In de eerste plaats reken ik vrijwel nooit aan een expansievat, ik heb alleen met de warmte-overdracht van doen. Maar dank zij je uitleg snap ik nu dat je een flinke stikstofreserve in je expansievat moet aanhouden om te voorkómen dat de druk hoog oploopt bij opwarming. Die reserve bereken je via het volumerendement, begrijp ik? Dus via dat volumerendement (uit de begin- en einddruk) bepaal je je minimale vatinhoud, via (expansie/volumerendement)......snap ik correct?quote:Op donderdag 15 december 2011 15:32 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat jij het niet snapt van volumerendent en volumetoeslag is onbegrijpelijk......
Een cv installatie is een gesloten circuit, water zet uit en moet opgevangen worden, hiervoor gebruikt men een expansievat, het expansievat van zeg 18 liter is een bruto inhoud en geen netto inhoud, er moet immers een deel over zijn om de druk op te kunnen vangen.
Het volumerendement is hetgeen je nodig hebt om de uitzetting op te kunnen vangen, de volumetoeslag is benodigd om het geheel ook veilig te houden, immers er wordt uitgegaan van 3,58% volumevermeerdering, echter als de installatie door omstandigheden doorstoomt tot 110 graden en waarschijnlijk wat hoger wordt kortdurend moet je dus ook rekening houden met het extra uitzettingsvermogen, voor 110 graden houden we dan ook 5,16% aan.
.....................
Dus de temperatuurstoename en de installatieinhoud herleiden dan tot een juiste vatkeuze, vandaar dat een klein drukverlies niet altijd tot problemen hoeft te leiden, een te hoge werkdruk icm een te lage voordruk geeft vaak wel deze aanleiding.
Ja eigenlijk wel.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
In de eerste plaats reken ik vrijwel nooit aan een expansievat, ik heb alleen met de warmte-overdracht van doen. Maar dank zij je uitleg snap ik nu dat je een flinke stikstofreserve in je expansievat moet aanhouden om te voorkómen dat de druk hoog oploopt bij opwarming. Die reserve bereken je via het volumerendement, begrijp ik? Dus via dat volumerendement (uit de begin- en einddruk) bepaal je je minimale vatinhoud, via (expansie/volumerendement)......snap ik correct?
Kan zijn dat je het ontluchten (en vullen) nog eens moet herhalen! Vers water bevat nl. lucht dat door het opstoken, vrijkomt.quote:Op zondag 18 december 2011 21:13 schreef Adelante het volgende:
Mijn Remeha Avanta vertoont sinds kort hetzelfde gedrag![]()
Heb deze week al alle radiatoren ontlucht en daar kwam best wat lucht uit, maar toen bijgevuld en nu een week later staat ie al weer 0.5 bar lager
ligt er ook een beetje aan waar de ketel en drukvat geplaatst zijn tov de rest van de installatiequote:Op donderdag 15 december 2011 17:37 schreef klipper het volgende:
[..]
Ja eigenlijk wel.
Door te berekenen kom je dus op een vat uit dat niet te klein is, maar zeker ook niet te groot is en dus duurder dan nodig zou zijn.
Voor kleine woningen maakt het vaak niet uit, maar hoe groter de installatie wordt des de belangrijker wordt het berekenen ervan, want dan praat je vaak niet over enkele tientjes maar vaak veel grotere bedragen.
Wel kan het voor de doorsnee gebruiker wel te zien zijn dat een voordruk van 0,5 bar en een installatiedruk van 2 bar vaak ook niet echt goed gaat, ervan uitgaande dat de gemeten druk zich ter plaatse van het drukvat is, beter is het om in dat geval 1 bar voordruk te nemen, maar ook met berekenen zal je zien dat er dan ook weer andere getallen uitkomen.
Het vat is primair de eerste drukbeveiliging, de overstort of veiligheidsventiel is puur als nood en een van de laatste beveiligingen die aan zou mogen spreken.
Het vervangen van een overstort bij verwisselen van het expansievat is niet perse noodzakelijk.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:39 schreef exlurker het volgende:
Ik zou het drukvat maar eens controleren, er bestaat een grote kans dat het stuk is en als dat zo is moet je ook gelijk het overdrukventiel vervangen.
Na 't uitzetten van de CV, 5 min wachten zodat bellen omhoog gestegen zijn. Dan ontluchten.quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:56 schreef Adelante het volgende:
Wanneer kun je het beste ontluchten: bij uitstaabde cv en koud water of bij draaiende cv met warm water?
Bij een Calenta zit de automatische ontluchter ingebouwd in het toestel.quote:Op zaterdag 24 december 2011 17:57 schreef Adelante het volgende:
Hoe check ik dat
Ketel is een remeha calenta 28.
Nope, die het vorig jaar aangelegd heeft, ehm..... komt er niet meer inquote:Op woensdag 18 januari 2012 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je er al een installateur bij gehad (die de installatie gemaakt heeft) ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |