Het kind heeft een recht op omgang.quote:Op donderdag 29 december 2011 00:36 schreef debuurvrouw het volgende:
volgens mij hoef je niet in te stemmen met een bezoekregeling?
Als de moeder het erbij laat zitten niet nee, maar de rechter wijst voortdurend betalingsverplichtingen toe en die heb je dan maar na te komen.quote:en betalen gebeurt zo vaak niet, ook na een scheiding, da's niet zo'n probleem.
Dat doe ik ook niet, maar het nogal kort door de bocht om te suggereren dat abortus niets meer is dan het weghalen van een klompje cellen.quote:Op donderdag 29 december 2011 00:54 schreef Leandra het volgende:
Ja, abortus is toegestaan tot 24 weken, maar vrijwel iedere abortus die plaatsvindt na de 20-weken-echo vindt plaats vanwege datgene dat bij de 20-weken-echo ontdekt is.
Laten we nou niet doen alsof dat de termijn is waarop het gros van de abortussen plaatsvindt.
Als het om een abortus in het eerste trimester gaat dan is het ook geen "af" kindje dat wordt weggehaald.quote:Op donderdag 29 december 2011 00:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar het nogal kort door de bocht om te suggereren dat abortus niets meer is dan het weghalen van een klompje cellen.
De moeder kan de rechter verzoeken het vaderschap vast te laten stellen.quote:Op donderdag 29 december 2011 00:59 schreef k_i_m het volgende:
Als de vader niet getrouwd is, en het kind niet erkend, dan vervallen toch ook de financiële verplichtingen?
Andersom is dat een stuk moeilijker, toch? Een vader die zijn kind wil zien of ervoor wil zorgen krijgt dat niet zomaar voor elkaar als de moeder niet wil.quote:Op donderdag 29 december 2011 01:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
De moeder kan de rechter verzoeken het vaderschap vast te laten stellen.
Geen idee hoe dat gaat, maar het zou me niets verbazen als een man een rechter ook kan verzoeken zijn vaderschap vast te stellen.quote:Op donderdag 29 december 2011 06:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Andersom is dat een stuk moeilijker, toch? Een vader die zijn kind wil zien of ervoor wil zorgen krijgt dat niet zomaar voor elkaar als de moeder niet wil.
net zo krom dat wanneer 2 mensen een kind willen, er slechts eentje 9 maanden lang ermee rondloopt, dan het stukje 'bevallen' dient te ondergaan, afgewerkt met een hormonenbom die jaren blijft.quote:Op woensdag 28 december 2011 22:29 schreef mrspoeZ het volgende:
Maar goed, het is wel zo dat als de moeder kiest dat ze het niet wil waar de vader het wel wil dat dus helaas sinterklaas voor de vader is. En als hij het niet wil en zij wel dan zal ie ook moeten opdraaien voor de gevolgen. Is ook een kromme situatie eigenlijk he?
De privacy van een minderjarige die nergens om gevraagd heeft wordt denk ik wat hoger ingeschat dan die van een volwassen man die zijn vaderschap ontkent.quote:Op donderdag 29 december 2011 08:57 schreef Vanyel het volgende:Die privacy wordt dan toch net zo aangetast als de moeder om zo'n test vraagt?
Is dat laatste vreemder dan het negeren van de verklaring van Willem dat hij de vader wel is?quote:Op donderdag 29 december 2011 09:02 schreef Leandra het volgende:
De privacy van een minderjarige die nergens om gevraagd heeft wordt denk ik wat hoger ingeschat dan die van een volwassen man die zijn vaderschap ontkent.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een willekeurige man een vaderschapstest kan aanvragen voor het kind van Truus, de alleenstaande moeder van het dorp.
Als men daar licht mee om zou gaan dan zou de privacy van moeder en kind wel heel makkelijk aangetast kunnen worden.
Het zou immers betekenen dat een verklaring van Truus dat Willem de vader niet is vrij makkelijk genegeerd zou worden.
Ja, want de kans is groter dat Truus zeker weet dat Willem de vader niet is, dan dat Willem weet dat hij de vader wel is.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:06 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Is dat laatste vreemder dan het negeren van de verklaring van Willem dat hij de vader wel is?
Ik bedoelde een situatie waarin het geen random dorpsgenoot is.
Je hebt helemaal gelijk Soempie. Ik kwam tot dezelfde conclusie en heb gisteren het ministerie om een toelichting gevraagd.quote:Op donderdag 29 december 2011 07:42 schreef Soempie het volgende:
Argento, ik heb de wet doorgenomen en nergens staat aangegeven wat de noodsituatie dan in moet houden.
Hoewel ik in die situatie waarschijnlijk zelfs onder ede zou hebben gelogen, omdat het voor de gezondheid en veiligheid van mijn (oudste) kind niet beter zou zijn geweest als er wel contact met de vader was.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:06 schreef Vanyel het volgende:[..]Is dat laatste vreemder dan het negeren van de verklaring van Willem dat hij de vader wel is?Ik bedoelde een situatie waarin het geen random dorpsgenoot is.
Je kunt nu wel zo kleinerend en sarcastisch doen, maar ik heb nergens gezegd dat er geen redenen gegeven moeten worden en dat er geen noodsituatie vereist is. De vraag van mij is alleen: wat houdt dat dan concreet in en wie bepaalt dat? Zoals ik het lees: de moeder bepaalt of het gaat om een noodsituatie in haar geval en de arts kan daar dan in meegaan of weigeren.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:14 schreef Argento het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk Soempie. Ik kwam tot dezelfde conclusie en heb gisteren het ministerie om een toelichting gevraagd.
Met name de opmerking dat een verzoek om abortus niet met redenen omkleed hoeft te zijn, verhoudt zich slecht tot het feit dat de wetgever uitdrukkelijk een noodsituatie vereist die zodanig is dat abortus onontkoombaar is (ultimum remedium). Is in ieder geval te kort door de bocht.
Dat de eis van de wetgever in artikel 5 Wet afbreking zwangerschap (Waz) strikt genomen inhoudt dat bij lagere regelgeving (AMvB) dit vereiste nader wordt uitgewerkt, dat die AMvB bestaat in de vorm van het Besluit afbreking zwangerschap (Baz) en dat in het Besluit hooguit in artikel 3 eerste lid een zeer marginale uitwerking is terug te vinden, doet daar niets aan af.
Ik wacht nog op antwoord.
oh sorry, dat was niet mijn bedoeling.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:20 schreef Soempie het volgende:
[..]
Je kunt nu wel zo kleinerend en sarcastisch doen,
Jij niet, maar het ministerie in haar "vraag en antwoord"-rubriekje wel. Dat heb jij ook gezien, want je citeert het in je post. Daarom heb ik mijn vraag ook aan het ministerie gericht, omdat wat zij hierover zelf propageert naar mijn idee te kort door de bocht is.quote:maar ik heb nergens gezegd dat er geen redenen gegeven moeten worden en dat er geen noodsituatie vereist is.
Ja, maar de vraag of sprake is van een noodsituatie staat niet ter vrije beschikking van moeder en arts. Natuurlijk zal primair de arts hierover een oordeel moeten vellen, maar als zijn oordeel ter discussie wordt gesteld, bijvoorbeeld middels een aangifte of bij de medische tuchtraad, dan zal vervolgens de rechter of het tuchtcollege moeten beoordelen of de feiten en omstandigheden zodanig zijn dat in objectieve zin (!) sprake is geweest van een noodsituatie. Mij is echter geen jurisprudentie bekend waarin deze kwestie aan de orde is gesteld, zodat ik ook geen idee heb hoe dit in de praktijk wordt beoordeeld.quote:De vraag van mij is alleen: wat houdt dat dan concreet in en wie bepaalt dat? Zoals ik het lees: de moeder bepaalt of het gaat om een noodsituatie in haar geval en de arts kan daar dan in meegaan of weigeren.
Precies.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Hoe kan je in deze materie nu spreken van een objectieve zin? Die is áltijd subjectief.
Noodsituatie is altijd een geobjectiveerd begrip. Een vrouw kan wel een abortus wíllen (en dus vinden dat er sprake is van een noodsituatie), maar daarmee is nog geen sprake van een noodsituatie die die wens ook rechtvaardigt.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Hoe kan je in deze materie nu spreken van een objectieve zin? Die is áltijd subjectief.
Als je kijkt naar punt b, dan ga ik er ook vanuit dat er voor de vrouw wel sprake moet zijn van een noodsituatie, maar dat dat haar beoordeling moet zijn. Een arts moet dan de overige mogelijkheden doornemen, zodat ze een weloverwogen keuze kan maken of het ook voor haar daadwerkelijk een noodsituatie betreft. De wet geeft zelf geen redenen aan en dat is ook wat de overheid schrijft op de site.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:25 schreef Argento het volgende:
Jij niet, maar het ministerie in haar "vraag en antwoord"-rubriekje wel. Dat heb jij ook gezien, want je citeert het in je post. Daarom heb ik mijn vraag ook aan het ministerie gericht, omdat wat zij hierover zelf propageert naar mijn idee te kort door de bocht is.
.
Nogmaals, wie kan bepalen of er sprake is van een noodsituatie? Dat kunnen toch alleen de betrokkenen zelf? Als ik absoluut geen kinderwens zou hebben, dan is het voor mij al een noodsituatie. Als ik bedenk hoe moeilijk het zou zijn om een zwangerschap uit te zitten en dan het kindje weg te geven, dan kan ik me voorstellen dat me dat geestelijk een flinke opdonder zou geven. Dan zou ik zeggen: noodsituatie en ik zie geen andere mogelijkheid dan abortus.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:35 schreef Argento het volgende:
[..]
Noodsituatie is altijd een geobjectiveerd begrip. Een vrouw kan wel een abortus wíllen (en dus vinden dat er sprake is van een noodsituatie), maar daarmee is nog geen sprake van een noodsituatie die die wens ook rechtvaardigt.
en dan laat je dus de weg open voor de vrouw die heel goed overwogen voor abortus kiest maar daar verder niks anders aan ten grondslag kan leggen dat het moederschap haar niet zo aantrekkelijk lijkt.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:35 schreef Soempie het volgende:
[..]
Als je kijkt naar punt b, dan ga ik er ook vanuit dat er voor de vrouw wel sprake moet zijn van een noodsituatie, maar dat dat haar beoordeling moet zijn. Een arts moet dan de overige mogelijkheden doornemen, zodat ze een weloverwogen keuze kan maken of het ook voor haar daadwerkelijk een noodsituatie betreft. De wet geeft zelf geen redenen aan en dat is ook wat de overheid schrijft op de site.
Klopt.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:41 schreef Argento het volgende:
[..]
en dan laat je dus de weg open voor de vrouw die heel goed overwogen voor abortus kiest maar daar verder niks anders aan ten grondslag kan leggen dat het moederschap haar niet zo aantrekkelijk lijkt.
Daarmee wordt natuurlijk nooit voldaan aan de noodsituatie die abortus onontkoombaar maakt, en toch stelt de Wet die eis.
Als betrokkenen zelf mogen gaan bepalen of en wanneer ze aan wettelijke eisen voldoen, dan kan je die eisen ook meteen weer uit de Wet schrappen.
Nee, waarom? Betrokkenen kunnen vinden dat sprake is van een noodsituatie, maar of in objectieve zin sprake is van een noodsituatie kan prima aan de hand van de feiten (!) en omstandigheden van het geval worden beoordeeld.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:38 schreef Soempie het volgende:
[..]
Nogmaals, wie kan bepalen of er sprake is van een noodsituatie? Dat kunnen toch alleen de betrokkenen zelf?
Dan moet je geen sex hebben. Zodra je dat wel doet, dan aanvaard je de kans, hoe klein ook, dat je zwanger wordt.quote:Als ik absoluut geen kinderwens zou hebben
Als je het kindje niet wil weggeven, dan moet je het maar houden, niet? En als je het uberhaupt niet had willen verwekken dan komen we weer terug bij "dan moet je geen sex hebben".quote:Als ik bedenk hoe moeilijk het zou zijn om een zwangerschap uit te zitten en dan het kindje weg te geven
Dat weet je niet, omdat je niet weet hoe in het concrete geval de noodsituatie wordt beoordeeld. Ik kan me goed voorstellen dat daarvoor juist wel wordt gekeken naar de omstandigheden omtrent de daad van de verwekking. Bij verkrachting zal dan eerder worden voldaan aan de eis van een noodsituatie dan bij vrijwillige sex. Dat weet ik niet, maar jij ook niet.quote:Hoe die zwangerschap er gekomen is doet er volgens de wet verder dan ook helemaal niet toe (terwijl dat hier wel een van de argumenten in het topic is).
Ik aanvaard die kans, omdat ik ook weet dat abortus een mogelijkheid is.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:45 schreef Argento het volgende:
Dan moet je geen sex hebben. Zodra je dat wel doet, dan aanvaard je de kans, hoe klein ook, dat je zwanger wordt.
Als je het kindje niet wil weggeven, dan moet je het maar houden, niet? En als je het uberhaupt niet had willen verwekken dan komen we weer terug bij "dan moet je geen sex hebben".
en dus zie je abortus als een verlengstuk van de anticonceptiemiddelen. Maar ik zie dat dus anders.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:53 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik aanvaard die kans, omdat ik ook weet dat abortus een mogelijkheid is.
Dat kan en als jij en je vriendin/ vrouw dus kiezen voor adoptie of om het kindje zelf te houden dan heb ik daar alle begrip voor.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:54 schreef Argento het volgende:
[..]
en dus zie je abortus als een verlengstuk van de anticonceptiemiddelen. Maar ik zie dat dus anders.
en ik vind het crimineel dat je de ongeboren vrucht het leven ontneemt voor het goed en wel begonnen is. Als adoptie geen alternatief is, waarom abortus dan wel? Dat slaat gewoon nergens op.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:50 schreef Leandra het volgende:
Ik vind die constante verwijzing naar een adoptie als "alternatief" op de grens van schofferend, trouwens.
Het gaat om de keuzevrijheid, dat maakt het een alternatief of niet. Voor jou is adoptie een alternatief, voor mij niet. Voor mij abortus wel en voor jou niet.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:56 schreef Argento het volgende:
[..]
en ik vind het crimineel dat je de ongeboren vrucht het leven ontneemt voor het goed en wel begonnen is. Als adoptie geen alternatief is, waarom abortus dan wel? Dat slaat gewoon nergens op.
Ik weet dat de huisarts bij mij in S'veen niet eens ervaring had met het plaatsen van koperspiraaltjes omdat het op die wijze voorkomen van een zwangerschap nogal ingaat tegen de regels in de regio...quote:Op donderdag 29 december 2011 09:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou abosoluut Lenadra, dat ben ik helemaal met je eens!! Dat is géén alternatief.
ik vraag me eigenlijk af hoeveel van die afgebroken zwangerschappen voortkomen uit een sterk religieuze achtergrond waar de man sex af mag dwingen en abortus verboden is, en sex geen onderwerp binnen de opvoeding.
ja, dat zou er nog ns bij moeten komen zeg. Dat vrouwen die een abortus laten uitvoeren geen begrip zouden hebben voor mensen die hun kindje wel gewoon ter wereld laten komen.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:55 schreef Soempie het volgende:
[..]
Dat kan en als jij en je vriendin/ vrouw dus kiezen voor adoptie of om het kindje zelf te houden dan heb ik daar alle begrip voor.
En daarom "vielen"er vroeger veel vrouwen van de trap, gingen ze in zee met charlatans en hobbyisten.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:56 schreef Argento het volgende:
[..]
en ik vind het crimineel dat je de ongeboren vrucht het leven ontneemt voor het goed en wel begonnen is. Als adoptie geen alternatief is, waarom abortus dan wel? Dat slaat gewoon nergens op.
quote:Op donderdag 29 december 2011 09:59 schreef Argento het volgende:
[..]
ja, dat zou er nog ns bij moeten komen zeg. Dat vrouwen die een abortus laten uitvoeren geen begrip zouden hebben voor mensen die hun kindje wel gewoon ter wereld laten komen.
Voor het goed en wel begonnen is, daarom.quote:Op donderdag 29 december 2011 09:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Is het teveel gevraagd om van mensen te verlangen dat zij zich realiseren dat sex hebben ook ongewenste gevolgen kan hebben? En dat zij die gevolgen dus, in beginsel, hebben te dragen als zij dan toch sex hebben?quote:Op donderdag 29 december 2011 10:00 schreef debuurvrouw het volgende:
Geen sex hebben is echt een beetje wereldvreemd vind ik. Dan zie je de daad ook echt alleen als voortplanting.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |