Hier hebben we de EU indoctrinatie, das ook niet allesquote:Op maandag 19 december 2011 11:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar van indoctrinatie is dan dus sprake. Maar wat is precies indoctrinatie? Op scholen en op TV wordt de Juche-ideologie onderwezen, dat is de ideologische onderbouwing van de Noord-Koreaanse staat. Maar het onderwijzen van ideologie vindt je natuurlijk terug op tal van plekken in de wereld. Kijk naar Turkije bijvoorbeeld, en zelfs in Nederland wordt een zekere mate van ideologie/gedachtegoed onderwezen. Vandaar dat volgens mij niet zo zeer de vraag is of er sprake is van indoctrinatie maar van hoe deze indoctrinatie er precies uit ziet.
Het blijft toch fascinerend, zo openlijk rouwen om de dood van een politiek leider. Het is volgens mij ook niet zo 'Aziatisch' om je gevoelens zo duidelijk te uiten.quote:
Ze huilen zelfs in het gelidquote:
Zeker weten geen invloed. Ik ken twee Noord Koreanen die in Zwitserland hebben gestudeerd. Ze weten dondersgoed wat het leven inhoudt. Familie van hooggeplaatsen spreken allen vrijwel vloeiend Duits. Als je er ooit één tegenkomt, vraag of hij zijn binnenkant van z'n jas wil laten zien. Ik kan niet veel vertellen, maar ga er maar vanuit dat het land veel rijker gaat worden met dezelfde bedrijfsvoering.quote:Op maandag 19 december 2011 11:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Heel misschien heeft z'n tijd in Zwitserland nog wel enige invloed gehad op Kim Jong Un, we weten immers niks over deze persoon, misschien is hij wel redelijk zachtaardig en gematigd.
(ok waarschijnlijk niet natuurlijk, snap ik ook wel, maar zo lang we hem niet echt kennen weet je het nooit zeker)
Bron: Volkskrant.nlquote:'Kim Jong-un is uit het juiste hout gesneden voor een dictator'
Jeroen Visser − 19/12/11, 11:42
Kim Jong-un in october 2010. © ap
Afgelopen zaterdag overleed de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-il. Maakt dit een einde aan de spanning tussen Noord-Korea en andere landen, met name Zuid-Korea en de Verenigde Staten? Met andere woorden: is de wereld veiliger geworden na afgelopen zaterdag?
Remko Breuker, hoogleraar Korea-studies aan de universiteit Leiden:
'Ik denk niet dat het nu meteen veiliger of onveiliger wordt. Noord-Korea is niet de grote vijand van de rest van de wereld, zoals men wil doen laten geloven. Andere landen zoals Zuid-Korea, China en de Verenigde staten zijn net als Noord-Korea spelers in het conflict.
Waar de heersende klasse in Noord-Korea nu bang voor is, is de ineenstorting van het regime, en dat is niet onterecht. Maar ze zijn er wel op voorbereid. Dat zie je aan het feit dat het nieuws over de dood van Kim Jong-il zo snel naar buiten is gebracht. Toen hij twee jaar geleden een beroerte kreeg duurde het maanden voordat dat naar buiten kwam. Nu weten we het al na twee dagen. De scenario's lagen dus al klaar, dat kan niet anders. De machtsovername van Kim Jong-un is goed voorbereid.
Hij lijkt ook uit het juiste hout gesneden te zijn voor een dictator. Vorig jaar heeft hij met succes de vele smokkelactiviteiten in het Noorden overgenomen van concurrerende partijmensen. Daarbij gebruikte hij speciale schoktroepen - en dat zijn geen fijne jongens. In het Noorden wordt heel veel handel gedreven met China en Zuid-Korea. Dat blijft onder de radar natuurlijk, maar er wordt heel veel geld mee verdiend. Het meeste geld gaat naar de Noord-Koreaanse elite. Door de handel over te nemen weet Kim Jong-un zich verzekerd van voldoende inkomsten om zijn macht in stand te houden.
De grote vraag is of het leger zijn autoriteit accepteert, maar daar lijkt het wel op. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het leger vorig jaar niet protesteerde toen de mythe werd verspreid dat Kim-Jong-un bij grensconflicten eigenhandig 80 Amerikaanse soldaten had vermoord.
Of een protest denkbaar is, daar durf ik niks over te zeggen. We weten niks over dissidenten in Noord-Korea. De dissidenten die we kennen zijn gevlucht. Natuurlijk zal er veel woede zijn onder het volk over de leefomstandigheden, maar er is ook veel angst - vooral voor Amerika.
Of er hervormingen zullen komen, dat weet ik niet. Kim Jong-un zal eerst zijn macht willen vestigen. In 1994, toen Kim Jong-il de macht overnam, werden er ook hervormingen verwacht, maar die bleven uit. Behalve op economisch gebied, wat dat betreft is Noord-Korea opener dan het ooit is geweest. Vorig jaar zijn bijvoorbeeld 130.000 Zuid-Koreanen op zakenreis geweest naar Noord-Korea. Er wordt ook enorm veel geïnvesteerd in de speciale economische zone in het Noorden en er werken talloze IT'ers bij Zuid-Koreaanse bedrijven.'
misschien heeft NS daar wel inspiratie opgedaan van wc uit trein verwijderenquote:Op maandag 19 december 2011 11:09 schreef remlof het volgende:
Overleden aan een treinreis. Het moet niet gekker worden
Extra bakje rijstquote:Op maandag 19 december 2011 12:52 schreef Krantenman het volgende:
Dat wordt een mooie economische mini-boom in die sector dan.
Het land staat al tientallen jaren op de rand van oorlog met Zuid-Korea.quote:Op maandag 19 december 2011 12:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Breaking:
http://www.nu.nl/buitenla(...)-lanceert-raket.html
Een laatste afscheidscadeau van Kim zelf? Een atoombom op ZK? Of toch een enorme zwarte vlag om de wereld mee te laten rouwen?
Ik vind het wel bijzonder om te zien. Precies zo toen Kim Il-Sung overleed, ze moeten nu eenmaal veel verdriet tonen anders kunnen ze worden opgepakt. Enorm totalitair allemaal.quote:Op maandag 19 december 2011 12:43 schreef Spouwerranger het volgende:
Zit nu ook nieuws te kijken en iedereen, maar dan ook iedereen loopt te janken die geïnterviewd wordtWat een slappe propaganda
Hmmwah er is wel een soort van overeenkomst. Een soort staak-het-vuren. Maarja sowieso, of je officieel in oorlog bent zegt eigenlijk niet zoveel. Als je al tientallen jaren lang een staak-het-vuren hebt dan is de verwachting bij beide partijen toch wel dat er een soort van 'vrede' is. Ookal is die heel dun.quote:Op maandag 19 december 2011 12:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Het land staat al tientallen jaren op de rand van oorlog met Zuid-Korea.
Ze zijn officieel toch nog altijd in oorlog?
Wat je vrede noemt... Een stap over de grens en je bent dood.quote:Op maandag 19 december 2011 13:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hmmwah er is wel een soort van overeenkomst. Een soort staak-het-vuren. Maarja sowieso, of je officieel in oorlog bent zegt eigenlijk niet zoveel. Als je al tientallen jaren lang een staak-het-vuren hebt dan is de verwachting bij beide partijen toch wel dat er een soort van 'vrede' is. Ookal is die heel dun.
Hoeft niet dat ze daarom huilen. Mensen gingen ook huilen omdat Stalin was overleden. Want wie moet de N-Koreanen nu beschermen tegen de agressie van het Westen, tegen die oorlogshitsers, nu de beschermer dood is gegaan...quote:Op maandag 19 december 2011 12:56 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ik vind het wel bijzonder om te zien. Precies zo toen Kim Il-Sung overleed, ze moeten nu eenmaal veel verdriet tonen anders kunnen ze worden opgepakt. Enorm totalitair allemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |