Mooi dat ik dat in mijn eerste reactie al zei.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:28 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Het is niet wettelijk verplicht misschien..
Maar ik denk niet dat het handig is om het niet te doen of eerst kopen en dan pas daaraan denken.
http://www.eerste-koophui(...)ingscontract/item180
quote:Op donderdag 15 december 2011 20:27 schreef Lienekien het volgende:
Eerst maar eens een huis om in samen te wonen. Een gezamenlijke rekening zou je zelfs nu al kunnen afsluiten. Het is wel handig om tzt bij bijv . een bank je voor te laten rekenen wat je aan hypotheek kunt betalen. Een zoekopdracht bij een makelaar kan, maar je kunt ook Funda in de gaten houden. Een samenlevingscontract moet wel bij een notaris. Dit zou ik pas doen als je eenmaal samenwoont en als je gaat kopen in ieder geval voor de koop/ overdracht bij de notaris.
Na ja, het kan niet vaak genoeg gezegd worden in ieder geval.quote:Op maandag 19 december 2011 19:38 schreef Lienekien het volgende:
Het zijn geen plannen voor de nabije toekomst.
Dit.quote:Op maandag 19 december 2011 19:37 schreef Errrwin het volgende:
Dus je bent drie maanden in de weekeindes samen met een jongen en je wilt al samen een huis gaan kopen? Zal ik wel een ouwe lul zijn (en jij totaal niet vatbaar voor enig antwoord dat niet in jouw straatje past. Dat geeft niks, dat hoort bij de liefde en je leeftijd), maar leer elkaar nu eerst eens góéd kennen. Ga eerst eens uitvinden of jullie wel samen kunnen wonen, ga eens een paar weken op een vaag zonnig eiland 24/7 op elkaars lip zitten ofzo.
Stel nou dat het allemaal tóch tegenvalt. Dan heb jij je veilige situatie van nu verlaten en zitten jullie samen met een huis dat jullie hoogstwaarschijnlijk geen van beiden alleen kunnen betalen en dus moeten verkopen. Verkopen gaat in deze tijd praktisch niet (of met verlies) en dan zitten jullie óf met een huis dat jullie niet willen óf allebei met een fikse schuld aan de bank.
Doe in ieder geval niks overhaasts, probeer het rationeel aan te pakken (effe je roze zonnebril in de kast, de zon schijnt toch niet) en doe niks overhaasts. (ja, dat had ik al gezegd)
Zucht. Ze gaat helemaal niet nu al op zoek of samenwonen. Ze is juist flink ver vooruit aan het plannen.quote:
En daar is het dus te vroeg voor.quote:Op maandag 19 december 2011 20:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zucht. Ze gaat helemaal niet nu al op zoek of samenwonen. Ze is juist flink ver vooruit aan het plannen.
Je kunt het een beetje typisch vinden, maar verder kan het weinig kwaad, hoor.quote:Op maandag 19 december 2011 20:07 schreef DikBoek het volgende:
[..]
En daar is het dus te vroeg voor.
Prinsesjequote:Op donderdag 15 december 2011 20:29 schreef hartjedave het volgende:
dat klopt daar heb je gelijk in maar ik denk dan: het kan altijd nog misgaan. Ik ben bijvoorbeeld in de vakantie ook fulltime bij hem en dan heb ik niet eens mn eigen spullen zoals een computer of mn tekenblok ofzo bij me.. ik denk dat ik dat risico liever loop. Ik vind namelijk huren een stuk minder aantrekkelijk dan kopen op het moment. zeker op de plek waar we graag willen wonen daar staan niet echt huurhuisjes voor een leuk prijsje. plus ik vind het zonde van mn geld. ik ga pas samenwonen als ik zeker weet dat het goed komt. natuurlijk weet je het nooit zeker. maar dat is met alles.
plus ik wil graag mn paard bij mn huis ed en dat gaat gewoon niet bij een huurhuis.
ik ben gewoon echt nie tvan het huren.
ik ga dan liever een tijdje bij hem wonen, maar omdat zijn appartementje wel echt te klein is voor 2 personen, zeker omdat ik een normaal hoekhuis gewendt ben.. en de afstand naar mijn dorpje is gewoon echt te groot om elke dag af te leggen.. ik heb 2 paarden om elke dag voor te zorgen etc.
dus ik heb liever dat hij dan hierheen komt en hij is bereidt alles in zijn omgeving op te geven om hier te komen wonen.
ook hij is absoluut niet van het huren.
En ik denk dat als je goede voorwaarden stelt voor stel dát het misgaat dat je wat zekerder bent van je zaakje.
en ook omdat het waarschijnlijk nog 1,5 jaar gaat duren voordat we kunnen beginnen met serieus zoeken en dus dan bijna 2 jaar samen zijn, dat we elkaar wel beter kennen en een beter oordeel kunnen vellen of het toekomst heeft of niet.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | In: salaris hij 2.000 salaris zij 2.000 Totaal 4.000 Uit: hypotheek 800 levensverz. 110 ziektekosten 250 etc.etc. Totaal 3.750 |
Nee precies. Als je dit aangeeft in het orientatiegesprek bij de hypotheker dan houden ze daar direct rekening mee. Huizen met grond en stallen zijn vaak goed te betalen voor starters.quote:Op donderdag 15 december 2011 22:08 schreef hartjedave het volgende:
ik ben geen type voor een huurhuis. ik heb bepaalde eisen bij een huis zoals een stuk grond waar ik een stal kan (laten) bouwen voor mn paard en ik wil een vrijstaand huis. in mijn buurt zijn die niet zo heel duur.
Nee precies. Dan kan je gelijk kopen ja.quote:ik wil meerdere paarden kopen en ik wil niet aan het verhuizen blijven. ik wil niet voor maximaal 2 jaar in een hokje zitten voordat ik echt naar mn droomhuis kan.
ik snap je. dat je beter eerst kan huren om te kijken hoe je relatie is. maarik wil niet huren en hij net zo min.
Net als de rest van Nederland.quote:hij huurt nu en is timmerman en kan NIKS aan zn huisje verbouwen.
we zijn het er allebei over eens dat we als begin huis een goed huis willen waaraan we kunnen werken. ik wil ruimte voor mn paard, hij wil een vrijstaand huis dat niet te modern is maar ook niet op instorten staat.
Schat, je kan zoveel willen. Het ergste is dat je zelf niet door hebt hoe onrealistisch je bezig bent. Grote kans dat de hypotheekverstrekker niet extra wil verstrekken voor iemand in een leer-werktraject. Je zal eerst een vast contract moeten hebben. Ga maar eens rekenen dat je ongeveer 4,5 keer je jaarsalaris kan lenen en schrijf die stallen dan nog maar op je buik.quote:ik denk niet dat ik er erg gezellig van wordt als ik eerst nog voor 2 jaar mn spullen in een huurhuis moet stoppen voordat ik naar mn echte huisje kan hoor. dat lijkt me echt niks.
ik wil niet met mn spullen blijven slepen. gewoon één huis en dat helemaal naar je zin maken. dát wil ik.
Leuk al die eisen die je stelt aan een huis maar dat gaat een duur huisje worden en krijg je daar wel een hypotheek voor...ik zou iets minder dromen en wat meer in de realiteit gaan leven.quote:Op donderdag 15 december 2011 22:08 schreef hartjedave het volgende:
bedankt voor de succeswensen.
ik sta ingeschreven bij de woningbouw iig. zodat ik sneller een huis krijg hier.
ik ben geen type voor een huurhuis. ik heb bepaalde eisen bij een huis zoals een stuk grond waar ik een stal kan (laten) bouwen voor mn paard en ik wil een vrijstaand huis. in mijn buurt zijn die niet zo heel duur.
ik wil meerdere paarden kopen en ik wil niet aan het verhuizen blijven. ik wil niet voor maximaal 2 jaar in een hokje zitten voordat ik echt naar mn droomhuis kan.
ik snap je. dat je beter eerst kan huren om te kijken hoe je relatie is. maarik wil niet huren en hij net zo min.
hij huurt nu en is timmerman en kan NIKS aan zn huisje verbouwen.
we zijn het er allebei over eens dat we als begin huis een goed huis willen waaraan we kunnen werken. ik wil ruimte voor mn paard, hij wil een vrijstaand huis dat niet te modern is maar ook niet op instorten staat. ik denk niet dat ik er erg gezellig van wordt als ik eerst nog voor 2 jaar mn spullen in een huurhuis moet stoppen voordat ik naar mn echte huisje kan hoor. dat lijkt me echt niks.
ik wil niet met mn spullen blijven slepen. gewoon één huis en dat helemaal naar je zin maken. dát wil ik.
en dan kun je zeggen dat kan je niet betalen, maar ons salaris wordt alleen maar meer door de jaren heen. Hij krijgt al een salaris waar een collega van 5 jaar ouder jaloers op is(goede onderhandeling met zn baas) mijn salaris gaat omhoog naarmate ik meer weet.
ik wil gewoon een plekje wat helemaal van mij(ons) is wat mijn thuis is. als je blijft verhuizen heb je geen 'thuis' meer.
inderdaad je zit met een schuld als je uit elkaar gaat.
maar ook al ga je eerst huren een paar jaar en daarna pas kopen, dan nóg is de kans hetzelfde dat het kapot gaat en ook dan heb je schulden.
Angst om alleen te blijven of om gek gevonden te wordenquote:Op maandag 19 december 2011 23:26 schreef Lienekien het volgende:
Dat vind ik dan weer zo raar, hè. Wat doet dat er nou toe dat je vrienden hebt die bij elkaar zijn omdat ze denken dat ze niemand anders kinnen krijgen...
Wat doet dat ertoe in haar verhaal?!quote:Op maandag 19 december 2011 23:29 schreef trovey het volgende:
[..]
Angst om alleen te blijven of om gek gevonden te worden.....dan maar alleen of gek.
Geen ideequote:Op maandag 19 december 2011 23:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat doet dat ertoe in haar verhaal?!
En of ze al enig benul heeft van wat dat ze per maand gaat kosten.quote:Op maandag 19 december 2011 23:41 schreef Leandra het volgende:
Ik wil wel graag weten hoeveel dat droomhuis dat "niet zo duur" is eigenlijk moet kosten... En waar het staat, want het klinkt geweldig
Nou zoveel uur reizen bij vriendlief vandaan in een dorpje bij haar in de buurt.quote:Op maandag 19 december 2011 23:41 schreef Leandra het volgende:
Ik wil wel graag weten hoeveel dat droomhuis dat "niet zo duur" is eigenlijk moet kosten... En waar het staat, want het klinkt geweldig
Nah, als die hut 2 ton kost kunnen ze dat over een paar jaar best lenen op 2 inkomens...quote:Op maandag 19 december 2011 23:42 schreef Lienekien het volgende:
En of ze al enig benul heeft van wat dat ze per maand gaat kosten.
With room for a pony?quote:Op maandag 19 december 2011 23:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, als die hut 2 ton kost kunnen ze dat over een paar jaar best lenen op 2 inkomens...
Ah, Duitsland dus... dat verklaart een hoop.quote:Op maandag 19 december 2011 23:43 schreef AnneX het volgende:
[..]
Nou zoveel uur reizen bij vriendlief vandaan in een dorpje bij haar in de buurt.
Daar staat ook het ziekenhuis, waar zij bij bereikbare diensten binnen 15-20 minuten moet zijn bij nacht en ontij.
Dat denk ik ook niet, maar als ik af en toe in het oosten van het land Funda, dan word ik er toch redelijk beroerd van dat dat qua woonomgeving geen optie is, want darn, daar biedt m'n budget wel heel veel mogelijkhedenquote:Op maandag 19 december 2011 23:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
With room for a pony?dream on.
Vriendlief zit toch in de randstad? Dan is Enschede zoveel uur rijden bij hem vandaan en er is een ziekenhuis dat je vanuit Dlnd binnen 15-20 minuten kunt bereiken en het is de enige plek waar zulke huizen zo goedkoop zouden kunnen zijn dat een jong stel het kan betalenquote:
Met een lap grond, een stal en een paardenbak? Ga je met twee ton ook niet redden.quote:Op maandag 19 december 2011 23:54 schreef trovey het volgende:
Ik denk dat je eerder richting Groningen moet gaan, Enschede is nog zo goedkoop niet..althans dat vinden kennissen daar die er ervaring mee hebben.
Een buitenplee als huisje (is ook vrijstaandquote:Op maandag 19 december 2011 23:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met een lap grond, een stal en een paardenbak? Ga je met twee ton ook niet redden.
Ja, maar wij zijn verdorie al 45... Als ik TS goed begrijp wonen we al zo'n 25 jaar in huizen met kleine tuintjes omdat we dat willen...quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Het klinkt mij meer als 'zeer verstandig en niet tot het gaatje gaan'
Nee, omdat het ons niet boeit!quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar wij zijn verdorie al 45... Als ik TS goed begrijp wonen we al zo'n 25 jaar in huizen met kleine tuintjes omdat we dat willen...
Het boeit je gewoon niet.quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:04 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, het zou natuurlijk ook 3 keer zo duur kunnen zijn, maar ik wilde vooral even weten hoe dicht TS bij de realiteit zit met haar eisenpakket en budget
Wij willen overigens ook graag vrijstaand, maar kennelijk doen we iets niet goed dat we dat niet binnen budget kunnen vinden
Ja en ik woon in een huurhuis (een bovenwoning nog wel) omdat het me niet boeit (volgens TS).quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar wij zijn verdorie al 45... Als ik TS goed begrijp wonen we al zo'n 25 jaar in huizen met kleine tuintjes omdat we dat willen...
Nou, de hypotheek en de huidige stand van de huizenmarkt houden ons helaas aardig aan dit huis geboeid...quote:
Ja klinkt ook logisch toch, als het je wel boeide was je wel in een villa met een garage voor 4 auto's gaan wonen, en om te bewijzen dat je dat echt van belang vind zou je dan ook nog gewoon 4 auto's voor die garage gekocht hebben, dat is inzet tonenquote:Op dinsdag 20 december 2011 00:13 schreef trovey het volgende:
[..]
Ja en ik woon in een huurhuis (een bovenwoning nog wel) omdat het me niet boeit (volgens TS).
Ik kan nog niet eens een huur-eengezinswoning met een tuintje krijgen als alleenstaandequote:Op dinsdag 20 december 2011 00:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja klinkt ook logisch toch, als het je wel boeide was je wel in een villa met een garage voor 4 auto's gaan wonen, en om te bewijzen dat je dat echt van belang vind zou je dan ook nog gewoon 4 auto's voor die garage gekocht hebben, dat is inzet tonen
Zo'n tang van een chirurg ofzo... Die verdient iig genoeg voor een hypotheek van een paar ton meer.quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:24 schreef Lienekien het volgende:
En als ze het met Dave niet voor elkaar krijgt, dan zoekt ze toch een vent met meer poen, want ze kan vast wel beter krijgen.
Sorry.
Ja ja, maar eigenlijk boeit het je gewoon niet genoeg, geef nou maar toe, je zou niet eens een villa met een zwembad en tennisbaan willen, geef maar toequote:Op dinsdag 20 december 2011 00:31 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik kan nog niet eens een huur-eengezinswoning krijgen met een tuintje krijgen als alleenstaande...over kopen heb ik het dan nog niet eens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |