http://www.goeievraag.nl/vraag/lichter-moment-sterft.4518quote:Op zondag 18 december 2011 09:33 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Blauw is wel een mooie oogkleur, dus voor deze keer geloof ik je.
Het is te weinig om het wetenschappelijk echt stand te laten houden inderdaad, jammer dat ze het ook niet meer onderzocht hebben daarna.quote:Op zondag 18 december 2011 09:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
http://www.goeievraag.nl/vraag/lichter-moment-sterft.4518
Hier vind je iets meer informatie. Maar het verhaal is gebaseerd op een vrij knullig onderzoek dat kennelijk nooit herhaald is. Dat is dan wel jammer.
quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
Leuk, maar de grootste quatsch die je kunt verzinnen. je dicht allerlei eigenschappen aan een net ontdekt deeltje toe, gaat uit van een nimmer bewezen concept als 'de ziel' en probeert deze dmv van vage redeneringen aan elkaar te koppelen.
Inderdaad zou hersenscheet een betere benaming zijn. En ik zei het niet met het doel om ook maar iets te bewijzen. Die pretentie kunnen wij hier helemaal niet hebben. Wetenschappelijk onderzoek laat ik lekker over aan wetenschappers die zich met die specifieke tak van sport bezighouden. En niemand hier weet werkelijk wat er mogelijk is.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het woord 'theorie' wordt hier inderdaad verkeerd gebruikt. Het zou 'idee' of 'hersenscheet' moeten zijn.
Ik ben het niet met VD eens dat, als je er vanuit gaat dat er meer is tussen hemel en aarde, er geen kritiek geleverd mag worden.
Dit is natuurlijk wel een discussieforum. Op een vooringenomen manier alles wat moeilijk bewijsbaar is wegrationaliseren is natuurlijk niet de bedoeling.
En wie weet... Nadat de dood is ingetreden, schijnt het lichaam op onverklaarbare manier iets lichter te worden..
In mijn hersenscheet is het niet de ziel die dat gewicht geeft, maar dat deeltje dat het de massa geeft om aan het lichaam gekoppeld te zijn. Dat deel verlaat het lichaam waardoor de ziel geen gewicht meer heeft.quote:Op zondag 18 december 2011 07:04 schreef Bastard het volgende:
Dan zou een ziel een massa moeten hebben want het is te wegen, en dat denk ik niet. Hoe kan een astraal lichaam gewicht hebben?
Als we de aard van de zwaartekracht beter begrijpen, kunnen we daar meer over zeggen.quote:Op zondag 18 december 2011 11:23 schreef nokwanda het volgende:
[..]
In mijn hersenscheet is het niet de ziel die dat gewicht geeft, maar dat deeltje dat het de massa geeft om aan het lichaam gekoppeld te zijn. Dat deel verlaat het lichaam waardoor de ziel geen gewicht meer heeft.
Maakt dat niet dat de ziel een tastbaar object is, wat het juist niet zou horen te zijn? Zo ja, wat moet ik me daar dan bij voorstellen, waar zou iemand het kunnen vinden?quote:Op zondag 18 december 2011 11:23 schreef nokwanda het volgende:
[..]
In mijn hersenscheet is het niet de ziel die dat gewicht geeft, maar dat deeltje dat het de massa geeft om aan het lichaam gekoppeld te zijn. Dat deel verlaat het lichaam waardoor de ziel geen gewicht meer heeft.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:09 schreef Yogaflame het volgende:
Ik, als heiden, zie de dood als een natuurlijk onderdeel van het rad. Ja, die kan gewelddadig zijn, te vroeg komen, misschien zelfs te laat. Soms gaat er pijn bij gepaard, soms niet, maar ja wat wil je. 't Blijft je fysieke lichaam dat sterft.
Sterven, op een 'religieuze' (yuck) manier bekeken, is voor mij een kans mezelf te tonen aan mijn goden, wat toch van een iets andere aard is dan hoe Ali er over denkt met z'n overgave aan Allah. (Alle respect voor je geloofsbeeld Ali, maar als ik met zo'n onderdanigheid bij mijn goden aankom, schoppen ze me hoogstpersoonlijk met een boogje terug naar midgaard om het nog eens te proberen
).
Wat er gebeurt als ik mijn goden onder ogen kom? Geen idee. Misschien mag ik terug voor nog een wenteling op het rad. Misschien verkiest Donar, mijn huisgod, mij waardig en sterk genoeg om in zijn hal plaats te mogen nemen. Misschien verkiest de Alvader zelf mij wel, en behaal ik de hoogste eer, plaats mogen nemen tussen de einherjar. Walhalla.Ik heb geen erfzonde, ik ben niks verschuldigd aan de goden. Ik en ik alleen bepaal wat mij wacht, door mijn daden en de naam die ik verwerf. Misschien maak ik indruk op mijn goden, misschien niet. Maar het sterven zelf? Tja, dat hoort er nou eenmaal bij.
Speciaal voor de heidenen onder ons, en iets minder lieflijk dan Lenny ()
Het nummer dat bij mijn crematie gedraaid zal worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.behind every successful person is a substantial amount of coffee.
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de ziel zo groot is dat die gesplitst zou kunnen worden.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:24 schreef kingtoppie het volgende:
1boefje,
Als er zielen bijkomen en reincarnatie bestaat dan zou het aantal mensen niet gelijk moeten blijven maar moeten stijgen...? Ik snap je redenatie niet.
Mwah, ik geloof wel in die boedhistische kijk erop... En dat je vrede moet nastreven.. Als je 2 levens naleeft dan botst het als je dood gaat / zielen weer bij elkaar komen.quote:Op zondag 18 december 2011 13:41 schreef mazaru het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de ziel zo groot is dat die gesplitst zou kunnen worden.
Dan zou je in principe meerdere levens tegelijk kunnen leven. Misschien is je grootste vijand wel een gedeelte van je eigen ziel.
En na de dood ga je terug naar het geheel.
Waarom zou dat moeten botsen? Misschien is de doel van het leven wel om zo veel mogelijk visies op zaken te krijgen.quote:Op zondag 18 december 2011 13:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mwah, ik geloof wel in die boedhistische kijk erop... En dat je vrede moet nastreven.. Als je 2 levens naleeft dan botst het als je dood gaat / zielen weer bij elkaar komen.
Er was toch ooit een proef gedaan met een overledene? Met een overledene in een luchtdichte geheel en waarvan het gewicht op het moment van overlijden met 21 gram dropte. Er is zelfs een film van, schijnt het.quote:Op zondag 18 december 2011 07:04 schreef Bastard het volgende:
Dan zou een ziel een massa moeten hebben want het is te wegen, en dat denk ik niet. Hoe kan een astraal lichaam gewicht hebben?
Zoiets was het inderdaad ook dacht ik, maar de onderzoeker wilde het niet repliceren oid.. was in ieder geval geen rotsvaste wetenschappelijke uitkomst.quote:Op zondag 18 december 2011 15:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er was toch ooit een proef gedaan met een overledene? Met een overledene in een luchtdichte geheel en waarvan het gewicht op het moment van overlijden met 21 gram dropte. Er is zelfs een film van, schijnt het.
Volledige onderzoeks tekstquote:In 1907 voerde MacDougall een medisch experiment uit door zes patiënten tijdens hun sterfproces te wegen. De bedden werden op een industriële weegschaal geplaatst zodat het gewicht van de patiënt voor, tijdens en na de dood in de gaten kon worden gehouden. De zes patiënten verloren enkele minuten tot uren na hun dood een beetje gewicht, gemiddeld 21 gram. Op grond hiervan stelde hij vast dat het menselijk lichaam bij het intreden van de dood 21 gram verliest, wat het gewicht van de ziel zou zijn.
MacDougall woog verder ook stervende schapen en honden. De schapen werden tijdens het overlijden iets zwaarder en verloren dit extra gewicht na de dood weer, terwijl honden zwaarder noch lichter werden. Hieruit concludeerde MacDougall dat zich bij de schapen portalen vormden die de ziel transporteerden en daarna weer verdwenen, en dat honden in het geheel geen ziel hadden.
De resultaten zijn weliswaar gepubliceerd maar nooit gereproduceerd. Heden ten dage is de consensus dat het onderzoek geen enkele wetenschappelijke waarde heeft.
Dus iemand kan deels een enorm groot bord voor de kop hebben en deels enorm doordacht? Wat gebeurt er dan als de zielen bij elkaar komen? En waarom had het ene deel een groot bord voor de kop?quote:Op zondag 18 december 2011 13:48 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten botsen? Misschien is de doel van het leven wel om zo veel mogelijk visies op zaken te krijgen.
Hoe meer visies je hebt, hoe meer begrip je krijgt voor de fouten die mensen kunnen maken, inclusief je eigen fouten.
Ik denk dat de manier waarop je opgroeit een hele grote invloed op je karakter kan hebben.quote:Op zondag 18 december 2011 20:07 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dus iemand kan deels een enorm groot bord voor de kop hebben en deels enorm doordacht? Wat gebeurt er dan als de zielen bij elkaar komen? En waarom had het ene deel een groot bord voor de kop?
quote:Op zondag 18 december 2011 20:30 schreef Gattaca het volgende:
Jullie voelen het (bijna) iedere dag. Het enige verschil is dat jullie dan gewekt worden door bv. een wekker.
Ik kan mij wel goed vinden in dit interview. Boeiende man.quote:Op maandag 19 december 2011 00:59 schreef WorldPeaceLeader het volgende:
Deze is ook wel interessant, gaat niet echt over de dood zelf maar over hoe ons lichaam opnieuw zal worden geschapen in het paradijs door onze Creator.
Het allerbelangrijkste vond ik echter de allerlaatste zin in het interview.
Er zijn allerlei deeltjes die heus materie zijn die jij niet kunt zien. Dat weten we allemaal. Wel en eens een neutron gezien?quote:Op zondag 18 december 2011 15:49 schreef Bastard het volgende:
[..]
Zoiets was het inderdaad ook dacht ik, maar de onderzoeker wilde het niet repliceren oid.. was in ieder geval geen rotsvaste wetenschappelijke uitkomst.
Maar dan nog.. ik kan astraal niet combineren met massa. Hoeveel zou de hemel dan moeten 'wegen' bijvoorbeeld. En iemand die levend begraven word, zijn ziel blijft voor eeuwig onder de grond en kan niet meer incarneren?
quote:Op zondag 18 december 2011 13:41 schreef mazaru het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de ziel zo groot is dat die gesplitst zou kunnen worden.
Dan zou je in principe meerdere levens tegelijk kunnen leven. Misschien is je grootste vijand wel een gedeelte van je eigen ziel.
En na de dood ga je terug naar het geheel.
Dat klopt, maar 21 gram is een hoop gewicht voor een deeltje wat je niet kan waarnemen toch?quote:Op maandag 19 december 2011 10:55 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Er zijn allerlei deeltjes die heus materie zijn die jij niet kunt zien. Dat weten we allemaal. Wel en eens een neutron gezien?
Er zijn tal van voorbeelden. Gasdeeltjes zie je ook niet. En toch zijn ze voor ons door de tijd tastbaar gemaakt. We weten dat ze er zijn. waarom zou een ziel niet hetzelfde zijn?
Wegen is ook een vorm van waarnemen.quote:Op maandag 19 december 2011 11:11 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat klopt, maar 21 gram is een hoop gewicht voor een deeltje wat je niet kan waarnemen toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |