abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2011 @ 12:54:02 #1
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_105767343
Ik woon voor het eerst in een "echt" huis (maw: niet op kamers) en moet dus mijn eigen energierekening betalen.

Nou hoor ik van veel kanten dat het beter/zuiniger is om de verwarming bijvoorbeeld op 15 graden te zetten dan om hem uit te zetten.
Maar mijn huis is erg slecht geisoleerd (wordt aangepakt door de woningstichting na de winter) en als ik 's ochtends de woonkamer in kom is het ongeveer 10 graden.
Als ik de verwarming op 15 graden zou zetten zou deze de hele nacht/als ik op school aanstaan om mijn huis maar op 15 graden te houden.
Dus ik vraag me af of het in mijn geval ook verstandiger/zuiniger is om de verwarming op een temperatuur van bijvoorbeeld 15 graden te laten staan.
pi_105767440
Doe onderzoek, neem de tijd op die de CV actief nodig heeft om van 10 naar 15 graden te gaan en vergelijk het met de tijden dat de CV aanslaat om op 15 te blijven, kijk naar je gasverbruik en trek je conclusies.
pi_105767532
Hier precies hetzelfde! Eerder zette ik 'm wel altijd uit, dan daalde de temperatuur inderdaad rustig tot rond de tien graden, 's ochtends zette ik 'm dan wel even een beetje aan om een paar graden te verwarmen en dan weer uit als ik de deur uit ging.

Nu kan ie niet meer uit ivm huisdiertjes en zet ik 'm op minimaal 15, maar vraag het me wel nog steeds af.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_105767753
wat r3gi3boy zegt: het hangt helemaal ook af van de duur van de verlaging: Als je bij het opstaan het huis niet opstookt en je bent de hele dag weg dan blijft dus alleen de tijd tussen thuiskomen en slapen over: bijv. van 5 tot 23u? Om je huis dan de rest van de tijd op 15 te houden is denk ik niet echt zuinig. Maar zoals gezegd: meten is weten.

Wat wel handig is om een klokthermostaat te hebben: dan is het als je thuis komt tenminste al warm. Anders kan het best een tijdje duren voor het lekker is in huis.
pi_105768075
Je bent veel weg en je denkt dat het een goed idee is om dan je slecht geisoleerde huis te verwarmen? Daar hoef je niets voor te meten dat kan ik je nu al vertellen: slecht plan.
pi_105768080
Je moet je bij alles afvragen wat de win win situatie is.
10 graden vinden de meeste meubels niet prettig, schimmel overigens wel net als vocht.
Grote temperatuursverschillen vinden de meeste levende organismen niet prettig zoals planten, huisdieren en mensen, vaker ziek enz.
15 graden is een prima temperatuur om schimmel, vochtproblemen en ziekte te voorkomen
pi_105768184
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:14 schreef klipper het volgende:
Je moet je bij alles afvragen wat de win win situatie is.
10 graden vinden de meeste meubels niet prettig, schimmel overigens wel net als vocht.
Grote temperatuursverschillen vinden de meeste levende organismen niet prettig zoals planten, huisdieren en mensen, vaker ziek enz.
15 graden is een prima temperatuur om schimmel, vochtproblemen en ziekte te voorkomen
Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_105768348
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:17 schreef Naamah het volgende:

[..]

Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.
Ik woon in een hoekhuis, en verwarm het hele huis.
Kost me gemiddeld tussen de 900 en 1000 m3 per jaar, dit is inclusief gas voor koken en een bad van 300 liter en seperate douche.

Mijn buren verbruiken gemiddeld 1200 m3 per jaar, verwarmen niet het hele huis, hebben geen bad en hun opbouw is kleiner.
pi_105768564
Naast (al dan niet) verwarmen, is ook ventilatie net zo belangrijk. Door ventilatie wordt het vocht in de woning afgevoerd en dat voorkómt condensatie, schimmel en andere nadelen. Dan kan je ook rustig de verwarming uitzetten, dat is btw het zuinigst: hoe lager de binnentemperatuur, dez te minder warmteverlies naar buiten.

Volgens mij vinden ook veel kamerplanten die warmte binnenshuis helemaal niks, niet voor niets wordt aangeraden planten op zolder of op de slaapkamer te laten overwinteren. In de kamer blijft het vaak te warm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105768570
mijn onderburen houden mijn huis meestal wel rond de 15 graden :P
  maandag 19 december 2011 @ 13:33:13 #11
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_105768739
Helemaal uitzetten is al heel snel, en praktisch altijd gunstiger. Tenminste wanneer je genoegen neemt met een wat langere opstooktijd.
Simpelweg omdat je netto minder warmteverliezen hebt op de momenten dat je huis kouder is.

Moet je niet omdat het allemaal zolang duurt, opeens loeiheet water gaan stoken zodat het lekker binnen een half uur weer aangenaam is natuurlijk.
Als je het volle rendement uit je HR ketel wilt halen, stook je met een zo laag mogelijke retourwatertemperatuur.

[ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 19-12-2011 13:45:59 ]
  maandag 19 december 2011 @ 13:37:08 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_105768883
quote:
12s.gif Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef cracktor het volgende:
mijn onderburen houden mijn huis meestal wel rond de 15 graden :P
Dat had ik vooral toen ik nog een bejaarde vrouw onder me had wonen, hoefde bijna niet meer bij te stoken :')

Ik heb overigens de verwarming altijd op 17 staan als ik weg ga/ga slapen, maar zo koud wordt het nooit uit zichzelf. Is het niet misschien verstandiger om eens te kijken naar eenvoudige vormen van isolatie als het 10 graden wordt? Ik zie dat de woningstichting het wel al op de agenda heeft staan, maar jij wilt natuurlijk ook geen onnodig geld uitgeven aan je stookkosten neem ik aan?
Don't let my username fool you...
pi_105769242
Een huis dat zo slecht geïsoleerd is dat het onder deze omstandigheden afkoelt tot 10 graden, is een huurverlaging waard!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 14:05:13 #14
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_105769869
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:47 schreef blomke het volgende:
Een huis dat zo slecht geïsoleerd is dat het onder deze omstandigheden afkoelt tot 10 graden, is een huurverlaging waard!
Ik was ook verbaasd toen ik het las, je raakt dus per nacht 10 graden (bij 20 graden standaard) kwijt. Dat is wel erg veel, ik ben meestal slechts 3 graden kwijt en zet dus altijd mijn verwarming op 15 graden als ik weg ben. Verder verwarm ik alleen de woonkamer, badkamer en hobby / studeer kamer.

Als je voor besparing gaat is de verwarming helemaal uit altijd het goedkoopst. Maar opwarmen van je huis kost ook geld, dus je zult de gulden middenweg moeten vinden (bij mij is dat 15 graden vind ik :)).
pi_105770438
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef blomke het volgende:

Volgens mij vinden ook veel kamerplanten die warmte binnenshuis helemaal niks, niet voor niets wordt aangeraden planten op zolder of op de slaapkamer te laten overwinteren. In de kamer blijft het vaak te warm.
Bij de aankoop van een nieuwe plant hangt er altijd een labeltje aan met tekens of tekst over hoe de verzorging van de plant moet plaatsvinden. Maar vooraf bepalen op wat voor plaatsen je nog een kamerplant wil plaatsen is handiger tijdens het uitzoeken van de juiste plant. Algemene regel voor planten op de vensterbank is dat deze niet pal tegen de raam geplaatst moeten worden, let ook op de verwarming en probeer wat afstand te bewaren en houdt planten tenslotte altijd vrij van tocht.
De ideale temperatuur ligt tussen 18 en 21 graden. Zorg dat het niet kouder dan zo’n 15 graden in huis wordt.
pi_105770624
Je huis verwarmen voor de planten... :')
Bij ons in huis is het stervens koud 's nachts, toch bloeien de planten 's zomers uitbundig. En de lidcatus juist nu fraai....
pi_105770789
Wij hebben geen spouw isolatie.
Wel dubbel glas hr++

Als wij om 23.00 naar bed gaan, gaat de kachel van 19 naar 15 graden. ( een uur van te voren ),
s morgens is het meestal 16 graden.

Als we een halve of hele dag weg gaan, zetten we hem op15 graden, de thermostaat.
pi_105770976
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:28 schreef blomke het volgende:
Je huis verwarmen voor de planten... :')
Bij ons in huis is het stervens koud 's nachts, toch bloeien de planten 's zomers uitbundig. En de lidcatus juist nu fraai....
Het uitzetten van de verwarming is vaak ook het probleem niet, de afkoelingsperiode is van belang.
Als ik mijn verwarming nu uitzet, dan mag ik blij zijn als het over een week onder de 15 graden komt.
Ok dat is dan wel een temperatuursdaling van 5.8 graden, normale ruimtetemperatuur hier is 20.8 graden.
pi_105771105
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het beter is om de kachel uit te zetten.

Eerst was het advies altijd om lager te zetten. Maar volgens mij was dat nu niet meer zo.
Schiet mij nu te binnen, hoe is het met de zon in je huis?
Als hier eventjes de zon op de ramen schijnt dan wordt het zomaar te warm in huis.
pi_105771209
Misschien vind je hier je antwoord:
http://www.milieucentraal(...)/centrale-verwarming
  maandag 19 december 2011 @ 15:36:17 #21
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_105773204
Gelukkig gaan planten bij mij sowieso snel dood en dat heeft niks te maken met de temperatuur :')

De zon valt bij mij wel mee, maar er komt erg veel koude vanuit de hal.
Er komt van de week al een tochtstrip onder de zijdeur, want daar zit echt een belachelijk grote ruimte onder. Maar ook mijn muren bijvoorbeeld zijn ook heel erg koud (heb een hoekhuisje)
  FOK!fotograaf maandag 19 december 2011 @ 17:13:55 #22
17893 Forno
pi_105777657
Een woning met veel kieren en enkelglas kun je over het algemeen beter verlagen tot circa 15 graden, omdat er anders veel moet worden bijgestookt. Een goed geisoleerde woning kun je een paar graden verlagen tot 18 a 19 graden, sneller koelt zo'n huis gedurende de nacht toch niet af. Ben het met Klipper eens dat lager dan 15 graden slecht voor je gezondheid is. De vochtigheid neemt toe (ook al ventileer je je ongans) en ontstaan er schimmels. Met name in hoekjes en bij koudebruggen.

Denk ook aan de instellingen van je cv-ketel zelf.

Je kunt de moderne HR-ketels zo inregelen dat ze al een stuk zuiniger zijn zonder ook maar 1 radiator of thermostaat te hebben aangeraakt. Denk de capaciteit van de cv-ketel, die kan (enorme) overcapaciteit hebben, kun je terugschroeven. Denk aan de temperatuur van het water dat door de cv-leidingen stroomt. Dat is instelbaar van 90 tot 50 graden (of nog lager). Je kunt daarin stapsgewijs de temperatuur verlagen en zo proefondervindelijk testen tot welke temperatuur je de woning kunt verwarmen. Hoe lager de temperatuur in de leidingen, dus te zuiniger je HR-ketel is. En natuurlijk een modulerende thermostaat al dan niet met tijdsprogrammering.
pi_105980621
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 17:13 schreef Forno het volgende:
Denk aan de temperatuur van het water dat door de cv-leidingen stroomt. Dat is instelbaar van 90 tot 50 graden (of nog lager). Je kunt daarin stapsgewijs de temperatuur verlagen en zo proefondervindelijk testen tot welke temperatuur je de woning kunt verwarmen. Hoe lager de temperatuur in de leidingen, dus te zuiniger je HR-ketel is.
Hoewel ik Nederlands kan lezen, snap ik je verhaal niet over hoe lager de temperatuur in de leidingen, des te zuiniger de HR ketel is.
Wil je dat eens toelichten.

Ik woon in een huurwoning zonder spouwisolatie, wel dakisolatie, en de HR ketel springt elk half uur / 3 kwartier aan om bij te stoken.
De thermostaat heeft een 0,5 graad tolerantie, dus er wordt pas bijgestookt na 1 graad temperatuurverschil.
De thermostaat is een eenvoudige draai honeywell.

Gegevens van de ketel.
Thermomaster2HR van AWB uit 2002.

Ketelwatertemperatuur is instelbaar vanaf mode 1 ( 6 - 15 graden ) tot mode 9 ( 86 - max ).
Bij ons staat hij op mode 2 ( 15 - 25 ).
Bar is 2,7

http://www.gebruikershand(...)dleiding-5-3210.html voor de eventuele handleiding.

[ Bericht 6% gewijzigd door bobenjanneke op 23-12-2011 22:03:24 ]
  FOK!fotograaf vrijdag 23 december 2011 @ 23:07:09 #24
17893 Forno
pi_105984505
Hoe een cv-ketel exact werkt kan ik je niet antwoorden. Ik weet wel dat hoe lager de temperatuur van het water in de retourleiding, des te hoger het rendement is. In principe worden rookgassen afgekoeld zodat de waterdamp (in die rookgassen) kan condenseren. Ik neem aan dat de rookgassen worden gekoelt met water uit de retourleiding. Dus hoe die temperatuur is lager, hoe beter.

Ik vind een ketelwatertemperatuur van 15-25 graden bij jullie onwaarschijnlijk laag moet ik zeggen. Zeker in een ongeisoleerde woning zonder modulerende thermostaat. Weet je het zeker? Hoe hoog staat de thermostaat bij jullie?
pi_105985585
De thermostaat gaat rond half 9 van de 16 naar de 19 graden, en blijft daar de hele dag op staan tot 22.00 's avonds.
Om 22.00 's avonds gaat hij weer naar de 16 graden en rond 23.00 gaan we pitten.

( ik kan me vergissen in
quote:
en de HR ketel springt elk half uur / 3 kwartier aan om bij te stoken.
, maar toch wel elk uur.

Die ketelwatertemperatuur is dus in stellen via de modes, en bij staat ie op 2...

edit:
Blijkbaar heb ik het niet goed, want net stond ie op 5?

[ Bericht 7% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 00:28:35 ]
pi_105994648
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:07 schreef Forno het volgende:
Hoe een cv-ketel exact werkt kan ik je niet antwoorden. Ik weet wel dat hoe lager de temperatuur van het water in de retourleiding, des te hoger het rendement is. In principe worden rookgassen afgekoeld zodat de waterdamp (in die rookgassen) kan condenseren. Ik neem aan dat de rookgassen worden gekoelt met water uit de retourleiding. Dus hoe die temperatuur is lager, hoe beter.
Klopt helemaal, je weet exact hoe die werkt! Het gaat inderdaad om de retourtemperatuur; hoe lager, des te hoger het rendement. De aanvoer-T bepaalt mede hoe hoog/laag die retourtemperatuur wordt, maar ook de flow door de radiatoren is van belang (het inregelen dus).

Overigens zou een klokthermostaat voor Bob&Janneke wel praktischer zijn dan een draaiknop.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:33:14 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105994698
Niet uitzetten, dat kan je je pomp kosten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105994874
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:30 schreef blomke het volgende:
Overigens zou een klokthermostaat voor Bob&Janneke wel praktischer zijn dan een draaiknop.
Jij bedoelt een instelbare thermostaat, waarmee je het verwarmen kunt programmeren?
pi_105995232
Die ja!.

Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
pi_105995284
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.

Ik dacht dat die AWB HR 2 niet-modulerend is (behalve op z'n retourtemperauur), dus kan je met een eenvoudige aan/uit toe.
Ik ben niet thuis in de cv / ketel begrippen en omschrijvingen, dus dat modulerend zegt me niets.

Je hebt het over eenvoudige aan/ uit, maar dat is toch hetzelfde als de kachel ( een stuk ) lager zetten, als de temperatuur?

Maar ik zal me es gaan verdiepen in cv / ketel termen. Dan weet ik wat er bedoelt wordt.

Maar bedankt in ieder geval!
pi_105995762
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?

Is dat een goede omschrijving van modulerend?
pi_105995777
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:06 schreef blomke het volgende:
Die ja!.

Ligt er aan.
De eerste serie was alleen aan/ uit, de volgende serie was ook open therm.

Zelf heb ik de eerste serie en een vriend de tweede serie.
Moduleren van de ketel gebeurt inderdaad op temperatuur, maar je kan natuurlijk een laag temperatuursregime instellen.

Of je maakt gebruik van de buitenvoeler en dan stookt de ketel op basis van buitentemperatuur.
pi_105995812
Ik zal es ff vlug boven kijken of ik een type/ serie aanduiding kan vinden.
( als ik zo vriendelijk mag zijn in dit topic verder te posten )
pi_105995901
Gegevens:
HR 107
CW 3
Type 28.02.WT

Verder is het een ketel in een huurwoning, en hoe een buitenvoeler eruit ziet weet ik niet.
pi_105995963
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Modulerend = dat de ketel zachter gaat branden als de ingestelde temperatuur bijna gebruikt is, en zacht blijft branden om de gewenste temperatuur te blijven ipv branden naar de juiste temp, uitspringen en weer vol gaat branden als de temperatuur lager wordt als de thermostaat temp?

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:33 schreef bobenjanneke het volgende:

Ja eigenlijk wel.

De mogelijkheden zijn:
Aan/uit = zoals het al zegt maximaal stoken en uit als de temperatuur bereikt is.
Hoog/laag = komt bij huis tuin en keuken ketels vrijwel niet voor, mar betekent vol aan tot de eerst bereikte temperatuur om vervolgens tot de volgende ingestelde temperatuur op laaglast door te stoken en dan pas uit te gaan.
Modulerend = stoken op aanvoer of retour temperatuur, als de temperatuur bereikt wordt dan gaat de ketel zachter branden of hoger als de temperatuur meer gaat afwijken.
Adaptief= de ketel wordt gewoon wat vaker in en uit geschakeld om op die manier het modulatieeffect te verkrijgen.
Open therm of ander protocol= de ketel stookt over het gehele gebied modulerend op basis van ruimtetemperatuur.
0-10v de ketel stookt tussen de 0 en 100% afhankelijk van het geleverde voltage, deze aansluiting kan werken op basis van belasting of temperatuur.
pi_105996001
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:39 schreef bobenjanneke het volgende:
Gegevens:
HR 107
CW 3
Type 28.02.WT

Verder is het een ketel in een huurwoning, en hoe een buitenvoeler eruit ziet weet ik niet.
Huurwoning zit er niet op kan ik je al zeggen.
Of het verstandig is om toe te passen is vaak afhankelijk van het gebruik.
Ik stook op basis van buiten en ruimtetemperatuur, maar ik gebruik dan ook niet de basis instellingen.
pi_105996004
Volgens deze site http://www.franswillems.nl/opentherm_ketels.htm

zou de 2 HR 28.02 WT een modulerende zijn, of kan met een open therm module worden uitgerust.

Het kiezen voor Weers Afhankelijk stoken is mede afhankelijk van de huiselijke omstandigheden: studerende kinderen op hun kamer en beneden een open haard oid.
pi_105996034
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:26 schreef bobenjanneke het volgende:
De thermostaat gaat rond half 9 van de 16 naar de 19 graden, en blijft daar de hele dag op staan tot 22.00 's avonds.
Om 22.00 's avonds gaat hij weer naar de 16 graden en rond 23.00 gaan we pitten.

( ik kan me vergissen in

[..]

, maar toch wel elk uur.

Die ketelwatertemperatuur is dus in stellen via de modes, en bij staat ie op 2...

edit:
Blijkbaar heb ik het niet goed, want net stond ie op 5?

In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.
pi_105996045
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:44 schreef blomke het volgende:
Volgens deze site http://www.franswillems.nl/opentherm_ketels.htm

zou de 2 HR 28.02 WT een modulerende zijn, of kan met een open therm module worden uitgerust.

Het kiezen voor Weers Afhankelijk stoken is mede afhankelijk van de huiselijke omstandigheden: studerende kinderen op hun kamer en beneden een open haard oid.
De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991
pi_105996055
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 21:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Thermomaster2HR van AWB uit 2002.

Ketelwatertemperatuur is instelbaar vanaf mode 1 ( 6 - 15 graden ) tot mode 9 ( 86 - max ).
Bij ons staat hij op mode 2 ( 15 - 25 ).
Bar is 2,7

Maar dat wisselt ook weer want nu staat ie op mode 4

http://www.gebruikershand(...)dleiding-5-3210.html voor de eventuele handleiding.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:46 schreef klipper het volgende:

[..]

In het display wordt de actuele temperatuur getoond, 2 is 20 graden en 5 is 50 graden.
pi_105996064
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:47 schreef klipper het volgende:

[..]

De open therm module is dus afhankelijk van bouwjaar, voor of na april 1991
Bouwjaar is 2002
pi_105996137
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Bouwjaar is 2002
Volgens mij vergis ik me en moet dat 2001 zijn.
Mijn ketel is van 1998 en heeft geen open therm.
pi_105996244
Ik zal de pdf bestanden eens doornemen.
Als ik vragen heb, zal ik mijn eigen topic wel openen.
pi_105996252
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Bouwjaar is 2002
Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
pi_105996464
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou het gebruik van een modulerende thermostaat, dus een stuk besparing en comfort geven. En minder start/stops. Vreem dat een WBV dat niet meteen installeert; scheelt ze onderhoudskosten.
Nee hoor maakt niets uit.
Eigenlijk is een hogere temperatuur beter voor het onderhoud, er ontstaat dan minder sulfilde wat weer voor problemen kan zorgen.
Een constante hoge temperatuur is natuurlijk weer wat anders.

De meeste wbv willen gewoon een totaalpakket, dus de ketel en thermostaat voor een zo laag mogelijke prijs.
En een simpele aan/uit thermostaat is altijd nog een fractie van een klokthermostaat.

Hoewel de prijzen natuurlijk sterker dalen bij afname van grote aantallen.
pi_105996991
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee hoor maakt niets uit.
Eigenlijk is een hogere temperatuur beter voor het onderhoud, er ontstaat dan minder sulfilde wat weer voor problemen kan zorgen.
Een constante hoge temperatuur is natuurlijk weer wat anders.

De meeste wbv willen gewoon een totaalpakket, dus de ketel en thermostaat voor een zo laag mogelijke prijs.
En een simpele aan/uit thermostaat is altijd nog een fractie van een klokthermostaat.

Hoewel de prijzen natuurlijk sterker dalen bij afname van grote aantallen.
In dit geval is het net wat anders.
In 2002 werden er nieuwe ketels geïnstalleerd, `gewone` ketels en tegen huursverhoging van 5 euro per maand een HR ketel.
Dus in het ene huis hangt een gewone, en bij ons bovenstaand model.

Wij wonen echter pas 14 maanden in dit huis, dus voor ons is het gewoon huur.
Wij hebben alleen hr++ glas laten plaatsen voor en achter boven en onder tegen 25 euro huursverhoging per maand.
Totale huur is 523 euro, voor totaal 130 m2 woonoppervlak.
pi_105997319
Het is altijd zuiniger de temperatuur zo laag mogelijk te zetten. Wat je immers moet stoken om tot de gewenste temperatuur te komen is de som van alle warmte die verloren is gegaan sinds je huis de laatste keer die temperatuur was, min alle warmte die je in de tussentijd in je huis gepompt hebt door te stoken.

Omdat het temperatuurverlies groter is bij een groter temperatuurverschil tussen binnen en buiten, is de som van het warmteverlies lager als de temperatuur binnen lager is. Of het aangenaam wakker worden is, is natuurlijk een tweede.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 24-12-2011 12:50:45 ]
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_105997480
Als ik thuis ben staat m'n CV op 19 graden, als ik slaap op 17 graden en als ik weg ben op 15 graden.

Ik verstook jaarlijks 1100m3 (hoekhuis, 90m2), heb boven HR++, beneden overal dubbel glas (gang en keuken HR++).
pi_105997516
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is altijd zuiniger de temperatuur zo laag mogelijk te zetten. Wat je immers moet stoken om tot de gewenste temperatuur te komen is de som van alle warmte die verloren is gegaan sinds je huis de laatste keer die temperatuur was, min alle warmte die je in de tussentijd in je huis gepompt hebt door te stoken.

Omdat het temperatuurverlies groter is bij een groter temperatuurverschil tussen binnen en buiten, is de som van het energieverlies lager als de temperatuur binnen lager is.
Weer iemand met een normaal IQ.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

Of het aangenaam wakker worden is, is natuurlijk een tweede.
Daar is de programmeeerbare thermostaat voor uitgevonden.
pi_105997993
Ik heb de handleiding doorgelezen, maar snap het niet ( helemaal ), ben ook geen cv man.

Iemand interesse om
http://www.awb.nl/stepone(...)thermomaster-2hr.pdf door te lezen ( volgens mij blz 5 tm 7 ) voor een zuinige en efficiente werking.

We hebben geen buitenvoeler.

Misschien een stomme vraag, maar een modulerende ketel heeft weinig nut met een simpele aan/uit thermostaat toch? Daar moet dan ook een modulerende thermostaat op komen?

[ Bericht 3% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 13:15:11 ]
pi_105998732
Ik had dat al eerder doorgelezen en het werd me daaruit niet duidelijk of je ketel nou modulerend is of niet.

Echter, uit de Klipper's en jouw info, kreeg ik de indruk van wel. Het beste bel je met de WBV met de vraag of die ketel modulerend is, of je stuurt AWB een mail (incl. alle gegevens over je type ketel en bouwjaar) met die zelfde vraag.

Indien 100% zeker modulerend, dan is een modulerende thermostaat een (financieel & comfort) voordeel, maar géén must.
pi_105998809
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:03 schreef bobenjanneke het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar een modulerende ketel heeft weinig nut met een simpele aan/uit thermostaat toch? Daar moet dan ook een modulerende thermostaat op komen?
Is geen stomme vraag, is gewoon logische conclusie die helemaal correct is.
pi_105998907
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:29 schreef blomke het volgende:
Ik had dat al eerder doorgelezen en het werd me daaruit niet duidelijk of je ketel nou modulerend is of niet.

Echter, uit de Klipper's en jouw info, kreeg ik de indruk van wel. Het beste bel je met de WBV met de vraag of die ketel modulerend is, of je stuurt AWB een mail (incl. alle gegevens over je type ketel en bouwjaar) met die zelfde vraag.

Indien 100% zeker modulerend, dan is een modulerende thermostaat een (financieel & comfort) voordeel, maar géén must.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Is geen stomme vraag, is gewoon logische conclusie die helemaal correct is.
Ik zal met de gegevens eens contact opnemen met het onderhoudsbedrijf van de ketel awb bedoel ik dus..
Indien modulerend, is http://www.cvtotaal.nl/cv(...)-thermostaat-nl.html een goede optie want dat programmeren hoef ik niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 13:43:42 ]
pi_105999485
Slim. Evt. zijn op MP zat exemplaren voor een tientje te koop.
pi_105999567
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:56 schreef blomke het volgende:
Slim. Evt. zijn op MP zat exemplaren voor een tientje te koop.
Tuuuuuuuuuuuurlijk! Ik verkoop genoeg via MP, maar denk er bijna nooit aan op zelf op MP te kijken...
Thanx!
Nog een ideetje hoe je zon ronde honeywell van de muur krijgt blomke?

En is het de bedoeling dat ik dan nog klooien met de modes van de ketel, of alleen de thermostaat vervangen is voldoende?
pi_105999837
Ronde kapje eraf trekken, dan zie je wel schroefjes waar mee ie aan de muurplaat zit. Losschroeven en de th. komt los. Dan nog de muurplaat losschroeven.

Let op: zit er een kwikdruppel in, dan -> chemsich afval depot!! Kwik is beregiftig!

Maar eerst uitzoeken of die ketel echt modulerend is.

Edit: blz. 10 van die manual: hij is modulerend d.m.v. open therm. Dus de draden van je nieuw thermostaat op die bovenste 2 aansluitingen omzetten. Zie figuur 12 op blz 11.

[ Bericht 25% gewijzigd door blomke op 24-12-2011 14:14:23 ]
pi_106000056
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 14:09 schreef blomke het volgende:
Ronde kapje eraf trekken, dan zie je wel schroefjes waar mee ie iaan de muurplaat zit. Losschroeven en de th. komt los. Dan nog de muurplaatt losschroeven.

Let op: zit er een kwikdruppel in, dan -> chemsich afval depot!! Kwik is beregiftig!

Maar eerst uitzoeken of die ketel echt modulerend is.
Bedankt allen voor de hulp en info!!!
Is er nog bekend hoeveel kuub gas er bespaard kan worden met een modulerende tov een uit/aan?
( is natuurlijk afhankelijk van isolatie etc etc ), maar ben benieuwd.
pi_106000082
Zie aanpassing van m'n vorige post

Makkelijk 10% is mijn ervaring. Nog afgezien van de vele start/stops die te vermijdt. Let ook op dat de pomp in de laagste stand staat.
pi_106000259
Hartstikke bedankt Blomke en Klipper.

Ik denk dat ik een loodgieter/ installateur langs laat komen... in de avonduren...
Kan die meteen de ketel op de juiste mode zetten e.d.

Heb hier nog meer leidingwerk liggen, en heb daar geen gereedschap voor...
( En heb geen zin om aan mijn cv te liggen k*tten, daarvoor heb ik nog teveel klussen voor liggen )

Maaaaar ben een heel stuk wijzer!!!

[ Bericht 19% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 14:25:43 ]
pi_106000603
-- edit --

Bleek toch meer een reclame verhaaltje te zijn...

[ Bericht 56% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 19:41:26 ]
pi_106003237
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 12:47 schreef MaGNeT het volgende:
Als ik thuis ben staat m'n CV op 19 graden, als ik slaap op 17 graden en als ik weg ben op 15 graden.

Ik verstook jaarlijks 1100m3 (hoekhuis, 90m2), heb boven HR++, beneden overal dubbel glas (gang en keuken HR++).
Hier 20.8 overdag, de ingestelde nachttemoeratuur wordt nooit gehaald.
Overal staan de knoppen vol open, wel alles ingeregeld en stooklijn op basis van buitentemperatuur welke al vrij laag ingesteld is, radiatoren zijn dan ook altijd beet te pakken.
Ook een hoekhuis en 130 m2 vloeroppervlak.
Verbruik tussen de 900 en 1000 m3 per jaar, hoewel het er naar uitziet dat het dit jaar echt behoorlijk lager wordt.
pi_106018409
Heb zojuist per mail van cvboer een hele duidelijke uitleg gekregen over de werking van de cv ketel, en heb de cv ketel ingesteld op een aanvoer temperatuur van 70 graden, zodat de retour dan zo rond
de 50 á 52 graden komt te liggen en dus profiteer van het warme condenswater.

Dus iedereen dank voor de uitleg en het geduld :)
pi_106023814
^O^

Open therm moeten er overigens enkéle parameters aangepast worden, niet iedere installateur heeft de interface van awb om dit aan te passen, echter als ze de interface van remeha hebben, en de parameterlijst van awb dan kunnen ze hem ook instellen.
Branderautomaat is namelijk van het zelfde merk.
Zelfde merk andere instellingen, vandaar dat je wel de juiste oarameterlijst erbij moet hebben.
Een open therm thermostaat moet je dus via een installateur laten aansluiten.
pi_106026006
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 01:34 schreef klipper het volgende:
^O^

Open therm moeten er overigens enkéle parameters aangepast worden, niet iedere installateur heeft de interface van awb om dit aan te passen, echter als ze de interface van remeha hebben, en de parameterlijst van awb dan kunnen ze hem ook instellen.
Branderautomaat is namelijk van het zelfde merk.
Zelfde merk andere instellingen, vandaar dat je wel de juiste oarameterlijst erbij moet hebben.
Een open therm thermostaat moet je dus via een installateur laten aansluiten.
quote:
Voor het aansluiten van de OpenTherm thermostaat moet u
het toestel spanningsloos maken. De aansluitingen voor de
communicerende kamerthermostaat dienen middels het
stekertje dat zich beneden het toestel tegen de bodemplaat
bevindt (zie figuur 12) in het kroonsteentje gestoken te worden.
Middels de parameterlijst (op aanvraag bij AWB verkrijgbaar,
artnr. A000740372) en het 4-cijferige display kunnen de
anti-pendeltijd (blokkade tijd na regelstop) de nadraaitijd (na
cv-warmtevraag), en de hysterese (verschil in C tussen in- en
uitschakeltemperatuur bij een regelstop) worden ingesteld.
Als de OpenTherm thermostaat een instelling heeft voor
warm water is het raadzaam om deze op 65 C te zetten.

Bovenstaande tekst komt uit de installatievoorschriften van AWB.

Dus dat wordt na de feestdagen een belletje richting het servicebedrijf van de ketel.
Bedankt!

[ Bericht 16% gewijzigd door bobenjanneke op 25-12-2011 09:10:29 ]
pi_106874664
@bobenjanneke, 19 graden vind ik koud net gemiddeld Nederland die op de bank hangt. is dit een geijkte temperatuur of wat de thermostaat aangeeft? Of zijn jullie de hele avond actief.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_106875008
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:40 schreef crowone het volgende:
@bobenjanneke, 19 graden vind ik koud net gemiddeld Nederland die op de bank hangt. is dit een geijkte temperatuur of wat de thermostaat aangeeft? Of zijn jullie de hele avond actief.
Ik en mijn vrouw hebben 2 kinderen van 1 en 2 jaar oud.
18 graden ( volgens de themostaat ) vinden wij te koud, 20 graden te warm ( volgens thermostaat ).
19 graden is het de hele dag, van 8.30 ´s morgens tot 22.30 ´s avonds.

De 19 graden is dus volgens de thermostaat.
De ketel werkt modulerend, en met een retouremperatuur van rond de 50 / 55 graden.

Vanaf 19.30, als de kinderen op bed liggen kijken we tv, opruimen etc.etc.

Voor de rest loop ik op sokken en heb een shirt met een trui of vest aan. ( en uiteraard een broek ).
pi_106875435
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]
( en uiteraard een broek ).
En ik maar denken dat je in LederHosen rond liep :')

Maar als ik met 19 graden aankom trekt mn ega al blauw weg :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_106875532
ben wel benieuwd of een andere thermometer ook het zelfde aangeeft. Ik stook op 21 graden.
Vorwerk Kobold VR100
  maandag 16 januari 2012 @ 17:17:00 #70
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_106876050
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat had ik vooral toen ik nog een bejaarde vrouw onder me had wonen, hoefde bijna niet meer bij te stoken :')

Ik heb overigens de verwarming altijd op 17 staan als ik weg ga/ga slapen, maar zo koud wordt het nooit uit zichzelf. Is het niet misschien verstandiger om eens te kijken naar eenvoudige vormen van isolatie als het 10 graden wordt? Ik zie dat de woningstichting het wel al op de agenda heeft staan, maar jij wilt natuurlijk ook geen onnodig geld uitgeven aan je stookkosten neem ik aan?
Ik heb hier de verwarming ook standaard op 17 staan. Als ik de verwarming op 10 zet moet de CV er ontzettend aan trekken om de temp aangenaam te krijgen. Bij 17 graden verbruik ik bijna geen gas, zelfs over 3 dagen is het goedkoper hier om het op 17 te houden dan op 10, 3dagen weg en dan naar 19 te brengen.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:20:19 #71
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_106876167
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:40 schreef crowone het volgende:
Bedenk wel dat het maar een getal is. Zo'n thermometer in een thermostaat is natuurlijk niet geijkt en kan best een flinke afwijking hebben. Mijn huidige thermostaat moet ik op 20,5 graden zetten om het een beetje warm te hebben, waar de vorige op 19,5 stond om dezelfde gevoelstemperatuur te krijgen.
Don't let my username fool you...
pi_106878472
De thermometer in de babyfoon geeft beneden ook 19 graden aan en de thermometer in een alecto weerstation geeft het ook aan.

Maar ik slaap met dit weer ook met open raam met alleen een boxershort onder een deken.

quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:58 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

En ik maar denken dat je in LederHosen rond liep :')

Alleen met carnaval, maar dan heb ik ook alleen maar een lederhosen aan...
pi_106879957
Niet geijkt maar als ze alle drie hetzelfde zijn zal het wel aardig kloppen. naar mijn mening is 19 laag en verklaard ook het lage energie verbruik. Lucky you. :)

Ik stook dus 2 graden meer en heb nog steeds een trui nodig. :)
Vorwerk Kobold VR100
pi_106882250
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 22:31 schreef bobenjanneke het volgende:
Heb zojuist per mail van cvboer een hele duidelijke uitleg gekregen over de werking van de cv ketel, en heb de cv ketel ingesteld op een aanvoer temperatuur van 70 graden, zodat de retour dan zo rond
de 50 á 52 graden komt te liggen en dus profiteer van het warme condenswater.

Dus iedereen dank voor de uitleg en het geduld :)
Goed bezig. Maar let op veel CV installaties zijn dermate slecht afgeregeld dat een er geen 20c verschil zitten tussen aanvoer en retour. Mijn nieuwbouwwoning zat op ongeveer 10c verschil, in jou geval zou dat betekenen dat je buiten de HR zone stookt. Onthoud ook dat een lagere temperatuur (tot 30c) meer rendement geeft.

Ik heb onlangs de CV installatie zelf afgeregelt door de retourtemperatuur te meten aan de CV ketel met een losse temperatuurmeter. Hierdoor kan je direct zien wat voor invloed de wijzingen hebben die je maakt.

Ik stook nu met een aanvoer van 60c. De retourtemperatuur is bij een lange brandertijd rond de 40-45c. Het warm houden gebeurt modulerend op 40c-55c aanvoer en een retour van 30c-40c.

Temperatuurmeter

Zelfbouw booster voor Jaga convector

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 16-01-2012 20:03:04 ]
pi_106882594
Hieronder het extra rendement van een CV ketel bij onderstaande retourtemperaturen.

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

maandag 16 januari 2012 @ 19:54:01 #76
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_106882660
Uitzetten is altijd goedkoper, want het enige wat je aan het doen bent is warmte verlies weer aan vullen met nieuwe warmte, en warmteverlies is geen eigenschap van de warmte, maar een eigenschap van de isolatie van een woning.
Denk dat veel mensen de denkfout maken dat ze warmte bewaren of iets dergelijks, maar dat doe je dus niet, je bent steeds aan het bijstoken het huis verliest nog steeds warmte want is nog steeds precies zo geïsoleerd, alleen je vult het ook aan op momenten dat je er niet bent, en dit is onnodig. Grotere temperatuursverschillen wisselen ook nog eens sneller hun energie uit met elkaar dan lagere, dus als je het steeds warm hebt in huis zorg je dus dat je ook nog eens sneller warmte verliest.
pi_106882765
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Uitzetten is altijd goedkoper, want het enige wat je aan het doen bent is warmte verlies weer aan vullen met nieuwe warmte, en warmteverlies is geen eigenschap van de warmte, maar een eigenschap van de isolatie van een woning.
Denk dat veel mensen de denkfout maken dat ze warmte bewaren of iets dergelijks, maar dat doe je dus niet, je bent steeds aan het bijstoken het huis verliest nog steeds warmte want is nog steeds precies zo geïsoleerd, alleen je vult het ook aan op momenten dat je er niet bent, en dit is onnodig. Grotere temperatuursverschillen wisselen ook nog eens sneller hun energie uit met elkaar dan lagere, dus als je het steeds warm hebt in huis zorg je dus dat je ook nog eens sneller warmte verliest.
Het is heel simpel. Je wilt dat je gemiddelde ruimte temperatuur over 24uur gemiddeld zo laag mogelijk is. Hoe groter het temperatuur verschil tussen binnen en buiten hoe meer warmte er verloren zal gaan.

Als je een traag werkende verwarming systeem hebt kan het omslagpunt natuurlijk wel iets anders liggen.
pi_106882877
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:46 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik stook nu met een aanvoer van 60c. De retourtemperatuur is bij een lange brandertijd rond de 40-45c. Het warm houden gebeurt op modulerend 40c-55c aanvoer en een retour van 30c-40c.

Goed bezig! Zoals je in het rendementsgrafiekje kan zien, vlakt de rendementslijn af naarmate de retourtemperatuur verder daalt. Onder de 40 graden win je nog maar weinig % en.

Er zijn ook ketels waarbij je de retourtemp. op het display kan aflezen of Honewell thermostaten waarbij je op het display allerlei temperaturen ka aflezen.

Overigens dien je dat afregelen wel per radiator uit te voeren, m.b.v. die thermometer die Revolution liet zien.
pi_106882903
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Goed bezig. Maar let op veel CV installaties zijn dermate slecht afgeregeld dat een er geen 20c verschil zitten tussen aanvoer en retour. Mijn nieuwbouwwoning zat op ongeveer 10c verschil, in jou geval zou dat betekenen dat je buiten de HR zone stookt. Onthoud ook dat een lagere temperatuur (tot 30c) meer rendement geeft.

Ik heb onlangs de CV installatie zelf afgeregelt door de retourtemperatuur te meten aan de CV ketel met een losse temperatuurmeter. Hierdoor kan je direct zien wat voor invloed de wijzingen hebben die je maakt.

Ik stook nu met een aanvoer van 60c. De retourtemperatuur is bij een lange brandertijd rond de 40-45c. Het warm houden gebeurt op modulerend 40c-55c aanvoer en een retour van 30c-40c.

Temperatuurmeter
[ afbeelding ]

Zelfbouw booster voor Jaga convector
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat bedoel je met afgeregeld?
Ik heb voor cv-mode 2 gekozen, wat moet er dan nog afgeregeld worden?

Op mijn radiatoren zitten geen voetventielen, maar de radiatoren op de kinderslaapkamers en onze slaapkamer staan op een kwart opengedraaid.

[ Bericht 1% gewijzigd door bobenjanneke op 16-01-2012 20:08:35 ]
pi_106882965
De radiatoren afregelen op lage(re) retourtemperatuur.

Qua ruimtetemperatuur (van 19 graden) is ook veel afhankelijk van de omgeving± tapijt of laminaat, behang of gestucte muur, veel glasoppervlak of gesloten gordijnen, luchtverplaatsing etc. etc.

[ Bericht 67% gewijzigd door blomke op 16-01-2012 20:05:49 ]
pi_106883341
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:00 schreef blomke het volgende:
Qua ruimtetemperatuur (van 19 graden) is ook veel afhankelijk van de omgeving± tapijt of laminaat, behang of gestucte muur, veel glasoppervlak of gesloten gordijnen, luchtverplaatsing etc. etc.
- Tegelvloer zonder vloerverwarming.
- Gestucte muren
- Veel glasoppervlak ( vanaf 19.00 uur rolgordijnen omlaag ).
- HR++ argon glas
- Geen spouwmuurisolatie

En ik sta nu zonder trui/ vest, maar gewoon in m'n t-shirt.
pi_106884164
Ik ben ook groot tegenstander van verspilling, maar niet gierig.
In alle lampen zitten spaarlampen of led-lampen, in ruimtes waar we niet zijn hoeven geen lampen te branden, en zijn alle deuren dicht en alle eventuele kieren zijn met glasband ( tochtstrip is hetzelfde spul, maar 10x zo duur ) afgeplakt.
Wasmachine, droger en vaatwasser gaan pas na 21.00 uur aan, als het daltarief geldt.
Daarom betalen we ook "maar" E 138,- per maand aan essent voor gas en licht, en krijgen we elk jaar geld terug.
En mijn vrouw en kinderen klagen niet.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')