quote:
Op maandag 19 december 2011 08:16 schreef RemcoDelft het volgende:Snap je
werkelijk niet dat als het IMF z'n schuld aan noem eens wat Griekenland kwijtscheldt, dat geld niet terug kan komen bij degene waar het IMF het vandaan heeft geleend?
alles leuk en aardig, maar jouw stelling dat dat zo is. _is_ gewoonweg niet waar..
aangezien je zélf aangegeven hebt al te kunnen googlen zou ik je aanraden zélf ook nogmaals dat te doen op 'IMF kwijtschelding' en dan niet alleen het daarbij te houden, maar ook die artikelen te lezen...
bv wordt beschreven dat het IMF recentelijk in de laatste 10 jaar tweemaal een land een schuldenkwijtschelding toestond... Haiti en Liberia, in het eerste geval wegens de aardbeving en het complete ineenstortten van de economie daar en in geval van Liberia na de burgeroorlog en de vredesplannen daar.
die beide schuldenkwijtscheldingen zijn geheel gefinancierd uit de eigen middelen van het IMF.... geen 'geld-schieter' hoeft daarvoor te bloeden en dat zou ook onzin zijn en kàn het IMF niet zomaar doen... IMF is waar ze geld leent ook gewoon gedwongen dit net zo netjes terug te betalen als zij eisen van de 'knoflooklanden' waaraan zij hun geld lenen...
het IMF is gewoon een internationale instelling (die valt onder de UN) en die is qua 'betrouwbaarheid' verdomd hoog in te schatten... ieder geroep dat "Het IMF die lening niet terug zou betalen, zomaar...." is zachtjes gezegd erg kort door de bocht.
En nee, wij als nederland lenen juist
niet direkt uit aan landen met betalingsproblemen... dàt risico draagt het IMF, nederland kan qua terugbetaling van die lening gewoon dat van het IMF zélf verwachten die er borg daarvoor moeten staan.
dit is trouwens mn laatste poging hier een beetje realiteitszin in die dioscussie te brengen óf die lening van 17 miljard aan het IMF nu zo 'fout' zou zijn.. als mensen kennelijk tóch hardnekkig hun eigen gejammer belangrijker vinden als een 'realistische visie' kan ik er verder ook niets aan doen..
ik neem aan dat zulke mensen gewoon liever willen 'jammeren' over de politiek en dat die altijd maar wat verkeerds doen...
Ikzelf heb overigens wél een wat minder positieve mening over het IMF wat betreft de vraag of de landen die daar aankloppen nu wel 'geholpen' zijn met IMF-kredieten... mijn mening darover is niet positief, ik denk ook dat vrijwel alle landen met IMF kredieten nadien slechter af waren, en nog armer geworden zijn. Dàt staat echter los van de vraag of het risico voor nederland te groot zou zijn geld _aan_ het IMF uit te lenen, juist als geldschieter en als rijk land is het IMF eerder een zeer gunstige instelling die vooral de belangen van de rijkere landen en financiele instellingen daar behartigt...[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 19-12-2011 09:03:11 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25