abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105808349
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:15 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Irrelevant - drogreden ad authoritam. Los nog van het feit dat de meerderheid van de wereldbevolking amper een opleiding heeft genoten: waarheid is geen democratie - iets wordt natuurlijk niet als bij toverslag meer of minder waar naarmate er meer of minder mensen in geloven.

Tenzij je eveneens denkt dat de aarde vroeger aanmerkelijk platter was dan heden ten dage, natuurlijk.
Je haalt zaken door elkaar: het ging hier niet om waarheid maar om aannemelijkheid. Ik verwerp slechts de stelling dat het aannemelijk is dat God niet bestaat door te laten zien dat de meeste mensen het wel aannemelijk vinden. Aannemelijkheid is - volgende jouw redenering - dus onwetenschappelijk. Het heeft geen zin dat begrip in deze discussie in te brengen.
Mu!
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:19:54 #277
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105808351
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

DIt had meer effect gehad als je andere bewoordingen als "arbitrair" en "onzichtbare luchttovenaar" had gebruikt.
Sja. Dat is jouw mening. Ik sta achter mijn formulering. Nieuwe kleren van de keizer en zo.

Als je alle contrasterende eisen die alle verschilende religies aan hun schaapjes opleggen vergelijkt kan je het moeilijk anders betitelen dan arbitrair. En al dat "Sja, god is nu eenmaal ondoorgrondelijk" verschilt in niets van "A wizard did it!".

quote:
Het is ook irrelevant, eigenlijk. Op welke gronden mag je iemand dan wel lastig vallen? Is het wel OK als je joden vergast vanuit een racistisch wereldbeeld, maar niet vanuit een religieus?
Mensen vergassen lijkt mij persoonlijk nooit OK.

Maar misschien denk jij er anders over.
quote:
Of, meer algemeen: is het in een democratische multi-clturele samenleving nog wel van deze tijd om je af te vragen wat de morele basis is van ideeen? Moeten we niet gewoon accepteren dat er nu eenmaal mensen zijn die ergens anders over denken dan jij en ik, zonder ze daarbij aan te vallen op de achtergronden van die ideeen?
Nee. Ik vind een idee waar een rationele gedachtengang achter zit nu eenmaal hoger in de boom zitten dan "sja, we weten eigenlijk ook niet waarom, maar het staat nu eenmaal zo dwingend voorgeschreven in ons sprookjesboekje en anders komen we in de hel:".
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:21:08 #278
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105808361
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:19 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Je haalt zaken door elkaar: het ging hier niet om waarheid maar om aannemelijkheid. Ik verwerp slechts de stelling dat het aannemelijk is dat God niet bestaat door te laten zien dat de meeste mensen het wel aannemelijk vinden. Aannemelijkheid is - volgende jouw redenering - dus onwetenschappelijk. Het heeft geen zin dat begrip in deze discussie in te brengen.
Sja. En de meeste kinderen geloven in kaboutertjes.

En nu?
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_105808376
Goed, dan is evolutietheorie "maar" een theorie, God is echter natuurlijk ook "maar" een theorie. En dan komt dat wezenlijke verschil tussen de evolutietheorie en de godtheorie: alle bewijzen komen bevestigen de evolutietheorie en de evolutietheorie is erdoor gevormd, waar de godtheorie nimmer bevestigd wordt en ook niet gevormd is door gevonden bewijzen. Een behoorlijk verschil dus en je kunt ze niet gelijkstellen.
pi_105808383
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:19 schreef Telecaster het volgende:

Mensen vergassen lijkt mij persoonlijk nooit OK.

Maar misschien denk jij er anders over.
Dan zou dat mijn democratisch recht zijn, nietwaar? Maar kennelijk heb jij een geloofsovertuiging die dat verbiedt.
quote:
Nee. Ik vind een idee waar een rationele gedachtengang achter zit nu eenmaal hoger in de boom zitten dan "sja, we weten eigenlijk ook niet waarom, maar het staat nu eenmaal zo dwingend voorgeschreven in ons sprookjesboekje en anders komen we in de hel:".
Dat bedoelde ik ook. Nazi-duitsland had een prima rationele gedachtegang achter het vergassen van Joden. Veel religieuze mensen waren daar op religieuze gronden tegen. Waarom vind jij de mening van de Nazi's dan beter?
Mu!
pi_105808400
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:22 schreef Monidique het volgende:
Goed, dan is evolutietheorie "maar" een theorie, God is echter natuurlijk ook "maar" een theorie. En dan komt dat wezenlijke verschil tussen de evolutietheorie en de godtheorie: alle bewijzen komen bevestigen de evolutietheorie en de evolutietheorie is erdoor gevormd, waar de godtheorie nimmer bevestigd wordt en ook niet gevormd is door gevonden bewijzen. Een behoorlijk verschil dus en je kunt ze niet gelijkstellen.
Wat zeg je nu...zijn het nu allebei maar theorieen of toch weer niet?
Mu!
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:24:48 #282
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105808407
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:22 schreef Monidique het volgende:
Evolutie: een sluitende theorie met een werkelijk enorme berg empirische data ter ondersteuning.

God: een paar bij elkaar gesprokkelde irrationele sprookjesboekjes vol pratende slangen, mensen die indringende gesprekken met brandende stukken onkruid hebben en waterlopende zombie-exorcisten die zichzelf bij een maagd hebben verwekt.

Evolutie - god: 1-0.
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:28:52 #283
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105808468
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:23 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Dan zou dat mijn democratisch recht zijn, nietwaar? Maar kennelijk heb jij een geloofsovertuiging die dat verbiedt.
Noem de universele mensenrechten maar een geloofsovertuiging.
quote:
Dat bedoelde ik ook. Nazi-duitsland had een prima rationele gedachtegang achter het vergassen van Joden. Veel religieuze mensen waren daar op religieuze gronden tegen. Waarom vind jij de mening van de Nazi's dan beter?
Huh? Hitler was een overtuigd christen en Nazi-Duitsland kon bogen op een rijke Europese traditie van 2000 jaar christelijk antisemitisme en pogroms.

Dat daar nou zoveel mensen op religieuze grond tegen waren... de protestantse en katholieke kerken in Duitsland wisten destijds in elk geval niet hoe snel ze zich bij de nieuwe machthebbers in het gevlei moesten brengen.

quote:
Cardinal Secretary of State, Eugenio Pacelli (later to become Pope Pius XII) signs the Concordat between Nazi Germany and the Vatican at a formal ceremony in Rome on 20 July 1933. Nazi Vice-Chancellor Franz von Papen sits at the left, Pacelli in the middle, and the Rudolf Buttmann sits at the right.

The Concordat effectively legitimized Hitler and the Nazi government to the eyes of Catholicism, Christianity, and the world.

quote:
On April 20, 1939, Archbishop Orsenigo celebrated Hitler's birthday. The celebrations, initiated by Pacelli (Pope Pius XII) became a tradition. Each April 20, Cardinal Bertram of Berlin was to send "warmest congratulations to the Fuhrer in the name of the bishops and the dioceses in Germany" and added with "fervent prayers which the Catholics of Germany are sending to heaven on their altars."

pi_105808539
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:28 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Noem de universele mensenrechten maar een geloofsovertuiging.

En jouw geloof staat jou toe mij op te leggen dat ik geen dingen mag doen die in strijd zijn met jouw geloof dus?
Mu!
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:35:11 #285
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105808566
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:32 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

En jouw geloof staat jou toe mij op te leggen dat ik geen dingen mag doen die in strijd zijn met jouw geloof dus?
Dan begin je maar een partij.

Hierboven kan je wellicht wat inspiratie opdoen.
pi_105809250
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:35 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dan begin je maar een partij.

Hierboven kan je wellicht wat inspiratie opdoen.
Dat lijkt me geen antwoord op de vraag. Staat jouw geloof je toe mij op te leggen dat ik geen dingen mag doen die in strijd zijn met jouw geloof?
Mu!
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:50:16 #287
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105810084
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen antwoord op de vraag. Staat jouw geloof je toe mij op te leggen dat ik geen dingen mag doen die in strijd zijn met jouw geloof?
1) Welk "geloof"?
2) In een democratie doen we niet anders.

Als je echt zo graag overtreders van gods woord wil stenigen, ga je maar naar Iran of een andere gezellige theocratie. En als je jezelf geen enkele beperking door derden wil laten opleggen is een anarchie als Somalië wellicht een leuke optie.

Stuur je een kaartje?
pi_105810099
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:13 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat laat alleen zien dat de ontwikkeling van soorten mogelijk op een bepaalde manier heeft plaatsgevonden. Het zegt niets over het al dan niet aanwezig zijn van Intelligent Design. Evolutie is dus een theorie, ik denk niet dat 'ie te bewijzen valt. Hooguit aannemelijk te maken.

Je vergelijkt nu een wetenschappelijke theorie die 150 jaar later nog overeind staat en een mechanisme verklaard wat de basis is voor alles binnen de biologie met iets wat feitelijk creationisme is.
Evolutietheorie sluit nergens uit dat er geen God is die het hele mechanisme aanstuurt.
ID is ontstaan uit het verbod in de VS om creationisme als wetenschap te onderwijzen en dat is alles wat het is. ID bestaat enkel omdat evolutietheorie theologische problemen oplevert voor bepaalde mensen en ze geen echte wetenschap tegenover evolutie kunnen zetten.
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:53:51 #289
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105810185
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:50 schreef Mr.44 het volgende:

[..]
ID bestaat enkel omdat evolutietheorie theologische problemen oplevert voor bepaalde mensen en ze geen echte wetenschap tegenover evolutie kunnen zetten.
ID, wat inderdaad niet meer dan creationisme met een pseudowetenschappelijk sausje is, heeft dan ook niets met wetenschap te maken. De eindconclusie ("A wizard did it!") staat immers al bij voorbaat vast.

quote:
Frink: "Yes, over here, [...] in Episode BF12, you were battling barbarians while riding a winged Appaloosa, yet in the very next scene, my dear, you're clearly atop a winged Arabian! Please do explain it!
Lucy Lawless: Uh, yeah, well, whenever you notice something like that... a wizard did it.
Frink: Yes, alright, yes, in episode AG04-"
Lucy Lawless: Wizard!

—The Simpsons, "Treehouse of Horror X"

[ Bericht 3% gewijzigd door Telecaster op 20-12-2011 09:59:58 ]
pi_105810795
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

1) Welk "geloof"?
Jou geloof in de universele rechten van de mens, zie je eerdere post daarover
quote:
2) In een democratie doen we niet anders.
Is het daarmee dan OK?
quote:
Als je echt zo graag overtreders van gods woord wil stenigen, ga je maar naar Iran of een andere gezellige theocratie. En als je jezelf geen enkele beperking door derden wil laten opleggen is een anarchie als Somalië wellicht een leuke optie.

Stuur je een kaartje?
Stel je niet aan. Ik wil niemand stenigen. Meestal niet iig. Maar nu je toegeeft dat democratisch vastgestelde beperkingen, opgelegd door derden, helemaal niet zo gek is, waarom doet het er dan iets toe wat de morele achtergrond daarvan is? In een democratie telt iedere mening mee, en als een voldonde meerderheid er achter stsaat doen we het - of het nou op basis van geloof in de juistheid van de mensenrechten is of op basis van een andere religieuze overtuiging. Als ik stem hoef ik (gelukkig) niet op te geven waarom ik ergens op stem.
Mu!
pi_105828367
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:24 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat zeg je nu...zijn het nu allebei maar theorieen of toch weer niet?
Hoe bedoel je, wat zeg ik nu? De evolutietheorie is inderdaad een theorie, dat is nu niet echt nieuws, nee. Daarnaast is er een idee, belachelijk me dunkt, dat er een hemeltovenaar is die onze levens beheerst en de planeet en alles daarop in zes dagen heeft gemaakt. Je zóú dat ook een theorie kunnen noemen, en dat doe ik voor het gemak maar, want hier wordt de evolutietheorie gelijkgesteld met het geloof in een bovennatuurlijk wezen. Goed, geen probleem, dan doen we dat, dan gaan we ze vergelijken. Na het vergelijken komen we dan tot de conclusie dat de evolutietheorie ten eerst gestaafd wordt door bewijzen en gevormd is en wordt door bewijzen en dat de god- of boze-sadistische-tovenaar-in-de-lucht-theorie niet bepaald gestaafd wordt door bewijzen en er ook niet door gevormd is en wordt.

Conclusie: de evolutietheorie kun je i de verste verte niet vergelijken met het kinderlijk geloof in een godheid.
pi_105828973
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:08 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Kennelijk is toch de meerderheid van de wereldbevolking ervan overtuigd dat dat voldoende aannemelijk gemaakt is. Is het dan nog steeds onaannemelijk? Iets aannemen is een menselijke handling, immers, geen abstract gegeven.
Aannemelijk maken in wetenschappelijke zin is iets anders dan een poll houden onder de bevolking. Zoals ik al tegen Heartz zei: waarheid is geen kwestie van democratie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:08 schreef SingleCoil het volgende:
Alweer: daarin sta je niet alleen, maar de meeste mensen zien dat toch anders. Zijn die dan allemaal dom?
Ik vind "onwetend" een wat prettiger en ook vriendelijker uitdrukking.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:06:21 #293
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105831037
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 18:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aannemelijk maken in wetenschappelijke zin is iets anders dan een poll houden onder de bevolking. Zoals ik al tegen Heartz zei: waarheid is geen kwestie van democratie.
Ik heb dat nooit ontkent toch? :P
Een waarheid kan persoonsgebonden zijn.
Een feit niet. Een aanname is geen feit. Dat is een feit.
Er zit dus verschil tussen die 3 dat is ook een feit.
Of zoiets :D
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_105831303
quote:
Interesssant stuk om te lezen. Ik had m'n bewoording iets zorgvuldiger uit moeten kiezen.

quote:
Evolutie: een sluitende theorie met een werkelijk enorme berg empirische data ter ondersteuning.
Helemaal sluitend zou ik het niet willen noemen. Er zijn nog steeds gaten in de theorie, daarmee wil ik niet uitsluiten dat deze in de toekomst wel gedicht worden door wetenschappelijk onderzoek.
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
pi_105831313
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:06 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik heb dat nooit ontkent toch? :P
Een waarheid kan persoonsgebonden zijn.
Een feit niet. Een aanname is geen feit. Dat is een feit.
Er zit dus verschil tussen die 3 dat is ook een feit.
Of zoiets :D
Ik zie waarheden en feiten als synoniemen van elkaar. Wat jij "persoonlijke waarheid" noemt zou ik een geloof noemen. De realiteit, de aard daarvan, is niet persoonsgebonden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:15:15 #296
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_105831395
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:12 schreef LunaAurea het volgende:

Helemaal sluitend zou ik het niet willen noemen. Er zijn nog steeds gaten in de theorie, daarmee wil ik niet uitsluiten dat deze in de toekomst wel gedicht worden door wetenschappelijk onderzoek.
Religies hebben geen gaten omdat er niets substantieels is om gaten in te hebben. Ik verwacht niet dat dat in de toekomst beter word.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:23:56 #297
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105831799
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie waarheden en feiten als synoniemen van elkaar. Wat jij "persoonlijke waarheid" noemt zou ik een geloof noemen. De realiteit, de aard daarvan, is niet persoonsgebonden.
Dat is onjuist. Ik vind kaas lekker is ook een waarheid als iemand daar eerlijk over is en dus persoonsgebonden of persoonsafhankelijk.
quote:
Waarheid is een fundamenteel begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Als iemand met opzet onwaarheid spreekt liegt hij.

Wat waarheid precies betekent is onderwerp van discussie, en dat is waarschijnlijk altijd al zo geweest. Eeuwenoude uitspraken als Wat is waarheid?! (toegeschreven aan Pontius Pilatus) getuigen daar al van. Dat komt omdat de waarheid van een uitspraak alleen kan worden vastgesteld door die te toetsen aan de feiten, die echter niet altijd bekend zijn.

Waarheden kunnen een beperkte geldigheid hebben, afhankelijk van het referentiekader: de uitspraak '1 en 1 is 2' is geldig voor getallen uit het decimale stelsel, maar niet voor binaire getallen. Op dezelfde manier kan een waarheid persoonsafhankelijk zijn: de uitspraak 'vis is lekker' geldt voor de een wel, voor de ander niet. De uitspraak: 'persoon A houdt van vis' houdt daar rekening mee.
Lees es rustig door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid
En vergelijk het met de definitie van feit:
quote:
Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, ofwel zintuiglijk kan worden waargenomen hetzij instrumenteel gemeten.
Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden (zie het artikel wetenschappelijke methode). Echter, de waarneming zelf is altijd subjectief en afhankelijk van persoonsgebonden factoren, zoals perspectief, voorkeur, nauwkeurigheid, tijdigheid, compleetheid en omstandigheden.

.......

Feiten staan aan de basis van kennis en kunnen door het verstand worden geordend tot een inzicht. Het begrip waarheid staat met deze zaken in nauw verband. Met hyperkritisch denken wordt elke waarheid in twijfel getrokken door te tornen aan enkele willekeurige, al of niet essentiële onderliggende feiten. Waar het volgen van deze denkmethode wordt ingegeven door politieke overwegingen kan dit ontaarden in negationisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Feit
Zie ook: http://www.encyclo.nl/begrip/Waarheid
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=feit

Misschien lijkt het erg op elkaar of staat het dichtbij elkaar. Maar het is niet hetzelfde. :)
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_105831856
quote:
Religies hebben geen gaten omdat er niets substantieels is om gaten in te hebben. Ik verwacht niet dat dat in de toekomst beter word.
Ik had het hier dus over evolutie en niet over religies
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:25:57 #299
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_105831910
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:24 schreef LunaAurea het volgende:

[..]

Ik had het hier dus over evolutie en niet over religies
Ach ja, ik haal die twee altijd door elkaar. :@
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_105833698
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:23 schreef heartz het volgende:

Dat is onjuist. Ik vind kaas lekker is ook een waarheid als iemand daar eerlijk over is en dus persoonsgebonden of persoonsafhankelijk.
Er is een verschil tussen de stelling 'ik vind kaas lekker' en 'kaas is lekker'. Het eerste is, als jij het lekker vindt, persoonlijk, maar toch waar, het tweede niet per se.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')