abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105620486
Wowow, kijk ze los gaan.

Ondertussen heb ik nog geen nieuw expansievat besteld. :P
pi_105620487
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:32 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat jij het niet snapt van volumerendent en volumetoeslag is onbegrijpelijk......
Een cv installatie is een gesloten circuit, water zet uit en moet opgevangen worden, hiervoor gebruikt men een expansievat, het expansievat van zeg 18 liter is een bruto inhoud en geen netto inhoud, er moet immers een deel over zijn om de druk op te kunnen vangen.
Het volumerendement is hetgeen je nodig hebt om de uitzetting op te kunnen vangen, de volumetoeslag is benodigd om het geheel ook veilig te houden, immers er wordt uitgegaan van 3,58% volumevermeerdering, echter als de installatie door omstandigheden doorstoomt tot 110 graden en waarschijnlijk wat hoger wordt kortdurend moet je dus ook rekening houden met het extra uitzettingsvermogen, voor 110 graden houden we dan ook 5,16% aan.
.....................
Dus de temperatuurstoename en de installatieinhoud herleiden dan tot een juiste vatkeuze, vandaar dat een klein drukverlies niet altijd tot problemen hoeft te leiden, een te hoge werkdruk icm een te lage voordruk geeft vaak wel deze aanleiding.
In de eerste plaats reken ik vrijwel nooit aan een expansievat, ik heb alleen met de warmte-overdracht van doen. Maar dank zij je uitleg snap ik nu dat je een flinke stikstofreserve in je expansievat moet aanhouden om te voorkómen dat de druk hoog oploopt bij opwarming. Die reserve bereken je via het volumerendement, begrijp ik? Dus via dat volumerendement (uit de begin- en einddruk) bepaal je je minimale vatinhoud, via (expansie/volumerendement)......snap ik correct?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105622140
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:48 schreef blomke het volgende:

[..]

In de eerste plaats reken ik vrijwel nooit aan een expansievat, ik heb alleen met de warmte-overdracht van doen. Maar dank zij je uitleg snap ik nu dat je een flinke stikstofreserve in je expansievat moet aanhouden om te voorkómen dat de druk hoog oploopt bij opwarming. Die reserve bereken je via het volumerendement, begrijp ik? Dus via dat volumerendement (uit de begin- en einddruk) bepaal je je minimale vatinhoud, via (expansie/volumerendement)......snap ik correct?
Ja eigenlijk wel.
Door te berekenen kom je dus op een vat uit dat niet te klein is, maar zeker ook niet te groot is en dus duurder dan nodig zou zijn.
Voor kleine woningen maakt het vaak niet uit, maar hoe groter de installatie wordt des de belangrijker wordt het berekenen ervan, want dan praat je vaak niet over enkele tientjes maar vaak veel grotere bedragen.

Wel kan het voor de doorsnee gebruiker wel te zien zijn dat een voordruk van 0,5 bar en een installatiedruk van 2 bar vaak ook niet echt goed gaat, ervan uitgaande dat de gemeten druk zich ter plaatse van het drukvat is, beter is het om in dat geval 1 bar voordruk te nemen, maar ook met berekenen zal je zien dat er dan ook weer andere getallen uitkomen.

Het vat is primair de eerste drukbeveiliging, de overstort of veiligheidsventiel is puur als nood en een van de laatste beveiligingen die aan zou mogen spreken.
pi_105622746
en dan is bij de Remeha avanta het lekken van de automatische ontluchter ook nog een klassieker.
Zeker wanneer je installatie maar langzaam zijn druk verliest hoef je hier niet direct lekkage van te vinden omdat het water voldoende tijd heeft om te verdampen in de behuizing vd ketel.

Het ding zit aan de linkerkant wanneer je de kap er afschroeft, zwarte aanslag betekend gegarandeerd lekkage.
  zondag 18 december 2011 @ 21:13:44 #30
3185 Adelante
To let it go now
pi_105742467
Mijn Remeha Avanta vertoont sinds kort hetzelfde gedrag :(
Heb deze week al alle radiatoren ontlucht en daar kwam best wat lucht uit, maar toen bijgevuld en nu een week later staat ie al weer 0.5 bar lager :(
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_105762768
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 21:13 schreef Adelante het volgende:
Mijn Remeha Avanta vertoont sinds kort hetzelfde gedrag :(
Heb deze week al alle radiatoren ontlucht en daar kwam best wat lucht uit, maar toen bijgevuld en nu een week later staat ie al weer 0.5 bar lager :(
Kan zijn dat je het ontluchten (en vullen) nog eens moet herhalen! Vers water bevat nl. lucht dat door het opstoken, vrijkomt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 18:42:18 #32
3185 Adelante
To let it go now
pi_105781339
Sommige radiatoren 'borrelen' wel wat :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_105781429
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 17:37 schreef klipper het volgende:

[..]

Ja eigenlijk wel.
Door te berekenen kom je dus op een vat uit dat niet te klein is, maar zeker ook niet te groot is en dus duurder dan nodig zou zijn.
Voor kleine woningen maakt het vaak niet uit, maar hoe groter de installatie wordt des de belangrijker wordt het berekenen ervan, want dan praat je vaak niet over enkele tientjes maar vaak veel grotere bedragen.

Wel kan het voor de doorsnee gebruiker wel te zien zijn dat een voordruk van 0,5 bar en een installatiedruk van 2 bar vaak ook niet echt goed gaat, ervan uitgaande dat de gemeten druk zich ter plaatse van het drukvat is, beter is het om in dat geval 1 bar voordruk te nemen, maar ook met berekenen zal je zien dat er dan ook weer andere getallen uitkomen.

Het vat is primair de eerste drukbeveiliging, de overstort of veiligheidsventiel is puur als nood en een van de laatste beveiligingen die aan zou mogen spreken.
ligt er ook een beetje aan waar de ketel en drukvat geplaatst zijn tov de rest van de installatie
of hij op zolder of op bgg of in de kelder staat

op zolder is een druk van 1.5 bar op de ketel ruim voldoende, terwijl in de kelder de de ketel een veel hogere druk zal moeten aanwijzen, en daar is dus een wat hogere druk van het drukvat ook wel beter

wat je wel ziet is dat het membraam in het drukvat porues wordt, dit uit zich in het gedurende een langere tijd voorkomen van lucht (= eigenlijk stikstof uit het drukvat ) in het cv systeem
vervolgens onluchten en bijvullen..

dit gaat net zolang door tot het drukvat vol water zit, dan krijg je heel snelle drukschommeling bij verwarmen en afkoelen van de installatie, soms zo hoog dat de overstort aanspreekt
-ook breng je de installatie dan binnen een paar seconden weer op druk met de vulslang-

en idd bijvullen betekend bijna altijd na een tijdje weer onluchten en bijvullen ivm ontgassen van het water
  maandag 19 december 2011 @ 19:28:23 #34
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_105783747
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:39 schreef exlurker het volgende:
Ik zou het drukvat maar eens controleren, er bestaat een grote kans dat het stuk is en als dat zo is moet je ook gelijk het overdrukventiel vervangen.
Het vervangen van een overstort bij verwisselen van het expansievat is niet perse noodzakelijk.
Een overstort vervang je alleen als deze gelekt heeft.
Je zou het uit voorzorg kunnen doen, maar noodzakelijk is het niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_105856125
Ik ga eerst even een weekje op vakantie, maar ik laat het weten als ik terugkom. ;)
pi_105908412
Gisteren wel even de CV gevuld, het duurt zo'n 30 seconden voordat hij van 1 naar 2 bar gaat.
pi_105909251
Dan zit het expansievat niet nokkievol.
Hoe zit het met het overstortventiel? Lekt dat (of had ik dat al gevraagd)?
  zaterdag 24 december 2011 @ 14:56:14 #38
3185 Adelante
To let it go now
pi_106001382
Wanneer kun je het beste ontluchten: bij uitstaabde cv en koud water of bij draaiende cv met warm water?
pi_106002839
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 14:56 schreef Adelante het volgende:
Wanneer kun je het beste ontluchten: bij uitstaabde cv en koud water of bij draaiende cv met warm water?
Na 't uitzetten van de CV, 5 min wachten zodat bellen omhoog gestegen zijn. Dan ontluchten.

Of (als de CV werkend is) aanvoerknop dicht, bellen omhoog laten stijgen en dan ontluchten
  zaterdag 24 december 2011 @ 15:51:07 #40
3185 Adelante
To let it go now
pi_106003145
Maakt het nog uit of ik met de radiatoren beneden of boven begin?
pi_106004105
Neen. Kontroleer wel of de ketel een ontluchingpuntpunt dan wel een aut. ontluchter heeft die open staat.
  zaterdag 24 december 2011 @ 17:57:00 #42
3185 Adelante
To let it go now
pi_106007881
Hoe check ik dat :?
Ketel is een remeha calenta 28.
  zaterdag 24 december 2011 @ 19:23:17 #43
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106010624
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 17:57 schreef Adelante het volgende:
Hoe check ik dat :?
Ketel is een remeha calenta 28.
Bij een Calenta zit de automatische ontluchter ingebouwd in het toestel.
Dus voor de gebruiker niet zichtbaar.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_106344659
en een Avanta?
pi_106345253
in mijn Avanta zit een automatische ontluchter ingebouwd in het toestel
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:55:33 #46
3185 Adelante
To let it go now
pi_106944370
Nu in een vorstperiode (2 dagen) heb ik meteen weer last van drukverlies??? Kan dat er mee te maken hebben dat de thermostaatkranen op radiatoren in de vorststand open springen en die radiatoren dan 'iets' gaan meedraaien :?

Heb alles weer ontlucht en bijgevuld, nu alle radiatoren vol open en doorblazen met het systeem. Maar vrees dat de druk weer heel snel daalt na één nachtje (in 2 nachten van 2.0 naar 1.0).

Heb overal gekeken maar geen lekkages gezien. Kan lucht in de radiatoren zoveel drukverschil opleveren?
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 22:00:10 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106968145
Heb je er al een installateur bij gehad (die de installatie gemaakt heeft) ? :)
  woensdag 18 januari 2012 @ 22:37:36 #48
3185 Adelante
To let it go now
pi_106970008
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je er al een installateur bij gehad (die de installatie gemaakt heeft) ? :)
Nope, die het vorig jaar aangelegd heeft, ehm..... komt er niet meer in :P

Ik denk er over een service contract af te sluiten. Of iemand hier moet uit omgeving Arnhem komen en er verstand van hebben.
pi_115794436
Hallo Allemaal
Vol verbazing lees ik dit, ik heb namelijk precies de zelfde cv ketel en exact het zelfde probleem.
Verschil dat bij mij alles op de begane grond is en de cv al in de woning aanwezig was toen ik diekocht in 2009.
Het probleem was dan ook al aanwezig blijkt achteraf. nu in de zomer op spaarstand vul ik 1x in de 4 a6 weken bij.
Afgelopen winter bij min18 graden celsius om de 2 dagen.
Zelfs Lek detectie Nederland al een onderzoek laten uitvoeren dmv gas , kijken of er een lek onder de vloer is.
Nee hoor niets gevonden, kan er ook niet bij , woning staat op zand en ik kan in enkele kamers niet onder vloer kijken zonder de vloer te moeten opbreken.
Ook blijkt dat er geen overstort aanwezig is en het overdrukventiel zit boven op de ketel.
Expansie vat was wel stuk door al dat bij vullen..
gek wordt ik er van.
Ik vraag me nu dus af hoe is het afgelopen met de ketel, is het probleem verholpen, ???
Een cv monteur gaat binnenkort wat vervangen zoals de leidingen, beveiligingen en een overstort plaatsen.
Hopelijk hebben jullie goed nieuws voormij, maar het lijkt meer op een installatiefout of fabriekfout dan een lek onder de vloer ....ben benieuwd
groetjes Ilona
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')