abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106156891
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:03 schreef Soempie het volgende:
Ben ik blij dat ik er nu wel ben,
en meer reden heb je niet nodig om -in beginsel- de ongeboren vrucht het leven te gunnen. Of dat nou bij zn biologische of bij zn adoptieouders is.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_106156892
En het dragen van de gevolgen kan dus ook betekenen dat je kiest voor abortus of adoptie. Hoeft helemaal niets te maken te hebben met het realiseren dat seks ongewenste gevolgen kan hebben. Ik denk dat dat besef er bij het grootste deel van de mensen wel is en dat ze daarom ook anti-conceptie gebruiken.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_106156902
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd... Of ouderwets of zwaar gelovig...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:08:13 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106156932
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:04 schreef Argento het volgende:

[..]

Is het teveel gevraagd om van mensen te verlangen dat zij zich realiseren dat sex hebben ook ongewenste gevolgen kan hebben? En dat zij die gevolgen dus, in beginsel, hebben te dragen als zij dan toch sex hebben?

Juist als je sex uitsluitend ziet als daad van voortplanting, is de kans op een zwangerschap géén probleem. Dan is het immers het doel.
Als het doel uitsluitend voortplanting was dat had de natuur of God dat wel efficiënter geregeld, en zonder al die verwarrende genotsknopjes die het ook gewoon leuk maken voor tussendoor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_106156948
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:06 schreef Argento het volgende:

[..]

en meer reden heb je niet nodig om -in beginsel- de ongeboren vrucht het leven te gunnen. Of dat nou bij zn biologische of bij zn adoptieouders is.
Ik vind het nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er altijd sprake is van blijdschap (ik ken ook mensen die zelfmoord hebben gepleegd). Aangezien er nog geen kind is, ben ik van mening dat er beter gekeken kan worden naar de situatie en wens van de ouders.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_106156955
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:07 schreef Vicky het volgende:
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd... Of ouderwets of zwaar gelovig...
Of alle drie.
pi_106156972
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:06 schreef Soempie het volgende:
En het dragen van de gevolgen kan dus ook betekenen dat je kiest voor abortus of adoptie. Hoeft helemaal niets te maken te hebben met het realiseren dat seks ongewenste gevolgen kan hebben. Ik denk dat dat besef er bij het grootste deel van de mensen wel is en dat ze daarom ook anti-conceptie gebruiken.
Ja, maar hier spreekt dus weer de gedachte: "potverdorie, toch zwanger geworden. Nou ja, maakt het uit, ik kan tot 24ste week nog aborteren".

Verlengde anticonceptie.

Dat is jouw standpunt en dat moet je zelf weten, maar mijn grens is daar al overschreden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:12:06 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157018
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:10 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, maar hier spreekt dus weer de gedachte: "potverdorie, toch zwanger geworden. Nou ja, maakt het uit, ik kan tot 24ste week nog aborteren".

Verlengde anticonceptie.

Dat is jouw standpunt en dat moet je zelf weten, maar mijn grens is daar al overschreden.
En weer die 24ste week...
Hou toch eens op, er is vrijwel niemand die zo'n beslissing zo lang laat wachten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106157020
quote:

[..]

Verlengde anticonceptie.

De keus zou ik niet zo makkelijk maken als jij hier nu schetst, maar inderdaad voor mij persoonlijk geldt: ik heb er in het verleden heel veel aan gedaan om zwangerschap te voorkomen (behalve dan het stukje geen seks hebben) en was het dan toch mis gegaan, dan had ik een abortus wel overwogen.
pi_106157044
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:09 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik vind het nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er altijd sprake is van blijdschap (ik ken ook mensen die zelfmoord hebben gepleegd).
Ja dag, mensen plegen om uiteenlopende redenen zelfmoord maar het heeft volgens mij zelden te maken met het enkele feit dat men bestaat.

quote:
Aangezien er nog geen kind is, ben ik van mening dat er beter gekeken kan worden naar de situatie en wens van de ouders.
Dat is armoedig. Artikel 1:2 BW bepaalt:

Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert.

Wie zal zeggen dat de ongeboren vrucht er geen belang bij heeft om te ´mogen´ blijven leven? Wie komt op voor de ongeboren vrucht als zijn ouders van plan zijn zijn kans op leven te dwarsbomen?
pi_106157054
En daar gaan we dus nooit uitkomen. Precies de reden dat ik van mening ben dat ieder voor zichzelf die keuze moet maken.
pi_106157077
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hou toch eens op, er is vrijwel niemand die zo'n beslissing zo lang laat wachten.
Staat gewoon in de wet, kan ik ook niks aan doen. Die mogelijkheid is er dus. Dat in de praktijk niet zo lang gewacht wordt, doet daar niks aan af. 24 weken is de grens. Punt.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:15:30 #163
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106157085
quote:

[..]

Verlengde anticonceptie.

Ben jij die meneer die plastic foetusjes opstuurt? :{

Er staat ergens hierboven een pdf die vertelt dat 86% van de abortussen (en dat zijn er per 1000 zwangerschappen echt heel weinig) vóór de 12 weken plaatsvindt. De resterende 14 %^is meerendeels het afbreken van een zwangerschap omdat de foetus een afwijking heeft die niet met het leven verenigbaar is. Dat heet op papier wel een abortus (provocatus) maar wordt door de ouders héél anders ervaren.

Een miskraam is trouwens voor de letter van de wet ook een abortus. Alleen een spontane.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_106157168
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Een miskraam is trouwens voor de letter van de wet ook een abortus. Alleen een spontane.
Volgens de letter van welke wet? En hoe is dat hier relevant? We hebben het niet over miskramen.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:19:42 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157173
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:15 schreef Argento het volgende:

[..]

Staat gewoon in de wet, kan ik ook niks aan doen. Die mogelijkheid is er dus. Dat in de praktijk niet zo lang gewacht wordt, doet daar niks aan af. 24 weken is de grens. Punt.
Je zegt zelf al dat er in de praktijk niet zolang gewacht wordt, waarom dan toch nog even iedere keer die 24 weken roepen en daarmee de suggestie wekken dat zelfs op die termijn nog argeloos abortussen worden uitgevoerd?

Ga eens uit van de praktijk, en dat is vaak een jongere die amper is staat is een kind een goede opvoeding te geven en daarom al heel vroeg in de zwangerschap voor een abortus kiest.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106157182
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:13 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja dag, mensen plegen om uiteenlopende redenen zelfmoord maar het heeft volgens mij zelden te maken met het enkele feit dat men bestaat.

Dat denk ik ook niet. Maar jij zegt dat mijn blijdschap dat ik besta al reden genoeg is. Nota bene voor mij geldt dat niet. Dat ik besta heeft er onder andere voor gezorgd dat m'n moeder opgenomen is, het huwelijk tussen m'n ouders verpest is en m'n broer niks van me moet weten. Drie mensen ongelukkig, maar hoera, ik ben er, terwijl ik niks had gemist als ze me weg hadden laten halen.
pi_106157239
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je zegt zelf al dat er in de praktijk niet zolang gewacht wordt, waarom dan toch nog even iedere keer die 24 weken roepen en daarmee de suggestie wekken dat zelfs op die termijn nog argeloos abortussen worden uitgevoerd?
omdat het kan.

quote:
Ga eens uit van de praktijk, en dat is vaak een jongere die amper is staat is een kind een goede opvoeding te geven
had ze zich eerder moeten bedenken. Als je meent dat je volwassen genoeg bent om te neuken moet je je ook even afvragen of je volwassen genoeg bent de eventuele gevolgen daarvan te dragen. Abortus valt niet onder gevolgen dragen, dat valt onder gevolgen wegmoffelen.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:23:03 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157240
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:13 schreef Argento het volgende:

[..]

[..]

Dat is armoedig. Artikel 1:2 BW bepaalt:

Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert.

Wie zal zeggen dat de ongeboren vrucht er geen belang bij heeft om te mogen blijven leven? Wie komt op voor de ongeboren vrucht als zijn ouders van plan zijn zijn kans op leven te dwarsbomen?
Een kind dat echter voor diezelfde 24 weken grens geboren wordt, heeft echter volgens de wet nooit bestaan, want dan hoeft er geen aangifte van geboorte en overlijden gedaan te worden.
De wet op de lijkbezorging is daar ook niet op van toepassing.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 december 2011 @ 10:25:09 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157284
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:22 schreef Argento het volgende:

[..]

omdat het kan.

[..]

had ze zich eerder moeten bedenken. Als je meent dat je volwassen genoeg bent om te neuken moet je je ook even afvragen of je volwassen genoeg bent de eventuele gevolgen daarvan te dragen. Abortus valt niet onder gevolgen dragen, dat valt onder gevolgen wegmoffelen.
Jeugdige onbezonnenheid kenmerkt zich juist door het verkeerd inschatten van wat men al wel of niet kan doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106157295
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een kind dat echter voor diezelfde 24 weken grens geboren wordt, heeft echter volgens de wet nooit bestaan, want dan hoeft er geen aangifte van geboorte en overlijden gedaan te worden.
De wet op de lijkbezorging is daar ook niet op van toepassing.
een kind dat dood ter wereld komt wordt geacht nooit te hebben bestaan. Volgt uit dezelfde bepaling. Maar voorafgaand aan de abortus is de vrucht doorgaans nog gewoon ´levend´ (qua celdelingsproces zullen we maar zeggen).
  Licht Ontvlambaar donderdag 29 december 2011 @ 10:27:42 #171
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_106157326
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 09:56 schreef Argento het volgende:

[..]

en ik vind het crimineel dat je de ongeboren vrucht het leven ontneemt voor het goed en wel begonnen is. Als adoptie geen alternatief is, waarom abortus dan wel? Dat slaat gewoon nergens op.
Ik heb een koperspiraaltje als anticonceptie, dat zou in jouw optiek eigenlijk ook crimineel zijn...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 29 december 2011 @ 10:28:23 #172
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106157344
Argento, ik vind dat je wel erg lichtzinnig denkt over de (emotionele) consequenties van een abortus. Er zullen er maar héél weinig zijn die fluitend uit de kliniek komen en doorgaan alsof er niets gebeurd is.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 29 december 2011 @ 10:29:25 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157373
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:25 schreef Argento het volgende:

[..]

een kind dat dood ter wereld komt wordt geacht nooit te hebben bestaan. Volgt uit dezelfde bepaling. Maar voorafgaand aan de abortus is de vrucht doorgaans nog gewoon levend (qua celdelingsproces zullen we maar zeggen).
Maar het geboren worden maakt dat het kind dood ter wereld komt, en dus niet heeft bestaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 december 2011 @ 10:30:32 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106157394
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Argento, ik vind dat je wel erg lichtzinnig denkt over de (emotionele) consequenties van een abortus. Er zullen er maar héél weinig zijn die fluitend uit de kliniek komen en doorgaan alsof er niets gebeurd is.
Dat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106157477
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:27 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik heb een koperspiraaltje als anticonceptie, dat zou in jouw optiek eigenlijk ook crimineel zijn...
Voorkomen van een bevruchting is toch wat anders dan maatregelen nemen ná de bevruchting?

of snap ik niet hoe zon spiraaltje te werk gaat?
pi_106157481
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat.
:Y

En ook over de emotionele consequenties van adoptie wordt veel te makkelijk gedacht.

Sowieso over de consequenties van het krijgen van een kind, helemaal als het kind niet gewenst is. En dan bedoel ik de gevolgen voor de ouders, maar ook het kind. Maar, had je maar geen seks moeten hebben. :+
pi_106157485
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:19 schreef Argento het volgende:

[..]

Volgens de letter van welke wet? En hoe is dat hier relevant? We hebben het niet over miskramen.
een miskraam die niet op gang komt, waarna een curretage volgt, heet ook abortus.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_106157511
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef Argento het volgende:

[..]

Voorkomen van een bevruchting is toch wat anders dan maatregelen nemen ná de bevruchting?

En de MAP dan?

En als mensen een bevruchting wel hebben geprobeerd te voorkomen, maar de anti-conceptie heeft niet gewerkt? Is het dan niet misdadig om abortus te laten plegen?

En een eerdere vraag: wat vind je van die ingevroren cyro's (hoop dat ik het zo goed zeg) die niet gebruikt gaan worden?
  donderdag 29 december 2011 @ 10:36:59 #179
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106157529
quote:

[..]

er kan technisch gesproken elke maand wel een bevruchting plaatsvinden, door het spiraal voorkom je innesteling. Of althans, maak je de kans op innestelling heel klein.
  Licht Ontvlambaar donderdag 29 december 2011 @ 10:37:15 #180
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_106157532
quote:

[..]

je snapt niet hoe zo'n spiraaltje werkt. Ik zou je wel een link willen geven, maar dat lukt niet echt mobiel.
pi_106157538
Wat maakt het precies misdadig? Zie je het als 'moord'?
  † In Memoriam † donderdag 29 december 2011 @ 10:38:09 #182
43556 miss_dynastie
pi_106157551
quote:
14s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

je snapt niet hoe zo'n spiraaltje werkt. Ik zou je wel een link willen geven, maar dat lukt niet echt mobiel.
Deze goed?
http://www.anticonceptiep(...)tie/koperspiraal.asp
  donderdag 29 december 2011 @ 10:38:36 #183
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106157562
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef simmu het volgende:

[..]

een miskraam die niet op gang komt, waarna een curretage volgt, heet ook abortus.
zelfs als ie wel op gang komt heet het een abortus, alleen niet provocatus maar Abortus 'ietsanders' Een miskraam die niet op gang komt heet een missed abortion.
pi_106157626
ja, even voor de goede orde, het gaat mij niet om de term ´abortus´ als zodanig. Dus dat de term ook in andere varianten gebruikt wordt is voor deze discussie niet zo boeiend.
pi_106157670
Wat maakt het dan misdadig?

En waarom is het dan niet misdadig als er in jouw ogen sprake is van een noodsituatie (zoals verkrachting)?
  Licht Ontvlambaar donderdag 29 december 2011 @ 10:43:34 #186
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_106157699
  donderdag 29 december 2011 @ 10:44:32 #187
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106157721
Nou, het is wél relevant én wel boeiend. Want het afbreken van een zwangerschap omdat er vanalles mis is met het vruchtje heet óók abortus en wordt wel "gewoon" in die cijfers meegerekend.
Ouders voelen dat anders, heel gewenst kindje vaak... maar dat geeft een ander licht op die 14% die ná 12 weken nog geaborteerd wordt.

En aangezien jij steeds met die 24 weken blijft schermen vind ik het wel van belang. Het haalt de emotie een beetje uit de discussie.
pi_106157751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:37 schreef Soempie het volgende:
Wat maakt het precies misdadig? Zie je het als 'moord'?
Niet ´misdadig´ in de zin van het overtreden van een wettelijke strafbepaling, maar misdadig in die zin dat iedereen loopt te roepen over die arme vrouw met haar emotionele problemen, maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend. Zodra de bevruchting heeft plaatsgevonden is, voor wat betreft de ouders, alles gedaan om tot nieuw leven te komen. De rest is een biologisch proces dat, als het goed is, vanzelf gaat.

Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen. Dat is mijn mening en volgens mij, in fundamentele zin, ook de mening van de wetgever, zij het dat het in de daaruit voortvloeiende regelgeving nogal krakkemikkig is omschreven en de praktijk daar kennelijk ook niet lekker op aansluit.
pi_106158026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:45 schreef Argento het volgende:
... maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend.
Dat heeft alles te maken met de manier waarop je tegen een embryo of foetus aankijkt. Is het een klompje cellen of is het een leven (in potentie)? Je kunt de wet erbij halen, en ik vind ook dat dat relevant is, maar uiteindelijk draait het om díe vraag. Ik denk in jouw reacties te lezen dat jij het embryo ziet als een leven (in potentie), en dat je daarom tegen abortus bent, klopt dat? Zo ja: helder.
quote:
Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen. Dat is mijn mening en volgens mij, in fundamentele zin, ook de mening van de wetgever, zij het dat het in de daaruit voortvloeiende regelgeving nogal krakkemikkig is omschreven en de praktijk daar kennelijk ook niet lekker op aansluit.
Ja. Sowieso is er een gat tussen principe en praktijk. Het is niet gemakkelijk om tegelijk principes te hanteren én respect op te brengen voor het feit dat andere mensen andere keuzes maken, omdat ze een andere moraal hebben. Dat geldt trouwens evenzeer voor mensen die als principe 'zelfbeschikking' hebben. Het lijkt me daarom goed om die principes explicitiet te maken. Die bepalen namelijk ook hoe je de wet leest, en of je in deze context vindt dat de wet wenselijk is en strenger nageleefd zou moeten worden, of dat juist de praktijk van alledag wenselijker is.

Vandaar trouwens ook wat van mijn vragen eerder in het topic, over waar mensen nu de grens leggen m.b.t. abortus, en waaróm dan. Dat is ook een vraag naar principes, moraal. Voel het niet overigens niet als een aanval, het is van mijn kant uit puur interesse. :)
pi_106158368
Cantare, dat heb je precies goed verwoord.

Ik ben dus ook nieuwsgierig naar de principes en hoe mensen redeneren (daarom verwees ik ook even naar Kohlberg). Daarnaast heb ik natuurlijk mijn eigen mening en dat loopt hier in het topic dan door elkaar (en dan gooi ik ook nog een eigen ervaring erdoor, wat ik helemaal niet wilde).

Maargoed dan is mijn vraag aan Argento, waarom dit voor hem zo is:

quote:

Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen.
Is het argument dan dat abortus onnatuurlijk is? Waarom is het aan de natuur en niet meer aan de mens? En welke uitzonderlijke omstandigheden en wie bepaalt wat die omstandigheden dan zijn?
  donderdag 29 december 2011 @ 11:13:27 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106158434
quote:

[..]

Niet misdadig in de zin van het overtreden van een wettelijke strafbepaling, maar misdadig in die zin dat iedereen loopt te roepen over die arme vrouw met haar emotionele problemen, maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend. Zodra de bevruchting heeft plaatsgevonden is, voor wat betreft de ouders, alles gedaan om tot nieuw leven te komen. De rest is een biologisch proces dat, als het goed is, vanzelf gaat.

Dan vind je een koperspiraaltje dus ook niet mogen?
Want door het ontbreken van hormonen is er dus wel maandelijks een eispong, maar doordat het koperspiraaltje ingenesteld is in de baarmoederwand neemt deze een vorm aan waardoor niets zich meer kan innestelen, dus na de bevruchting wordt daarmee de innesteling onmogelijk gemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 december 2011 @ 11:16:37 #192
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106158529
Wat me altijd een beetje stoort in de discussie is dat het hebben van respect voor beslissingen vaak maar één kant op werkt.

Ik vind het prima dat iemand zélf keuzes maakt. Als je dus niet kiest voor abortus, een zwangerschap ziet als gevolg van je daad waar je dus dan maar mee te leven hebt.
Andersom is die ruimte er vaak niet.
En dat een ander, vanwege een andere moraal, mij en anderen bepaalde gevolgen oplegt, daar heb ik érg moeite mee.

alsof je als (vaak) christen moreel superieur bent?
pi_106158543
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de grens van in het eerste trimester een abortus ondergaan niet gaat verschuiven wanneer er een rechter aan te pas moet komen om te beslissen of het een noodgeval betreft of niet. Of zou daar snelrecht voor toegepast gaan worden.

En over het feit dat geadopteerde kinderen vaak problemen hebben: ik denk dat de hechtingsproblematiek een van de grootsten is (of dat is waar ik vaker over hoorde). Ik ben zelf facilitair medewerker op een neonatologie-afdeling en er lag daar laatst ook een baby die ter adoptie werd afgestaan. Ik begreep toen dat er altijd een paar dagen overheen gaan voordat de adoptieouders kunnen komen. Daar lig je dan als pasgeborene. Alleen verpleegkundigen die je voeden en eventuele medische zorg verrichten, maar tijd voor oh zo belangrijke huid op huid contact of om uitgebreid vastgehouden te worden is er niet. In die eerste dagen ontstaat daar dan al de eerste problematiek; het niet gehecht zijn.
Don't you love her madly?
pi_106158556
Als je het hebt over het belang van de ongeboren vrucht (en dan bedoel ik echt de eerste weken), dan moet ik steeds denken aan 'menstruatie is moord!' van Fokke en Sukke. :@ :') Dat is dus ook omdat ik een vrucht nog niet zie als mensje.
pi_106158815
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan vind je een koperspiraaltje dus ook niet mogen?
Want door het ontbreken van hormonen is er dus wel maandelijks een eispong, maar doordat het koperspiraaltje ingenesteld is in de baarmoederwand neemt deze een vorm aan waardoor niets zich meer kan innestelen, dus na de bevruchting wordt daarmee de innesteling onmogelijk gemaakt.
Maar het koper heeft ook effect op het zaad. Het is niet meer zo dat het alleen innesteling tegengaat, de kans op bevruchting is ook al kleiner.

Ben zelf dus overigens zwanger geraakt met een koperspiraal
  donderdag 29 december 2011 @ 11:57:29 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106160020
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 11:24 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Maar het koper heeft ook effect op het zaad. Het is niet meer zo dat het alleen innesteling tegengaat, de kans op bevruchting is ook al kleiner.

Ben zelf dus overigens zwanger geraakt met een koperspiraal
Ah, dat wist ik niet, dat het koper al effect heeft op het zaad.

Bij mij heeft het de afgelopen 20 jaar keurig voorkomen dat ik zwanger werd, en toen we besloten het toch nog te proberen had ik iig geen negatieve effecten van jarenlang hormoongebruik.
Nu weer een koperspiraaltje (wegens niet goed op hormonen reageren), maar eigenlijk had ik liever gezien dat manlief een sterilisatie zou ondergaan, maar ja.... dat kun je moeilijk afdwingen hè, zo'n ingreep in het lichaam van een ander :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106162633
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 11:17 schreef Lovechild het volgende:

[..]
En over het feit dat geadopteerde kinderen vaak problemen hebben: ik denk dat de hechtingsproblematiek een van de grootsten is (of dat is waar ik vaker over hoorde). Ik ben zelf facilitair medewerker op een neonatologie-afdeling en er lag daar laatst ook een baby die ter adoptie werd afgestaan. Ik begreep toen dat er altijd een paar dagen overheen gaan voordat de adoptieouders kunnen komen. Daar lig je dan als pasgeborene. Alleen verpleegkundigen die je voeden en eventuele medische zorg verrichten, maar tijd voor oh zo belangrijke huid op huid contact of om uitgebreid vastgehouden te worden is er niet. In die eerste dagen ontstaat daar dan al de eerste problematiek; het niet gehecht zijn.
Ik wist niet dat dat al zoveel impact op een pasgeboren baby heeft.

Ikzelf ken één meisje van ongeveer mijn leeftijd (18) die ook is geadopteerd omdat ze is afgestaan door haar moeder. Zij ziet haar adoptieouders als haar echte ouders en af en toe heeft ze contact met haar 'moeder' maar ze woont nu nog steeds bij haar adoptieouders. Nooit geen problemen gehad, maar goed, dat is slechts één iemand.

Ik moet er trouwens niet aan denken als 'echte' ouder dat jouw kind jou niet ziet als vader maar simpelweg als verwekker.
  donderdag 29 december 2011 @ 13:29:03 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106162980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:20 schreef -Nouvelles het volgende:
Misschien moet je eens wat meer verdiepen in hoe dat nou met zo'n heel kleintje zit, want zelfs zo'n heel klein pasgeboren (en dan hebben we het over minder dan een uur oud) kindje gaat als het op de buik van de moeder ligt op zoek naar de borst.

Zelfs zo'n heel kleintje heeft die warmte en geborgenheid nodig, of misschien juist zo'n heel kleintje.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106165336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:20 schreef -Nouvelles het volgende:

[..]

Zeker heeft het dat!
Het is zoiets belangrijks, onderschat dat niet. En ook al wordt het daarna prima groot en ontstaan er verder geen problemen, dan nog heeft dit effect.

Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik werd dmv een keizersnede geboren en in die tijd (1974) gebeurde dat onder volledige narcose. Ik was 24 uur oud toen mijn moeder mij voor het eerst zag. En hoewel de band met mijn moeder niet slecht is, voel ik dat dat heeft meegespeeld. Het is in principe niet heel dramatisch in mijn geval maar toch...
pi_106165843
Zowaar antwoord gekregen van de publieksvoorlichter van de rijksoverheid over mijn vragen over de Waz, de Baz en de noodsituatie:

quote:
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft graag onze visie te ontvangten betreffende de Wet afbreking zwangerschap (Waz).

Wij geven alleen algemene informatie over wet- en regelgeving van de Rijksoverheid. Om die reden kunnen wij niet aan uw verzoek voldoen.
Helaas. Kennelijk ben ik aangewezen op een proefproces. Ik denk aan de toekomstige vader die de voorgenomen abortus wil verhinderen en daartoe een beroep doet op het ontbreken van de noodsituatie als bedoeld in artikel 5 Waz. Wie biedt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')