Idd....quote:Op zondag 18 december 2011 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij benoemde ooit Frank Zappa als speciaal ambassadeur voor handel cultuur en tourisme, en kreeg toen een woedende James Baker III op bezoek.
Dat wel, hij springt in mijn herinnering er niet echt bovenuit, maar misschien is dat ook wel z'n kracht geweest, niet te markant, niet te helderig maar gedegen.quote:Op maandag 19 december 2011 08:26 schreef Ringo het volgende:
Ik vond hem de meest kleurloze van alle post-oostblok politici. Een held zonder heldencharisma.
Wel eens nagedacht dat je gewoon kleurenblind bent?quote:Op maandag 19 december 2011 08:26 schreef Ringo het volgende:
Ik vond hem de meest kleurloze van alle post-oostblok politici.
Je kan me veel complimenten maken maar dit is teveel eer.quote:Op maandag 19 december 2011 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Wel eens nagedacht dat je gewoon kleurenblind bent?
Ja, al is Vaclav Klaus dat ook officieel sinds zijn verkiezing tot president.quote:Op maandag 19 december 2011 08:28 schreef zuiderbuur het volgende:
Wat was eigenlijk de partij van Vaclav Havel? Hij werd verkozen door het parlement, maar hij was zelf blijkbaar partijloos na 1993?
LOLquote:Op maandag 19 december 2011 09:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je kan me veel complimenten maken maar dit is teveel eer.
quote:Op maandag 19 december 2011 08:26 schreef Ringo het volgende:
Haha, zie al die fossiele betweters aan het trollenjagen. Alsof jullie nog met Havel geknikkerd hebben.
Ja, laten we alle mensen die wel over de nodige algemene kennis beschikken vooral gaan ridiculiseren! Daar hebben ze niet van terug, hoor!quote:Op maandag 19 december 2011 08:26 schreef Ringo het volgende:
Haha, zie al die fossiele betweters aan het trollenjagen. Alsof jullie nog met Havel geknikkerd hebben.
Net zo belangrijk als de Tweede Wereldoorlog, wat mij betreft.quote:Op maandag 19 december 2011 14:27 schreef Janena het volgende:
Om niet de zelfde fouten te maken die in het verleden al gemaakt zijn is het belangrijk om je feiten op orde te hebben.
Ik ben zelf van 1976 en ken Havel natuurlijk wel maar ook de andere gezichten uit de koude oorlog en de eerste en 2e wereldoorlog.
Dat werd er op school aardig ingestampt.
De revolutie in oost europa vond een jaar of 22 geleden plaats. schokkend dat daar nu al zo weinig over bekend is bij sommige jonge mensen.
22 jaar is echt niks.
Er leefden na de tweede wereldoorlog meer mensen onder een dictatuur dan daarvoor. De val van de het Communisme bracht hier een einde aan. Dit heeft een enorme verbetering gebracht in mensenrechten en vrijheid in oosteuropa, voor velen was dat eindelijk de bevrijding die in NL in 45 kwam. Jammer dat dit op school schijnbaar erg weinig aandacht krijgt. Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.quote:Op maandag 19 december 2011 14:31 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Net zo belangrijk als de Tweede Wereldoorlog, wat mij betreft.
Precies. We kennen vast ook wel allemaal de mopjes over de regeringen in Oost-Europa die in directe verbinding stonden met het Kremlin. Middels telefoons met aan de hoorn alleen een luistergedeelte. Gekheid, maar wel gebaseerd op de waarheid.quote:Op maandag 19 december 2011 14:37 schreef VakantieNancy het volgende:
[..]
Er leefden na de tweede wereldoorlog meer mensen onder een dictatuur dan daarvoor. De val van de het Communisme bracht hier een einde aan. Dit heeft een enorme verbetering gebracht in mensenrechten en vrijheid in oosteuropa, voor velen was dat eindelijk de bevrijding die in NL in 45 kwam. Jammer dat dit op school schijnbaar erg weinig aandacht krijgt. Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.
Dat is inderdaad een feit waar maar bitter weinig mensen besef van hebben. Velen denken dat die "achterlijke oostblokkers" er zelf voor gekozen hebben. Dit vooroordeel leeft nog heel sterk, en heb ik zelf meerdere malen mogen ondervinden.quote:Op maandag 19 december 2011 14:37 schreef VakantieNancy het volgende:
[..]
Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.
Ik heb eens gelezen dat Tsjechië in feite een relatief welvarend gebied was in het interbellum.quote:Op maandag 19 december 2011 14:43 schreef misteriks het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een feit waar maar bitter weinig mensen besef van hebben. Velen denken dat die "achterlijke oostblokkers" er zelf voor gekozen hebben. Dit vooroordeel leeft nog heel sterk, en heb ik zelf meerdere malen mogen ondervinden.
Veel mensen zijn gewoon niet ontwikkeld en weten gewoon niks. Het zal wel aan het onderwijs liggen, "als je het maar kunt opzoeken" niet waar?quote:Op maandag 19 december 2011 15:03 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik heb eens gelezen dat Tsjechië in feite een relatief welvarend gebied was in het interbellum.
(En dat Tsjechoslovakije in feite wel democratisch was, in tegenstelling tot Tsjechoslovakije in de Tweede Wereldoorlog)
Ik zie landen als Polen, Tsjechië, Slovenië, Hongarije,... wel echt als Europees (min of meer zelfde godsdienst, vaak verwante talen, vaak hetzelfde alfabet).. Over Rusland kan je gaan discussiëren (veel Aziatisch/Mongoolse invloed) Maar het communistische oostblok wordt vaak op één enorme ("slavische") hoop gegooid. Een Slovaakse docent werd bij mij gewoon "die Rus" genoemd, en een Hongaarse studente een "Svetlana"
Veel mensen hebben ook gewoon weinig interesse in de regio (gisteren vroeg iemand me nog of Slovenië dan ook bij Tsjechoslovakije was)
Het schijnt volgens de inzichten van de jongste generatie niet relevant te zijn, als ze gebeurtenissen niet zelf hebben meebeleefd op het jeugdjournaal. Als er geen app van is, dan zal het wel niet belangrijk zijn, of zoiets. Kom jij aan met een boek, man, wat een overbodige informatie in je post! Alsof het iemand een rotzorg is wat in andere tijden op andere plekken is gebeurd.quote:Op maandag 19 december 2011 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
De journalist Robert F. Lamberg, een Joodse journalist van het NZZ heeft in zijn biografie Bootspartie am Acheron, Ein Leben zwischen braunem und rotem Totalitarismus een prachtig en even triest beeld beschreven van Tsjechoslovakije voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog.
Hoe hij tijdens de oorlog moest onderduiken en er na niet veel beter af was. Geen idee of het ooit in het Nederlands verschenen is.
Nadat hij dan eindelijk uit Tsjechoslovakije weet te vluchten wordt hij in het westen niet veel beter behandeld en beland uiteindelijk in Zwitserland bij de NZZ waar hij als Journalist veel schreef over midden en zuid Amerika.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |