Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.quote:Op maandag 19 december 2011 13:14 schreef klipper het volgende:
Je moet je bij alles afvragen wat de win win situatie is.
10 graden vinden de meeste meubels niet prettig, schimmel overigens wel net als vocht.
Grote temperatuursverschillen vinden de meeste levende organismen niet prettig zoals planten, huisdieren en mensen, vaker ziek enz.
15 graden is een prima temperatuur om schimmel, vochtproblemen en ziekte te voorkomen
Ik woon in een hoekhuis, en verwarm het hele huis.quote:Op maandag 19 december 2011 13:17 schreef Naamah het volgende:
[..]
Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.
Dat had ik vooral toen ik nog een bejaarde vrouw onder me had wonen, hoefde bijna niet meer bij te stokenquote:Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef cracktor het volgende:
mijn onderburen houden mijn huis meestal wel rond de 15 graden
Ik was ook verbaasd toen ik het las, je raakt dus per nacht 10 graden (bij 20 graden standaard) kwijt. Dat is wel erg veel, ik ben meestal slechts 3 graden kwijt en zet dus altijd mijn verwarming op 15 graden als ik weg ben. Verder verwarm ik alleen de woonkamer, badkamer en hobby / studeer kamer.quote:Op maandag 19 december 2011 13:47 schreef blomke het volgende:
Een huis dat zo slecht geïsoleerd is dat het onder deze omstandigheden afkoelt tot 10 graden, is een huurverlaging waard!
Bij de aankoop van een nieuwe plant hangt er altijd een labeltje aan met tekens of tekst over hoe de verzorging van de plant moet plaatsvinden. Maar vooraf bepalen op wat voor plaatsen je nog een kamerplant wil plaatsen is handiger tijdens het uitzoeken van de juiste plant. Algemene regel voor planten op de vensterbank is dat deze niet pal tegen de raam geplaatst moeten worden, let ook op de verwarming en probeer wat afstand te bewaren en houdt planten tenslotte altijd vrij van tocht.quote:Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef blomke het volgende:
Volgens mij vinden ook veel kamerplanten die warmte binnenshuis helemaal niks, niet voor niets wordt aangeraden planten op zolder of op de slaapkamer te laten overwinteren. In de kamer blijft het vaak te warm.
Het uitzetten van de verwarming is vaak ook het probleem niet, de afkoelingsperiode is van belang.quote:Op maandag 19 december 2011 14:28 schreef blomke het volgende:
Je huis verwarmen voor de planten...![]()
Bij ons in huis is het stervens koud 's nachts, toch bloeien de planten 's zomers uitbundig. En de lidcatus juist nu fraai....
Hoewel ik Nederlands kan lezen, snap ik je verhaal niet over hoe lager de temperatuur in de leidingen, des te zuiniger de HR ketel is.quote:Op maandag 19 december 2011 17:13 schreef Forno het volgende:
Denk aan de temperatuur van het water dat door de cv-leidingen stroomt. Dat is instelbaar van 90 tot 50 graden (of nog lager). Je kunt daarin stapsgewijs de temperatuur verlagen en zo proefondervindelijk testen tot welke temperatuur je de woning kunt verwarmen. Hoe lager de temperatuur in de leidingen, dus te zuiniger je HR-ketel is.
, maar toch wel elk uur.quote:en de HR ketel springt elk half uur / 3 kwartier aan om bij te stoken.
Klopt helemaal, je weet exact hoe die werkt! Het gaat inderdaad om de retourtemperatuur; hoe lager, des te hoger het rendement. De aanvoer-T bepaalt mede hoe hoog/laag die retourtemperatuur wordt, maar ook de flow door de radiatoren is van belang (het inregelen dus).quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:07 schreef Forno het volgende:
Hoe een cv-ketel exact werkt kan ik je niet antwoorden. Ik weet wel dat hoe lager de temperatuur van het water in de retourleiding, des te hoger het rendement is. In principe worden rookgassen afgekoeld zodat de waterdamp (in die rookgassen) kan condenseren. Ik neem aan dat de rookgassen worden gekoelt met water uit de retourleiding. Dus hoe die temperatuur is lager, hoe beter.
Jij bedoelt een instelbare thermostaat, waarmee je het verwarmen kunt programmeren?quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:30 schreef blomke het volgende:
Overigens zou een klokthermostaat voor Bob&Janneke wel praktischer zijn dan een draaiknop.
Ik ben niet thuis in de cv / ketel begrippen en omschrijvingen, dus dat modulerend zegt me niets.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.
Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
Ligt er aan.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.
Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?
Is dat een goede omschrijving van modulerend?
Ja eigenlijk wel.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?
Is dat een goede omschrijving van modulerend?
Huurwoning zit er niet op kan ik je al zeggen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:39 schreef bobenjanneke het volgende:
Gegevens:
HR 107
CW 3
Type 28.02.WT
Verder is het een ketel in een huurwoning, en hoe een buitenvoeler eruit ziet weet ik niet.
In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:26 schreef bobenjanneke het volgende:
De thermostaat gaat rond half 9 van de 16 naar de 19 graden, en blijft daar de hele dag op staan tot 22.00 's avonds.
Om 22.00 's avonds gaat hij weer naar de 16 graden en rond 23.00 gaan we pitten.
( ik kan me vergissen in
[..]
, maar toch wel elk uur.
Die ketelwatertemperatuur is dus in stellen via de modes, en bij staat ie op 2...
edit:
Blijkbaar heb ik het niet goed, want net stond ie op 5?
De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:44 schreef blomke het volgende:
Volgens deze site http://www.franswillems.nl/opentherm_ketels.htm
zou de 2 HR 28.02 WT een modulerende zijn, of kan met een open therm module worden uitgerust.
Het kiezen voor Weers Afhankelijk stoken is mede afhankelijk van de huiselijke omstandigheden: studerende kinderen op hun kamer en beneden een open haard oid.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Thermomaster2HR van AWB uit 2002.
Ketelwatertemperatuur is instelbaar vanaf mode 1 ( 6 - 15 graden ) tot mode 9 ( 86 - max ).
Bij ons staat hij op mode 2 ( 15 - 25 ).
Bar is 2,7
Maar dat wisselt ook weer want nu staat ie op mode 4
http://www.gebruikershand(...)dleiding-5-3210.html voor de eventuele handleiding.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:46 schreef klipper het volgende:
[..]
In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.
Bouwjaar is 2002quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:47 schreef klipper het volgende:
[..]
De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991
Volgens mij vergis ik me en moet dat 2001 zijn.quote:
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.quote:
Nee hoor maakt niets uit.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
In dit geval is het net wat anders.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee hoor maakt niets uit.
Eigenlijk is een hogere temperatuur beter voor het onderhoud, er ontstaat dan minder sulfilde wat weer voor problemen kan zorgen.
Een constante hoge temperatuur is natuurlijk weer wat anders.
De meeste wbv willen gewoon een totaalpakket, dus de ketel en thermostaat voor een zo laag mogelijke prijs.
En een simpele aan/uit thermostaat is altijd nog een fractie van een klokthermostaat.
Hoewel de prijzen natuurlijk sterker dalen bij afname van grote aantallen.
Weer iemand met een normaal IQ.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is altijd zuiniger de temperatuur zo laag mogelijk te zetten. Wat je immers moet stoken om tot de gewenste temperatuur te komen is de som van alle warmte die verloren is gegaan sinds je huis de laatste keer die temperatuur was, min alle warmte die je in de tussentijd in je huis gepompt hebt door te stoken.
Omdat het temperatuurverlies groter is bij een groter temperatuurverschil tussen binnen en buiten, is de som van het energieverlies lager als de temperatuur binnen lager is.
Daar is de programmeeerbare thermostaat voor uitgevonden.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Of het aangenaam wakker worden is, is natuurlijk een tweede.
Is geen stomme vraag, is gewoon logische conclusie die helemaal correct is.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:03 schreef bobenjanneke het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar een modulerende ketel heeft weinig nut met een simpele aan/uit thermostaat toch? Daar moet dan ook een modulerende thermostaat op komen?
quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:29 schreef blomke het volgende:
Ik had dat al eerder doorgelezen en het werd me daaruit niet duidelijk of je ketel nou modulerend is of niet.
Echter, uit de Klipper's en jouw info, kreeg ik de indruk van wel. Het beste bel je met de WBV met de vraag of die ketel modulerend is, of je stuurt AWB een mail (incl. alle gegevens over je type ketel en bouwjaar) met die zelfde vraag.
Indien 100% zeker modulerend, dan is een modulerende thermostaat een (financieel & comfort) voordeel, maar géén must.
Ik zal met de gegevens eens contact opnemen met het onderhoudsbedrijf van de ketel awb bedoel ik dus..quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Is geen stomme vraag, is gewoon logische conclusie die helemaal correct is.
Tuuuuuuuuuuuurlijk! Ik verkoop genoeg via MP, maar denk er bijna nooit aan op zelf op MP te kijken...quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:56 schreef blomke het volgende:
Slim. Evt. zijn op MP zat exemplaren voor een tientje te koop.
Bedankt allen voor de hulp en info!!!quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:09 schreef blomke het volgende:
Ronde kapje eraf trekken, dan zie je wel schroefjes waar mee ie iaan de muurplaat zit. Losschroeven en de th. komt los. Dan nog de muurplaatt losschroeven.
Let op: zit er een kwikdruppel in, dan -> chemsich afval depot!! Kwik is beregiftig!
Maar eerst uitzoeken of die ketel echt modulerend is.
Hier 20.8 overdag, de ingestelde nachttemoeratuur wordt nooit gehaald.quote:Op zaterdag 24 december 2011 12:47 schreef MaGNeT het volgende:
Als ik thuis ben staat m'n CV op 19 graden, als ik slaap op 17 graden en als ik weg ben op 15 graden.
Ik verstook jaarlijks 1100m3 (hoekhuis, 90m2), heb boven HR++, beneden overal dubbel glas (gang en keuken HR++).
quote:Op zondag 25 december 2011 01:34 schreef klipper het volgende:
![]()
Open therm moeten er overigens enkéle parameters aangepast worden, niet iedere installateur heeft de interface van awb om dit aan te passen, echter als ze de interface van remeha hebben, en de parameterlijst van awb dan kunnen ze hem ook instellen.
Branderautomaat is namelijk van het zelfde merk.
Zelfde merk andere instellingen, vandaar dat je wel de juiste oarameterlijst erbij moet hebben.
Een open therm thermostaat moet je dus via een installateur laten aansluiten.
Dus dat wordt na de feestdagen een belletje richting het servicebedrijf van de ketel.quote:Voor het aansluiten van de OpenTherm thermostaat moet u
het toestel spanningsloos maken. De aansluitingen voor de
communicerende kamerthermostaat dienen middels het
stekertje dat zich beneden het toestel tegen de bodemplaat
bevindt (zie figuur 12) in het kroonsteentje gestoken te worden.
Middels de parameterlijst (op aanvraag bij AWB verkrijgbaar,
artnr. A000740372) en het 4-cijferige display kunnen de
anti-pendeltijd (blokkade tijd na regelstop) de nadraaitijd (na
cv-warmtevraag), en de hysterese (verschil in C tussen in- en
uitschakeltemperatuur bij een regelstop) worden ingesteld.
Als de OpenTherm thermostaat een instelling heeft voor
warm water is het raadzaam om deze op 65 C te zetten.
Bovenstaande tekst komt uit de installatievoorschriften van AWB.
Ik en mijn vrouw hebben 2 kinderen van 1 en 2 jaar oud.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:40 schreef crowone het volgende:
@bobenjanneke, 19 graden vind ik koud net gemiddeld Nederland die op de bank hangt. is dit een geijkte temperatuur of wat de thermostaat aangeeft? Of zijn jullie de hele avond actief.
En ik maar denken dat je in LederHosen rond liepquote:
Ik heb hier de verwarming ook standaard op 17 staan. Als ik de verwarming op 10 zet moet de CV er ontzettend aan trekken om de temp aangenaam te krijgen. Bij 17 graden verbruik ik bijna geen gas, zelfs over 3 dagen is het goedkoper hier om het op 17 te houden dan op 10, 3dagen weg en dan naar 19 te brengen.quote:Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat had ik vooral toen ik nog een bejaarde vrouw onder me had wonen, hoefde bijna niet meer bij te stoken
Ik heb overigens de verwarming altijd op 17 staan als ik weg ga/ga slapen, maar zo koud wordt het nooit uit zichzelf. Is het niet misschien verstandiger om eens te kijken naar eenvoudige vormen van isolatie als het 10 graden wordt? Ik zie dat de woningstichting het wel al op de agenda heeft staan, maar jij wilt natuurlijk ook geen onnodig geld uitgeven aan je stookkosten neem ik aan?
Bedenk wel dat het maar een getal is. Zo'n thermometer in een thermostaat is natuurlijk niet geijkt en kan best een flinke afwijking hebben. Mijn huidige thermostaat moet ik op 20,5 graden zetten om het een beetje warm te hebben, waar de vorige op 19,5 stond om dezelfde gevoelstemperatuur te krijgen.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:40 schreef crowone het volgende:
@bobenjanneke, 19 graden vind ik koud net gemiddeld Nederland die op de bank hangt. is dit een geijkte temperatuur of wat de thermostaat aangeeft? Of zijn jullie de hele avond actief.
Alleen met carnaval, maar dan heb ik ook alleen maar een lederhosen aan...quote:Op maandag 16 januari 2012 16:58 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
En ik maar denken dat je in LederHosen rond liep![]()
Goed bezig. Maar let op veel CV installaties zijn dermate slecht afgeregeld dat een er geen 20c verschil zitten tussen aanvoer en retour. Mijn nieuwbouwwoning zat op ongeveer 10c verschil, in jou geval zou dat betekenen dat je buiten de HR zone stookt. Onthoud ook dat een lagere temperatuur (tot 30c) meer rendement geeft.quote:Op zaterdag 24 december 2011 22:31 schreef bobenjanneke het volgende:
Heb zojuist per mail van cvboer een hele duidelijke uitleg gekregen over de werking van de cv ketel, en heb de cv ketel ingesteld op een aanvoer temperatuur van 70 graden, zodat de retour dan zo rond
de 50 á 52 graden komt te liggen en dus profiteer van het warme condenswater.
Dus iedereen dank voor de uitleg en het geduld
Het is heel simpel. Je wilt dat je gemiddelde ruimte temperatuur over 24uur gemiddeld zo laag mogelijk is. Hoe groter het temperatuur verschil tussen binnen en buiten hoe meer warmte er verloren zal gaan.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Uitzetten is altijd goedkoper, want het enige wat je aan het doen bent is warmte verlies weer aan vullen met nieuwe warmte, en warmteverlies is geen eigenschap van de warmte, maar een eigenschap van de isolatie van een woning.
Denk dat veel mensen de denkfout maken dat ze warmte bewaren of iets dergelijks, maar dat doe je dus niet, je bent steeds aan het bijstoken het huis verliest nog steeds warmte want is nog steeds precies zo geïsoleerd, alleen je vult het ook aan op momenten dat je er niet bent, en dit is onnodig. Grotere temperatuursverschillen wisselen ook nog eens sneller hun energie uit met elkaar dan lagere, dus als je het steeds warm hebt in huis zorg je dus dat je ook nog eens sneller warmte verliest.
Goed bezig! Zoals je in het rendementsgrafiekje kan zien, vlakt de rendementslijn af naarmate de retourtemperatuur verder daalt. Onder de 40 graden win je nog maar weinig % en.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik stook nu met een aanvoer van 60c. De retourtemperatuur is bij een lange brandertijd rond de 40-45c. Het warm houden gebeurt op modulerend 40c-55c aanvoer en een retour van 30c-40c.
Wat bedoel je met afgeregeld?quote:Op maandag 16 januari 2012 19:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goed bezig. Maar let op veel CV installaties zijn dermate slecht afgeregeld dat een er geen 20c verschil zitten tussen aanvoer en retour. Mijn nieuwbouwwoning zat op ongeveer 10c verschil, in jou geval zou dat betekenen dat je buiten de HR zone stookt. Onthoud ook dat een lagere temperatuur (tot 30c) meer rendement geeft.
Ik heb onlangs de CV installatie zelf afgeregelt door de retourtemperatuur te meten aan de CV ketel met een losse temperatuurmeter. Hierdoor kan je direct zien wat voor invloed de wijzingen hebben die je maakt.
Ik stook nu met een aanvoer van 60c. De retourtemperatuur is bij een lange brandertijd rond de 40-45c. Het warm houden gebeurt op modulerend 40c-55c aanvoer en een retour van 30c-40c.
Temperatuurmeter
[ afbeelding ]
Zelfbouw booster voor Jaga convector
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
- Tegelvloer zonder vloerverwarming.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:00 schreef blomke het volgende:
Qua ruimtetemperatuur (van 19 graden) is ook veel afhankelijk van de omgeving± tapijt of laminaat, behang of gestucte muur, veel glasoppervlak of gesloten gordijnen, luchtverplaatsing etc. etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |