abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 december 2011 @ 12:44:44 #1
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105448605
quote:
Geen bijstand bij verhuisweigering.

AMSTERDAM - Werklozen moeten geen bijstand meer krijgen als ze weigeren voor een nieuwe baan te verhuizen. Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) werkt aan wetgeving die dit mogelijk moet maken, bevestigt zijn woordvoerder na een bericht hierover in de Volkskrant.

Voor de WW-uitkering bestaat al een mogelijkheid om die in te trekken als iemand weigert aan de andere kant van het land te werken. Het ministerie onderzoekt momenteel of uitkeringsinstanties genoeg gebruik maken van die optie.

Deze mogelijkheid moet ook gelden voor de bijstand, vindt de minister. In de praktijk komt het niet bijzonder vaak voor dat bijvoorbeeld een werkloze Limburger een baan krijgt aangeboden in Groningen en die vervolgens weigert. Maar als het gebeurt, moeten er volgens de minister wel mogelijkheden zijn om dat aan te pakken.

Hij wijst erop dat er een half miljoen mensen in Nederland zijn met een uitkering terwijl ze wel kunnen werken. Daarnaast zijn er driehonderdduizend mensen uit andere Europese landen die in Nederland werken en nog eens honderdduizend vacatures. Er is volgens hem dus werk genoeg.

Bron:

http://www.nu.nl/economie(...)erhuisweigering.html
LAPO:

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je kan met 40 uur gewoon voldoende binnen halen
pi_105448677
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zit bij een andere partij.
Ik geloof er niets van. Kan me niet bedenken welke partij dan. Of zit je daar om er persoonlijk gewin uit te slaan?
pi_105448716
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jarenlang heb ik Lage Zwaluwe Den haag gedaan. Zelden vertraging.

Gek toch...
Hoezo is dat gek? Ik heb ook de tijden nog meegemaakt dat het prima reizen was met de NS. Rond 2000/2001 was het ook een drama, maar daarvoor en daarna ging het vrij aardig. Maar sinds anderhalf jaar is het weer huilen geblazen, elke dag weer, (niet geheel) toevallig sinds de VVD in dit land weer de lakens uitdeelt.
pi_105448757
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:46 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van. Kan me niet bedenken welke partij dan. Of zit je daar om er persoonlijk gewin uit te slaan?
Moet dat laatste dan wel zijn. En de partij kan ik ook wel raden: D66. Daar zitten allemaal van dergelijke figuren. Gelukkig krijgt die partij geen poot meer aan de grond in dit land.
pi_105448772
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:46 schreef Ludd het volgende:

Ik geloof er niets van.
En nu?

quote:
Kan me niet bedenken welke partij dan. Of zit je daar om er persoonlijk gewin uit te slaan?
Nee, ik lever mijn maatschappelijke bijdrage.

Het zal je misschien verbazen, maar van links tot rechts is men het er wel over eens dat de vrijblijvendheid van weleer niet goed is.

Het is ook vrij bizar dat je in de WW wel een baan buiten de directe omgeving moet aanvaarden en in de bijstand niet en in de praktijk geeft het geen problemen.

Het is een ander uitgangspunt,niet de volksverhuizing die sommigen er van maken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_105448810
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:49 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Moet dat laatste dan wel zijn. En de partij kan ik ook wel raden: D66. Daar zitten allemaal van dergelijke figuren. Gelukkig krijgt die partij geen poot meer aan de grond in dit land.
Grappig, ik dacht ook gelijk aan D66
pi_105448812
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:48 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Hoezo is dat gek? Ik heb ook de tijden nog meegemaakt dat het prima reizen was met de NS. Rond 2000/2001 was het ook een drama, maar daarvoor en daarna ging het vrij aardig. Maar sinds anderhalf jaar is het weer huilen geblazen, elke dag weer, (niet geheel) toevallig sinds de VVD in dit land weer de lakens uitdeelt.
Ik pak nog steeds geregeld het OV.

En ook toen ik er heel vaak in zat was het op het internet altijd een drama, maar in de praktijk viel het wel mee. En geloof me, het is de afgelopen 10 jaar beter geworden ipv slechter.
pi_105448867
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:50 schreef Ludd het volgende:

Grappig, ik dacht ook gelijk aan D66
Fijn voor jullie.

Gaan jullie nog even uitleggen waarom het zo apart is om van mensen met een uitkering een inspanning te vragen?
pi_105448902
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:49 schreef DS4 het volgende:
Het is ook vrij bizar dat je in de WW wel een baan buiten de directe omgeving moet aanvaarden en in de bijstand niet en in de praktijk geeft het geen problemen.
Dat is helemaal niet bizar, hoe kom je erbij. Bijstand of WW is een wereld van verschil. Mensen die vanuit de bijstand komen hebben vaak niks meer en kunnen dus helemaal niet verhuizen. Niet alleen hebben ze geen geld voor de verhuizing zelf, maar ze kunnen zich ook de andere woonruimte (particuliere huur) niet veroorloven, zelfs niet mét een baan.

Die lui met WW zitten er meestal wat warmer bij, en die hebben dus ook wat meer speelruimte.
pi_105448957
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Fijn voor jullie.

Gaan jullie nog even uitleggen waarom het zo apart is om van mensen met een uitkering een inspanning te vragen?
Daar is niets mis mee. Het moet alleen wel binnen het redelijk blijven. Wat redelijk is, is natuurlijk arbitrair. Maar ik vind 15-20 uur per week reistijd of verplichte verhuizing ook niet redelijk.

Wie gaat dit trouwens betalen voor iemand die het minimumloon verdient?

Maar uh, D66 was dus juist? ;)
pi_105448973
Laat die mensen toch nog een paar jaar in de bijstand zitten, als de vergrijzing dadelijk goed zijn werk doet kan iedereen weer heerlijk aan de slag.
pi_105449020
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:53 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet bizar, hoe kom je erbij. Bijstand of WW is een wereld van verschil. Mensen die vanuit de bijstand komen hebben vaak niks meer en kunnen dus helemaal niet verhuizen. Niet alleen hebben ze geen geld voor de verhuizing zelf, maar ze kunnen zich ook de andere woonruimte (particuliere huur) niet veroorloven, zelfs niet mét een baan.

Die lui met WW zitten er meestal wat warmer bij, en die hebben dus ook wat meer speelruimte.
Vanuit de WW kom je automatische in de bijstand toch? Kwestie van tijd dus lijkt me. Als ik nu werkeloos raak, wat niet uit te sluiten is, als gevolg van de crisis wordt de orderportefeuille niet meer al te beste gevuld, en niet snel genoeg iets vind kom ik automatisch in de bijstand toch? Zodra je spaargeld op is dan in ieder geval.
pi_105449074
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:54 schreef Ludd het volgende:

[..]

Daar is niets mis mee. Het moet alleen wel binnen het redelijk blijven. Wat redelijk is, is natuurlijk arbitrair. Maar ik vind 15-20 uur per week reistijd of verplichte verhuizing ook niet redelijk.

Die persoon zelf natuurlijk. Dan moet hij maar wat harder en langer werken! Hetgeen natuurlijk erg lastig wordt als je de helft van de week in het OV moet doorbrengen, maar daar stoort de gemiddelde VVD'er zich helemaal niet aan. Die leeft immers in zijn eigen roze wereldje van HRA en dikke SUV.
  zondag 11 december 2011 @ 12:59:09 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105449112
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Fijn voor jullie.

Ligt uiteraard aan de soort inspanning, of niet?
pi_105449154
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:58 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Die persoon zelf natuurlijk. Dan moet hij maar wat harder en langer werken! Hetgeen natuurlijk erg lastig wordt als je de helft van de week in het OV moet doorbrengen, maar daar stoort de gemiddelde VVD'er zich helemaal niet aan. Die leeft immers in zijn eigen roze wereldje van HRA en dikke SUV.
Het zal toch niet zo zijn dat je 55 uur per week kwijt bent, het minimumloon krijgt, en dan ook nog keiveel geld kwijt bent aan reiskosten? :o

Dan houd je gewoon te weinig over om van rond te komen. Dat kan ik me niet zo voorstellen eigenlijk.

Dan houd je netto gewoon minder over dan wanneer je een uitkering krijgt. Met het verschil dat je dan alle tijd van de wereld hebt om aanbiedingen af te struinen, je eigen eten te verbouwen etc.

Als dat zo is zou ik dat ook niet doen. 55 uur weg zijn, en MINDER dan het minimumloon overhouden. Mooi niet.
pi_105449162
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:55 schreef babipangang het volgende:
Laat die mensen toch nog een paar jaar in de bijstand zitten, als de vergrijzing dadelijk goed zijn werk doet kan iedereen weer heerlijk aan de slag.
warbij je niet mag zeggen hier, dat de grootste groep die er bij komt de laatste jaren allochtone 65 plussers zijn, die geen recht hebben op AOW (want nooit gewerkt) en geen Nederlands kunnen praten.
pi_105449168
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:56 schreef Ludd het volgende:

[..]

Vanuit de WW kom je automatische in de bijstand toch? Kwestie van tijd dus lijkt me. Als ik nu werkeloos raak, wat niet uit te sluiten is, als gevolg van de crisis wordt de orderportefeuille niet meer al te beste gevuld, en niet snel genoeg iets vind kom ik automatisch in de bijstand toch? Zodra je spaargeld op is dan in ieder geval.
Afhankelijk van het aantal jaren dat je vanaf je 18e hebt gewerkt krijg je een bepaald aantal maanden ww. 3 maanden basisuitkering als je een half jaar hebt gewerkt en vanaf het 4e jaar is het voor elk werkjaar een maand extra tot een maximum van ik meen 38 maanden. Daarna kom je in de bijstand inderdaad waarbij je niet meer dan ik dacht +- ¤20.000,- spaargeld mag hebben, anders moet dat eerst op.
pi_105449191
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:00 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het zal toch niet zo zijn dat je 55 uur per week kwijt bent, het minimumloon krijgt, en dan ook nog keiveel geld kwijt bent aan reiskosten? :o

Dan houd je gewoon te weinig over om van rond te komen. Dat kan ik me niet zo voorstellen eigenlijk.
Anderen wel hier, maar zoals gezegd bedrijven gaan geen bijstandstrekkers aannemen van 100 km verderop, terwijl er zoveel werkelozen zijn.
pi_105449240
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:53 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Er zijn natuurlijk genoeg mensen met WW die op hetzelfde niveau zitten of net daarboven. En mensen die daar flink boven zitten die hebben vaak weer een koopwoning, wat de zaak bemoeilijkt.

Waarom is het zo moeilijk om de realiteit voor te stellen? Het gaat er niet om om mensen in de bijstand naar de andere kant van Nederland te laten verkassen, maar om een instrument om mensen te kunnen dwingen om ook een baan op afstand te accepteren. En dat doe je niet als het gaat om een uitzendbaan, maar gewoon in een situatie dat iemand door de plaats waar hij woont zo slecht ervoor staat op de arbeidsmarkt dat hij nimmer een baan zal hoeven te accepteren onder de huidige regels. Nou, die kun je dan de keuze geven: veel reistijd, of met wat hulp verkassen.

Die denkrichting ondersteun ik omdat ik gewoon van mening ben dat iemand die een uitkering krijgt een morele verplichting heeft ten opzichte van de maatschappij om zo min mogelijk op die maatschappij te leunen.

Als dit in de praktijk correct wordt toegepast (en gelet op de ervaring met deze regelgeving in de WW heb ik geen enkele reden om daar aan te twijfelen) vind ik dit gewoon prima.
pi_105449248
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:01 schreef babipangang het volgende:

[..]

Afhankelijk van het aantal jaren dat je vanaf je 18e hebt gewerkt krijg je een bepaald aantal maanden ww. 3 maanden basisuitkering als je een half jaar hebt gewerkt en vanaf het 4e jaar is het voor elk werkjaar een maand extra tot een maximum van ik meen 38 maanden. Daarna kom je in de bijstand inderdaad waarbij je niet meer dan ik dacht +- ¤20.000,- spaargeld mag hebben, anders moet dat eerst op.
20.000!? Dat vind ik bizar veel eigenlijk. Een buffer van 3000-5000 euro, ok. Maar als je zoveel spaargeld heb maak je dat eerst maar op voordat je bijstand aanvraagt.
pi_105449251
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:56 schreef Ludd het volgende:

[..]

Exact. Pas als je (bijna) niks meer hebt kom je in de bijstand. Tussen WW en bijstand in mag je je spaargeld (en eventueel je huis) opeten. En als je echt pech hebt word je gedwongen om een maximale hypotheek te nemen op je huis, waarna vervolgens de huizenprijzen kelderen en je vervolgens doublefucked bent.

Maar dat interesseert lieden als DS4 toch helemaal niks. Hun brein is zo vernaggeld door dat kleine beetje succes dat ze ooit eens gehad hebben, dat ze denken dat dat succes eeuwig blijft duren en dat zij dus nooit in een dergelijke vervelende situatie terecht zullen komen.

Meestal krijgen ze dat beetje nederigheid en medemenselijkheid, dat elk mens zou moeten hebben, pas weer terug als ze terminaal ziek worden ofzo en afhankelijk worden van al dat "minderwaardige, luie" volk waar ze eerder zo op spuugden.
pi_105449283
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk genoeg mensen met WW die op hetzelfde niveau zitten of net daarboven. En mensen die daar flink boven zitten die hebben vaak weer een koopwoning, wat de zaak bemoeilijkt.

Waarom is het zo moeilijk om de realiteit voor te stellen? Het gaat er niet om om mensen in de bijstand naar de andere kant van Nederland te laten verkassen, maar om een instrument om mensen te kunnen dwingen om ook een baan op afstand te accepteren. En dat doe je niet als het gaat om een uitzendbaan, maar gewoon in een situatie dat iemand door de plaats waar hij woont zo slecht ervoor staat op de arbeidsmarkt dat hij nimmer een baan zal hoeven te accepteren onder de huidige regels. Nou, die kun je dan de keuze geven: veel reistijd, of met wat hulp verkassen.

Die denkrichting ondersteun ik omdat ik gewoon van mening ben dat iemand die een uitkering krijgt een morele verplichting heeft ten opzichte van de maatschappij om zo min mogelijk op die maatschappij te leunen.

Als dit in de praktijk correct wordt toegepast (en gelet op de ervaring met deze regelgeving in de WW heb ik geen enkele reden om daar aan te twijfelen) vind ik dit gewoon prima.
in de praktijk krijg je niet gelijk een vaste baan, dus wat gebeurt er als de baan na 6 maanden of 2 jaar stopt ?
pi_105449387
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

in de praktijk krijg je niet gelijk een vaste baan, dus wat gebeurt er als de baan na 6 maanden of 2 jaar stopt ?
Inderdaad. Verhuizen is nogal een dure aangelegenheid, om nog te zwijgen van de tijd, moeite en stress die het kost.

Het plan zal wel zijn dat de loonslaven gehuisvest worden zoals bij Polen nu al gebruikelijk is. Die zijn sowieso al veel ambulanter natuurlijk. Iets wat het kapitaal graag ziet.
pi_105449390
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:03 schreef Ludd het volgende:

[..]

20.000!? Dat vind ik bizar veel eigenlijk. Een buffer van 3000-5000 euro, ok. Maar als je zoveel spaargeld heb maak je dat eerst maar op voordat je bijstand aanvraagt.
maak je maar niet druk hoor om dat beetje spaargeld.

Voor gezinnen is de grens 11.110 euro, voor alleenstaanden 5.555 euro (in 2010: ¤ 10.960 en ¤ 5.480; in 2009: ¤ 10.910 en ¤ 5.455). Als u meer heeft dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken.
pi_105449411
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:54 schreef Ludd het volgende:

20 uur reistijd is 1 uur enkele reis. Ik vind dat niet veel persoonlijk. Ik geloof dat het gemiddelde in NL op 45 minuten ligt. Dat is dus al die 15 uur.

Edit: ik vergis mij... 2 uur per dag enkele reistijd is inderdaad veel. 10 uur normaliter zonder vertraging lijkt mij iig wel acceptabel.

Maar dat is even niet ter zake doende: waarom wordt er toch automatisch vanuit gegaan dat dit niet in redelijkheid wordt toegepast? Terwijl het in de WW wel redelijk wordt toegepast?

quote:
Maar uh, D66 was dus juist? ;)
Ik spreek hier niet namens mijn partij, dus ik laat het in het midden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')