quote:Op zaterdag 25 februari 2012 20:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar je hoeft dus niet opnieuw te beginnen dan he? Je hebt straks hopelijk een cultuur die uit een evenwicht van gist(en) en melkzuurbacterien bestaat. Als je die consequent alleen spelt voert heb je ook een zuurdesem op basis van spelt.
Ja er zijn bubbels te zienquote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:00 schreef MaximusTG het volgende:
Graag gedaan hoor, leuk dat je zo enthousiast bent. Bubbelt je cultuur al lekker?
Vaak omroeren is ook goed, beluchten in feite.
Ik zou zelf meer water doen, maar dat mag het probleem niet zijn... Gist geactiveerd met een klein beetje suiker, en lauwwarm water gebruikt?quote:Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
Cool met die grote stukken chocola!quote:Op zondag 26 februari 2012 09:30 schreef evo87 het volgende:
brood bakken is gewoon geniaal, de beloning is erg verslavend![]()
volkoren chocolade cranberry brood vanochtend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..quote:Op zondag 26 februari 2012 18:46 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik heb vandaag voor het eerst, witbrood gebakken. Ik vond het niet erg lekker, het smaakte naar gist ofzo? wat ik heb gebruikt: 250g bloem, 160g water, 3,5 gr gist en 3,5 g zout. Wat doe ik fout?
dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaanquote:Op maandag 27 februari 2012 11:00 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Wat was de verdere werkwijze, want daar zal het waarschijnlijk aan liggen? Te snel gerezen denk ik zelf eigenlijk..
Voeg wat gist toequote:Op maandag 27 februari 2012 17:54 schreef Ml-etje het volgende:
Mijn zuurdesem wil niet verdubbelen, hij rijst wel keurig maar verdubbelen ho maar.
Krijg bijna de neiging er wat ananassap (ongezoet) bij te doen om hem te "voeren".
Dat zou ik niet doen. Je maakt een zuurdesemcultuur juist om zakjesgist en verse gist te vermijden dus het zou zonde zijn om die te verpesten met gist. Dat is wel een goede noodgreep als je zuurdesembrooddeeg niet wil rijzen maar ik zou dat niet doen met de zuurdesemcultuur.quote:
De korst was net best wel hard toen ik het broodje uit de oven haalde, daarom twijfelde ik over de theedoek. Of lijkt de korst harder als het broodje net klaar is?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:31 schreef MaximusTG het volgende:
Dat ligt eraan; Als je het brood bedekt wordt de korst zachter.
Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:30 schreef piepkuiken21 het volgende:
[..]
dat reizen hoe beïnvloed ik dat? hij heeft een uur gestaan, toen doorgekneed en in de oven gedaan
Dat doe ik ook altijd... Kneden, uur rijzen, kneden, half uurtje reizen in lauwe oven, en dan de temperatuur omhoog...quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:59 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Als ik dit letterlijk moet nemen wat je hier typt dan heb je dat brood dus eigenlijk erg goed naar de klote geholpen.
Hoe kom je erbij om na het rijzen het nogeens te gaan kneden? Dan kan je namelijk het brood beter gelijk in de container gooien inplaats van in de oven.
Maar ik wil graag uitleg geven maar ik wil eerst weten waarom je het op die manier gedaan heb.
Ok bedankt:)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:49 schreef MaximusTG het volgende:
Jep, helemaal af laten koelen. Dan pas aansnijden. Bewaren in een papieren of plastic zak. Zeker niet in de koelkast.
quote:Op woensdag 29 februari 2012 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Ik durf niet aan mijn sour dough starter te beginnen! Ik ben bang dat ik 'm vermoord
Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 16:59 schreef Revje1 het volgende:
Als je gewoon 1 keer goed kneed heeft die 2de keer kneden geen enkele zin. Bij die 2de keer ben je gewoon bezig het werk van de eerste kneding te verpesten.
Dus gewoon Kneden dan 20 minuten rusten/rijzen, Vormen en in het blik doen en dan rijzen tot gewenste hoogte en dan bakken.
Het staat zelfs in de OP ...quote:Op woensdag 29 februari 2012 14:02 schreef MaximusTG het volgende:
Een tweede kneed? Dat heb ik hier nog nooit gezien hoor. Altijd kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Alleen de tijden van rijzen wisselen nog wel. Afhankelijk van of je snel een brood wil bakken, of langzaam een eigen smaak wil ontwikkelen.
Minuut of tien (eerste keer twintig).quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:16 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar hoelang 'kneed' je dan die tweede keer?
Mengen/kneden als eerste natuurlijk. Daarom zei ik in eerdere berichten dat het kneden het belangrijkste is van heel het brood maken is. Met kneden maak je de structuur in je deeg zodat dus je deeg omhoog komt tijdens het bakken. Door een goede structuur te kneden voorkom je dat je brood instort.quote:Op woensdag 29 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Echt? Ik had in dit topic nota bene geleerd dat er altijd een tweede kneed en een tweede rijs nodig is.![]()
Er staat nu een pompoenbrood te rijzen, ik heb er de helft minder gist in gedaan dus ik laat 'm langer rijzen dan anders.
Ah okquote:Op donderdag 1 maart 2012 22:29 schreef MaximusTG het volgende:
Zoeen heb ik ook! Broodjes bapao zelf maken he?
100 van het een, 100 van het ander, en een speltbrood en een volkorenbrood bakken?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb nu oerspeltmeel en soezie volkorenmeel.
wat zou een lekkere verhouding zijn? 50/50?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |