abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105526411
quote:
PvdA wil minimumtarief voor zzp'ers

DEN HAAG - Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) moeten volgens de PvdA minimaal 150 procent van het minimumloon krijgen. Op die manier kunnen de zelfstandig ondernemers naast een inkomen op minimumloonniveau ook geld wegzetten voor hun pensioen en zich verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat stelt Tweede Kamerlid Mariëtte Hamer van de grootste oppositiepartij dinsdag voorafgaand aan de behandeling van de begroting Sociale Zaken.

Hamer gaat bij minister Henk Kamp (Sociale Zaken) pleiten voor het instellen van minimumtarieven voor zzp'ers. Zij wijst erop dat er een groeiende groep zelfstandigen actief is op de arbeidsmarkt die daarvoor niet vrij heeft gekozen. Vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt vragen steeds meer werkgevers van hun personeel om als zelfstandige flexkracht voor hen te gaan werken.

Volgens Hamer werkt de meerderheid van de zzp'ers op basis van een zogeheten overeenkomst van opdracht (ovo). Zij maakt zich hierover zorgen, omdat deze constructie de mogelijkheid biedt om onder het minimumloon te werken. Veel mensen zijn hierdoor onverzekerd aan de slag en kunnen niet sparen voor hun oude dag. Door schijnzelfstandigen uit Oost-Europa die „zich aanbieden voor dumptarieven, ontstaat een neerwaartse prijsspiraal”, stelt ze verder.

Kamp uitte eerder ook al zijn zorgen over de manier waarop met de ovo wordt gewerkt aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Hij kondigde begin dit jaar nog een onderzoek aan wegens ophef over postbezorgers die tegen stukloon werken en zo niet boven het minimumloon uitkomen.

Om misbruik van de ovo en constructies met schijnzelfstandigen te voorkomen wil de minister nu de werkingssfeer van de Wet minimumloon uitbreiden. Hierdoor moeten zzp'ers en anderen die via een ovo werken, tenminste het minimumloon krijgen als ze niet meer dan 3 opdrachtgevers hebben en zij „qua arbeidsrelatie en maatschappelijke positie overeenkomsten vertonen met werknemers”. Maar dit is volgens de PvdA niet genoeg. De partij wil 150 procent van het minimumloon als bodem voor zelfstandigen.

bron: Telegraaf
Wat een waanzinnig slecht plan weer van de PvdA. De betutteling is wederom ongekend. Is het niet juist de verantwoording van ZZP'ers om hun eigen zaakjes goed te gaan regelen? Is dat juist niet de vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap? Zijn ze wel goed bij hun hoofd daar bij de PvdA 8)7
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105526489
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat een waanzinnig slecht plan weer van de PvdA. De betutteling is wederom ongekend. Is het niet juist de verantwoording van ZZP'ers om hun eigen zaakjes goed te gaan regelen? Is dat juist niet de vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap? Zijn ze wel goed bij hun hoofd daar bij de PvdA 8)7
Heb je je eigen OP wel gelezen? Ook Kamp (ja, zelfs die, de minst sociale minister van Sociale Zaken sinds lange tijd) maakt zich zorgen over de huidige situatie waardoor een soort moderne slavernij kan ontstaan, doordat zogenaamd zelfstandigen onder het minimumloon worden betaald voor de weinige baantjes waar ze voor in aanmerking komen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  dinsdag 13 december 2011 @ 10:26:28 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105526999
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Heb je je eigen OP wel gelezen? Ook Kamp (ja, zelfs die, de minst sociale minister van Sociale Zaken sinds lange tijd) maakt zich zorgen over de huidige situatie waardoor een soort moderne slavernij kan ontstaan, doordat zogenaamd zelfstandigen onder het minimumloon worden betaald voor de weinige baantjes waar ze voor in aanmerking komen.
Dus... geen zzp-er worden als je geen added value hebt.
pi_105527016
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Moderne slavernij? Laat me niet lachen man _O-

Dat er zoveel sukkels zijn die zich zogenaamd ondernemer durven te noemen is juist het probleem. Als je business model zuigt en je niet voldoende kan verdienen moet je gewoon je tent opdoeken, zo werkt het kapitalistische systeem nu eenmaal. Als je gepamperd wenst te worden moet je gewoon een loonslaaf worden, zo simpel is het :7

Persoonlijk ben ik zelfs in het geheel voor de afschaffing van het minimumloon, als we de belastingen op arbeid verlagen maakt dat arbeid weer een stuk aantrekkelijker voor werkgevers. Het probleem van onze maatschappij zit het namelijk niet in de te lage salarissen maar in de te hoge loonkosten. Loonkosten die torenhoog moeten zijn omdat de belastingen en sociale premies te hoog zijn. Feitelijk is het een systeem dat mensen werkeloos maakt en daardoor de werkenden met nog hogere kosten opzadelt, een zeer negatieve feedback effect.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105527125
Wat een dom plan van één van de meest incompetente excuusmevrouwen in de politiek:

pi_105527153
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:26 schreef Drugshond het volgende:
Nou ja, ik ken mensen die voor Sand post hebben bezorgd. De enige manier om daar een baantje te krijgen is door per stuk bezorgde post betaald te worden. Het is niet zo dat de banen voor het oprapen liggen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 10:34:01 #7
89730 Drugshond
pi_105527243
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Nou ja, ik ken mensen die voor Sand post hebben bezorgd. De enige manier om daar een baantje te krijgen is door per stuk bezorgde post betaald te worden. Het is niet zo dat de banen voor het oprapen liggen.
Dus ... geen zzp-er worden in die richting... move on.
pi_105527283
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:34 schreef Drugshond het volgende:
Dus ... geen zzp-er worden in die richting... move on.
Ja, move on naar het volgende baantje waar je ook voor een vergelijkbaar wurgcontract moet werken.
pi_105527745
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:26 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Inderdaad.

Je hebt voor het risico gekozen en nu moet je op de blaren zitten. Net zoals mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben: je kiest voor een bepaald risico en dat jkan je duur komen te staan.

Als het goed gaat, dan moet iedereen horen hoe slim je wel niet geweest bent. Als het slechter gaat, moet de overheid ineens weer inspringen.
pi_105528105
Sterker nog... als ik als ZZP'er voor 5 euro per uur wil werken dan moet dat gewoon kunnen. Het kan best zo zijn dat ik een hele leuke klus kan krijgen die ik bijna gratis zou doen. Dat moet de vrijheid zijn die ik als ondernemer heb.

De politiek moet zich realiseren dat niet de minimale inkomsten het probleem is, het probleem is dat ze mensen als zelfstandige willen laten functioneren die dat niet aankunnen. Die mensen moeten gewoon in loondienst gaan werken, basta!!!

Ik word echt pislink van dit soort betutteling uit Den Haag :(
pi_105528213
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sterker nog... als ik als ZZP'er voor 5 euro per uur wil werken dan moet dat gewoon kunnen. Het kan best zo zijn dat ik een hele leuke klus kan krijgen die ik bijna gratis zou doen. Dat moet de vrijheid zijn die ik als ondernemer heb.

De politiek moet zich realiseren dat niet de minimale inkomsten het probleem is, het probleem is dat ze mensen als zelfstandige willen laten functioneren die dat niet aankunnen. Die mensen moeten gewoon in loondienst gaan werken, basta!!!

Ik word echt pislink van dit soort betutteling uit Den Haag :(
Je moet je eigen OP nog maar eens lezen, het voorstel gaat over ZZP-ers die minder dan 3 werkgevers per jaar hebben, en dus in feite al in loondienst zijn, maar blijkbaar de keuze hebben gekregen om óf voor een wurgcontract te werken óf helemaal niet voor dat bedrijf.
Zeggen dat die mensen "maar in loondienst moeten gaan werken" getuigt echt van een stuitend gebrek aan inzicht in de hedendaagse arbeidsmarkt.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:16:43 #12
89730 Drugshond
pi_105528412
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:09 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Je moet je eigen OP nog maar eens lezen, het voorstel gaat over ZZP-ers die minder dan 3 werkgevers per jaar hebben, en dus in feite al in loondienst zijn, maar blijkbaar de keuze hebben gekregen om óf voor een wurgcontract te werken óf helemaal niet voor dat bedrijf.
Dan lees mijn reaktie ook maar.
Move on.
pi_105528418
quote:

[..]

Zeggen dat die mensen "maar in loondienst moeten gaan werken" getuigt echt van een stuitend gebrek aan inzicht in de hedendaagse arbeidsmarkt.
Waarom is diegene dat in eerste instantie ZZP'er geworden? Ga dat eerst maar eens uitpluizen.

Je zal er achter komen dat de ZZP'er vaak weer door z'n 'oude' werkgever ingehuurd wordt. Werkgever en ZZP'er plukten hiervan de vruchten. Werkgever had minder mensen in vaste loondienst en de ZZP'er had gunstige regelingen. Nu de markt in elkaar klapt, is er ineens veel minder werk voor de ZZP'er.
Dat is de keuze die de ZZP'er gemaakt heeft.
pi_105528452
quote:

Nepondernemers dus :7
Als je als overheid die ontwikkeling onwenselijk vind dan moet je die regeling gewoon verbieden, simpel. De overheid moet zich niet gaan bemoeien met de vergoedingen van ondernemers, net als dat de overheid geen ondernemers moet redden als ze failliet gaan. De overheid is met al haar regelgeving, subsidies en belastingen het grootste obstakel voor een flexibele economie.

quote:
Bull shit, gewoon niet accepteren dat een werkgever op die manier 'misbruik' van je maakt. Doe je dat toch dan moet je ook niet gaan klagen. Hier in Nederland moeten we de arbeidsmarkt hervormen om aan te sluiten bij de ontwikkelingen op globalisering van de arbeidsmarkt. Die hervormingen mag je niet verwachten uit de hoed van politici, die hobbelen overal maar achteraan en maken de boel meestal erger dan dat ze is.
Ik begrijp heel goed dat wij in Nederland te maken hebben met een achteruitgang van de welvaart, dit is het gevolg van globale ontwikkelingen die wij in Nederland niet kunnen tegenhouden. Leer er maar mee te leven.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:20:21 #15
89730 Drugshond
pi_105528525
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:16 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Waarom is diegene dat in eerste instantie ZZP'er geworden? Ga dat eerst maar eens uitpluizen.

Je zal er achter komen dat de ZZP'er vaak weer door z'n 'oude' werkgever ingehuurd wordt. Werkgever en ZZP'er plukten hiervan de vruchten. Werkgever had minder mensen in vaste loondienst en de ZZP'er had gunstige regelingen. Nu de markt in elkaar klapt, is er ineens veel minder werk voor de ZZP'er.
Dat is de keuze die de ZZP'er gemaakt heeft.
Heb ik ook gedaan.... in 2002. Lijkt easy money Maar het is wel gokken in je sector dat de bomen aan de hemel groeien. En dat een overstap (naar 2e , 3e of 4 werkgever ZZP) snel gemaakt is.
Realiteit = toast
pi_105528704
Een probleem is dat er door de komst van de 'tweeverdiener' een enorme prijserosie heeft plaatsgevonden op de vergoeding voor arbeid. Er is simpelweg teveel aanbod van arbeid en dat zie je terug in de waardering. Tegenwoordig moet een gezin twee inkomens hebben om te kunnen voorzien in de behoeften, waanzin natuurlijk.

De tijdsspanne dat tweeverdieners flink konden profiteren van hun extra koopkracht is voorbij en die lasten die daar uit voortkomen worden nu over iedereen uitgesmeerd, welkom in de nieuwe economische realiteit. Pas op met wat je doet!!! Voordat je het beseft ben je een slaaf van de bank en de overheid :X
  FOK!Fotograaf dinsdag 13 december 2011 @ 11:31:44 #17
17893 Forno
pi_105528836
Ik vind een minimumloon voor zzp'ers helemaal geen gek idee. Zodat de Polen niet ver onder de marktprijs kunnen gaan zitten. Daarmee schop je natuurlijk de VVD tegen het zere been, die juist goedkope arbeidskrachten/slaven wil hebben.

Gewoon het minimumloon aanhouden. Nu is er oneerlijke concurrentie omdat de vakbekwame mensen de markt worden uitgeprijst.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:35:26 #18
89730 Drugshond
pi_105528955
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:31 schreef Forno het volgende:
Ik vind een minimumloon voor zzp'ers helemaal geen gek idee. Zodat de Polen niet ver onder de marktprijs kunnen gaan zitten. Daarmee schop je natuurlijk de VVD tegen het zere been, die juist goedkope arbeidskrachten/slaven wil hebben.

Gewoon het minimumloon aanhouden. Nu is er oneerlijke concurrentie omdat de vakbekwame mensen de markt worden uitgeprijst.
Daarvoor is het wettelijk minimumloon uitgevonden.
Ga je als zzp-er daaronder zitten dan doe je iets fundamenteels fout.

[ Bericht 2% gewijzigd door Drugshond op 13-12-2011 11:53:29 ]
pi_105529325
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sterker nog... als ik als ZZP'er voor 5 euro per uur wil werken dan moet dat gewoon kunnen.
Lol, alsof iemand jou zou laten werken voor 5 euro. Ik denk dat je ze heel wat meer zult moeten betalen. Die 5 euro dekt nevernooit het ongemak van jouw overloos gezever :') ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_105529510
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:31 schreef Forno het volgende:

'Oneerlijke concurrentie'? Waar? Juist door het grote aanbod van arbeid staat de prijs onder druk, we wisten dat dit ging gebeuren toen de grenzen open gingen voor buitenlandse arbeidskrachten.
Dit probleem los je niet op door een minimum loon in te voeren, dat zorgt alleen maar voor meer problemen. Stel je voor dat we binnenkort dus een minimum loon moeten betalen voor een belabberde kwaliteit 8)7
Als ZZP'er moet je dan maar investeren in jezelf en de klant weten te overtuigen met je kwaliteiten.
pi_105529537
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:47 schreef Whuzz het volgende:

Lol, alsof iemand jou zou laten werken voor 5 euro. Ik denk dat je ze heel wat meer zult moeten betalen. Die 5 euro dekt nevernooit het ongemak van jouw overloos gezever :') ;)
Het is misschien moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die mijn gezever anders heel bruikbaar vinden... maar ze bestaan ;)
pi_105529642
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:35 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Daarvoor is het wettelijk minimumloon uitgevonden.
Ga je als zzp-er daaronder zitten dan doe je iets fundamenteels fout.
M.a.w. ze hebben geen goed business model of zijn gewoon waardeloos.

In de bouw kan je als vakman nog steeds je geld verdienen, niet meer zo makkelijk als vroeger maar de echte toppers overleven de crisis wel.

De ZZP'ers die prutswerk afleveren liggen er het snelst uit, tenzij ze het heel erg goedkoop doen.
Dan moet je niet gaan klagen over je lage verdiensten, dan moet je op zoek gaan naar een activiteit die beter verdient, wil je meer garanties tegen tijdelijke werkeloosheid dan had je beter bij een baas kunnen blijven. Dan kun je zelfs na een faillissement nog een tijd lang WW trekken en je in de tussentijd richten op je toekomst.

Nepondernemers... bah... gelukkig komen er steeds minder van :D
pi_105530953
Ik heb niet zoveel moeite met ZZP-ers die voor weinig willen werken. Maar dan vind ik ook dat ze onder geen enkele voorwaarde in aanmerking mogen komen voor sociale voorzieningen van welke aard dan ook.
  dinsdag 13 december 2011 @ 12:50:45 #24
89730 Drugshond
pi_105531289
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:39 schreef HiZ het volgende:
Ik heb niet zoveel moeite met ZZP-ers die voor weinig willen werken. Maar dan vind ik ook dat ze onder geen enkele voorwaarde in aanmerking mogen komen voor sociale voorzieningen van welke aard dan ook.
Yup want op deze manier leg je een tijdbom onder elk contract (voor wat het waard is) en/of CAO onderhandeling.
pi_105531454
Slecht plan, ondernemers moeten zelf de prijzen voor hun producten/diensten vast kunnen stellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')