De lezing zelf is in mijn ogen baanbrekend omdat hij een onderwerp aansnijdt dat nog nooit is aangesneden binnen de atheistische gemeenschap. Harris probeert atheisten warm te krijgen voor introspectie en meditatie en probeert te laten zien dat dit de weg is om in te slaan voor de mensheid.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:33 schreef Canillas het volgende:
Daar heb je vind ik een goed punt, ik zelf heb nog nooit mee hoeven maken dat ik iets niet kon vanwege het geloof of aanhangers van geloof maar kan me voorstellen dat dat op z'n zachts gezegd frustrerend is. Als het dan op regelmatige basis gebeurt dan is je er tegen bewapenen misschien zelfs wel noodzaak. Het is denk ik te vergelijken met het zien van mensen die volledig worden geleefd door ego en dat zelf niet door hebben, niet eens een beetje, ongeacht het leed wat dat veroorzaakt en daar 'gewoon' mee doorgaan; het 'werkt' immer voor hen. Moeilijk.
Ga de lezing vanavond kijken, en bedankt voor je inzichtelijke standpunt
Je cognitieve capaciteiten zullen juist toenemenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:12 schreef ssebass het volgende:
Interessant topic. Ik heb de OP gelezen, maar verder nog niet vanwege gebrek aan tijd. Topictitel sprak mij ook erg aan. Heb veel last gehad van teveel nadenken, nu heb ik het nog steeds maar het bezorgt mij minder last. Gevoel van racing thoughts. Ik denk vaak zo'n vijf dingen tegelijk, waar je dus soms compleet gestoord van wordt. Met name als kind was dat lastig. Nu vind ik het wel moeilijk om los te laten omdat ik bang ben dat het mijn cognitieve capaciteiten schaadt, oftewel dat ik dit nodig heb om de dingen te kunnen doen die ik nu doe. Al zou wat meer rust ook wel lekker zijn. Betrap mijzelf er ook wel eens op dat ik ongemerkt mijn adem inhoud wanneer ik bijv druk bezig ben. Als hardcore wetenschapper is het wel fijn om wetenschappelijke onderbouwingen te zien en ik kan slecht tegen zweverig gebeuren.
Ja, vond het goed gedaan van hem hoe hij de oefening inleidde en duidelijk maakt over het waarom en hoe hij het koppelde aan het huidige moment, het nu, en zo dus afstand te nemen van het denken in plaats van er midden in te zitten. Is voor velen vaak een schok dat dat überhaupt kanquote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De lezing zelf is in mijn ogen baanbrekend omdat hij een onderwerp aansnijdt dat nog nooit is aangesneden binnen de atheistische gemeenschap. Harris probeert atheisten warm te krijgen voor introspectie en meditatie en probeert te laten zien dat dit de weg is om in te slaan voor de mensheid.
Ja, dat is de grote valkuil van het puur het concept wetenschap aanhangen en dat laten bepalen hoe je redeneert en tegen dingen aan kijkt, dat wordt dan net zo'n dogma als geloof dat geworden is.quote:Ik vind Harris zelf niet op zn allerscherpst maar ik heb het idee dat hij een beetje op zn hoede is met wat hij zegt. Hij beseft zichzelf nl. maar al te goed dat meditatie en leven in het nu nogal zweverig overkomen op veel mensen, met name atheisten die allergisch zijn voor alles dat ook maar een klein beetje raakt aan het geloof.
Denk jij aan 5 dingen tegelijk? Zeg je tegen jezelf ''nu ga ik aan 5 dingen tegelijk denken''?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:12 schreef ssebass het volgende:
Interessant topic. Ik heb de OP gelezen, maar verder nog niet vanwege gebrek aan tijd. Topictitel sprak mij ook erg aan. Heb veel last gehad van teveel nadenken, nu heb ik het nog steeds maar het bezorgt mij minder last. Gevoel van racing thoughts. Ik denk vaak zo'n vijf dingen tegelijk, waar je dus soms compleet gestoord van wordt. Met name als kind was dat lastig.
Kan jij daar slecht tegen over raakt het conceptuele hokje wat je van jezelf hebt dan in paniek? Snap je dat 'hardcore wetenschapper' en mentaal beeld is waar je jezelf in op sluit? En dat beeld alleen maar dat is, een beeld, en je dat zelf echt maakt door erin te geloven?quote:Als hardcore wetenschapper is het wel fijn om wetenschappelijke onderbouwingen te zien en ik kan slecht tegen zweverig gebeuren.
Hij heeft het over dat je geen vrije wil hebt omdat je geen controle hebt over 'wat je denkt' terwijl dat juist het punt is; gedachtes die opkomen (de geconditioneerde en herhalende) denk je zelf niet, dat doet de mind zelf en belangrijker; je hoeft daar geen controle over te hebben. Het mag er zijn, het mag de ruimte krijgen, je hoeft er niks mee te doen. Jij kan doen wat je denken niet kan; niet reageren en zijn.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:03 schreef Roogr het volgende:
Om nog even bij Sam Harris te blijven: Ssebass kijk deze lezing eens van hem over vrije wil. Sluit compleet bij je post aan.
Het is zoals het is, alles gebeurd gewoon en jij hebt daar totaal geen invloed op.
Daar heb je een punt inderdaad, maar feit is natuurlijk wel dat eigenlijk bijna iedereen geïdentificeerd is met het denken en op de manier dat hij beschrijft leeft.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:43 schreef Canillas het volgende:
[..]
Hij heeft het over dat je geen vrije wil hebt omdat je geen controle hebt over 'wat je denkt' terwijl dat juist het punt is; gedachtes die opkomen (de geconditioneerde en herhalende) denk je zelf niet, dat doet de mind zelf en belangrijker; je hoeft daar geen controle over te hebben. Het mag er zijn, het mag de ruimte krijgen, je hoeft er niks mee te doen. Jij kan doen wat je denken niet kan; niet reageren en zijn.
Het idee dat er gehandeld moet worden omdat er een bepaald gevoel of gedachte is is de illusie, dat is ego, een illusie die bestaat wanneer je geidentificeerd bent met je denken en deze lezing lijkt op het daarvan uit gaan gebaseerd.
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:10 schreef Black_Rainbow het volgende:
Ik ben ook begonnen aan dit boek na het lezen van wat posts hier. Ik kom er nog niet helemaal lekker in en moet het denk ik sowieso nog een paar keer lezen voordat het echt op me in gaat werken.
Maar het heeft potentie en sluit wel aan op dingen waar ik erg last van heb en die me behoorlijk in de weg zitten.
Inzien dat het niet jij is die piekert maar dat het je denken is wat dat doetquote:Op donderdag 2 augustus 2012 19:22 schreef Someone02 het volgende:
Hebben jullie misschien tips voor mij, zodat ik minder pieker?
Pieker je over een specifiek onderwerp, of pieker je in het algemeen?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 19:22 schreef Someone02 het volgende:
Hebben jullie misschien tips voor mij, zodat ik minder pieker?
Het is een goeie oefening hoor, maar op lange termijn is het uitkijken dat je niet verzand in 'trucjes', dan denk je 'oh shit ik denk weer te veel' en dan ga je het inzetten om van de gedachten weg te krijgen, terwijl de kern juist het acceptatie van de gedachten is, en het voelen wat gevoeld wil worden.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Pieker je over een specifiek onderwerp, of pieker je in het algemeen?
Wat voor mij hielp is onder andere me volledig focussen op m'n ademhaling en alle gedachten die langskwamen gewoon over me heen laten komen. Niet oordelen over je gedachten, niet nadenken over je gedachten, want daar maak je alleen maar meer gedachten mee. Gewoon simpel luisteren naar je eigen ademhaling:
Adem in... adem uit... adem in... etc.
Ik had nog wel wat andere trucjes die ik gebruikte, maar dit was de eerste waar ik nu op kwam (en eentje die het minst onconventioneel is ). Probeer voor jezelf het een en ander uit en kijk wat jou het meest bevalt.
En laat de resultaten hier horen, want ik ben daar best nieuwsgierig naar en wellicht anderen ook!
Ben ik met je eens. Al is dat iets dat je vanzelf ontdekt wanneer je deze oefening lang genoeg doet. Nog later merk je dat de gedachtenstroom vanzelf minder wordt.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 20:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het is een goeie oefening hoor, maar op lange termijn is het uitkijken dat je niet verzand in 'trucjes', dan denk je 'oh shit ik denk weer te veel' en dan ga je het inzetten om van de gedachten weg te krijgen, terwijl de kern juist het acceptatie van de gedachten is, en het voelen wat gevoeld wil worden.
Zeker interessant!quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:51 schreef Detroit het volgende:
Blijkbaar is het onmogelijk om in het nu te leven (aldus bronnen op het internet ). Schijnbaar haalt het brein het verleden er continu bij:
http://www.scientias.nl/ons-brein-kan-niet-in-het-nu-leven/69627
^^^ interessant artikel trouwens
Waar ik het wel mee eens ben is dat ook die zogenaamde 'meta-mind' ook denken is, wat denken over het denken is. Maar zoals ik persoonlijk mindfulness opvat is zelfs zónder die vorm van denken.quote:“Als wij denken dat we iets goeds krijgen dan is de hersenactiviteit in SEF (het deel van de hersenen dat betrokken is bij de snelle oogbewegingen, red.) groter,” legt Sommer uit. “Mensen willen goede dingen in het leven en om die goede dingen te blijven krijgen, moeten ze de huidige situatie vergelijking met de beslissingen die ze in het verleden hebben gemaakt.”
Onmogelijk
En dat verklaart waarom het zo moeilijk is om in het heden te leven. Sterker nog: volgens de onderzoekers is het onmogelijk om in het nu te leven. Ons brein haalt er altijd ervaringen uit het verleden bij. “Voor een gezond persoon is het onmogelijk om in dit moment te leven. Het is een mooie term, maar onze ervaringen zijn daarvoor te talrijk.”
Duidelijke omschrijving!quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 18:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Zeker interessant!
Maar als ik het goed lees verwarren de onderzoekers de staat van bewustzijn tijdens mindfulness nog steeds met denken, terwijl die staat van bewustzijn juist zonder denken is. Het is wat in de oosterse gevechtsleer ook wel mushin wordt genoemd, ofwel no mind. Het is handelen zonder bewust denken, wat je durft omdat je het ego, of het brein, zo hebt gevormd dat het aansluit bij die meta-mind. Die mind en meta-mind zijn zo goed als één geworden en dus kan je erop vertrouwen en hoef je geen energie (van je bewustzijn?) in één van deze minds te steken. Je kan dus opgaan in de flow van wat is, ofwel mushin, ofwel mindfulness.
Waarom ik dat denk te lezen is door deze tekst:
[..]
Waar ik het wel mee eens ben is dat ook die zogenaamde 'meta-mind' ook denken is, wat denken over het denken is. Maar zoals ik persoonlijk mindfulness opvat is zelfs zónder die vorm van denken.
Weet niet of ik het goed omschrijf zo, de woorden lijken ietwat te beperkt om die gradaties in vormeloosheid van mind, no mind uit te drukken.
True. Je zou het denken dusdanig zuiver moeten houden zodat er feitelijk naar de materie gekeken wordt. Zogauw het ego betrokken wordt bij het onderzoek dan heeft dat op dat vlak vast gelijk gevolgen voor de resultaten.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 18:39 schreef Canillas het volgende:
Er zijn volgens mij bijzonder weinig wetenschappelijke artikelen die zich richten op buiten je denken om leven, zelfde geldt trouwens voor boeken over psychologie die allemaal gebaseerd zijn op situaties waarin volledig geïdentificeerd met ego zijn de norm is.
Het is alsof ze het Nu willen verklaren binnen de wereld van het denken en dat gaat niet werken natuurlijk
Exact!quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 18:39 schreef Canillas het volgende:
Het is alsof ze het Nu willen verklaren binnen de wereld van het denken en dat gaat niet werken natuurlijk
Laten ze dat onderzoek uitvoeren op boeddhisten die claimen in het nu te leven.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:51 schreef Detroit het volgende:
Blijkbaar is het onmogelijk om in het nu te leven (aldus bronnen op het internet ). Schijnbaar haalt het brein het verleden er continu bij:
http://www.scientias.nl/ons-brein-kan-niet-in-het-nu-leven/69627
^^^ interessant artikel trouwens
Nee dat klopt, het is alleen bijzonder lastig om je gedachtengang los te koppelen van de rest. Zeker omdat bijv visualisatie ook somatische effecten heeft. Bijv je visualiseert het eten van iets zuurs en je lichaam gaat speeksel aanmaken. Het controleren van je cognitieve mogelijkheden door gebruik te maken van je cognitieve mogelijkheden klinkt een beetje paradoxaal. Het zou fijn zijn als je de gedachtengang op mute kon zetten. Stilte in je hoofd, ik heb het iig nooit meegemaakt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 07:16 schreef Canillas het volgende:
[..]
Denk jij aan 5 dingen tegelijk? Zeg je tegen jezelf ''nu ga ik aan 5 dingen tegelijk denken''?
Of gebeurt dat denken gewoon in de ruimte waar het denken plaats vind, constant en herhalend en eigenlijk los van wie jij bent? Zijn die gedachten eigenlijk echt iets, of geef jij ze 'echtheid' door te geloven dat die gedachten iets betekenen?
Wie/wat denkt die gedachten? Wie is diegene die die gedachten hoort?
[..]
Kan jij daar slecht tegen over raakt het conceptuele hokje wat je van jezelf hebt dan in paniek? Snap je dat 'hardcore wetenschapper' en mentaal beeld is waar je jezelf in op sluit? En dat beeld alleen maar dat is, een beeld, en je dat zelf echt maakt door erin te geloven?
Als wetenschapper ben je waarschijnlijk niet gelovig, maar je gelooft wel op dezelfde manier in dat beeld wat je van jezelf hebt. Is dat logisch?
Snap je dat het dat hokje is wat je hoort roepen ''dat is zweverig, weg hier!'' omdat wanneer jij gaat kijken of de dingen eventueel anders zouden zijn dan je gelooft je vastgeroeste overtuiging hun kracht zouden kunnen verliezen?
Mensen kunnen verdomd intelligent zijn, als wetenschapper ook, maar wanneer intelligentie je beperkt ben je niet slim bezig, en zeker ook niet wijs
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |