Idd. Qua salaris is een eengezinswoning makkelijk haalbaar. Maar die restschuld he. En kk en badkamer ook meegefinancierd... Maakt het gat tussen huidige waarde en hypotheek nog ff wat groterquote:Op donderdag 22 december 2011 15:01 schreef Boost het volgende:
[..]
Same here. Probleem is niet dat qua salaris we het niet aan zouden kunnen. Is gewoon puur dat niemand op een dusdanige waardedaling voorbereid was, en je die last ook moet op gaan hoesten...
Mijn appartement is in 4 jaar tijd 30K minder waard geworden.quote:hopelijk is de huizenprijs dan niet NOG verder gedaald..
Tuurlijk is dat voor nu de beste optie. Maar dat is niet wat wij in dit topic ongeveer vijf jaar geleden voor ogen hadden toen we onze huidige woningen kochtenquote:Op donderdag 22 december 2011 15:26 schreef Lienekien het volgende:
En gewoon blijven zitten waar je zit? Is dat niet de beste optie?
dat kan natuurlijk altijd..quote:Op donderdag 22 december 2011 15:26 schreef Lienekien het volgende:
En gewoon blijven zitten waar je zit? Is dat niet de beste optie?
Dat is ook zo, het idee over huizen kopen is veranderd. Toen wij 5,5 jaar geleden kochten, was de huizenmarkt "booming". De huizen hier vlogen werkelijk weg, allemaal binnen een paar weken! verkocht. Huren was net zo duur als een hypotheek, met als verschil dat de koopwoningen wél in een leuke wijk stonden en de huurhuizen nietquote:Op donderdag 22 december 2011 15:39 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap jullie lastige positie.
Ik ben pas een jaar huizenbezitter, maar het verschil is dat we ons huis hebben gekozen met het idee om daar zo lang mogelijk in te blijven wonen. Het idee van starterswoning en dan doorgroeien is inderdaad in de laatste jaren veranderd.
Overigens zouden wij ons huis nu ook niet meer kunnen verkopen voor de prijs die we hebben betaald, maar dat is voor ons dus niet relevant zolang we er blijven wonen.
Lood om oud ijzer alleen als je een goede manier kunt vinden om dat verlies op te vangen, begrijp ik uit de andere reacties.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:03 schreef Manco043 het volgende:
Ik verlies 10.000 euro op mijn huidige woning maar heb een nieuw huis ook goedkoop gekocht, oftewel lood om oud ijzer. Bovendien bespaar je je nu de overdrachtsbelasting.
Welke starter heeft er nu geen 10.000 euro op zijn rekening staan, kom op zeg.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lood om oud ijzer alleen als je een goede manier kunt vinden om dat verlies op te vangen, begrijp ik uit de andere reacties.
quote:Op donderdag 22 december 2011 17:08 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Welke starter heeft er nu geen 10.000 euro op zijn rekening staan, kom op zeg.
Dat is een oordeel, geen constatering.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:08 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Welke starter heeft er nu geen 10.000 euro op zijn rekening staan, kom op zeg.
Je bestaande hypotheek meenemen naar je volgende huis zou mijn voorkeur hebben (heb ik ook gedaan). Je bespaart op kosten en je weet wat je hebt. Let dus wel op de kosten voor de volgende woning én dat dat past binnen je huidige hypotheek. Heb je te weinig, dan met spaargeld bijpassen.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:06 schreef _The_General_ het volgende:
Is het mogelijk om dit verlies mee te nemen (bijv. de huidige hypotheek meeverhuizen of het verlies mee nemen in een nieuwe hogere hypotheek)
En wat als we verkopen zonder dat we gaan kopen? Dan zal de hypotheek natuurlijk op 0 moeten komen. Betalen vanuit spaargeld? Kortlopende lening?
Ik denk niet dat de NHG uitbetaalt als er geen noodzaak is om je huis te verkopen.quote:Op donderdag 22 december 2011 20:27 schreef blomke het volgende:
Jongens, de huizenprijzendaling gaat steeds sneller.
Je kan twee dingen doen:
1. als je NHG op je hypotheek hebt, nu tegen bodemprijs verkopen en de NHG voor de restschuld op laten draaien. Over een paar jaar goedkoper instappen.
2. blijven zitten waar je zit. Hopen op betere tijden en zolang gekluisterd aan je hypotheek.
Alle opties met dank aan de heren hypotheekadviseurs die jarenlang alleen maar tophypotheken hebben verkocht, om zelf hun zakken te vullen met provisie.
Heb even je beide verbouwingstopics doorgenomen. Inderdaad goede koop, voor die prijs kan je je geen buil vallen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 08:32 schreef Wijnbo het volgende:
Als ik dit zo lees, howly fuck, wat dank ik mezelf en mijn vriendin op onze m'n blote knietjes dat we een in onze ogen te duur huis hebben gekocht "geschikt voor de rest van ons leven" ipv een starterswoning. 3 x per maand uit eten zit er ff niet in, maargoed.
Ik heb de afgelopen jaren 2 x verlies moeten nemen op een koopwoning.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:06 schreef _The_General_ het volgende:
Enkele jaren terug heb ik alleen een appartement gekocht. Ik woon hier nu samen met mijn vriendin. Wij willen graag een huis kopen samen. Gezien de dalende prijzen in de huizenmarkt heb ik niet de illusie dat ik mijn volledige hypotheekbedrag terug zal krijgen. Ik heb afgelost op mijn hypotheek maar afhankelijk van een eventuele verkoopsom zal ik tussen de 3 en de 10 duizend euro verlies moeten nemen.
Wij willen dit graag om een volgende stap in ons leven te nemen.
Wat zijn nu onze opties..
Is het mogelijk om dit verlies mee te nemen (bijv. de huidige hypotheek meeverhuizen of het verlies mee nemen in een nieuwe hogere hypotheek)
En wat als we verkopen zonder dat we gaan kopen? Dan zal de hypotheek natuurlijk op 0 moeten komen. Betalen vanuit spaargeld? Kortlopende lening?
Iemand enig idee? Ik wil uiteraard na de feestdagen hierover mijn financieel contactpersoon spreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |