en meer reden heb je niet nodig om -in beginsel- de ongeboren vrucht het leven te gunnen. Of dat nou bij zn biologische of bij zn adoptieouders is.quote:
Als het doel uitsluitend voortplanting was dat had de natuur of God dat wel efficiënter geregeld, en zonder al die verwarrende genotsknopjes die het ook gewoon leuk maken voor tussendoor.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Is het teveel gevraagd om van mensen te verlangen dat zij zich realiseren dat sex hebben ook ongewenste gevolgen kan hebben? En dat zij die gevolgen dus, in beginsel, hebben te dragen als zij dan toch sex hebben?
Juist als je sex uitsluitend ziet als daad van voortplanting, is de kans op een zwangerschap géén probleem. Dan is het immers het doel.
Ik vind het nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er altijd sprake is van blijdschap (ik ken ook mensen die zelfmoord hebben gepleegd). Aangezien er nog geen kind is, ben ik van mening dat er beter gekeken kan worden naar de situatie en wens van de ouders.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:06 schreef Argento het volgende:
[..]
en meer reden heb je niet nodig om -in beginsel- de ongeboren vrucht het leven te gunnen. Of dat nou bij zn biologische of bij zn adoptieouders is.
Of alle drie.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:07 schreef Vicky het volgende:
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd... Of ouderwets of zwaar gelovig...
Ja, maar hier spreekt dus weer de gedachte: "potverdorie, toch zwanger geworden. Nou ja, maakt het uit, ik kan tot 24ste week nog aborteren".quote:Op donderdag 29 december 2011 10:06 schreef Soempie het volgende:
En het dragen van de gevolgen kan dus ook betekenen dat je kiest voor abortus of adoptie. Hoeft helemaal niets te maken te hebben met het realiseren dat seks ongewenste gevolgen kan hebben. Ik denk dat dat besef er bij het grootste deel van de mensen wel is en dat ze daarom ook anti-conceptie gebruiken.
En weer die 24ste week...quote:Op donderdag 29 december 2011 10:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja, maar hier spreekt dus weer de gedachte: "potverdorie, toch zwanger geworden. Nou ja, maakt het uit, ik kan tot 24ste week nog aborteren".
Verlengde anticonceptie.
Dat is jouw standpunt en dat moet je zelf weten, maar mijn grens is daar al overschreden.
De keus zou ik niet zo makkelijk maken als jij hier nu schetst, maar inderdaad voor mij persoonlijk geldt: ik heb er in het verleden heel veel aan gedaan om zwangerschap te voorkomen (behalve dan het stukje geen seks hebben) en was het dan toch mis gegaan, dan had ik een abortus wel overwogen.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja, maar hier spreekt dus weer de gedachte: "potverdorie, toch zwanger geworden. Nou ja, maakt het uit, ik kan tot 24ste week nog aborteren".
Verlengde anticonceptie.
Dat is jouw standpunt en dat moet je zelf weten, maar mijn grens is daar al overschreden.
Ja dag, mensen plegen om uiteenlopende redenen zelfmoord maar het heeft volgens mij zelden te maken met het enkele feit dat men bestaat.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:09 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er altijd sprake is van blijdschap (ik ken ook mensen die zelfmoord hebben gepleegd).
Dat is armoedig. Artikel 1:2 BW bepaalt:quote:Aangezien er nog geen kind is, ben ik van mening dat er beter gekeken kan worden naar de situatie en wens van de ouders.
Staat gewoon in de wet, kan ik ook niks aan doen. Die mogelijkheid is er dus. Dat in de praktijk niet zo lang gewacht wordt, doet daar niks aan af. 24 weken is de grens. Punt.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
En weer die 24ste week...
Hou toch eens op, er is vrijwel niemand die zo'n beslissing zo lang laat wachten.
Ben jij die meneer die plastic foetusjes opstuurt?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Verlengde anticonceptie.
Volgens de letter van welke wet? En hoe is dat hier relevant? We hebben het niet over miskramen.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Een miskraam is trouwens voor de letter van de wet ook een abortus. Alleen een spontane.
Je zegt zelf al dat er in de praktijk niet zolang gewacht wordt, waarom dan toch nog even iedere keer die 24 weken roepen en daarmee de suggestie wekken dat zelfs op die termijn nog argeloos abortussen worden uitgevoerd?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:15 schreef Argento het volgende:
[..]
Staat gewoon in de wet, kan ik ook niks aan doen. Die mogelijkheid is er dus. Dat in de praktijk niet zo lang gewacht wordt, doet daar niks aan af. 24 weken is de grens. Punt.
Dat denk ik ook niet. Maar jij zegt dat mijn blijdschap dat ik besta al reden genoeg is. Nota bene voor mij geldt dat niet. Dat ik besta heeft er onder andere voor gezorgd dat m'n moeder opgenomen is, het huwelijk tussen m'n ouders verpest is en m'n broer niks van me moet weten. Drie mensen ongelukkig, maar hoera, ik ben er, terwijl ik niks had gemist als ze me weg hadden laten halen.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja dag, mensen plegen om uiteenlopende redenen zelfmoord maar het heeft volgens mij zelden te maken met het enkele feit dat men bestaat.
omdat het kan.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je zegt zelf al dat er in de praktijk niet zolang gewacht wordt, waarom dan toch nog even iedere keer die 24 weken roepen en daarmee de suggestie wekken dat zelfs op die termijn nog argeloos abortussen worden uitgevoerd?
had ze zich eerder moeten bedenken. Als je meent dat je volwassen genoeg bent om te neuken moet je je ook even afvragen of je volwassen genoeg bent de eventuele gevolgen daarvan te dragen. Abortus valt niet onder gevolgen dragen, dat valt onder gevolgen wegmoffelen.quote:Ga eens uit van de praktijk, en dat is vaak een jongere die amper is staat is een kind een goede opvoeding te geven
Een kind dat echter voor diezelfde 24 weken grens geboren wordt, heeft echter volgens de wet nooit bestaan, want dan hoeft er geen aangifte van geboorte en overlijden gedaan te worden.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja dag, mensen plegen om uiteenlopende redenen zelfmoord maar het heeft volgens mij zelden te maken met het enkele feit dat men bestaat.
[..]
Dat is armoedig. Artikel 1:2 BW bepaalt:
Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert.
Wie zal zeggen dat de ongeboren vrucht er geen belang bij heeft om te mogen blijven leven? Wie komt op voor de ongeboren vrucht als zijn ouders van plan zijn zijn kans op leven te dwarsbomen?
Jeugdige onbezonnenheid kenmerkt zich juist door het verkeerd inschatten van wat men al wel of niet kan doen.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:22 schreef Argento het volgende:
[..]
omdat het kan.
[..]
had ze zich eerder moeten bedenken. Als je meent dat je volwassen genoeg bent om te neuken moet je je ook even afvragen of je volwassen genoeg bent de eventuele gevolgen daarvan te dragen. Abortus valt niet onder gevolgen dragen, dat valt onder gevolgen wegmoffelen.
een kind dat dood ter wereld komt wordt geacht nooit te hebben bestaan. Volgt uit dezelfde bepaling. Maar voorafgaand aan de abortus is de vrucht doorgaans nog gewoon ´levend´ (qua celdelingsproces zullen we maar zeggen).quote:Op donderdag 29 december 2011 10:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een kind dat echter voor diezelfde 24 weken grens geboren wordt, heeft echter volgens de wet nooit bestaan, want dan hoeft er geen aangifte van geboorte en overlijden gedaan te worden.
De wet op de lijkbezorging is daar ook niet op van toepassing.
Ik heb een koperspiraaltje als anticonceptie, dat zou in jouw optiek eigenlijk ook crimineel zijn...quote:Op donderdag 29 december 2011 09:56 schreef Argento het volgende:
[..]
en ik vind het crimineel dat je de ongeboren vrucht het leven ontneemt voor het goed en wel begonnen is. Als adoptie geen alternatief is, waarom abortus dan wel? Dat slaat gewoon nergens op.
Maar het geboren worden maakt dat het kind dood ter wereld komt, en dus niet heeft bestaan.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:25 schreef Argento het volgende:
[..]
een kind dat dood ter wereld komt wordt geacht nooit te hebben bestaan. Volgt uit dezelfde bepaling. Maar voorafgaand aan de abortus is de vrucht doorgaans nog gewoon levend (qua celdelingsproces zullen we maar zeggen).
Dat.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Argento, ik vind dat je wel erg lichtzinnig denkt over de (emotionele) consequenties van een abortus. Er zullen er maar héél weinig zijn die fluitend uit de kliniek komen en doorgaan alsof er niets gebeurd is.
Voorkomen van een bevruchting is toch wat anders dan maatregelen nemen ná de bevruchting?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:27 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik heb een koperspiraaltje als anticonceptie, dat zou in jouw optiek eigenlijk ook crimineel zijn...
quote:
een miskraam die niet op gang komt, waarna een curretage volgt, heet ook abortus.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Volgens de letter van welke wet? En hoe is dat hier relevant? We hebben het niet over miskramen.
En de MAP dan?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Voorkomen van een bevruchting is toch wat anders dan maatregelen nemen ná de bevruchting?
of snap ik niet hoe zon spiraaltje te werk gaat?
er kan technisch gesproken elke maand wel een bevruchting plaatsvinden, door het spiraal voorkom je innesteling. Of althans, maak je de kans op innestelling heel klein.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Voorkomen van een bevruchting is toch wat anders dan maatregelen nemen ná de bevruchting?
je snapt niet hoe zo'n spiraaltje werkt. Ik zou je wel een link willen geven, maar dat lukt niet echt mobiel.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Deze goed?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:37 schreef Sjeen het volgende:
[..]
je snapt niet hoe zo'n spiraaltje werkt. Ik zou je wel een link willen geven, maar dat lukt niet echt mobiel.
zelfs als ie wel op gang komt heet het een abortus, alleen niet provocatus maar Abortus 'ietsanders' Een miskraam die niet op gang komt heet een missed abortion.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:34 schreef simmu het volgende:
[..]
een miskraam die niet op gang komt, waarna een curretage volgt, heet ook abortus.
Dankjewelquote:Op donderdag 29 december 2011 10:38 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Deze goed?
http://www.anticonceptiep(...)tie/koperspiraal.asp
Niet ´misdadig´ in de zin van het overtreden van een wettelijke strafbepaling, maar misdadig in die zin dat iedereen loopt te roepen over die arme vrouw met haar emotionele problemen, maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend. Zodra de bevruchting heeft plaatsgevonden is, voor wat betreft de ouders, alles gedaan om tot nieuw leven te komen. De rest is een biologisch proces dat, als het goed is, vanzelf gaat.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:37 schreef Soempie het volgende:
Wat maakt het precies misdadig? Zie je het als 'moord'?
Dat heeft alles te maken met de manier waarop je tegen een embryo of foetus aankijkt. Is het een klompje cellen of is het een leven (in potentie)? Je kunt de wet erbij halen, en ik vind ook dat dat relevant is, maar uiteindelijk draait het om díe vraag. Ik denk in jouw reacties te lezen dat jij het embryo ziet als een leven (in potentie), en dat je daarom tegen abortus bent, klopt dat? Zo ja: helder.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:45 schreef Argento het volgende:
... maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend.
Ja. Sowieso is er een gat tussen principe en praktijk. Het is niet gemakkelijk om tegelijk principes te hanteren én respect op te brengen voor het feit dat andere mensen andere keuzes maken, omdat ze een andere moraal hebben. Dat geldt trouwens evenzeer voor mensen die als principe 'zelfbeschikking' hebben. Het lijkt me daarom goed om die principes explicitiet te maken. Die bepalen namelijk ook hoe je de wet leest, en of je in deze context vindt dat de wet wenselijk is en strenger nageleefd zou moeten worden, of dat juist de praktijk van alledag wenselijker is.quote:Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen. Dat is mijn mening en volgens mij, in fundamentele zin, ook de mening van de wetgever, zij het dat het in de daaruit voortvloeiende regelgeving nogal krakkemikkig is omschreven en de praktijk daar kennelijk ook niet lekker op aansluit.
Is het argument dan dat abortus onnatuurlijk is? Waarom is het aan de natuur en niet meer aan de mens? En welke uitzonderlijke omstandigheden en wie bepaalt wat die omstandigheden dan zijn?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:45 schreef Argento het volgende:
Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen.
Dan vind je een koperspiraaltje dus ook niet mogen?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Niet misdadig in de zin van het overtreden van een wettelijke strafbepaling, maar misdadig in die zin dat iedereen loopt te roepen over die arme vrouw met haar emotionele problemen, maar niemand ook maar enige waarde hecht aan het belang van de ongeboren vrucht om het leven te gaan leiden dat vermoedelijk het gevolg zal zijn van de verwekking waaraan die vrouw haar medewerking heeft verleend. Zodra de bevruchting heeft plaatsgevonden is, voor wat betreft de ouders, alles gedaan om tot nieuw leven te komen. De rest is een biologisch proces dat, als het goed is, vanzelf gaat.
Dus bevruchting voorkomen is geen enkel probleem (natuurlijk niet), maar als de bevruchting eenmaal een feit is (en het dus verder aan de natuur is om er wat van te brouwen) dan moet de mens daar slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden invloed op mogen kunnen uitoefenen. Dat is mijn mening en volgens mij, in fundamentele zin, ook de mening van de wetgever, zij het dat het in de daaruit voortvloeiende regelgeving nogal krakkemikkig is omschreven en de praktijk daar kennelijk ook niet lekker op aansluit.
Ik vraag me af of de grens van in het eerste trimester een abortus ondergaan niet gaat verschuiven wanneer er een rechter aan te pas moet komen om te beslissen of het een noodgeval betreft of niet. Of zou daar snelrecht voor toegepast gaan worden.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
En weer die 24ste week...
Hou toch eens op, er is vrijwel niemand die zo'n beslissing zo lang laat wachten.
Maar het koper heeft ook effect op het zaad. Het is niet meer zo dat het alleen innesteling tegengaat, de kans op bevruchting is ook al kleiner.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan vind je een koperspiraaltje dus ook niet mogen?
Want door het ontbreken van hormonen is er dus wel maandelijks een eispong, maar doordat het koperspiraaltje ingenesteld is in de baarmoederwand neemt deze een vorm aan waardoor niets zich meer kan innestelen, dus na de bevruchting wordt daarmee de innesteling onmogelijk gemaakt.
Ah, dat wist ik niet, dat het koper al effect heeft op het zaad.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:24 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Maar het koper heeft ook effect op het zaad. Het is niet meer zo dat het alleen innesteling tegengaat, de kans op bevruchting is ook al kleiner.
Ben zelf dus overigens zwanger geraakt met een koperspiraal
Ik wist niet dat dat al zoveel impact op een pasgeboren baby heeft.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:17 schreef Lovechild het volgende:
[..]
En over het feit dat geadopteerde kinderen vaak problemen hebben: ik denk dat de hechtingsproblematiek een van de grootsten is (of dat is waar ik vaker over hoorde). Ik ben zelf facilitair medewerker op een neonatologie-afdeling en er lag daar laatst ook een baby die ter adoptie werd afgestaan. Ik begreep toen dat er altijd een paar dagen overheen gaan voordat de adoptieouders kunnen komen. Daar lig je dan als pasgeborene. Alleen verpleegkundigen die je voeden en eventuele medische zorg verrichten, maar tijd voor oh zo belangrijke huid op huid contact of om uitgebreid vastgehouden te worden is er niet. In die eerste dagen ontstaat daar dan al de eerste problematiek; het niet gehecht zijn.
Misschien moet je eens wat meer verdiepen in hoe dat nou met zo'n heel kleintje zit, want zelfs zo'n heel klein pasgeboren (en dan hebben we het over minder dan een uur oud) kindje gaat als het op de buik van de moeder ligt op zoek naar de borst.quote:Op donderdag 29 december 2011 13:20 schreef -Nouvelles het volgende:
Ik wist niet dat dat al zoveel impact op een pasgeboren baby heeft.
Zeker heeft het dat!quote:Op donderdag 29 december 2011 13:20 schreef -Nouvelles het volgende:
[..]
Ik wist niet dat dat al zoveel impact op een pasgeboren baby heeft.
Helaas. Kennelijk ben ik aangewezen op een proefproces. Ik denk aan de toekomstige vader die de voorgenomen abortus wil verhinderen en daartoe een beroep doet op het ontbreken van de noodsituatie als bedoeld in artikel 5 Waz. Wie biedt?quote:Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft graag onze visie te ontvangten betreffende de Wet afbreking zwangerschap (Waz).
Wij geven alleen algemene informatie over wet- en regelgeving van de Rijksoverheid. Om die reden kunnen wij niet aan uw verzoek voldoen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |