abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2011 @ 01:58:26 #126
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105756576
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij benoemde ooit Frank Zappa als speciaal ambassadeur voor handel cultuur en tourisme, en kreeg toen een woedende James Baker III op bezoek.
Idd....
  maandag 19 december 2011 @ 02:01:19 #127
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105756651
Ik heb wel een zekere band met Tsjechië.... verschillende keren geweest.
En een president die nuchter en pacifistisch zulke draconische keuzes kan maken waarin iedereen blij is .. daar is echt moed voor nodig. Hij ging niet voor de macht.... het verdeelde het slechts (en nog eerlijk ook).
pi_105760596
Mensen, het is maar een suggestie, maar ik zou ophouden met het voeden van de mensen die willen bevestigd worden in hun normaliteit terwijl ze Havel niet kennen. Ik ga in ieder geval niet discussies over voetbal stilleggen omdat het mij geen moer interesseert.

Terug naar Havel: zijn dood valt bijna samen met die van Kim Jung-Il van Noord-Korea:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16239693
Ik denk dat die laatste de media zal domineren, zijn regime is actueel, onvoorspelbaar en volgens sommigen op instorten.
  maandag 19 december 2011 @ 08:21:02 #129
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_105760656
Kim zal inderdaad het nieuws wel domineren maar er zal ook wel genoeg aandacht zijn voor Vaclav, en terecht. Volgens mij was er een periode begin jaren 90 waarin hij nagenoeg dagelijks in het nieuws was en hij was net zo'n household name als Lech Walesa, Nelson Mandela en Aleksandr Solzhenitsin.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 19 december 2011 @ 08:26:47 #130
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105760700
Haha, zie al die fossiele betweters aan het trollenjagen. Alsof jullie nog met Havel geknikkerd hebben.

Ik vond hem de meest kleurloze van alle post-oostblok politici. Een held zonder heldencharisma.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_105760713
Wat was eigenlijk de partij van Vaclav Havel? Hij werd verkozen door het parlement, maar hij was zelf blijkbaar partijloos na 1993?
  maandag 19 december 2011 @ 08:38:58 #132
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_105760831
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2011 08:26 schreef Ringo het volgende:

Ik vond hem de meest kleurloze van alle post-oostblok politici. Een held zonder heldencharisma.
Dat wel, hij springt in mijn herinnering er niet echt bovenuit, maar misschien is dat ook wel z'n kracht geweest, niet te markant, niet te helderig maar gedegen.

Bekwaam. :P.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 19 december 2011 @ 08:41:13 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105760857
quote:

Ik vond hem de meest kleurloze van alle post-oostblok politici.
Wel eens nagedacht dat je gewoon kleurenblind bent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 december 2011 @ 09:56:39 #134
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105762346
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 08:41 schreef Pietverdriet het volgende:

Wel eens nagedacht dat je gewoon kleurenblind bent?
Je kan me veel complimenten maken maar dit is teveel eer.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 19 december 2011 @ 10:10:56 #135
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_105762687
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 08:28 schreef zuiderbuur het volgende:
Wat was eigenlijk de partij van Vaclav Havel? Hij werd verkozen door het parlement, maar hij was zelf blijkbaar partijloos na 1993?
Ja, al is Vaclav Klaus dat ook officieel sinds zijn verkiezing tot president.

Havel was een van de oprichters van het Burgerforum, maar dat viel al voor de splitsing van Tsjecho-Slowakije uit elkaar.
  maandag 19 december 2011 @ 10:57:58 #136
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105763836
quote:
6s.gif Op maandag 19 december 2011 09:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je kan me veel complimenten maken maar dit is teveel eer.
LOL :D
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_105765793
quote:
Haha, zie al die fossiele betweters aan het trollenjagen. Alsof jullie nog met Havel geknikkerd hebben.

:D
pi_105769017
quote:
Ja, laten we alle mensen die wel over de nodige algemene kennis beschikken vooral gaan ridiculiseren! Daar hebben ze niet van terug, hoor! :D
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 19 december 2011 @ 14:13:09 #139
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_105770086
net een foto genomen van op m'n terras:

misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 19 december 2011 @ 14:27:22 #140
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_105770601
Om niet de zelfde fouten te maken die in het verleden al gemaakt zijn is het belangrijk om je feiten op orde te hebben.

Ik ben zelf van 1976 en ken Havel natuurlijk wel maar ook de andere gezichten uit de koude oorlog en de eerste en 2e wereldoorlog.
Dat werd er op school aardig ingestampt.
De revolutie in oost europa vond een jaar of 22 geleden plaats. schokkend dat daar nu al zo weinig over bekend is bij sommige jonge mensen.
22 jaar is echt niks.
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
  maandag 19 december 2011 @ 14:30:35 #141
97643 misteriks
pi_105770690
Vergeleken met de Noord-Koreanen zijn de Tsjechen zo gek nog niet:

pi_105770718
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:27 schreef Janena het volgende:
Om niet de zelfde fouten te maken die in het verleden al gemaakt zijn is het belangrijk om je feiten op orde te hebben.

Ik ben zelf van 1976 en ken Havel natuurlijk wel maar ook de andere gezichten uit de koude oorlog en de eerste en 2e wereldoorlog.
Dat werd er op school aardig ingestampt.
De revolutie in oost europa vond een jaar of 22 geleden plaats. schokkend dat daar nu al zo weinig over bekend is bij sommige jonge mensen.
22 jaar is echt niks.
Net zo belangrijk als de Tweede Wereldoorlog, wat mij betreft.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 19 december 2011 @ 14:37:27 #143
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105770922
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:31 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Net zo belangrijk als de Tweede Wereldoorlog, wat mij betreft.
Er leefden na de tweede wereldoorlog meer mensen onder een dictatuur dan daarvoor. De val van de het Communisme bracht hier een einde aan. Dit heeft een enorme verbetering gebracht in mensenrechten en vrijheid in oosteuropa, voor velen was dat eindelijk de bevrijding die in NL in 45 kwam. Jammer dat dit op school schijnbaar erg weinig aandacht krijgt. Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
pi_105771074
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:37 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

Er leefden na de tweede wereldoorlog meer mensen onder een dictatuur dan daarvoor. De val van de het Communisme bracht hier een einde aan. Dit heeft een enorme verbetering gebracht in mensenrechten en vrijheid in oosteuropa, voor velen was dat eindelijk de bevrijding die in NL in 45 kwam. Jammer dat dit op school schijnbaar erg weinig aandacht krijgt. Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.
Precies. We kennen vast ook wel allemaal de mopjes over de regeringen in Oost-Europa die in directe verbinding stonden met het Kremlin. Middels telefoons met aan de hoorn alleen een luistergedeelte. Gekheid, maar wel gebaseerd op de waarheid.
  maandag 19 december 2011 @ 14:43:02 #145
97643 misteriks
pi_105771125
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:37 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]
Oosteuropa werd niet bevrijd in 45 maar veranderde van bezetter.
Dat is inderdaad een feit waar maar bitter weinig mensen besef van hebben. Velen denken dat die "achterlijke oostblokkers" er zelf voor gekozen hebben. Dit vooroordeel leeft nog heel sterk, en heb ik zelf meerdere malen mogen ondervinden.
pi_105771826
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:43 schreef misteriks het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een feit waar maar bitter weinig mensen besef van hebben. Velen denken dat die "achterlijke oostblokkers" er zelf voor gekozen hebben. Dit vooroordeel leeft nog heel sterk, en heb ik zelf meerdere malen mogen ondervinden.
Ik heb eens gelezen dat Tsjechië in feite een relatief welvarend gebied was in het interbellum.
(En dat Tsjechoslovakije in feite wel democratisch was, in tegenstelling tot Tsjechoslovakije in de Tweede Wereldoorlog)

Ik zie landen als Polen, Tsjechië, Slovenië, Hongarije,... wel echt als Europees (min of meer zelfde godsdienst, vaak verwante talen, vaak hetzelfde alfabet).. Over Rusland kan je gaan discussiëren (veel Aziatisch/Mongoolse invloed) Maar het communistische oostblok wordt vaak op één enorme ("slavische") hoop gegooid. Een Slovaakse docent werd bij mij gewoon "die Rus" genoemd, en een Hongaarse studente een "Svetlana"

Veel mensen hebben ook gewoon weinig interesse in de regio (gisteren vroeg iemand me nog of Slovenië dan ook bij Tsjechoslovakije was)
pi_105772118
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 15:03 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb eens gelezen dat Tsjechië in feite een relatief welvarend gebied was in het interbellum.
(En dat Tsjechoslovakije in feite wel democratisch was, in tegenstelling tot Tsjechoslovakije in de Tweede Wereldoorlog)

Ik zie landen als Polen, Tsjechië, Slovenië, Hongarije,... wel echt als Europees (min of meer zelfde godsdienst, vaak verwante talen, vaak hetzelfde alfabet).. Over Rusland kan je gaan discussiëren (veel Aziatisch/Mongoolse invloed) Maar het communistische oostblok wordt vaak op één enorme ("slavische") hoop gegooid. Een Slovaakse docent werd bij mij gewoon "die Rus" genoemd, en een Hongaarse studente een "Svetlana"

Veel mensen hebben ook gewoon weinig interesse in de regio (gisteren vroeg iemand me nog of Slovenië dan ook bij Tsjechoslovakije was)
Veel mensen zijn gewoon niet ontwikkeld en weten gewoon niks. Het zal wel aan het onderwijs liggen, "als je het maar kunt opzoeken" niet waar?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 december 2011 @ 15:15:52 #148
97643 misteriks
pi_105772347
Ik ben onlangs in Zlin geweest. Was onder de indruk wat Tomas Bat'a (van het gelijknamige schoenenmerk) er allemaal verwezenlijkt heeft tijdens het interbellum. Vele steden in heel europa zijn naar zijn principe gebouwd !
  maandag 19 december 2011 @ 16:00:27 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105774247
De journalist Robert F. Lamberg, een Joodse journalist van het NZZ heeft in zijn biografie Bootspartie am Acheron, Ein Leben zwischen braunem und rotem Totalitarismus een prachtig en even triest beeld beschreven van Tsjechoslovakije voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog.
Hoe hij tijdens de oorlog moest onderduiken en er na niet veel beter af was. Geen idee of het ooit in het Nederlands verschenen is.
Nadat hij dan eindelijk uit Tsjechoslovakije weet te vluchten wordt hij in het westen niet veel beter behandeld en beland uiteindelijk in Zwitserland bij de NZZ waar hij als Journalist veel schreef over midden en zuid Amerika.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 december 2011 @ 16:31:15 #150
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_105775675
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
De journalist Robert F. Lamberg, een Joodse journalist van het NZZ heeft in zijn biografie Bootspartie am Acheron, Ein Leben zwischen braunem und rotem Totalitarismus een prachtig en even triest beeld beschreven van Tsjechoslovakije voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog.
Hoe hij tijdens de oorlog moest onderduiken en er na niet veel beter af was. Geen idee of het ooit in het Nederlands verschenen is.
Nadat hij dan eindelijk uit Tsjechoslovakije weet te vluchten wordt hij in het westen niet veel beter behandeld en beland uiteindelijk in Zwitserland bij de NZZ waar hij als Journalist veel schreef over midden en zuid Amerika.
Het schijnt volgens de inzichten van de jongste generatie niet relevant te zijn, als ze gebeurtenissen niet zelf hebben meebeleefd op het jeugdjournaal. Als er geen app van is, dan zal het wel niet belangrijk zijn, of zoiets. Kom jij aan met een boek, man, wat een overbodige informatie in je post! Alsof het iemand een rotzorg is wat in andere tijden op andere plekken is gebeurd.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')