Precies. Zwaarte is niet in een cijfer uit te drukken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:59 schreef Habork het volgende:
Ik vind dat altijd een stelling die nergens op slaat. Er wordt vaak gezegd dat WO werktuigbouwkunde een zware studie is. Voor mij is deze studie juist vele male makkelijker dan alle alfa-studies. Net waar je talent/kennis ligt.
ik heb ze gekoppeldquote:Op dinsdag 20 december 2011 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb nog niet eerder een volgend deel aangemaakt, ik veronderstelde dat er automatisch een link zou worden aangemaakt enz.
KCT is veel zwaarderquote:
Ik wil ook niet beweren dat het uitval percentage een directe indicator is van de moeilijkheidsgraad van de studie, omdat er natuurlijk wel meer meespeelt. Maar het zegt wel wat over dat een studie stuk zwaarder kan zijn dan een (groot) deel van de eerstejaars dachten dat het zou worden.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook binnen het bèta-hoekje moet je voorzichtig zijn met zo'n vergelijking. Zo valt bij werktuigkunde een veel groter deel van de studenten af dan bij technische natuurkunde, technische wiskunde en elektrotechniek. Ik betwijfel dat werktuigkunde moeilijker is, al voeg ik hier direct aan toe dat naar mijn mening deze richting wat wordt onderschat door velen. Bij werktuigkunde starten ze ook met veel meer studenten, misschien is werktuigkunde onder de technische studies wel zoiets als dat rechten is onder de gammastudies?
Daar ben ik het ook mee eens. Wat ik meer bedoel te zeggen is dat het recht in den beginne toegankelijk moet zijn. Natuurlijk is (zeker als wetgeving allemaal wat complexer wordt) het al vrij snel niet meer te doen voor een leek, maar de basis is wel dat recht en regelgeving begrijpelijk moet zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:36 schreef soklos het volgende:
[..]
Beetje mee eens. Het is natuurlijk onzin dat iedere burger relatief eenvoudig met de wet kan omgaan. De wet is niet zo makkelijk als men (jij) altijd doet vermoeden. Op tv zie ik heel erg vaak dat wetten en regelgeving verkeerd wordt uitgelegd door goed opgeleide mensen. Zelfs juristen. Het is zelfs vaak gewoon lariekoek wat ze zeggen. De wet is niet makkelijk en mensen die dat wel denken leggen de wet vaak verkeert uit. Gister was er weer eentje van een bepaalde gemeente. Die zei dat regels, regels zijn en blabla. Maar dat was totale lariekoek. De gemeente kon van die regels afwijken zonder precedenten te scheppen. Het treffende is ook dat het vaak mensen zijn die zelf geen Rechtsgeleerdheid hebben gestudeerd die beweren dat rechten een makkelijke studie is. Tevens zie ik in de praktijk heel vaak advocaten wetten verkeert uitleggen of de wet niet snappen. Ook zie ik vaak dat verdachten vaak beter af waren geweest zonder de advocaat. De enige goede juristen die ik vrijwel geen fouten zie maken zijn de topadvocaten, officieren van justitie en de rechters. Sterker nog. Ik heb vaak genoeg zaken gezien dat, dankzij een advocaat, een verdachte de mogelijkheid tot appèl is ontnomen. Lijkt me dat indien zelfs juristen moeite hebben met de wet, dat het voor de gemiddelde burger helemaal niet te doorgronden is.
Mijn docenten klaagden ook dat ze vonden dat er relatief weinig gebruik werd gemaakt van de mogelijkheid om buiten collegetijden om met docenten in gesprek te raken of te bemoeien in de studiedingen die ze buiten de universiteit om deden. Natuurlijk omdat ik gewoon een hele smerige likker ben omdat ik zo'n leuke en sociale jongen ben vind ik het wel leuk om op die dingen in te gaan. Maar de opkomst is mager. Dan zit je met twee studenten bij een ergens bij een docent thuis bier te hakken. Gezellig, maar een beetje.. hm.. akward.quote:Tijdens mijn rechtenstudie is denk ik wel meer dan 50% uitval geweest. Dit heeft verschillende redenen denk ik. Rechten is een vrij droge studie en sommige mensen onderschatten dit. Sommige mensen denken de nieuwe Moszkowicz te worden. Vaak denken ze dat ze na een half jaartje al een topadvocaat zijn. Deze vallen ook vrij snel af. Daarnaast heb je nog de mensen die gewoon niets doen. Die vallen ook snel af. Tevens merk ik dat je als rechtenstudent veel tijd met de docenten kan doorbrengen, ondanks er veel rechtenstudenten zijn. Zo heb ik veel kunnen spreken met Ybo Buruma en Sackers. Ze hebben eigenlijk genoeg tijd voor je. Al zullen zij iets anders beweren natuurlijk. Wel merk ik dat het eerste jaar het niveau van de gemiddelde student erg laag is. Vanaf het derde jaar is het niveau echt veel hoger.
MC vragen horen evenmin op het WO thuis als ongemotiveerde en ongeïnteresseerde studenten. Het is gewoon de trend om te gaan studeren, waardoor je allemaal 'studenten' krijgt die maar wat zijn gaan doen. Omdat ze niks beters wisten, omdat hun vriendjes en vriendinnetjes dat ook gingen doen of om wat voor belachelijke reden dan ook. Als je die aan het begin van de studie met MC vragen eruit kunt filteren, heb ik niks tegen MC.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:07 schreef Compatibel het volgende:
[..]
MC vragen zijn belachelijk en horen niet in het hoger onderwijs thuis, en zeker niet in de sociale wetenschappen waar het juist draait om inzicht (de feiten zijn immers vrij eenvoudig). Bij statistiek oid kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat je dan antwoordkeuzen kan voorleggen die een berekening vereisen
Studenten die een mc tentamen niet halen hebben waarschijnlijk echt helemaal niets gedaan. Ik leer voor alle tentamens ongeveer evenveel, maar voor een mc tentamen scoor ik standaard een negen of tien in plaats van een zeven of acht.
Nadeel van studentenmonitor is dat het onduidelijk is. Een onderverdeling in hoorcolleges, werkcolleges en thuiswerk zou nuttiger zijn. Qua uren is HBO ook zwaarder dan WO (ook volgens studentenmonitor). De vraag die nu oprijst is namelijk: wat is 'zwaarder'? Meer uren? Wat voor uren dan, colleges, thuiswerk, allebei? Is de zwaarheid in verband met de moeilijkheid van de stof? Moeilijkheid van stof is nogal moeilijk te meten.quote:Meer ontopic: uitvalpercentages zeggen wel wat natuurlijk, maar niets over de studenten die worden aangetrokken. Bètastudies trekken standaard studenten aan met in ieder geval meer vakspecifieke voorkennis, bij de meeste overige opleidingen kan iedereen instromen (helemaal wanneer 21+). Je volgens mij wel opleidingen vergelijken op uitvalpercentages met gelijke instroomeisen, maar niet bèta met gamma of alfa studies.
Eigenlijk heeft deze discussie niet zoveel zin, want het lijkt me vrij evident dat bèta studies zwaarder zijn. Dat blijkt ook uit alle cijfers (google studentenmonitor); ze kosten meer tijd, duren langer en er wordt minder naast gewerkt. Maar dat betekent volgens mij niet dat andere opleidingen geen klap voorstellen of geen maatschappelijk / wetenschappelijk doel dienen.
Dat wordt ook niet gesteld. Niemand zegt dat studies voor alle mensen even lastig zijn. Dan kun je nog wel naar niveauverschillen kijken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 18:59 schreef Habork het volgende:
Ik vind dat altijd een stelling die nergens op slaat. Er wordt vaak gezegd dat WO werktuigbouwkunde een zware studie is. Voor mij is deze studie juist vele male makkelijker dan alle alfa-studies. Net waar je talent/kennis ligt.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:44 schreef Ryon het volgende:
Aangezien dit topic binnen 10 posts toch weer terug zal vallen in de bekende alfa-gamma-beta discussie, kunnen we ook weer verder gaan waar het vorig draadje eindigde
[..]
Ik wil ook niet beweren dat het uitval percentage een directe indicator is van de moeilijkheidsgraad van de studie, omdat er natuurlijk wel meer meespeelt. Maar het zegt wel wat over dat een studie stuk zwaarder kan zijn dan een (groot) deel van de eerstejaars dachten dat het zou worden.
[..]
Daar ben ik het ook mee eens. Wat ik meer bedoel te zeggen is dat het recht in den beginne toegankelijk moet zijn. Natuurlijk is (zeker als wetgeving allemaal wat complexer wordt) het al vrij snel niet meer te doen voor een leek, maar de basis is wel dat recht en regelgeving begrijpelijk moet zijn.
Dat veel mensen er geen ene kut van snappen merk ik in de praktijk ook. Maar dat is ook logisch, sommige zaken zitten nou eenmaal vrij gecompliceerd in elkaar of ontbreekt het aan specifieke kennis bij sommige actoren om het goed uit te kunnen leggen / toe te passen met alle ellende van dien.
[..]
Mijn docenten klaagden ook dat ze vonden dat er relatief weinig gebruik werd gemaakt van de mogelijkheid om buiten collegetijden om met docenten in gesprek te raken of te bemoeien in de studiedingen die ze buiten de universiteit om deden. Natuurlijk omdat ik gewoon een hele smerige likker ben omdat ik zo'n leuke en sociale jongen ben vind ik het wel leuk om op die dingen in te gaan. Maar de opkomst is mager. Dan zit je met twee studenten bij een ergens bij een docent thuis bier te hakken. Gezellig, maar een beetje.. hm.. akward.
Doodzonde, want juist tijdens borrels heb ik de meest nuttige dingen opgestoken. In de hoop dat ik ze de volgende dag nog zou onthouden. Je hebt immers sommige kennis die in formele context goed overgedragen kan worden (hele feitelijke uitleg van regelgeving bijvoorbeeld) en je hebt kennis waarvan het beter is als die in informele setting (met wat wijn) overgedragen wordt omdat het dan meteen wat toegelicht kan worden of omdat de sfeer/setting er meer naar is dat soort onderwerpen te behandelen.
Hoe wil jij dan het niveau van een studie objectief kwantificeren?quote:Op woensdag 21 december 2011 11:39 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat wordt ook niet gesteld. Niemand zegt dat studies voor alle mensen even lastig zijn. Dan kun je nog wel naar niveauverschillen kijken.
Ik denk dat deze observatie wel klopt. Technische natuurkunde, technische wiskunde en elektrotechniek zijn naar mijn mening stuk voor stuk veel specifiekere studies dan werktuigbouwkunde, waardoor vermoedelijk meer mensen met een niet zo specifieke technische interesse voor werktuigbouwkunde kiezen. En misschien dat werktuigbouwkunde ook nog een stel brommer-, motor- en autogekken binnenhaaltquote:Op dinsdag 20 december 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook binnen het bèta-hoekje moet je voorzichtig zijn met zo'n vergelijking. Zo valt bij werktuigkunde een veel groter deel van de studenten af dan bij technische natuurkunde, technische wiskunde en elektrotechniek. Ik betwijfel dat werktuigkunde moeilijker is, al voeg ik hier direct aan toe dat naar mijn mening deze richting wat wordt onderschat door velen. Bij werktuigkunde starten ze ook met veel meer studenten, misschien is werktuigkunde onder de technische studies wel zoiets als dat rechten is onder de gammastudies?
Mij lijken de technische varianten juist moeilijker, want bij de technische varianten moet je alsnog de theorie kennen en krijg je projecten die vaak een krappe deadline hebben.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:37 schreef twaalf het volgende:
1. Natuurkunde
2. Wiskunde
3. Sterrenkunde
4. Technische natuurkunde
5. Technische wiskunde
6. Elektrotechniek
7. Lucht- en ruimtevaarttechniek
8. Econometrie
9. Werktuigbouwkunde
10. Scheikunde / Molecular Technology
Theoretische wiskunde zal wat abstracter zijn en wat meer fundamentale bewijzen vragen. Als ik zo kijk naar de wiskunde tentamens bij analyse van TW zie ik vooral veel "rekenen" en "toegepast bewijzen". Mij lijken theoretische bewijzen moeilijker.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:25 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Mij lijken de technische varianten juist moeilijker, want bij de technische varianten moet je alsnog de theorie kennen en krijg je projecten die vaak een krappe deadline hebben.
Ik denk weinig haalbaar. Wiskunde is echt voor de aller slimsten, althans de "theoretische" variant. Wiskunde op de universiteit is echt veel zwaarder wiskunde B.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:39 schreef kwaliteit. het volgende:
Wat zou je hier uit kunnen concluderen/zeggen over de haalbaarheid voor mij mocht ik met de studie Wiskunde beginnen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |