen ideequote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:51 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Beschikt Tsjechie over veel campings?
m.a.w. is Tsjechie een geschikt land om met de tent en auto op de bonnefooi heen te rijden, zoals dat in Frankrijk bijvoorbeeld perfect kan?
Vliegreis via www.skyeurope.com of een treinreis met interrail (zie www.ns.nl/internationaal)quote:Op zondag 18 mei 2008 08:56 schreef stevengerrard het volgende:
waar kan je het beste een reis naar praag boeken? Bij een reisbureau of zelf een hotel + vlucht zoeken
...je bent een groot Albert Heijn fan?quote:Op zaterdag 3 juli 2004 16:49 schreef Coastertommm het volgende:
Btw.. die Hypernova's zijn ook zo vettwww.ihypernova.cz
Ja.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:31 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Zijn er nog andere steden behalve Praag de moeite waard om te bezoeken?!?!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | Zo 10 aug Berlijn Ma 11 aug Berlijn - Liberec, 320 km (4h00) Di 12 aug Liberec Wo 13 aug Liberec - Hradec Kralove, 100 km (2h00) Do 14 aug Hradec Kralove - Olomouc , 140 km (2h00) Vr 15 aug Olomouc Za 16 aug Olomouc - Moravsky Kras - Mikulov, 125 km (1h30) Zo 17 aug Mikulov Ma 18 aug Mikulov - Telc - Cesky Krumlov, 220 km (3h45:00) Di 19 aug Cesky Krumlov Wo 20 aug Cesky Krumlov - Plzen, 160 km (2h45) Do 21 aug Plzen - Praag, 90 km (1:15) Vr 22 aug Praag Za 23 aug Praag - Karlovy Vary, 125 km (2h00) Zo 24 aug Karlovy Vary - Utrecht, 780 km (8h00) |
Ik zou een aantal reistijden verlengen. Zeker als je binnendoor wilt 'crossen' is het allemaal wat aan de krappe krant. Een groot deel van je routes heeft geen snelwegen en als je een keer een vrachtwagen voor je hebt bergop red je het al niet meer. Bovendien is een beetje relaxt rijden ook wel prettig op vakantie, lijkt me zoquote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:43 schreef Knakker het volgende:
Nog een vraag. Ik heb gekeken wat ik allemaal wil zien en Tsjechië en ben er uiteraard achter gekomen dat 2 weken wel heel kort is. Vooral omdat we nog eerst 2 dagen naar Berlijn moeten om iemand te bezoeken (anders krijg ik ruzie met mn vriendin).
Kan er helaas niet meer tijd van maken, dus dan maar reizen met een strakke planning (relaxed he?).
Zo uit de losse pols heb ik wat in elkaar gedrukt. Wat zouden jullie veranderen?Doel is sowieso om de korte stukken binnendoor te crossen.
Karlovy Vary, Cesky Krumlov, Telc, Brno om een paar te noemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:31 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Zijn er nog andere steden behalve Praag de moeite waard om te bezoeken?!?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |