quote:Op woensdag 21 december 2011 10:31 schreef Tamashii het volgende:
Ik vind het echt heel erg slecht dat ze hun geloof zo opdringen; nu niet meer in de vorm van; joh het mag allemaal niet en doe het allemaal niet, maar meer als het hoort niet maar je moet het zelf weten, maar wij zeggen niet dat het eigenlijk bestaat of kan bestaan.Donder op.
Bizarre voorbeelden en dat weet je zelf ook wel. Mensen hebben een bepaalde seksuele oriëntatie. Ze zijn gericht op het andere geslacht, hetzelfde geslacht of beide. De behoefte om seksueel actief te zijn groeit op het moment dat mensen lichamelijk volwassen worden en richt zich normaliter op mensen die zelf ook lichamelijk volwassen zijn (cq. geslachtsrijp, cq. wilsbekwaam).quote:Op woensdag 21 december 2011 14:01 schreef ElectricEye het volgende:
Eh .... nee?
Als jij eens wist wat voor een gevoelens ik heb voor mijn buurvrouw.
Of wat voor een gevoelens Henk heeft voor zijn zusje.
Of Martijn voor zijn 5-jarige buurmeisje.
Dus .......
Excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:10 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik in de verste verte niet.
Ik bedoel dat een wetenschapper juist door dat empirische bewijs niet daarnaast ook nog eens een geloof in dat bewijs behoeft. In die sluit het bewijs gellof uit. Je kunt het accepteren of niet.
Andersom geldt dus dat geloof geen bewijs BEHOEFT (behalve volgens hen die dat geloof aanvallen), laat staan empirisch bewijs. Dat sluit elkaar de andere kant op uit. Zou je een geloofsfeit bewijzen, dan werd het een feit en dus onder te brengen binnen een wetenschap.
Dat is helaas ook niet altijd even makkelijk. In de randstad heb je dat probleem niet snel maar in afgelegen dorpjes kan het zo 20km schelen.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:15 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]!
Niemand dringt zijn geloof op. Dan ga je toch niet op een christelijke school?
Wetenschap heeft een onderbouwing wat goed is onderzocht. Religie heeft niets meer dan mythen en sagen uit vervlogen tijden waarin alles wat onbegrepen was toe werd gedicht aan hogere machten. Geloof is inderdaad geen bewijs, maar bewijs zou geloof en religie toch behoorlijk moeten beinvloeden?quote:Op woensdag 21 december 2011 13:54 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Geloof behoeft geen bewijs, dus is je vraag bij voorbaat scheef.
Ik weet dat het een veel gehoorde redenatie is, die je hier gebruikt, maar wetenschap is niet te geloven, geloof is niet te bewijzen.
Je vraagt een wetenschapper niet of hij de uitkomst van zijn jarenlange onderzoek, een volledig onderbouwde wetenschappelijke theorie, ook daadwerkelijk zelf geloofd. Dat is absurd.
Feitelijk is het dus net zo absurd om een gelovige te vragen om bewijs voor zijn vaste vertrouwen in zaken die men niet ziet, zoals een definitie van geloof immers luidt.
Dat snap ik. Maar zelfs dan dringt niemand haar of zijn geloof op je, het is je eigen keus.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is helaas ook niet altijd even makkelijk. In de randstad heb je dat probleem niet snel maar in afgelegen dorpjes kan het zo 20km schelen.
Wat ook een van de redenen was waarom ik zoveel heb gefietst, vroeger
True. Toch vind ik het jammer dat je dan niet de eigen keus krijgt om de lessen sprookjes over te slaan en die tijd te steken in wiskunde, waar je wél wat aan gaat hebben later. Iets meer 'vrijheid' op christelijke scholen levert in mijn ogen alleen maar beter onderwijs op.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:27 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar zelfs dan dringt niemand haar of zijn geloof op je, het is je eigen keus.
Inderdaad bizar: mensen die van nature aanwezige gevoelens van anderen veroordelen, om vervolgens respect op te eisen voor aangeleerde onzin. Mensen die kiezen om gelovig te zijn, die vervolgens van homo's verwachten dat ze zich dwars tegen hun aard in gedragen...quote:Op woensdag 21 december 2011 13:38 schreef AbXorb het volgende:
Inderdaad. Nog mooier, zodra ik gelovigen over homo's hoor - en zeker als het over trouwende of samenwonende homo's gaat - komen ze met het stokoude argument 'zo staat het nou eenmaal in de Bijbel: het kan en mag niet!'
Maar als ik dan (zeker vanuit het opzicht van niet-hetero) aangeef het niet eens te zijn met de ideologie en de hypocrisie van geloof/gelovigen, moet ik rustig aan doen, omdat ik dan ineens iedereen over één kam scheer en misschien mensen voor het hoofd stoot. Kom nou.
Ja dat is toch iets waar ouders rekening mee moeten houden op het moment dat ze kinderen kregen? Moest toen ik op de middelbare zat ook elke dag ver fietsen omdat niks in de buurt goed wasquote:Op woensdag 21 december 2011 14:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is helaas ook niet altijd even makkelijk. In de randstad heb je dat probleem niet snel maar in afgelegen dorpjes kan het zo 20km schelen.
Wat ook een van de redenen was waarom ik zoveel heb gefietst, vroeger
Eens. Religie hoort het onderwijs niet vorm te geven.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:39 schreef Hidz het volgende:
Schandalig dat religie en onderwijs uberhaubt nog steeds samen gaat. Maar zolang religie en politiek ook samen is zie ik dat helaas ook niet 1,2,3 veranderen.
De enige homo die zich anders zou moeten gedragen is een homo die tegelijkertijd ook zulk een zwaar gggggristelijk-gereformeerd geloof wil aanhangen...quote:Op woensdag 21 december 2011 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Mensen die kiezen om gelovig te zijn, die vervolgens van homo's verwachten dat ze zich dwars tegen hun aard in gedragen...
ik sluit mij hierbij aanquote:Op woensdag 21 december 2011 14:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De enige homo die zich anders zou moeten gedragen is een homo die tegelijkertijd ook zulk een zwaar gggggristelijk-gereformeerd geloof wil aanhangen...
dat is dan niet zozeer een kwestie van homoseksueel zijn, maar imho eerder érrug dom zijn om niet tot de conclusie te komen dat je mischien moet ophouden dat hele geloof zo aan te hangen en gewoon homoseksuele zélf te kunnen zijn.
màár ook dat is de eigen keuze van die homoseksueel die ook gereformeerd 'kiest' te zijn...
ik zou dat dom vinden, maar hij kan kiezen voor zichzelf wat hij wil en de gevolgen zijn ook zijn verantwoordelijkheid.
iedere andere homoseksueel die een beetje slim is en die gereformeerden met hun zwarte kousen links laat liggen zal zich verder ook geenszins door hen behindert hoeven te voelen, net zo min als dat die gereformeerden enig recht hebben te klagen erover dat er ook inn nederland homoskesuelen zijn die zich ook openlijk uitten.
Op zich mooi gezegd. Helaas kan door religieuzen altijd als tegenargument (een ondoordacht tegenargument though) worden gebruikt (zoals in dit topic geloof ik al eerder is gedaan): "Maar pedofilie is ook aangeboren, moeten we dat dan ook accepteren met z'n allen?"quote:Op woensdag 21 december 2011 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad bizar: mensen die van nature aanwezige gevoelens van anderen veroordelen, om vervolgens respect op te eisen voor aangeleerde onzin. Mensen die kiezen om gelovig te zijn, die vervolgens van homo's verwachten dat ze zich dwars tegen hun aard in gedragen...
De meesten gelovigen kiezen daar niet voor. Die worden met een bepaald wereldbeeld opgevoed. Het is daarom niet iets dat ze even kunnen uitschakelen, net zozeer dat niet-gelovigen vaak niet later in iets gaan geloven.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad bizar: mensen die van nature aanwezige gevoelens van anderen veroordelen, om vervolgens respect op te eisen voor aangeleerde onzin. Mensen die kiezen om gelovig te zijn, die vervolgens van homo's verwachten dat ze zich dwars tegen hun aard in gedragen...
Mooi verwoord, en ik sluit me er volkomen bij aan.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:28 schreef AbXorb het volgende:
Blijf me altijd verbazen om de manier waarop men binnen het (Christelijk) geloof selectief is in welke regeltjes er opgevolgd moeten worden.
Oude regels zoals het al dan niet eten van bepaald voedsel, het uitvoeren van bepaalde straffen op bepaalde 'vergrijpen' zoals overspel, het verbod om menstruerende vrouwen aan te raken, de verplichting om elkaar lief te hebben gelijk uzelf. Dat soort dingen wordt allemaal niet naar de letter uitgevoerd. Terwijl het toch echt in de Bijbel staat. Stond er ook niet ergens dat er niet getornd wordt aan het woord van God, dus dat mensen de regels niet mogen wijzigen?
Maar zodra het over homoseksualiteit gaat, kiest de Kerk ervoor om de regels uit de Bijbel precies zoals het er staat uit te voeren. Wees dan consistent. Nog storender - maar niet geheel onverwacht - vind ik de arrogante houding die er wordt aangenomen: we keuren homo's op zich niet af, zolang ze maar niet homoseksueel zijn.
Tl;dr: Religie______!
En om deze reden vind ik dat mensen hun kinderen vrij van religieuze invloed op zouden moeten (kunnen) voeden totdat ze zelf kunnen beslissen. Als je een sterke geest hebt kun je als gelovige wel besluiten dat je er al die tijd naast zat en er niet meer in gelooft. Maar de meesten zullen die kracht niet hebben, en bang zijn dat zodra ze hun geloof opgeven, ze geen goed mens meer zijn, niet meer van bovenaf geholpen worden, uit hun gemeenschap worden geknikkerd, enzovoorts. Ergo: besluiten geloof op te geven heeft veel wilskracht nodig, en de meesten hebben dat niet. Daarom blijven ze hardnekkig ontkennen dat hun geloof niet te bewijzen is.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:49 schreef Aether het volgende:
[..]
De meesten gelovigen kiezen daar niet voor. Die worden met een bepaald wereldbeeld opgevoed. Het is daarom niet iets dat ze even kunnen uitschakelen, net zozeer dat niet-gelovigen vaak niet later in iets gaan geloven.
Wat mij betreft mogen ze daar wat aan doen inderdaad.quote:Op woensdag 21 december 2011 10:39 schreef Hidz het volgende:
Schandalig dat religie en onderwijs uberhaubt nog steeds samen gaat. Maar zolang religie en politiek ook samen is zie ik dat helaas ook niet 1,2,3 veranderen.
Ik vind scheiding tussen kerk en staat bijvoorbeeld ook zo vreemd. Welke scheiding? Immers, in de politiek zitten 3 christelijke partijen, waarvan er 2 hebben geregeerd en beslissingen maken op basis van hun geloof.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wanneer voeren we eindelijk eens een scheiding in tussen onderwijs en religie?
Het liefst vóórdat het eerste volkomen is wegbezuinigd..
In mijn optiek maak je hier een essentièle denkfout, want als het aan zwaar gereformeerden en andere strenggelovigen ligt, worden homo´s allerlei rechten ontzegd die ze hebben verworven. Vergis je niet in hoe strikt dergelijke partijen de Bijbel wensen te hanteren als uitgangspunt voor politiek handelen en politiek beleid. In landen waar het geloof veel sterker aanwezig is dan in Nederland (bijvoorbeeld in grote delen van Oost-Europa), is het bar slecht gesteld met de homorechten.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:35 schreef RM-rf het volgende:
.... iedere andere homoseksueel die een beetje slim is en die gereformeerden met hun zwarte kousen links laat liggen zal zich verder ook geenszins door hen behindert hoeven te voelen, net zo min als dat die gereformeerden enig recht hebben te klagen erover dat er ook in nederland homoseksuelen zijn die zich ook openlijk uitten.
Antwoord 2 is het enige juiste en moet krachtig worden uitgedragen. Pedofilie heeft net zo veel met heteroseksualiteit als met homoseksualiteit te maken. Hetero, homo en bi beschrijven iemands gerichtheid wat het geslacht betreft. En dat laatste slaat weer op lichamelijk volwassen, (seksueel) geslachtsrijpe en wilsbekwame mensen.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:44 schreef AbXorb het volgende:
Op zich mooi gezegd. Helaas kan door religieuzen altijd als tegenargument (een ondoordacht tegenargument though) worden gebruikt (zoals in dit topic geloof ik al eerder is gedaan): "Maar pedofilie is ook aangeboren, moeten we dat dan ook accepteren met z'n allen?"
1) Ja.
2) Het is een drogredenering omdat het verschil tussen pedofilie/seksualiteit en homofilie/seksualiteit zit in het gebruik/misbruik maken van de zwakheid en het gebrek aan besluitvaardigheid van kinderen.
Het gaat mij er meer om dat de redenering van Christenen gebaseerd is op oude geschriften van honderden jaren terug, en valse statistieken (homo-ouders zijn slechte ouders, homo's presteren slecht in het leger, homo-kinderen vallen meer terug in criminaliteit en onzedelijkheid, enz.), in plaats van fatsoenlijk gestaafde wetenschappelijke bewijzen. Dat vind ik veel kwalijker.
Geloof is een keuze, sorry. Hoezeer je er ook mee wordt opgevoerd, hoe zeer je ook wordt geïndoctrineerd, het blijft een keuze. Geloof is niet genetisch bepaald, maar is aangeleerd gedrag. Net zoals je ook bepaalde opvattingen kunt aanhangen nadat je kennis hebt vergaard of je in een onderwerp hebt verdiept.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:49 schreef Aether het volgende:
De meesten gelovigen kiezen daar niet voor. Die worden met een bepaald wereldbeeld opgevoed. Het is daarom niet iets dat ze even kunnen uitschakelen, net zozeer dat niet-gelovigen vaak niet later in iets gaan geloven.
volgens mij maak ik geen denkfout; maar ga jij er gelijk jouw aanname's, angstbeelden en jouw persoonlijke mening en vooroordel bijhouden die _jij_ misschien graag ook anderen wilt opleggen...quote:Op woensdag 21 december 2011 15:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In mijn optiek maak je hier een essentièle denkfout, want als het aan zwaar gereformeerden en andere strenggelovigen ligt, worden homo´s allerlei rechten ontzegd die ze hebben verworven. Vergis je niet in hoe strikt dergelijke partijen de Bijbel wensen te hanteren als uitgangspunt voor politiek handelen en politiek beleid. In landen waar het geloof veel sterker aanwezig is dan in Nederland (bijvoorbeeld in grote delen van Oost-Europa), is het bar slecht gesteld met de homorechten.
quote:Op woensdag 21 december 2011 15:34 schreef ems. het volgende:
Er wordt al hard gewerkt door homo's aan een genezing voor de christelijkheid.
Wacht even Elfletterig, je begreep mijn betoog verkeerd. Beide antwoorden zijn juist. We moeten accepteren dat pedofilie bestaat, maar we moeten wel ervoor waken dat homo's en pedo's niet op één lijn worden gezet for the sake of argument. Uiteraard ben ik tegen actieve pedoseksualiteit, omdat dat - zoals ik eerder zei - misbruik maakt van de zwakke positie van kinderen. Die pedo's kunnen er zelf verder weinig aan doen, dan hulp zoeken bij een psychiater over hoe ze het beste hun lusten kunnen onderdrukken. Heksenjachten op inactieve pedo's uitvoeren is een beetje hetzelfde als dat op schizofrenen doen; ze kúnnen wat mis doen door hun stoornis, maar dat hoeft niet per sé. Het gaat echter bij homofilie als pedofilie om een aantrekking tot een bepaald lichamelijk kenmerk.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:24 schreef Elfletterig het volgende:
Antwoord 2 is het enige juiste en moet krachtig worden uitgedragen. Pedofilie heeft net zo veel met heteroseksualiteit als met homoseksualiteit te maken. Hetero, homo en bi beschrijven iemands gerichtheid wat het geslacht betreft. En dat laatste slaat weer op lichamelijk volwassen, (seksueel) geslachtsrijpe en wilsbekwame mensen.
Pedofilie gaat juist om kinderen bij wie geslachtskenmerken niet of nauwelijks aanwezig zijn. Het gebrek daaraan is juist wat de pedo aantrekkelijk vindt. Kinderen aantrekkelijk vinden is bijna 180 graden het tegenovergestelde van mannen of vrouwen aantrekkelijk vinden. Het is kwalijk dat homofobe gelovigen en andere homofoben ongestoord en ongecorrigeerd steeds de link met pedofilie mogen leggen. Het verdient dan ook een krachtig weerwoord. Geen enkele hetero- of homoseksuele man of vrouw met normale voorkeuren voor partners van hetzelfde of het andere geslacht verdient het om te worden vergeleken met mensen die kleine kinderen zien als seksueel lustobject.
Wat ik benoemde, zijn geen aannames of angstbeelden, maar gewoon feiten. Geef gelovigen veel invloed en ze zullen meteen tornen aan de rechten van homo's. Zelfs in Nederland gebeurt dat nog volop: scholen die leraren weigeren om het simpele feit dat ze homo zijn, christen-politici (weliswaar met beperkte aanhang, maar ze zijn er) die voorstander zijn van healings, of 'genezing' van homoseksusaliteit door middel van geloofsbelijdenis. Politici die ongestraft homo's met dieven kunnen vergelijken.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:34 schreef RM-rf het volgende:
volgens mij maak ik geen denkfout; maar ga jij er gelijk jouw aanname's, angstbeelden en jouw persoonlijke mening en vooroordel bijhouden die _jij_ misschien graag ook anderen wilt opleggen...
Ik spreek nu gewoon even als atheïst. Dagelijks krijg ik religieuze opvattingen en gebruiken voorgeschoteld of opgedrongen. Zo mag ik bijvoorbeeld zelden of nooit op zondag winkelen en ben ik verplicht vrij op Tweede Paasdag. Heb ik daar veel last van? Nee, maar het is nog altijd wel het opdringen van religieuze opvattingen. Zelfs in Nederland vinden we dat nog heel normaal.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:34 schreef RM-rf het volgende:
Iedere poging je dan op te stellen alsof jij benadeeld wordt door de vrijheid van anderen is gezocht slachtofferisme...
Een homo in Nederland hoeft heus niet bang te zijn verder gehinderd te worden door enge zwarte kousen, dat is ook een Groot Goed van de Nederlandse Vrijheid, die hier zeer goed is, juist doordat mensen die graag hún mening anderen willen opdringen ook geen vrijbrief krijgen.
quote:Op woensdag 21 december 2011 15:49 schreef AbXorb het volgende:
Het gaat echter bij homo heterofilie als pedofilie om een aantrekking tot een bepaald lichamelijk kenmerk.
nou en?quote:Op woensdag 21 december 2011 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik spreek nu gewoon even als atheïst. Dagelijks krijg ik religieuze opvattingen en gebruiken voorgeschoteld of opgedrongen.
Om duidelijk te maken dat pedofilie zich net zo verhoudt tot homoseksualiteit dan tot heteroseksualiteit. En om aan te geven dat homo- en heteroseksualiteit in dit soort discussies inwisselbare termen zijn. Ze hebben veel meer gemeen dan wat ze onderscheidt.quote:
Op die fiets. Dus eigenlijk homo -> homo/hetero-(...).quote:Op woensdag 21 december 2011 16:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Om duidelijk te maken dat pedofilie zich net zo verhoudt tot homoseksualiteit dan tot heteroseksualiteit. En om aan te geven dat homo- en heteroseksualiteit in dit soort discussies inwisselbare termen zijn. Ze hebben veel meer gemeen dan wat ze onderscheidt.
Waarom vertel je dit niet aan de gereformeerde dominee, van wie ik op zondag niet mag winkelen? Verbied ik gelovigen iets? Nee. Verbieden gelovigen mij iets? Ja. En hoe meer macht je gelovigen geeft, des te meer verbieden ze en dringen ze aan je op. Geen opvatting, maar een simpel feit. Kijk maar naar landen waar het geloof nog veel sterker aanwezig is dan in Nederland.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nou en?
los van waarin jij gelooft, maakt dat verder niks uit voor de rest ...
jij hebt jouw mening en levensvisie en andere mensen hebben een andere.
en nee, dat jij problemen ermee hebt dat wat je van anderen hoort misschien wel eens niet in overeenkomst kan zijn met _jouw_ opvattingen, omdat jouw 'wereldbeeld' anders ... is dat geen reden opeens anderen iets te gaan 'verbieden'.
Ik gaf al aan dat het geen halszaak was. Het is echter wel tekekend voor de volstrekte vanzelfsprekendheid dat iedereen op dat soort dagen vrij is, omdat bepaalde mensen geloven dat ene Jezus ooit een dag eerder is doodgegaan. Als ik morgen roep dat het Vliegend Spaghettimonster op 22 december is doodgegaan en ik wil een naionale vrije dag, krijg ik dat dan ook voor elkaar? Denk het niet...quote:Op woensdag 21 december 2011 16:05 schreef RM-rf het volgende:
ik vind het overigens altijd zulk kinderachtig 'slachtofferisme' als mensen gaan janken over 'opdringen van religieuze opvattingen' maar niet veel verder komen dan 'dat ze op tweede paasdag gedwongen vrij zijn...
nou en? jezusgristuspiemels (soryy aan de gelovigen hier) heb je écht geen beter argument?
De grote Atheistische martelaren die op Tweede Paasdag wegens de hier geldende Godsdienst-terreur vrij _moeten_ zijn...
Voor zover die vrije en tolerante sameleving op het spel staat of onder druk staat, zijn het juist opvattingen uit orthodoxe hoek die daar debet aan zijn. De meeste van de individuele vrijheden waar je zo blij mee bent hebben we ONDANKS en zeker niet dankzij gelovigen. De vrijheid om zelf over je leven te beschikken? De vrijheid om te trouwen met degene van wie je houdt? De vrijheid om zo nu en dan eens op zondag te winkelen? Allemaal zaken waartegen gelovigen zich verzetten, omdat het niet in hun Bijbelse plaatje past.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:05 schreef RM-rf het volgende:
Serieus... Ik denk dat we juist in ons handjes moeten knijpen in een vrije en tolerante samenleving als Nederland te wonen waar juist zowel mensen met een bepaald geloof/levensbeschouwing, als een heleboel andere groepen met afwijkende wensen/levenswijzen enorm veel individuele vrijheden hebben
Ehm, nee. Geloof/religie is in deze discussie de mening en de levensvisie ('ik geloof dat het zo en zo is gegaan omdat Bijbel. En daar leef ik naar.'), atheïsme gaat uit van wetenschappelijk bewijs ('het is zo omdat dat volgens onderzoek is bewezen.')quote:Op woensdag 21 december 2011 16:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nou en?
los van waarin jij gelooft, maakt dat verder niks uit voor de rest ...
jij hebt jouw mening en levensvisie en andere mensen hebben een andere.
Ja. En bi er ook nog bij.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:17 schreef AbXorb het volgende:
Op die fiets. Dus eigenlijk homo -> homo/hetero-(...).
Ook zoiets ja. Diezelfde kinderen worden vervolgens opgevoed door onduidelijkheden. Aan de ene kant wordt ze het bestaan van een tovenaar opgelegd en vervolgens vertellen diezelfde ouders dat sprookjes niet bestaan!quote:Op woensdag 21 december 2011 16:27 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Ehm, nee. Geloof/religie is in deze discussie de mening en de levensvisie ('ik geloof dat het zo en zo is gegaan omdat Bijbel. En daar leef ik naar.'), atheïsme gaat uit van wetenschappelijk bewijs ('het is zo omdat dat volgens onderzoek is bewezen.')
Wat betreft de rest van je post, het gaat hier om het feit dat kinderen in het christelijk onderwijs al vantevoren wordt meegegeven dat homoseksualiteit iets verkeerds is. Dat vind ik verre van vrijheid hebben, dat is stigmatiserend. Ik vind het argument van Tweede Paasdag ook wat flauw, d'accord, maar als er door een grote groep een onwaarheid wordt aangenomen waardoor bepaalde mensen als mindere wezens worden gezien, heet dat geen tolerantie meer.
waarom vertel jij dat niet verder en laat mij verder met rust over 'jouw' mening wat je op zondag wel of niet wil doen..?quote:Op woensdag 21 december 2011 16:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom vertel je dit niet aan de gereformeerde dominee, van wie ik op zondag niet mag winkelen? Verbied ik gelovigen iets? Nee. Verbieden gelovigen mij iets? Ja.
Als jij dat enorm belangrijk vind, kun je er best moeite voor doen...quote:Als ik morgen roep dat het Vliegend Spaghettimonster op 22 december is doodgegaan en ik wil een naionale vrije dag, krijg ik dat dan ook voor elkaar? Denk het niet...
nee, die bestaat nog niet...quote:Ken jij politieke partijen in Nederland die mensen een atheïstische levenswijze opdringen?
Er zullen best dominees die zeggen dat je op zondag niet mag winkelen, niet dit mag doen en niet dat mag doen. Maar dat betekent niet dat alle gelovigen jou dat verbieden. In de Bijbel staat nergens dat je op zondag niet mag winkelen, er wordt gesproken over een rustdag. Een regel die je de vrijheid geeft om een dag niet te werken, een dag niet aan allerlei verplichtingen te moeten voldoen en je gewoon kan uitrusten. Niet om je vrijheid helemaal in te perken. De Joodse leiders hadden in de tijd van Jezus allerlei wetten en regels van wat je wel en niet mocht doen op de Sabbat. Jezus laat zien dat het niet om die kleine regeltjes gaat, maar dat je het goede moet doen en van het leven moet genieten op de Sabbat. Dat kan je ook doen als je niet gelovig bent en het verplicht je tot niks.quote:Waarom vertel je dit niet aan de gereformeerde dominee, van wie ik op zondag niet mag winkelen? Verbied ik gelovigen iets? Nee. Verbieden gelovigen mij iets? Ja. En hoe meer macht je gelovigen geeft, des te meer verbieden ze en dringen ze aan je op.
quote:Op woensdag 21 december 2011 14:49 schreef Aether het volgende:
Uiteindelijk is geloof wel een keuze die je maakt, geloof je wel of niet? Maar als je al van jongs af aan wordt opgevoed met het geloof, schuif je dat niet zomaar aan de kant. Mensen zijn geneigt om zich vast te houden aan het bekende en hebben een zekere angst voor het onbekende. Het geloof is bekend, het niet-geloven niet. Niet alle mensen zijn in staat om zich los te maken van oude 'gewoonten'.quote:Geloof is een keuze, sorry. Hoezeer je er ook mee wordt opgevoerd, hoe zeer je ook wordt geïndoctrineerd, het blijft een keuze. Geloof is niet genetisch bepaald, maar is aangeleerd gedrag. Net zoals je ook bepaalde opvattingen kunt aanhangen nadat je kennis hebt vergaard of je in een onderwerp hebt verdiept.
quote:Op woensdag 21 december 2011 19:42 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk is geloof wel een keuze die je maakt, geloof je wel of niet? Maar als je al van jongs af aan wordt opgevoed met het geloof, schuif je dat niet zomaar aan de kant. Mensen zijn geneigt om zich vast te houden aan het bekende en hebben een zekere angst voor het onbekende. Het geloof is bekend, het niet-geloven niet. Niet alle mensen zijn in staat om zich los te maken van oude 'gewoonten'.
Geniaalquote:
Beter kijken dan. Want als jouw levensovertuiging is dat mannen in hoger aanzien staan dan vrouwen, en dat heteroseksualiteit door de schepper niet is toegestaan, dan is iedere partij die iets anders beweert bezig met het opdringen van een andere levensovertuiging. Dan is iedere wet die jou niet toestaat te leven zoals je wilt een beperking cq het opdringen van waarden waar je je niet in kan vinden.quote:Op woensdag 21 december 2011 16:27 schreef Elfletterig het volgende:
Ken jij politieke partijen in Nederland die mensen een atheïstische levenswijze opdringen? Partijen die expliciet bepaalde zaken voor gelovigen willen verbieden en zich daarbij beroepen op één of ander atheïstisch manifest waarin staat dat op zondag naar de kerk gaan een 'gruwel' is? Ik ken ze niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |