Speculeer hier verder over Noord-Korea en zijn toekomstquote:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)an-Kim-Jong-un.dhtml
Wat weten we eigenlijk van Kim Jong-un?
Jong en onervaren, dat is eigenlijk alles wat gezegd kan worden van Kim Jong-un. De jongeman is voorbestemd om al zeer binnenkort in de voetsporen te treden van zijn overleden vader en grootvader, als leider van het stalinistische Nood-Korea.
Zelfs zijn leeftijd is onduidelijk. Kim Jong-un wordt geschat op circa 27 of 28 jaar. Toch is hij al bevorderd tot viersterrengeneraal en bekleedt hij een prominente politieke post. Deze opmerkelijke benoemingen door zijn vader waren al aanwijzingen dat de hoogste baan voor hem was weggelegd. Dat gold ook voor het belangrijke diplomatieke bezoek aan het machtige buurland China dit voorjaar. Daar presenteerde hij zich als de beoogde opvolger van zijn vader. Kennelijk kreeg hij dar de onontbeerlijke steun van de Chinese leiders.
Kim Jong-un is de jongste van de drie zonen van Kim Jong-il. Zijn naam betekent 'rechtvaardige wolk'. Noord-Koreaanse media noemen hem echter meestal 'de jonge generaal'. Uiterlijk lijkt hij erg op zijn grootvader, de oprichter van de staat Noord-Korea. Door zijn opleiding in Zwitserland, spreekt hij vermoedelijk Engels en Duits.
Analisten zeggen dat twee aanvallen op Zuid-Korea vorig jaar, waarbij 50 mensen omkwamen, het werk waren van de 'jonge generaal'. Die zou zo de steun hebben gewonnen van het Noord-Koreaanse leger. Hij zou daarmee duidelijk hebben gemaakt dat hij het beleid wil voorzetten dat het leger de hoogste prioriteit krijgt.
Deskundigen verwachten dat de jonge Kim dezelfde harde militaire koers vaart als zijn vader. Het leger is een van de grootste ter wereld en beschikt over allerlei nieuwe snufjes. Hij zou ook willen doorgaan met de bouw van kernwapens, ondanks internationale protesten en sancties. (ANP/ Redactie)
quote:Op maandag 19 december 2011 10:27 schreef QBay het volgende:
Als Amerika en Zuid-Korea slim zijn slaan ze nu keihard toe, gelijk dat land binnenvallen en de burgers bevrijden en voldoende voedsel geven.
Het duurt nog wel even denk ik voordat een Noord-Koreaanse economische regio te vergelijken is met Shenzhen of Shanghai.quote:Op maandag 19 december 2011 10:28 schreef Lindstrøm. het volgende:
Er gaan meerdere SER's opgezet worden, net zoals dat bijv. in Shenzhen is gebeurd. Een onvermijdelijke keuze die zeker doorgevoerd gaat worden door Un.
Dat zou mooi zijn als dit zou kunnen, maar ik vrees dat de Russen er zich mee gaan bemoeien.quote:Op maandag 19 december 2011 13:11 schreef Zienswijze het volgende:
Wat de VS, Zuid-Korea en de andere oost-Aziatische bondgenoten moeten doen is N-Korea in een VS-vriendelijk regime veranderen, zodat China een bondgenoot kwijtraakt en nog verder geisoleerd raakt.
Het is maar de vraag hoe prettig Rusland een onstabiel N-Korea dat zint op nucleaire wapens vindt.quote:Op maandag 19 december 2011 13:17 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn als dit zou kunnen, maar ik vrees dat de Russen er zich mee gaan bemoeien.
Uuhm, ik denk eerder dat China zelf zich ermee gaat bemoeien. Slecht idee dus.quote:Op maandag 19 december 2011 13:17 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn als dit zou kunnen, maar ik vrees dat de Russen er zich mee gaan bemoeien.
Oke.quote:Op maandag 19 december 2011 13:18 schreef Zienswijze het volgende:
China heeft niets te willen. Opzouten met die hap.
Wat zijn China's opties? Als de VS daar een democratisch regime zonder nucleaire wapens tracht neer te zetten, welke argumementen kan China dan inbrengen?quote:
Hoe gaat de VS dat precies doen? Middels een invasie? En waarom zou China argumenten moeten hebben?quote:Op maandag 19 december 2011 13:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat zijn China's opties? Als de VS daar een democratisch regime zonder nucleaire wapens tracht neer te zetten, welke argumementen kan China dan inbrengen?
Ik weet niet of een invasie verstandig is, gezien ik geen oog op N-Korea heb of ze wel of geen nucleaire wapens bezitten, maar je zou de N-Koreaanse bevolking kunnen steunen een democratisch regime op poten te zetten en verbeterende landbouwefficientie.quote:Op maandag 19 december 2011 13:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe gaat de VS dat precies doen? Middels een invasie? En waarom zou China argumenten moeten hebben?
Haha.quote:Op maandag 19 december 2011 13:26 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik weet niet of een invasie verstandig is, gezien ik geen oog op N-Korea heb of ze wel of geen nucleaire wapens bezitten, maar je zou de N-Koreaanse bevolking kunnen steunen een democratisch regime op poten te zetten en verbeterende landbouwefficientie.
Regime veranderen? Het uiteindelijke doel lijkt mij hereniging met Zuid-Korea. En dan heb je een behoorlijke economische macht met goedkope arbeidskrachtenquote:Op maandag 19 december 2011 13:11 schreef Zienswijze het volgende:
Van de Frontpage: China betuigt Noord-Korea medeleven
De ene schurkenstaat betuigt medeleven aan de andere schurkenstaat
Wat de VS, Zuid-Korea en de andere oost-Aziatische bondgenoten moeten doen is N-Korea in een VS-vriendelijk regime veranderen, zodat China een bondgenoot kwijtraakt en nog verder geisoleerd raakt.
Kom op man, ik kan natuurlijk niet in de kop van de Noord-Koreaan kijken, maar ik krijg nou niet het idee dat de bevolking op het punt staat om het regime omver te werpen. Komt bij dat dat hen onmogelijk wordt gemaakt doordat het land met ijzeren vuist wordt bestuurd. Militaire interventie is de enige optie, maar lijkt mij alles behalve onwenselijk.quote:Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Klasse argumenten.
Zo kennen we je weer: de discussie uit de weg gaan.
China een schurkenstaat?quote:Op maandag 19 december 2011 13:11 schreef Zienswijze het volgende:
Van de Frontpage: China betuigt Noord-Korea medeleven
De ene schurkenstaat betuigt medeleven aan de andere schurkenstaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |