Hangt er wel een beetje van af waar het DNA gevonden wordt (bijvoorbeeld onder de nagels) en welk DNA gevonden wordt (zoals bijvoorbeeld een DNA bloed- of spermaspoor).quote:Op dinsdag 13 december 2011 17:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
DNA zegt niets meer dan dat je daar ter plaatse geweest bent en zelfs dat niet eens noodzakelijk.
Wat ik er mee wil aangeven is dat DNA vinden an sich natuurlijk niet voldoende is. DNA kan niet praten, kan niet vertellen wat er is gebeurd.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:31 schreef idefixo het volgende:
Hangt er wel een beetje van af waar het DNA gevonden wordt (bijvoorbeeld onder de nagels) en welk DNA gevonden wordt (zoals bijvoorbeeld een DNA bloed- of spermaspoor).
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin gesteld werd dat forensisch bewijs eigenlijk alleen als ondersteunend bewijs gebruikt zou moeten worden. En ook om dingen uit te sluiten. Als jouw DNA sterk verschilt van het materiaal dat op een slachtoffer is gevonden, dan weet men zeker dat je daar niet was...Daarbij raakt materiaal weleens vervuild, en dan krijg je heel onverwachte uitslagen..quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:31 schreef idefixo het volgende:
[..]
Hangt er wel een beetje van af waar het DNA gevonden wordt (bijvoorbeeld onder de nagels) en welk DNA gevonden wordt (zoals bijvoorbeeld een DNA bloed- of spermaspoor).
Ook een toename in de hoeveelheden false positives door onze snel groeiende databases en het feit dat de goede bandieten met andermans DNA strooien zorgen ervoor dan DNA onbetrouwbaarder wordt met de dag.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin gesteld werd dat forensisch bewijs eigenlijk alleen als ondersteunend bewijs gebruikt zou moeten worden. En ook om dingen uit te sluiten. Als jouw DNA sterk verschilt van het materiaal dat op een slachtoffer is gevonden, dan weet men zeker dat je daar niet was...Daarbij raakt materiaal weleens vervuild, en dan krijg je heel onverwachte uitslagen..
Maar dat heb je zowel met de eerste als met de tweede keer dat je dan voor de rechter zou komen, dus dat heeft weinig met het onderwerp te maken lijkt me zo.quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ook een toename in de hoeveelheden false positives door onze snel groeiende databases en het feit dat de goede bandieten met andermans DNA strooien zorgen ervoor dan DNA onbetrouwbaarder wordt met de dag.
Dat zou best kunnen. Ik heb ook nooit gehoord dat iemand alleen vanwege DNA is veroordeeld alhoewel, als er een kind wordt vermoord en er wordt sperma in de kleding van zo'n kind gevonden, dan heeft de eigenaar van dat sperma, als hij gevonden wordt, denk ik wel iets uit te leggen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin gesteld werd dat forensisch bewijs eigenlijk alleen als ondersteunend bewijs gebruikt zou moeten worden. En ook om dingen uit te sluiten. Als jouw DNA sterk verschilt van het materiaal dat op een slachtoffer is gevonden, dan weet men zeker dat je daar niet was...
Het lijkt denk ik enger dan het is.quote:Daarbij raakt materiaal weleens vervuild, en dan krijg je heel onverwachte uitslagen..
van de websitequote:Criteria voor de aanlevering van
DNA-profielen aan de
Nederlandse DNA-databank voor strafzaken (Versie 1.2)
quote:4.3.2 DNA-mengprofielen.
Er is sprake van een DNA-mengprofiel als in één of meer loci meer dan twee DNA-kenmerken zichtbaar zijn. Een DNA-mengprofiel met DNA-kenmerken van drie of meer personen kan niet in de DNA-databank voor strafzaken worden opgenomen.
quote:5 Contaminatiecontrole
Voorafgaande aan de aanlevering van een DNA-profiel aan de DNA-databank dient een laboratorium gecontroleerd te hebben of het verkregen DNA-profiel niet door een contaminatie veroorzaakt is. Hiertoe dient een laboratorium een zogenaamde eliminatiedatabank aan te leggen waarin de DNA-profielen van haar eigen personeel en alle andere personen die toegang tot werkruimtes hebben (gehad) zijn opgenomen alsmede onbekende DNA-profielen die worden aangetroffen in negatieve con-trolemonsters (welke afkomstig zouden kunnen zijn van in het laboratorium gebruikte materialen)
maar dan wordt hij al 1x aangeklaagd en veroordeeld. Niet eerst vrijgesproken.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:13 schreef idefixo het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Ik heb ook nooit gehoord dat iemand alleen vanwege DNA is veroordeeld alhoewel, als er een kind wordt vermoord en er wordt sperma in de kleding van zo'n kind gevonden, dan heeft de eigenaar van dat sperma, als hij gevonden wordt, denk ik wel iets uit te leggen.
Niet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een verdachte is na vrijspraak toch niet langer verdacht?
Hoe kun je dan alsnog achter een vrijgesproken verdachte aangaan?
Nee, dan wordt hij juist vrijgesproken want dna kan niet voldoende bewijs zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar dan wordt hij al 1x aangeklaagd en veroordeeld. Niet eerst vrijgesproken.
Een zaak kan toch al heropend worden ? Alleen een vrijgesproken verdachte kan niet opnieuw worden aangeklaagd.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Niet.
Politieke zieltjes winnen
In het ergste geval maken ze de wetgeving zou dat bij nieuw bewijs een zaak heropend kan worden (he das makkelijk dat kan al) maar niets verder kan/mag gebeuren ivm wetgeving, maat TOCH de stemmen gekregen
Dat zeg ik. Dat kan al. Dit is dus al het zoveelste fabeltje waar de politiek X wilt (of teminste, zegt te willen en te gaan onderzoeken) waarbij het in realiteit alllaaaang kan en vaak zelfs al gebeurd, maar voor het telegraafvolk is het heul leuk om te horen dat ze het willen invoerenquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Een zaak kan toch al heropend worden ? Alleen een vrijgesproken verdachte kan niet opnieuw worden aangeklaagd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |