abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105911419
Enkele jaren terug heb ik alleen een appartement gekocht. Ik woon hier nu samen met mijn vriendin. Wij willen graag een huis kopen samen. Gezien de dalende prijzen in de huizenmarkt heb ik niet de illusie dat ik mijn volledige hypotheekbedrag terug zal krijgen. Ik heb afgelost op mijn hypotheek maar afhankelijk van een eventuele verkoopsom zal ik tussen de 3 en de 10 duizend euro verlies moeten nemen.

Wij willen dit graag om een volgende stap in ons leven te nemen.

Wat zijn nu onze opties..

Is het mogelijk om dit verlies mee te nemen (bijv. de huidige hypotheek meeverhuizen of het verlies mee nemen in een nieuwe hogere hypotheek)

En wat als we verkopen zonder dat we gaan kopen? Dan zal de hypotheek natuurlijk op 0 moeten komen. Betalen vanuit spaargeld? Kortlopende lening?

Iemand enig idee? Ik wil uiteraard na de feestdagen hierover mijn financieel contactpersoon spreken.
pi_105911483
Beide opties worden wel eens gedaan ja :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 22 december 2011 @ 12:10:51 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105911571
Ik zit/zat in dezelfde situatie, alleen is mijn verlies stukken hoger. Een paar duizend euro is misschien nog wel even bij elkaar te sparen?

Anyway, ik heb een WOz-lening voor het verschil. Maar dat kan dus alleen als je een ander huis hebt. Het verlies opnemen in een nieuwe hypotheek kan ook, maar ligt wel aan je maximale hypotheekbedrag of dat er nog bij past (waarschijnlijk wel).

Als je verkoop zonder iets anders te kopen, zal je waarschijnlijk op een persoonlijke lening / krediet uitkomen. Nadeel is dat die rentes vaak erg hoog zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105911686
Niet toevallig een (deel) spaarhypotheek waar genoeg gespaard is om het verlies te dekken?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105911760
Als je spaargeld hebt dan vandaaruit de schuld aflossen, is altijd het goedkoopst. Ik weet niet of je een restschuld nog mee mag financieren in een nieuwe hypotheek, het lijkt er wel op:
http://geld-lenen-nu.blog(...)ieren-in-nieuwe.html

Echter de geldverstrekker moet daar ook aan mee willen werken en de vraag is of zij op dit moment een extra risico willen nemen in hun hypotheken.

Ik denk dat het een persoonlijke lening wordt of aflossen vanauit spaargeld. Een persoonlijke lening heeft dan weer effect op je hypotheekhoogte (en flink ook!!!)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_105911761
Dat valt nog mee. Hier staan enkele appartementen om me heen te koop voor tussen de 140 en 150; terwijl ik er 170 op heb staan (en dat was het destijds ook gewoon waard).

Ik ga dus minimaal tussen de 30 en 40K de boot in bij een verkoop :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_105911955
quote:
3s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:17 schreef Deetch het volgende:
Als je spaargeld hebt dan vandaaruit de schuld aflossen, is altijd het goedkoopst. Ik weet niet of je een restschuld nog mee mag financieren in een nieuwe hypotheek, het lijkt er wel op:
http://geld-lenen-nu.blog(...)ieren-in-nieuwe.html

Echter de geldverstrekker moet daar ook aan mee willen werken en de vraag is of zij op dit moment een extra risico willen nemen in hun hypotheken.

Ik denk dat het een persoonlijke lening wordt of aflossen vanauit spaargeld. Een persoonlijke lening heeft dan weer effect op je hypotheekhoogte (en flink ook!!!)
In de praktijk gata dit echter niet op aangezien nog maar tot max. 110% v/d koop gefinancierd mag worden. Dit komt in de praktijk gewoon neer op je V.O.N. of K.K. mee financieren. Helaas zit ik net als Vosss met een iets hogere daling in mijn waarde, dus ik ben bang dat het me flink geld gaat kosten...
Live to ride, ride with your heart
pi_105912017
Die 110%, is dat incluis restschuld?

Indien ja dan is het voor mij momenteel compleet onmogelijk om een beter huis te kopen.

En tegen de zakkende huizenprijs is momenteel niet tegenop te sparen :X }:|
vosss is de naam,
pi_105912248
Ik zit met hetzelfde probleem. Huis staat (al even) voor een fors lagere prijs te koop dan mijn hypotheek waard is. Ik spaar zoveel mogelijk, heb nog wat aflossing en heb eventueel een geldschieter mocht het nodig zijn om nog wat aan te vullen (mijn ma). Een andere optie is inderdaad een lening. Bij mij gaat het momenteel om 20.000 euro ongeveer maar waarschijnlijk moet de prijs nog een stuk omlaag richting de 30 of misschien zelfs wel 40k lager dan mijn hypotheek waard is. (ter info: het huis heeft 'slechts' een hypotheek van een ton, niet dat ik je bang wil maken ofzo :+ )
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_105912331
Het voordeel is wel, als je een groter en duurder huis terugkoopt, dat je die dan ook veel goedkoper hebt. Als je je verlies meefinanciert heb je waarschijnlijk nog een voordeel tegenover wanneer de markt niet was ingestort.
  donderdag 22 december 2011 @ 12:35:11 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_105912357
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:34 schreef Sushimonster het volgende:
Het voordeel is wel, als je een groter en duurder huis terugkoopt, dat je die dan ook veel goedkoper hebt. Als je je verlies meefinanciert heb je waarschijnlijk nog een voordeel tegenover wanneer de markt niet was ingestort.
Alleen is dat meefinancieren dus een probleem wegens de strengere regels.
The love you take is equal to the love you make.
pi_105912406
Als het goed is word ik vandaag gebeld door de hypotheker voor een afspraak.

Ik heb genoeg vragen voor die knakker en ik wil weten wat er in mijn/onze situatie wel en niet mogelijk is :)
vosss is de naam,
  donderdag 22 december 2011 @ 12:43:56 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105912594
106% toch? Anyway, zolang jij verder aan de voorwaarden voldoet om een hypothek af te kunne n sluiten, zullen de meesten niet moeilijk doen over zo'n bedrag. Zo hoog is het nu o0k weer niet.
In het geval van Vosss en mij, zal dat wel anders zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 22 december 2011 @ 12:54:09 #14
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_105912908
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:37 schreef vosss het volgende:
Als het goed is word ik vandaag gebeld door de hypotheker voor een afspraak.

Ik heb genoeg vragen voor die knakker en ik wil weten wat er in mijn/onze situatie wel en niet mogelijk is :)
Ben wel benieuwd naar wat daaruit komt, wij zitten ook in hetzelfde schuitje. Restschuld naar verwachting zo'n 25k, waarvan we 10k kunnen aflossen middels beleggingsdeel ( :X ) en eigen geld.

Tegen de prijsdaling is inderdaad niet op te sparen, huizen zijn nu 4% goedkoper dan vorig jaar in november. In ons geval betekent dit een prijsdaling van 8k in een jaar. Nu kunnen wij aardig sparen maar dat wordt voor ons ook teveel, zeker omdat van dat spaargeld ook andere grote aankopen (nieuwe ketel e.d.) betaald moeten worden :') .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 22 december 2011 @ 12:55:05 #15
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_105912934
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:25 schreef vosss het volgende:
Die 110%, is dat incluis restschuld?

Indien ja dan is het voor mij momenteel compleet onmogelijk om een beter huis te kopen.

En tegen de zakkende huizenprijs is momenteel niet tegenop te sparen :X }:|
Volgens mij mag de restschuld wel bovenop die 106% meegefinancierd worden, vraag is alleen of hypotheekverstrekkers dat überhaupt willen in deze tijd :P
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_105913738
Ik heb zelf enige tijd geleden een afsprak gehad om te kijken naar mijn / onze situatie. Helaas kwam daar toen uit dat de enige mogelijkheid was, dat bij verkoop het complete hypotheekbedrag afgelost dient te worden. Het mee financieren in een nieuwe hypotheek was niet mogelijk, tenzij dat het nieuwe huis wat je koopt ver onder marktwaarde wordt verkocht. Maar zie maar eens aan te tonen dat de marktwaarde van dat huis lager is dan wat jij ervoor moet betalen...

Dus ja...sparen, sparen en nog eens sparen. En dan inderdaad de pijn maar nemen.

Ik zit ook nog te kijken naar andere oplossing, bv verhuur etc. Maar ook dan doen de hypotheekverstrekkers weer moeilijk met een tweede hypotheek etc.
  donderdag 22 december 2011 @ 13:23:08 #17
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105913850
Zit in hetzelfde schuitje en dit is natuurlijk enorm kloten. Er valt niet op te sparen tegen de dalende huizenprijzen en hoe groter de restschuld, hoe minder de banken geneigd zijn om die schuld mee te financieren. Daarnaast is de 106% een harde grens, dus dat laat geen ruimte over voor zo'n ruimere hypotheek....

Wen er maar aan, Voss en anderen, je zit nog heeeel lang in dat kloteflatje :{
pi_105914521
Naast het feit dat de daling in waarde een probleem is, is het inderdaad ook nog eens een probleem om het verkocht te krijgen. Gemiddelde verkooptijd bij mij in het complex ligt geloof ik op 18 maanden. En dan heb je ook nog eens de onderlinge concurrentie met vergelijkbare appartementen...

Het is inderdad niet leuk op de markt nu...
  donderdag 22 december 2011 @ 14:03:46 #19
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_105915619
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 13:23 schreef Hi_flyer het volgende:
Zit in hetzelfde schuitje en dit is natuurlijk enorm kloten. Er valt niet op te sparen tegen de dalende huizenprijzen en hoe groter de restschuld, hoe minder de banken geneigd zijn om die schuld mee te financieren. Daarnaast is de 106% een harde grens, dus dat laat geen ruimte over voor zo'n ruimere hypotheek....

Wen er maar aan, Voss en anderen, je zit nog heeeel lang in dat kloteflatje :{
Op internet staat toch wat anders, zoek op meefinancieren restschuld. Dan lees je dat boven de 106% nog de restschuld meegefinancieerd kan worden. Maar dan moet ik zeggen dat dat allemaal wel bronnen uit april 2011 zijn, dus of dat nog steeds geldt?

De hypotheekverstrekkers waar wij vorig jaar zijn geweest, wilden wel een deel (5 - 7k) meefinancieren, maar dat is misschien ook afhankelijk van de hoogte van de inkomen ten opzichte van de hoogte van de hypotheek?

Dat ligt bij ons namelijk wel vrij gunstig. Wij kunnen op basis van ons inkomen (zelfs met de nieuwe regels per 1 januari) nog een kleine 300k aan hypotheek krijgen, de huizen die wij op het hoog hebben zouden een totale hypotheek (ex restschuld :P ) van zo'n 260-270k nodig hebben.
pi_105915769
Wat zijn de nieuwe regels per 1 januari?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105915829
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:17 schreef vosss het volgende:
Dat valt nog mee. Hier staan enkele appartementen om me heen te koop voor tussen de 140 en 150; terwijl ik er 170 op heb staan (en dat was het destijds ook gewoon waard).

Ik ga dus minimaal tussen de 30 en 40K de boot in bij een verkoop :X
Dat. Dus ik lurk eventjes mee. Ben wel benieuwd.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_105916495
dit onderwerp is erg intressant voor alle 20/30-ers die na hun eerste koopwoning gekocht te hebben in de hoogtij dagen nu willen verhuizen naar een groter volgend koophuis.
ik denk dat er hordes mensen zijn die met dit probleem zitten..

wij hebben ondertussen ook een verlies van 30 k ingecalculeerd en hopen dat over 5 jaar (als we gaan verhuizen) op de een of andere manier op te kunnen vangen..

hopelijk is de huizenprijs dan niet NOG verder gedaald.. -O-
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_105916756
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Niet toevallig een (deel) spaarhypotheek waar genoeg gespaard is om het verlies te dekken?
Dit zeker even na laten kijken
pi_105917771
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:23 schreef Barreltje het volgende:
dit onderwerp is erg intressant voor alle 20/30-ers die na hun eerste koopwoning gekocht te hebben in de hoogtij dagen nu willen verhuizen naar een groter volgend koophuis.
ik denk dat er hordes mensen zijn die met dit probleem zitten..

wij hebben ondertussen ook een verlies van 30 k ingecalculeerd en hopen dat over 5 jaar (als we gaan verhuizen) op de een of andere manier op te kunnen vangen..

hopelijk is de huizenprijs dan niet NOG verder gedaald.. -O-
Klopt. Wij zijn dertigers met een koopwoning gekocht op hét toppunt van de huizenprijzen. Zitten in een maisonette, willen eigenlijk naar een koopwoning, maar ja maar ja...
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_105917858
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 14:58 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Klopt. Wij zijn dertigers met een koopwoning gekocht op hét toppunt van de huizenprijzen. Zitten in een maisonette, willen eigenlijk naar een koopwoning, maar ja maar ja...
Same here. Probleem is niet dat qua salaris we het niet aan zouden kunnen. Is gewoon puur dat niemand op een dusdanige waardedaling voorbereid was, en je die last ook moet op gaan hoesten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')