abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105531819
Overigens hebben we voor falende ondernemers gewoon bestaande vangnetten als de WSNP.

Ik vrees dat er een hoop mensen zich hebben laten verleiden tot het bestaan als ZZP' er, zonder zich gerealiseerd te hebben wat het ondernemerschap nu werkelijk inhoud.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:09:56 #27
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_105531944
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik word echt pislink van dit soort betutteling uit Den Haag :(
Laat ze maar oppassen daar in Den Haag want mevrouwtje Complex wordt pislink :')
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_105532375
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:09 schreef PalmRoyale het volgende:

Laat ze maar oppassen daar in Den Haag want mevrouwtje Complex wordt pislink :')
Don't worry... ik heb niet de illusie dat ze zich daar zorgen over maken :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  FOK!Fotograaf dinsdag 13 december 2011 @ 15:50:34 #29
17893 Forno
pi_105538059
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

M.a.w. ze hebben geen goed business model of zijn gewoon waardeloos.

In de bouw kan je als vakman nog steeds je geld verdienen, niet meer zo makkelijk als vroeger maar de echte toppers overleven de crisis wel.

De ZZP'ers die prutswerk afleveren liggen er het snelst uit, tenzij ze het heel erg goedkoop doen.
Dan moet je niet gaan klagen over je lage verdiensten, dan moet je op zoek gaan naar een activiteit die beter verdient, wil je meer garanties tegen tijdelijke werkeloosheid dan had je beter bij een baas kunnen blijven. Dan kun je zelfs na een faillissement nog een tijd lang WW trekken en je in de tussentijd richten op je toekomst.

Nepondernemers... bah... gelukkig komen er steeds minder van :D
Het minimumloon is zoals gezegd het minimumloon. De gemiddelde Nederlander kan daar net van leven. Een Pool neemt genoegen met veel minder, of weet simpelweg niet beter. Enige bescherming van onze eigen arbeidsmarkt is in ieders belang. Een werkloze zzp'er in de ww of bijstand kost ons alleen maar geld.

De huidige situatie werkt armoede en de kloof tussen en arm en rijk juist in de hand. Noem het betutteling. Noem je de wet die kinderarbeid verbiedt ook betutteling? Met zulke zwart-wit taal kun je ieder argument van tafel vegen.

Een creatieve zzp'er weet zijn zaak heus wel aantrekkelijk te maken, dan puur en alleen naar het uurtarief te kijken. Met kwaliteit bijvoorbeeld.

En gezien je tirade op zogenaamde nep-ondernemers, ben jij uiteraard een top-ondernemer!
pi_105539797
Deze en alle andere proefballonnen over ZZPers van de laatste tijd (zoals verplicht verzekeren tegen werkloosheid en arbeidsongeschiktheid) hebben NIETS te maken met zorgen om die arme ZZPers. Jammer dat jullie daar zo massaal instinken.

De grootste zorg van politiek Den Haag is dat die +/- 700.000 ZZPers te weinig bijdragen aan de sociale zekerheid. Ze betalen minder premies/belastingen vanwege de zelfstandigenaftrek (die nu dan ook verlaagd wordt..) en ze dragen niet bij aan allerlei sociale regelingen (waar ze dan weliswaar ook geen beroep op kunnen doen, maar als alle sterke werknemers voor zichzelf beginnen moeten de kneusjes die overblijven zoveel afdragen).

Met andere woorden, Den Haag vindt dat ze de ZZPer te weinig kan plukken, en bereidt maatregelen voor om dat te veranderen.
pi_105539900
N.B. Als ze van ZZPers afwillen, moeten ze er gewoon voor zorgen dat het in Nederland niet zo achterlijk risicovol en duur is om personeel in dienst te nemen.
pi_105541042
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 15:50 schreef Forno het volgende:

Het minimumloon is zoals gezegd het minimumloon. De gemiddelde Nederlander kan daar net van leven. Een Pool neemt genoegen met veel minder, of weet simpelweg niet beter. Enige bescherming van onze eigen arbeidsmarkt is in ieders belang. Een werkloze zzp'er in de ww of bijstand kost ons alleen maar geld.
Ik ben ook geen voorstander van het minimumloon, van een minimumloon kan je ook niet net leven, of wel... het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Je zegt zelf dat een Pool dat wel kan, dus waarom een Nederlander dan niet?
Een werkeloze ZZP'er komt niet in de WW omdat hij of zij daar geen recht op heeft. Dat zijn de regels van het spel en in de bijstand hoeven ze ook niet te komen want ze kunnen altijd weer voor een baas gaan werken.

quote:
De huidige situatie werkt armoede en de kloof tussen en arm en rijk juist in de hand. Noem het betutteling. Noem je de wet die kinderarbeid verbiedt ook betutteling? Met zulke zwart-wit taal kun je ieder argument van tafel vegen.
Armoede? ZZP'ers die in de armoede vervallen zijn kennelijk niet in staat om zich als ondernemer op te stellen, die moeten snel weer als loonslaaf aan de bak. Zolang er nog massaal volk uit Oost Europa hier te gast krijgen om hier te werken kan een Nederlander dat ook.

quote:
Een creatieve zzp'er weet zijn zaak heus wel aantrekkelijk te maken, dan puur en alleen naar het uurtarief te kijken. Met kwaliteit bijvoorbeeld.
Een voorwaarde voor de zelfstandig ondernemer, wie geen toegevoegde waarde levert moet zich geen ZZP'er willen noemen, gewoon met de hangende pootjes terug naar je broodheer en snel een beetje :7

quote:
En gezien je tirade op zogenaamde nep-ondernemers, ben jij uiteraard een top-ondernemer!
Ik ben geen ondernemer, ik ben een loonslaaf (en een verdomd goede als je het mijn baas vraagt ;) )

Het feit dat ik geen ondernemer ben wil niet zeggen dat ik niet weet waar een ondernemer aan dient te voldoen, het is dat ik geen eigen kapitaal heb om mijn eigen vrijheid te kopen anders wist ik het wel :)
pi_105541103
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 16:40 schreef dvr het volgende:
N.B. Als ze van ZZPers afwillen, moeten ze er gewoon voor zorgen dat het in Nederland niet zo achterlijk risicovol en duur is om personeel in dienst te nemen.
Precies.... je moet arbeid aantrekkelijk maken voor werkgevers. Zou heel goed zijn voor de wereldwijde concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven w/
  dinsdag 13 december 2011 @ 17:20:31 #34
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_105541283
Ik vraag me af hoe ze een dergelijk minimum willen invoeren, wat als je als 'betaalt' krijgt via een aandelen constructie of als je voor ervaring/exposure een opdracht wil uitvoeren?
pi_105541805
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 17:20 schreef malleable het volgende:
Ik vraag me af hoe ze een dergelijk minimum willen invoeren, wat als je als 'betaalt' krijgt via een aandelen constructie of als je voor ervaring/exposure een opdracht wil uitvoeren?
Precies... er zijn ZZP' ers die een opdracht uitvoeren voor 'de fun' of ervaring. Als ZZP'er moet je ook vaak investeren in je eigen kennisniveau en ervaring en daarbij kunnen lage tarieven een doorslag geven in het wel of niet mogen uitvoeren van een opdracht. Uiteraard kun je als alternatief ook gaan knoeien met het effectief aantal gefactureerde uren, alleen daarom is zo'n minimum uurtarief al niet haalbaar. De wetgever moet zich gewoon niet bemoeien met deze zaken, laat het maar over aan de ondernemer, die weet wat het beste is voor zijn of haar situatie.
pi_105546674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 16:37 schreef dvr het volgende:
Deze en alle andere proefballonnen over ZZPers van de laatste tijd (zoals verplicht verzekeren tegen werkloosheid en arbeidsongeschiktheid) hebben NIETS te maken met zorgen om die arme ZZPers. Jammer dat jullie daar zo massaal instinken.

De grootste zorg van politiek Den Haag is dat die +/- 700.000 ZZPers te weinig bijdragen aan de sociale zekerheid. Ze betalen minder premies/belastingen vanwege de zelfstandigenaftrek (die nu dan ook verlaagd wordt..) en ze dragen niet bij aan allerlei sociale regelingen (waar ze dan weliswaar ook geen beroep op kunnen doen, maar als alle sterke werknemers voor zichzelf beginnen moeten de kneusjes die overblijven zoveel afdragen).

Met andere woorden, Den Haag vindt dat ze de ZZPer te weinig kan plukken, en bereidt maatregelen voor om dat te veranderen.
Inderdaad. Gelukkig is per 01-01-2004 de WAZ afgeschaft, dat was ook zoiets.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_105566340
Op dit onderwerp ben ik het erg eens met ComplexConjugate. ZZP'er worden is een keuze, geen noodzaak. Veel mensen vinden het een aantrekkelijk bestaan, geen baas, je eigen onderneming en toch niet de rompslomp van personeel. Maar ben je er ook geschikt voor? Als je niet rond kunt komen van je zzp bestaan dus kennelijk niet. Een ondernemer is zelfstandig en als je de overheid nodig hebt om overeind te blijven ben je dus gewoon geen echte ondernemer.
pi_105566524
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het feit dat ik geen ondernemer ben wil niet zeggen dat ik niet weet waar een ondernemer aan dient te voldoen, het is dat ik geen eigen kapitaal heb om mijn eigen vrijheid te kopen anders wist ik het wel :)
Als je erg goed bent in je werk en voor veel werkgevers interessant, ben je niet veel minder vrij dan de ondernemer die voor zijn broodwinning afhankelijk is van klanten.
pi_105567334
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

Armoede? ZZP'ers die in de armoede vervallen zijn kennelijk niet in staat om zich als ondernemer op te stellen, die moeten snel weer als loonslaaf aan de bak. Zolang er nog massaal volk uit Oost Europa hier te gast krijgen om hier te werken kan een Nederlander dat ook.

[..]

Een voorwaarde voor de zelfstandig ondernemer, wie geen toegevoegde waarde levert moet zich geen ZZP'er willen noemen, gewoon met de hangende pootjes terug naar je broodheer en snel een beetje :7

Ik denk ook niet dat de ideeen in de openingpost ingegeven zijn ter bescherming van personen die ervoor gekozen hebben ZZP'er te worden, maar voor de mensen die gedwongen worden door het bedrijf waar ze voor werkten om ZZP'er/freelancer te worden met het enkele doel die mensen onder de CAO en minimumloon regels uit te trekken.

Of hebben al die postbodes altijd ervan gedroomd om 'eigen baas' te zijn? Dacht het niet.

Natuurlijk moet je dat niet oplossen door aanvullende regeltjes, maar door te erkennen dat deze mensen de facto niet zelfstandig zijn.

Echte ZZP'ers moeten gewoon hun eigen broek op (kunnen) houden.
pi_105567425
In de Metro staat vandaag een lovend stukje over de ZZP'er. Het komt erop neer dat er helemaal geen crisis is in ZZP-land en dat ze het een verademing vinden dat ze lekker hun eigen werkzaamheden kunnen uitvoeren en plannen.

Er is dus helemaal geen probleem....
pi_105567604
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wat een waanzinnig slecht plan weer van de PvdA. De betutteling is wederom ongekend. Is het niet juist de verantwoording van ZZP'ers om hun eigen zaakjes goed te gaan regelen? Is dat juist niet de vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap? Zijn ze wel goed bij hun hoofd daar bij de PvdA 8)7
Inderdaad, what's next? Winkels mogen geen verlies draaien tijdens opruiming?

Laat de ondernemer zelf bepalen of hij rondkomt met 5 euro per uur, de ondernemer die dat structureel doet is geen lang leven beschoren.

Maarja, het past natuurlijk mooi in het straatje wat al eerder besproken is op FOK.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:41 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dat is dus de grap die de SER wil uitvoeren, de zzp-er weer premie laten betalen. Niet omdat de ZZP-er nu zo vaak ziek of werkloos is, maar omdat de loonslaven te weinig premie opbrengen voor hun ziekte en werkloosheid.

Het lijkt wel een media opzetje om de mensen klaar te maken voor zo´n wijziging.
pi_105585660
quote:
Het probleem van onze maatschappij zit het namelijk niet in de te lage salarissen maar in de te hoge loonkosten. Loonkosten die torenhoog moeten zijn omdat de belastingen en sociale premies te hoog zijn. Feitelijk is het een systeem dat mensen werkeloos maakt en daardoor de werkenden met nog hogere kosten opzadelt, een zeer negatieve feedback effect.
Het werkelijke probleem van deze maatschappij zijn niet eens de hoge loonkosten maar al die mensen die flutstudies kiezen en met hun psychologen of communicatie opleiding niks aan de economie kunnen toevoegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')