NMBS-PERSONEELSLEDEN NEMEN PER ONGELUK ALLEMAAL VERLOFDoor een toevallige samenloop van omstandigheden hebben alle NMBS-personeelsleden vandaag verlof genomen. Een administratieve vergissing, vermoedelijk te wijten aan een fout in het onlangs in gebruik genomen informaticasysteem voor tijdsregistratie, heeft ervoor gezorgd dat alle verlofaanvragen werden goedgekeurd. Er rijden vandaag dus geen treinen. De NMBS excuseert zich bij de reizigers en dankt hen voor hun begrip.
"Tja, wat kan ik zeggen,” staat ons NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts telefonisch te woord vanuit de Zoo van Antwerpen, waar hij vandaag (met de wagen) naartoe getrokken is voor een ontspannend dagje met de familie. “Wij hadden nog overuren staan en het is makkelijker en voordeliger om ze nog op te nemen dan ze naar 2012 te laten overzetten. Dan moeten we ze namelijk voor eind februari opgebruiken, en we hebben in die periode nog syndicale acties gepland, dus dat komt voor de meesten onder ons niet goed uit. Bovendien brengt iedereen de kerstperiode graag bij zijn familie door, thuis of op een gezellige uitstap.”
Dat alle verlofaanvragen ook daadwerkelijk zijn goedgekeurd, is volgens Goovaerts te wijten aan het nieuwe informaticasysteem voor tijdsregistratie dat de NMBS onlangs in gebruik heeft genomen: “Daar staat nu zo’n knopke met ‘approve all.’ Veel handiger dan vroeger, want toen moest elke aanvraag in drievoud worden afgedrukt en naar een aantal oversten gestuurd, die dat document dan ondertekend moesten terugsturen. Dat was omslachtig en tijdrovend. De administratieve situatie vandaag is veel eenvoudiger.” Na een korte pauze voegt Goovaerts hier nog aan toe: “Maar misschien dat er inderdaad nog wat kinderziektes in het systeem zitten.”
Ook Jos Digneffe, voozitter van ACOD Spoor, die vandaag met enkele vrienden een stadswandeling door Brussel maakt, was bereid ons even te woord te staan: “Beetje mottig weer vandaag, maar straks een stevig borrelke met de makkers en we zijn zo weer opgewarmd.” Dat de globale verlofdag bij het NMBS-personeel eigenlijk geen toeval is, maar een verdekte nationale staking, zoals onder andere UNIZO-bestuurder Karel Van Eetvelt beweert, wordt door Digneffe in alle toonaarden ontkend: “Waarom zou het NMBS-personeel in hemelsnaam willen staken? Wij zijn zowat de enige werknemerscategorie die in de aankomende pensioenshervorming buiten schot blijft! Wij zijn bij ACOD Spoor niet zo stom dat we in onze eigen voet gaan schieten, hoor,” grapt hij lachend.
Excuses voor het ongemakNMBS-topman Marc Descheemaecker zit met de hele toestand bijzonder verveeld. “Ik kan mij namens de gehele NMBS – en ik meen in deze ook te kunnen spreken voor de Holding en Infrabel – bij de reiziger alleen maar excuseren voor het ongemak,” laat hij weten. “We zullen de procedure voor verlofaanvragen grondig evalueren en waar nodig bijsturen om dit soort situaties in de toekomst te vermijden. Dat zal natuurlijk enige tijd vergen, want het is een complex systeem en we willen grondig te werk gaan, maar tegen eind 2013 zullen we hiermee rond zijn. Dat beloof ik u.”
Descheemaecker ziet toch ook nog een lichtpunt: “Ik ben er zeker van dat als onze personeelsleden morgen goed uitgerust terug aan de slag gaan, zij zich extra zullen inspannen om alle treinen op tijd te laten rijden. Vrijdag geen vertragingen, zal u zien!”