Ik heb zelf ook een Bsc (en praktisch ook Msc) in sociale studies (Amsterdam). Hiervoor hoeft geen researchmaster gedaan te worden, hoewel die praktisch wel verplicht zijn als je verder wilt binnen de wetenschap zelf. Researchmasters binnen de cultuurstudies (of Arts) zijn allemaal ook Master of Arts (en binnen rechten Master of Law) maar ook essentieel voor het verkrijgen van een begeerd promotieplaats.quote:Op dinsdag 20 december 2011 10:37 schreef ieniminimuis het volgende:
ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet zo veel verstand heb van de algemene studie, ik studeer nl in de enclave die Wageningen Universiteit heet en waar iedereen een BSc en MSc graad krijgt, zelfs de mensen die een sociale studie doen.
Zelf studeer ik Bos- en Natuurbeheer (MSc) en dan de sociale richting op, ik doe momenteel een afstudeervak in Ghana met betrekking tot cultuur en geloof in relatie met heilige bossen, een sociaal bijna antropologisch onderzoek.
Nu heb ik ook wel ecologisch onderzoek gedaan in mijn studie en ik moet toch wel bekennen dat de voorbereiding en het onderzoek zelf voor een sociaal onderzoek toch een stuk ingewikkelder ligt.
Toch zal de discussie nooit eindigen wat nou een zware studie is. Toch zijn er geen pret studies in Wageningen, gelukkig maar!
en @ bram om je vraag te beantwoorden: een research master is meestal een master voor een Bachelor of Arts studie waar meestal een een jarige master opvolgt (Master of Arts), maar in het geval van een research master duurt deze 2 jaars en krijg je vaak de titel Master of Science als je klaar bent. Wat een research master uitzonderlijk maakt is dat je meer zelfstandig onderzoek doet, je wordt dus klaargestoomd voor het onderzoekswereldje. Vaak moet je een hoog gemiddeld cijfer hebben om toegelaten te worden.
Bij een BSc hoort meestal wel een MSc en deze duurt ook 2 jaar. Ook voor een BSc bestaan er research masters met toelatingseisen en meer gespecificeerd om research.
Beetje mee eens. Het is natuurlijk onzin dat iedere burger relatief eenvoudig met de wet kan omgaan. De wet is niet zo makkelijk als men (jij) altijd doet vermoeden. Op tv zie ik heel erg vaak dat wetten en regelgeving verkeerd wordt uitgelegd door goed opgeleide mensen. Zelfs juristen. Het is zelfs vaak gewoon lariekoek wat ze zeggen. De wet is niet makkelijk en mensen die dat wel denken leggen de wet vaak verkeert uit. Gister was er weer eentje van een bepaalde gemeente. Die zei dat regels, regels zijn en blabla. Maar dat was totale lariekoek. De gemeente kon van die regels afwijken zonder precedenten te scheppen. Het treffende is ook dat het vaak mensen zijn die zelf geen Rechtsgeleerdheid hebben gestudeerd die beweren dat rechten een makkelijke studie is. Tevens zie ik in de praktijk heel vaak advocaten wetten verkeert uitleggen of de wet niet snappen. Ook zie ik vaak dat verdachten vaak beter af waren geweest zonder de advocaat. De enige goede juristen die ik vrijwel geen fouten zie maken zijn de topadvocaten, officieren van justitie en de rechters. Sterker nog. Ik heb vaak genoeg zaken gezien dat, dankzij een advocaat, een verdachte de mogelijkheid tot appèl is ontnomen. Lijkt me dat indien zelfs juristen moeite hebben met de wet, dat het voor de gemiddelde burger helemaal niet te doorgronden is.quote:Binnen het recht werkt het een beetje hetzelfde. Wet en regelgeving is niets meer dan gereedschap om iets anders (het doel van de wetgeving) mogelijk te maken. Leren omgaan met dit gereedschap is relatief eenvoudig en zou in principe door elke burger gedaan moeten kunnen worden (uitzonderingen daargelaten). Maar slechts weinigen blijken in staat te zijn om hiermee ook echt complexe vraagstukken te kunnen oplossen. Doodzonde, want binnen een samenleving komen die vraagstukken al naar je toe waaien als je de deur uitloopt.
De meeste mensen denken wel enig verstand te hebben van wat een sociaal wetenschapper/jurist doet en hoe makkelijk/moeilijk dat is, omdat het als 'leek' ook relatief makkelijk is om de basis te begrijpen waardoor je al snel zicht denkt te hebben op de materie. Dat is ook prima, alleen de mensen die zich hier op academisch niveau mee gaan bezig houden komen er vervolgens achter dat de situatie in de praktijk toch heel anders ligt. Zou dat een verklaring zijn voor de hoge uitval? Het zo zou maar kunnen. Wellicht dat sommige grote universiteiten kritischer naar de voorlichting zouden moeten kijken.
Tijdens mijn rechtenstudie is denk ik wel meer dan 50% uitval geweest. Dit heeft verschillende redenen denk ik. Rechten is een vrij droge studie en sommige mensen onderschatten dit. Sommige mensen denken de nieuwe Moszkowicz te worden. Vaak denken ze dat ze na een half jaartje al een topadvocaat zijn. Deze vallen ook vrij snel af. Daarnaast heb je nog de mensen die gewoon niets doen. Die vallen ook snel af. Tevens merk ik dat je als rechtenstudent veel tijd met de docenten kan doorbrengen, ondanks er veel rechtenstudenten zijn. Zo heb ik veel kunnen spreken met Ybo Buruma en Sackers. Ze hebben eigenlijk genoeg tijd voor je. Al zullen zij iets anders beweren natuurlijk. Wel merk ik dat het eerste jaar het niveau van de gemiddelde student erg laag is. Vanaf het derde jaar is het niveau echt veel hoger.quote:Dit zou suggereren dat de studie recht en socioloog (etc.) ook voor iedereen zijn weggelegd. Toch lijkt de waanzinnig hoge uitval (50% na het eerste jaar) en de relatief hoge salarissen die aan afgestudeerden betaalt worden iets anders te suggereren. Waar gaat het mis?
Alsof het uitvalpercentage iets zegt over de moeilijkheidsgraad. Bij rechten ligt het uitvalpercentage ook hoog, maar dat neemt niet weg dat rechten een afvoerputje is voor WO-ers. Niet alleen omdat het qua niveau geen klap voorstelt, maar ook omdat er lui zitten die geen flauw idee hebben wat zij willen doen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:04 schreef Ryon het volgende:
Om met het eerste te beginnen: ergens in dit topic beweert iemand dat sociale studies 'alleen maar feitjes leren en mc tentamens maken zijn'. Zou dit waar zijn, dan zou de uitval een stuk lager liggen.
Ja, en weet je hoe dat komt? Om even een docent te quoten: "Juristen verzinnen allerlei ingewikkelde regeltjes zodat zij er veel geld mee kunnen verdienen." En zo is het ook. Al dat "recht" is zo overdreven onzinnig opgeschreven met onduidelijke zinnen zodat men er geen klap van snapt. Het is totaal niet nodig, het is geen hogere wiskunde.quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:36 schreef soklos het volgende:
[..]
Beetje mee eens. Het is natuurlijk onzin dat iedere burger relatief eenvoudig met de wet kan omgaan. De wet is niet zo makkelijk als men (jij) altijd doet vermoeden. Op tv zie ik heel erg vaak dat wetten en regelgeving verkeerd wordt uitgelegd door goed opgeleide mensen. Zelfs juristen.
Ja, een cursusje die ik zelf ook heb gedaan... ben er na m'n bachelor niet mee doorgegaan, zoals je je kan voorstellen. Ik lul niet zomaar in het rond.quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:31 schreef soklos het volgende:
Ben het met je eens dat sommige regels eenvoudiger opgeschreven kunnen worden, maar dit geldt gewoon niet voor alle regels. Veel regels zijn zo opgeschreven omdat het moeilijk is om één regel te schrijven voor veel verschillende situaties die zich in de praktijk voordoen. Dit had jij natuurlijk niet kunnen bedenken vanuit jouw wrange, ongenuanceerde persoonlijkheid. Nu ga jij natuurlijk zeggen dat het niet zo is en dat Rechtsgeleerdheid maar een cursusje is etc. Fijn voor je.
Dit kan ik ook onderschrijven. De classici die ik ken zijn verreweg de meest intellectuele mensen die ik ken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 11:04 schreef Ryon het volgende:
Interessant punt van het aandragen van klassieke talen. Van mijn jaar (lang geleden) gingen de vijf best scorende mensen deze studie doen. Het is een vrij kleinschalige en fanatieke studie, en de meesten deden het er 'voor de leuk' erbij. De uitgesproken intellectuele sfeer trekt waarschijnlijk ook bepaalde types aan.
Afvoerputje klinkt wat negatief. Maar ik merk helaas wel dat er veel 'studenten' zijn die rechtsgeleerdheid zijn gaan doen omdat ze niks beters wisten. Dit is erg vervelend, omdat het het niveau van de groep omlaag trekt.quote:Op dinsdag 20 december 2011 12:59 schreef Warren het volgende:
[..]
Alsof het uitvalpercentage iets zegt over de moeilijkheidsgraad. Bij rechten ligt het uitvalpercentage ook hoog, maar dat neemt niet weg dat rechten een afvoerputje is voor WO-ers. Niet alleen omdat het qua niveau geen klap voorstelt, maar ook omdat er lui zitten die geen flauw idee hebben wat zij willen doen.
Daarnaast, ik heb zelf een paar vakken uit de sociale wetenschappen gevolgd, in dit geval psychologievakken. Bij geen enkele vraag op het tentamen moest je echt nadenken. Het is enkel reproduceren wat er is verteld op college of wat er in de boeken stond.
Je hebt zo zo en theorie: wat zegt die? Wat is het percentage van mensen dat aan X lijdt? Het gaat maar door.
Nofi, maar ik vraag me af of je je bachelor met goede resultaten hebt gehaald, als je zo ongenuanceerd post...quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:41 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja, een cursusje die ik zelf ook heb gedaan... ben er na m'n bachelor niet mee doorgegaan, zoals je je kan voorstellen. Ik lul niet zomaar in het rond.
Sorry hoor, maar indien je dit zo ongenuanceerd zegt dan kan ik het moeilijk geloven dat jij je LL.B. hebt. Misschien dat je je bachelor hebt gedaan, maar het niet hebt gehaald en dat je daarom nu jezelf belachelijk maakt door je zo af te zetten tegen de studie Rechtsgeleerdheid. Dat het niet de meest moeilijke studie is, ben ik het met je eens. Het niveau mag wat mij betreft ook flink omhoog gegooid worden, omdat er teveel juristen rondlopen met te weinig kennis van zaken.quote:Ja, en weet je hoe dat komt? Om even een docent te quoten: "Juristen verzinnen allerlei ingewikkelde regeltjes zodat zij er veel geld mee kunnen verdienen." En zo is het ook.
MC vragen zijn belachelijk en horen niet in het hoger onderwijs thuis, en zeker niet in de sociale wetenschappen waar het juist draait om inzicht (de feiten zijn immers vrij eenvoudig). Bij statistiek oid kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat je dan antwoordkeuzen kan voorleggen die een berekening vereisen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Dit kan ik ook onderschrijven. De classici die ik ken zijn verreweg de meest intellectuele mensen die ik ken.
Voor de rest: goede post. Ik snap ook niet waarom mensen afgeven op de makkelijkheid van rechtsgeleerdheid en klagen over het salaris dat daar tegenover staat. Waarom doen ze het zelf niet, als het zo makkelijk cashen zou zijn?
[..]
Afvoerputje klinkt wat negatief. Maar ik merk helaas wel dat er veel 'studenten' zijn die rechtsgeleerdheid zijn gaan doen omdat ze niks beters wisten. Dit is erg vervelend, omdat het het niveau van de groep omlaag trekt.
Met psychologie heb ik geen ervaring, maar in Tilburg moet ik wel nadenken op de tentamens hoorNatuurlijk heb je MC tentamens met domme stampvragen (ik zit in het eerste jaar), maar dat snap ik ook wel. Dat is gewoon een goed instrument om de groep studenten te filteren.
[..]
Nofi, maar ik vraag me af of je je bachelor met goede resultaten hebt gehaald, als je zo ongenuanceerd post...
Ja, ik heb het niet gehaald, omdat het zooooo moeilijk was. Geloof maar wat je wilt geloven, ik quote ook alleen maar een docent, dus hoezo ongenuanceerd? Ik heb echter niet zo veel zin om nu een kopie van mij diploma hier te posten omdat dan deel van de anonimiteit verloren gaat.quote:Op dinsdag 20 december 2011 13:53 schreef soklos het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar indien je dit zo ongenuanceerd zegt dan kan ik het moeilijk geloven dat jij je LL.B. hebt. Misschien dat je je bachelor hebt gedaan, maar het niet hebt gehaald en dat je daarom nu jezelf belachelijk maakt door je zo af te zetten tegen de studie Rechtsgeleerdheid. Dat het niet de meest moeilijke studie is, ben ik het met je eens. Het niveau mag wat mij betreft ook flink omhoog gegooid worden, omdat er teveel juristen rondlopen met te weinig kennis van zaken.
Ja, dit dus. Een hoogleraar (die zelf mc-tentamens geeft) zei verbazingwekkend dat mensen in de masterfase aankomen zonder uberhaupt iets te weten. Nee duhuh, als elk tentamen multiplegok is, ja dan snij je jezelf wel enorm in de vingers.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:07 schreef Compatibel het volgende:
[..]
MC vragen zijn belachelijk en horen niet in het hoger onderwijs thuis, en zeker niet in de sociale wetenschappen waar het juist draait om inzicht (de feiten zijn immers vrij eenvoudig). Bij statistiek oid kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat je dan antwoordkeuzen kan voorleggen die een berekening vereisen.
Jij studeert een taal, en je verhaal is nogalquote:Op maandag 19 december 2011 11:28 schreef Diefke het volgende:
Naar mijn mening worden talenstudies volledig onderschat..
Nee, de zwaarte van een studie is een product van de gemiddeltijde tijdsbesteding en capaciteiten vereist om de studie met een bepaald resultaat te volbrengen.quote:Op maandag 19 december 2011 14:25 schreef ieniminimuis het volgende:
ik vind dat de sociale studies hier ook compleet onderschat.
Conclusie: de zwaarte van studie is maar net aan welke eisen het moet voldoen en hoe men er tegenaan kijkt. De gratie van zwaarte is maar net met welke bril je naar de werkelijkheid kijkt.
Ik hoor professoren ook regelmatig klagen over mc tentamens die ze zelf moeten afnemen. Belachelijk dat ze nog bestaan. Gelukkig heb ik er in mijn hele bachelor maar drie gehad.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:13 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja, dit dus. Een hoogleraar (die zelf mc-tentamens geeft) zei verbazingwekkend dat mensen in de masterfase aankomen zonder uberhaupt iets te weten. Nee duhuh, als elk tentamen multiplegok is, ja dan snij je jezelf wel enorm in de vingers.
Iedereen weet denk ik wel dat bètaopleidingen moeilijk zijn, dat hoef je niet te verantwoorden. Het gaat er om dat andere opleidingen, hoewel te eenvoudig, daardoor nog wel bestaansrecht hebben.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:14 schreef Physics het volgende:
[..]
Jij studeert een taal, en je verhaal is nogal![]()
[..]
Nee, de zwaarte van een studie is een product van de gemiddeltijde tijdsbesteding en capaciteiten vereist om de studie met een bepaald resultaat te volbrengen.
Veel vakken die moeilijk zijn zijn moeilijk omdat ze veel meer denkstappen vereisen, en een dosis creatieve intelligentie vereisen bij tentamens.
Als je kijkt naar wiskundige vakken:
(1) Om tot een antwoord te komen moet je vaak meerdere problemen in één probleem oplossen.
(2) Het is niet dat je "sowieso altijd wel een 3 haalt met common sense", zoals bij veel vakken in sociale studies. Als je het niet goed haal je een 1. A fouten hebben is B fout hebben is C fout hebben etc..
(3) Tijdsrestrictie tijdens tentamens. Bij alle andere vakken nog nooit tijd "tekort" gehad, bij de wiskunde tentamens zijn er altijd wel vragen waar je over blijft twijfelen. Je ziet ook nagenoeg nooit mensen die ruim van tevoren opstaan, en het goed gemaakt hebben.
(4) 1-op-1 theorie vragen komen nagenoeg nooit voor..
(5) De theorie op zich is al vaak best "ingewikkeld"
(6) Abstract
Dit heeft tot resultaat dat je je niet door een tentamen heen kan "brute-forcen" door gewoon alles maar "uit het hoofd" te leren, je moet überhaupt een bepaald niveau hebben.
Over MC vragen:
Dat is puur LUIHEID van docenten. Je kan het ze niet kwalijk nemen, want ze krijgen te weinig budget voor tentamens. Mensen die aan Ivy studeren en ook dezelfde economie vakken hebben krijgen vaak elke week tussentoetsen en een eindtentamen dat vaak voor 70-100% uit open vragen bestaat, ze hebben er gewoon het geld voor
Je bent het eens met die quote en die quote is niet alleen ongenuanceerd, maar ook onjuist. Dit had je toch moeten weten als iemand die rechten heeft gestudeerd.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:12 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja, ik heb het niet gehaald, omdat het zooooo moeilijk was. Geloof maar wat je wilt geloven, ik quote ook alleen maar een docent, dus hoezo ongenuanceerd? Ik heb echter niet zo veel zin om nu een kopie van mij diploma hier te posten omdat dan deel van de anonimiteit verloren gaat.
Inderdaad. Het probleem van de sociale wetenschappen is, dat er geen theorie achter ligt, waarin je problemen kan verzinnen. Dit in tegenstelling tot elk beta-gebied waarbinnen een grondige theorie zit, waarbij je "casussen" kan verzinnen... ik noem maar kwantitatieve genetica, calculus, organische chemie, wat dan ook. Daar heeft het uit je hoofd knallen van informatie geen nut.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:14 schreef Physics het volgende:
[..]
Dit heeft tot resultaat dat je je niet door een tentamen heen kan "brute-forcen" door gewoon alles maar "uit het hoofd" te leren, je moet überhaupt een bepaald niveau hebben.
Onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:18 schreef Warren het volgende:
[..]
Inderdaad. Het probleem van de sociale wetenschappen is, dat er geen theorie achter ligt, waarin je problemen kan verzinnen.
Ja, natuurlijk is het onzin. Daarom moet je op elk tentamen theorieën reproduceren, i.p.v. er iets mee doen (of: iets er mee doen, waarvoor je meerdere denkstappen moet doen). Ik kan natuurlijk niet spreken over elke sociale wetenschap op elke universiteit, maar ik kan mij niet voorstellen dat de verschillen in de bachelorjaren nou zou groot zijn.quote:
Het heeft weinig met juist of onjuist zijn te maken. Als dat iemands mening is, dan kun je daar weinig tegen inbrengen, behalve je argumenten. Hoeveel argumenten je ook inbrengt, je kan het nooit "bewijzen", aangezien er niets te bewijzen valt. Het is puur subjectief.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:18 schreef soklos het volgende:
[..]
Je bent het eens met die quote en die quote is niet alleen ongenuanceerd, maar ook onjuist. Dit had je toch moeten weten als iemand die rechten heeft gestudeerd.
Wat moet ik daar nu mee? Het is gewoon onzin, meer kan ik er niet over zeggen. Moet ik echt gaan uitleggen hoe tentamens bij mijn studie eruit zien? In ieder geval meer dan het reproduceren van theorieën, juist het toepassen ervan staat centraal. Iets wat je trouwens ook moet doen in de essays en verslagen die onderdeel zijn van vrijwel elk vak.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:27 schreef Warren het volgende:
[..]
[b][b]
Ja, natuurlijk is het onzin. Daarom moet je op elk tentamen theorieën reproduceren, i.p.v. er iets mee doen (of: iets er mee doen, waarvoor je meerdere denkstappen moet doen). [/b][/b]Ik kan natuurlijk niet spreken over elke sociale wetenschap op elke universiteit, maar ik kan mij niet voorstellen dat de verschillen in de bachelorjaren nou zou groot zijn.
Dit is voor mij bewijs dat jij geen rechtenstudie hebt afgerond. Ben er nu ook wel klaar mee. Dit is mijn laatste bericht.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:29 schreef Warren het volgende:
[..]
Het heeft weinig met juist of onjuist zijn te maken. Als dat iemands mening is, dan kun je daar weinig tegen inbrengen, behalve je argumenten. Hoeveel argumenten je ook inbrengt, je kan het nooit "bewijzen", aangezien er niets te bewijzen valt. Het is puur subjectief.
Dat heeft niemand beweerd. Het is alleen zo dat de manier van opleiden niet echt deugt (op sommige uni's).quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:32 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Waarom zijn er zoveel gefrustreerde bèta's op fok die vinden dat alle andere wetenschappen maar tijdverspilling zijn?
Ik stelde ook dat ik me er iets bij voor kan stellen, niet dat het een goede zaak is. Overigens heb geen mc statistiektentamens gehad.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:54 schreef Warren het volgende:
[..]
Dat heeft niemand beweerd. Het is alleen zo dat de manier van opleiden niet echt deugt (op sommige uni's).
MC-tentamens bij statistiek maken het ook te makkelijk. Als ik op een antwoord uitkom dat niet in de 4 mogelijkheden voorkomt, dan weet ik zeker dat het fout is. Dan ga ik kijken wat er mis is.
Als het een open tentamen was, dan had ik dat klakkeloos kunnen noteren en had ik daar geen punten voor gekregen.
Dat is inderdaad vrij belachelijk. Bij wiskundige tentamens hoor je voornamelijk punten te krijgen voor de afleiding/berekening/denkstappen en niet voor het eindantwoord.quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:54 schreef Warren het volgende:
MC-tentamens bij statistiek maken het ook te makkelijk. Als ik op een antwoord uitkom dat niet in de 4 mogelijkheden voorkomt, dan weet ik zeker dat het fout is. Dan ga ik kijken wat er mis is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |