abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2011 @ 16:42:49 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105776234
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2011 16:31 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Het schijnt volgens de inzichten van de jongste generatie niet relevant te zijn, als ze gebeurtenissen niet zelf hebben meebeleefd op het jeugdjournaal. Als er geen app van is, dan zal het wel niet belangrijk zijn, of zoiets. Kom jij aan met een boek, man, wat een overbodige informatie in je post! Alsof het iemand een rotzorg is wat in andere tijden op andere plekken is gebeurd.
Mijn neefjes en nichtjes lezen trouwens wel degelijk boeken en kijken verder dan neus lang is, kwestie van het voorrecht hebben in een intellectuele familie op te groeien...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105777794
Beetje overdreven gedoe allemaal rond de dood van deze man. Alsof hij zelf het hele oostblok heeft ontmanteld.

Was het wel eens met deze quote uit Trouw :
quote:
De euforie en het tijdgebrek waren in de eerste maanden te groot voor zinnige reflectie. Kortheidshalve besloot Havel het er op te houden dat het communisme omvergeworpen was "door het leven zelf, door het denken, door de menselijke waardigheid". Een 'absurde' en 'onverdedigbare' stelling, knorde de van oorsprong Tsjechische anthropoloog Ernest Gellner in 1992 boos. "Het communisme is niet vernietigd door de samenleving, of door eerlijkheid. Het communisme is overwonnen - of we dat nu leuk vinden of niet - door consumptiedrang, door het westerse militarisme en door een uitbarsting van fatsoen en naïeviteit in het Kremlin.".
Toen het Kremlin de brui er aan gaf volgde de rest. Zo was Walesa allang in de vergetelheid geraakt een aantal jaar voor 1989.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  maandag 19 december 2011 @ 17:18:30 #153
45206 Pietverdriet
pi_105777849
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 17:17 schreef Reuzelbek het volgende:
Beetje overdreven gedoe allemaal rond de dood van deze man. Alsof hij zelf het hele oostblok heeft ontmanteld.

Was het wel eens met deze quote uit Trouw :

Toen het Kremlin de brui er aan gaf volgde de rest. Zo was Walesa allang in de vergetelheid geraakt een aantal jaar voor 1989.
Stropop argumentatie
pi_105778848
quote:
De euforie en het tijdgebrek waren in de eerste maanden te groot voor zinnige reflectie. Kortheidshalve besloot Havel het er op te houden dat het communisme omvergeworpen was "door het leven zelf, door het denken, door de menselijke waardigheid". Een 'absurde' en 'onverdedigbare' stelling, knorde de van oorsprong Tsjechische anthropoloog Ernest Gellner in 1992 boos. "Het communisme is niet vernietigd door de samenleving, of door eerlijkheid. Het communisme is overwonnen - of we dat nu leuk vinden of niet - door consumptiedrang, door het westerse militarisme en door een uitbarsting van fatsoen en naïeviteit in het Kremlin.".
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 december 2011 @ 17:56:00 #155
45206 Pietverdriet
pi_105779381
Het oostblok viel als een kaartenhuis omdat het failliet was.
  maandag 19 december 2011 @ 17:59:12 #156
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_105779510
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:47 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik geloof niet in het leren van de fouten van het verleden. Mensen zijn koppig zat dat ze die fout toch wel weer maken. Ja die tijd is bepalend geweest voor mijn leven nu, maar nee mensen leren er toch niet van. 12 jaar na 1989 zaten we weer in een bepaalde scheiding. Dit keer niet Oost en west maar moslim en niet-moslim. Leren van het verleden? nah...
En die hele tegenstelling tussen Midden-Oosten en Westen is een voortvloeisel uit de machtspolitiek gespeeld in de koude oorlog, als je weet wat er toen speelde kan je je een beter beeld vormen van wat er nu speelt, wat de beweegredenen zijn en waar wellicht oplossingen liggen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_105779867
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2011 16:31 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Het schijnt volgens de inzichten van de jongste generatie niet relevant te zijn, als ze gebeurtenissen niet zelf hebben meebeleefd op het jeugdjournaal. Als er geen app van is, dan zal het wel niet belangrijk zijn, of zoiets. Kom jij aan met een boek, man, wat een overbodige informatie in je post! Alsof het iemand een rotzorg is wat in andere tijden op andere plekken is gebeurd.
De val van de muur heb ik wel meebeleefd op het jeugdjournaal O+
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 19 december 2011 @ 18:10:05 #158
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105779943
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Het oostblok viel als een kaartenhuis omdat het failliet was.
Omdat mensen niet meer urenlang in de rij wilden staan voor een pond gehakt, omdat je tien jaar moest wachten op een auto van karton. Als dat consumptiedrang is, teken ik daarvoor.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_105780110
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 18:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk een "net-geen-Koude-Oorlog" kind. Ik heb altijd wat interesse gehad voor het nieuws, maar bij mijn weten net niet van het uiteenvallen van de Sovjetunie. Wel van de invasie in Koeweit, de oorlog in Joegoslavië en de genocide in Rwanda.

Soms wil men de geschiedenis versimpelen: zo zou de vorige paus soms eigenhandig het communisme vernield hebben, en soms was het Reagan.
Wat volgens mij vrij zeker is, is dat het in feite allemaal in Moskou gebeurde: het centrale steunpunt van waaruit de communistische regimes min of meer in het zadel gehouden werden. Vandaar dat al die regimes bijna gelijktijdig vielen
(zo'n centraal punt ontbreekt in de Arabische wereld, wat maakt dat het hele proces veel trager, gespreider, ingewikkelder,... verloopt)
  maandag 19 december 2011 @ 18:15:08 #160
45206 Pietverdriet
pi_105780114
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 18:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Helaas is het plein van de hemelse vrede een minder leuke herinnering uit die tijd
pi_105780441
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Helaas is het plein van de hemelse vrede een minder leuke herinnering uit die tijd
Die was minder leuk inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik daar minder herinneringen aan heb uit die tijd. De omwentelingen in Oost-Europa waren toch wat langer en intensiever in het nieuws indertijd. Net als bijvoorbeeld de Golfoorlog indertijd. Dat maakte bij elkaar toch iets meer indruk denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 19 december 2011 @ 18:27:45 #162
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105780642
In China werd de revolutie doodgeslagen, in Europa triomfeerde ze.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 19 december 2011 @ 19:10:17 #163
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_105782694
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja. Gelukkig waren we wél Europees kampioen. w/

WANTJADEHERENGULLITENVANBASTENKENNENZEDANNOGWEERWELJA! :(
[/vanderlaak]
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_105795039
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:13 schreef misteriks het volgende:
net een foto genomen van op m'n terras:

[ afbeelding ]
Hé, jij woont in Zizkov. Op Konevova zo te zien? Daarboven ging ik altijd hardlopen.

Paar maanden terug is er een documentaire over Havel uitgezonden. Vanaf de scheiding van Tsjechoslowakije tot 2002 geloof ik. Leek me wel een geschikte kerel.
^ To je nesmysl ^
  dinsdag 20 december 2011 @ 02:30:06 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_105805437
Ik denk toch dat ik de uitvaart van Havel eerder ga volgen dan die van Kim in Noord-Korea.
Misschien toch iets meer oprechte emoties te zien?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')