Ik heb een collega van 50 jaar. Hij ziet eruit alsof hij minstens 65 is en klaagt _elke_ dag over zijn gezondheid. Last van zijn maag, vermoeid, last van zijn darmen, last van duizeligheid, last van hoofdpijn. En natuurlijk ALTIJD moe.
Inmiddels is hij ook alweer twee weken ziek, dat is mooi want dan hoef ik dat gezeik niet aan te horen. Altijd alleen maar klagen klagen klagen klagen.
Deze man is dus 50 zoals ik al zei. Kijkt uit als een 65 jarige met een dito huid. Zo slecht, niet normaal.
Ontbijten doet hij nooit, neen, de dag begin je met een shagje en een kop koffie met 3 suikerklontjes. Ontbijten doet ie niet, want dat heeft hij nog nooit van zijn leven gedaan. Als hij s ochtends eet, wordt ie misselijk volgens hemzelf.
Vervolgens kom je naar je werk, rook je minstens 10 shagjes in de ochtend, met 10 bakken koffie met allen 3 suikerklontjes.
Daarna lunch, kopje warme chocolademelk, en heeeeeeel soms 1 broodje met pindakaas. Witbrood natuurlijk, want je zou toch eens voedingsstoffen binnenkrijgen. Meestal drinkt ie alleen zijn chocolademelk, en gaat ie daarna weg om te roken
Dan de middag. Weer minstens 10 x roken vergezeld van 10 bakken koffie met elk 3 suikerklontjes.
Volgens hemzelf doet ie wel avondeten. Maar groente lust hij niet

Natuurlijk kom je niet op de fiets naar het werk, want je zou die 6 km toch inspanning moeten leveren. Nee, gewoon dagelijks met de auto.

Sporten, of überhaupt beweging is onnodig. Dat je hijgt als een Deense dog, omdat je 1 trap op moet om op ons kantoor te komen zegt niks natuurlijk.
Dat je met je dieet van cafeïne, nicotine en suiker een ongelooflijk smerige bagger strontgeur weet te produceren die andere collega's anderhalf uur nadat je hebt zitten te schijten nog laten overgeven zegt ook niks. Nee hoor, je bent volkomen gezond van binnen.
En vervolgens elke maand naar de dokter gaan voor de klachten die ik beschreef in de eerste alinea, en dan terug op kantoor komen met foliumzuur tabletten, want daar lag het aan volgens de dokter. Nee, de doker adviseerde je vast niet om eens e stoppen met roken en gezonder te gaan leven. Neenee, foliumzuurtabletjes gaan al je problemen oplossen

Ik zeg hem zo vaak: ontbijten kun je leren. Een maaltijd per dag is niet genoeg. Ga toch eens bewegen. Een volwassen man heeft minstens 2500 calorieën nodig, jij krijgt er maar 500/700 ofzo. Je hebt ook fruit en groente nodig. Je woont 6km van je werk, pak de fiets eens. (ik zou wensen dat ik op de fiets naar m'n werk kon)
Nee, het ligt volgens hem allemaal aan het binnenklimaat van ons kantoor, want er kan geen enkel raam open

De aantallen koffie en peuken zijn dus echt niet overdreven. En dit is dus alleen in de 8 uur dat ik hem zie. Savonds moet ie ongetwijfeld nog eenzelfde hoeveelheid brandbare kanker naar binnen hijsen.