Klopt helemaal, je weet exact hoe die werkt! Het gaat inderdaad om de retourtemperatuur; hoe lager, des te hoger het rendement. De aanvoer-T bepaalt mede hoe hoog/laag die retourtemperatuur wordt, maar ook de flow door de radiatoren is van belang (het inregelen dus).quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:07 schreef Forno het volgende:
Hoe een cv-ketel exact werkt kan ik je niet antwoorden. Ik weet wel dat hoe lager de temperatuur van het water in de retourleiding, des te hoger het rendement is. In principe worden rookgassen afgekoeld zodat de waterdamp (in die rookgassen) kan condenseren. Ik neem aan dat de rookgassen worden gekoelt met water uit de retourleiding. Dus hoe die temperatuur is lager, hoe beter.
Jij bedoelt een instelbare thermostaat, waarmee je het verwarmen kunt programmeren?quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:30 schreef blomke het volgende:
Overigens zou een klokthermostaat voor Bob&Janneke wel praktischer zijn dan een draaiknop.
Ik ben niet thuis in de cv / ketel begrippen en omschrijvingen, dus dat modulerend zegt me niets.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.
Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
Ligt er aan.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.
Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?
Is dat een goede omschrijving van modulerend?
Ja eigenlijk wel.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?
Is dat een goede omschrijving van modulerend?
Huurwoning zit er niet op kan ik je al zeggen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:39 schreef bobenjanneke het volgende:
Gegevens:
HR 107
CW 3
Type 28.02.WT
Verder is het een ketel in een huurwoning, en hoe een buitenvoeler eruit ziet weet ik niet.
In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:26 schreef bobenjanneke het volgende:
De thermostaat gaat rond half 9 van de 16 naar de 19 graden, en blijft daar de hele dag op staan tot 22.00 's avonds.
Om 22.00 's avonds gaat hij weer naar de 16 graden en rond 23.00 gaan we pitten.
( ik kan me vergissen in
[..]
, maar toch wel elk uur.
Die ketelwatertemperatuur is dus in stellen via de modes, en bij staat ie op 2...
edit:
Blijkbaar heb ik het niet goed, want net stond ie op 5?
De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:44 schreef blomke het volgende:
Volgens deze site http://www.franswillems.nl/opentherm_ketels.htm
zou de 2 HR 28.02 WT een modulerende zijn, of kan met een open therm module worden uitgerust.
Het kiezen voor Weers Afhankelijk stoken is mede afhankelijk van de huiselijke omstandigheden: studerende kinderen op hun kamer en beneden een open haard oid.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Thermomaster2HR van AWB uit 2002.
Ketelwatertemperatuur is instelbaar vanaf mode 1 ( 6 - 15 graden ) tot mode 9 ( 86 - max ).
Bij ons staat hij op mode 2 ( 15 - 25 ).
Bar is 2,7
Maar dat wisselt ook weer want nu staat ie op mode 4
http://www.gebruikershand(...)dleiding-5-3210.html voor de eventuele handleiding.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:46 schreef klipper het volgende:
[..]
In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.
Bouwjaar is 2002quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:47 schreef klipper het volgende:
[..]
De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991
Volgens mij vergis ik me en moet dat 2001 zijn.quote:
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.quote:
Nee hoor maakt niets uit.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
In dit geval is het net wat anders.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee hoor maakt niets uit.
Eigenlijk is een hogere temperatuur beter voor het onderhoud, er ontstaat dan minder sulfilde wat weer voor problemen kan zorgen.
Een constante hoge temperatuur is natuurlijk weer wat anders.
De meeste wbv willen gewoon een totaalpakket, dus de ketel en thermostaat voor een zo laag mogelijke prijs.
En een simpele aan/uit thermostaat is altijd nog een fractie van een klokthermostaat.
Hoewel de prijzen natuurlijk sterker dalen bij afname van grote aantallen.
Weer iemand met een normaal IQ.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is altijd zuiniger de temperatuur zo laag mogelijk te zetten. Wat je immers moet stoken om tot de gewenste temperatuur te komen is de som van alle warmte die verloren is gegaan sinds je huis de laatste keer die temperatuur was, min alle warmte die je in de tussentijd in je huis gepompt hebt door te stoken.
Omdat het temperatuurverlies groter is bij een groter temperatuurverschil tussen binnen en buiten, is de som van het energieverlies lager als de temperatuur binnen lager is.
Daar is de programmeeerbare thermostaat voor uitgevonden.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Of het aangenaam wakker worden is, is natuurlijk een tweede.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |