Even mijn belevingen van Tsjechië dan maar. Ben afgelopen kerst naar Tsjechië geweest in het plaatsje Drachkov, vlakbij Strakonice. Ligt in het bohemerwoud.
We zaten in dit huis :
http://www.happyhome.nl/A(...)woud/Drachkov/BW-215Heb het echt heel erg naar mijn zin gehad, woning was goed. Niet heel modern ofzo, maar we hadden 2 badkamers waarvan 1 met ligbad, open haardje, ietswat kleine keukentafel voor 6 personen maar goed. Ik vond het prima
![]()
Drachkov was eigenlijk geen drol te beleven, ligt wel heel mooi midden in de natuur...klein dorpje met geen winkels, maar we hebben een fantastische wandeling gemaakt over de heuvels in de omgeving (en kwamen, zoals altijd bij een wandeling van ons, in iemands achtertuin uit
![]()
). De reeën liepen echt langs ons, heel mooi om te zien.
Strakonice daarentegen is echt een heel leuk plaatsje. Leuke winkeltjes met moderne mode, er zat ook een soort C&A met erg leuke dingen zoals winterjassen voor 20 euro
![]()
Heerlijk gegeten in een nieuw restaurant aan de rand van Strakonice.
Verder zijn we een dag naar Praag geweest, met de trein. Was even moeilijk doen, maar bij het station in Strakonice kregen we een uitdraai (uit een matrix-printer
![]()
) met daarop de tijden etc. naar Praag. Vanaf perron 3 zou de trein vertrekken...alleen geen perron te bekennen. Je moet erg lenig zijn om zo vanaf de grond een trein in te stappen kan ik je vertellen
![]()
Verder kregen we ook nog groepskorting in de trein...jaja, 6 personen is een groep in Tsjechië. Het was 190 km heen, en dus ook 190 terug en in totaal waren we 40 euro kwijt. Kan de ns nog wat van leren...de treinen reden ook allemaal op tijd
![]()
Praag zelf vond ik wat tegenvallen, je kent er niet zoveel van dus het is wat minder leuk dan Parijs of Londen ofzo. We hebben wel de poppetjes in de klok op het grote plein gezien...moest je gezien hebben volgens iedereen als je in praag was dus oke. Verder natuurlijk de Carls-brug (heet ie zo) en de burcht bovenop de heuvel. Wel hele leuke dag, zeker omdat er ook kerstmarkt was door de hele stad heen.
Ook ijn we nog naar 2 ski-gebieden geweest, we hadden niet voor nix ons snowboard bij. Als eerste zijn we in Zelezna Ruda geweest, hier lag helaas niet erg veel sneeuw en er kon dus ook niet geboard worden. Wel zijn we met een 1-persoons stoeltjesliftje een berg op geweest en daar lag aardig wat sneeuw, maar board lag nog in de auto.Hele mooie omgeving daar en heerlijk gewandeld. Ook nog even rondgekeken, leuk plaatsje maar erg veel van die verkopers die duidelijk niet uit Tsjchië komen.
Daarna zijn we nog naar Ceske Budejovice geweest en daar lag wel sneeuw!! Er was 1 piste open met een vrij nieuwe stoeltjeslift. Nu had ik nog nooit buiten geboard en er lag niet heel veel sneeuw dus bij mij ging het niet zo super, maar het was wel leuk!!
Ik had eerst zo mijn bedenkingen bij Tsjechië, maar sinds ik er geweest ben wil ik echt weer terug. De rust, vriendelijke mensen, mooie natuur...ik vond het echt heerlijk daar!!
Hier nog een paar pics van onze trip
![]()
Ons huis :
![]()
Uitzicht :
![]()
Praha
![]()
, DE klok :
![]()
Brug :
![]()
Burcht :
![]()
Eng skiliftje in Zelezna ruda, mijn broer, zijn vriendin en ik zijn over het pad terug naar beneden gelopen, mooie wandeling
![]()
:
![]()
Mooie boom met rijp... :
* ivetje doet stoer
:![]()
En onze eigen Sjaak Vries (de 1 na laatste avond begon het heel erg te sneeuwen) die we helaas achter moesten laten
![]()
: