abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105342821
Ik heb dus last van extreme vliegangst.. Dit is niet alleen paniek in het vliegtuig zelf maar ook al op het vliegveld en zelfs als ik een vliegtuig in de lucht zie (nouja laagvliegend bij schiphol) wordt het compleet zwart voor mijn ogen. Ik ben al enkele keren voor het vliegen flauwgevallen en tijdens het vliegen neem ik vaak veel kalmeringsmiddelen.

Ook heb ik meer dan twee jaar intense therapie gehad. Bij mijn eerste therapeut was er totaal geen verschil (mijn obsessieve gedachten over een mogelijk ongeluk werden wel minder, maar de paniek werd juist groter)
Ik dacht (ja redelijk naïef) dat het vast aan haar zou moeten liggen, dus ben naar een ander gegaan..
En dit is zo een paar keer door gegaan. Tot ik bij de laatst kwam een maand geleden die zei dat dit niet te verhelpen was, bij mij.

Nu heb ik in mijn leven 5 keer (heen-terug) gevlogen en heb dit gelukkig nauwelijks meegemaakt door kalmerings- of slaappillen. Nu ga ik deze zomer emigreren naar het buitenland (overzees) en moet dus weer vliegen. Met de boot of zo is geen optie, week(en) onderweg zijn daarmee lijkt mij nóg erger.
Alleen nu kan ik (ja, ik ben een watje) al echt huilen/hysterisch/paniekerig worden bij alleen het nadenken er over. Ik zit er heel serieus over na te denken om niet te gaan, ook al weet ik dat dit een van de mooiste kansen in mijn leven zal zijn.

Ik kan het gevoel niet echt heel goed beschrijven.. het is een combinatie van alles. Hoogtevrees, controleverlies (terwijl ik daar in mijn dagelijkse leven geen moeite mee heb), claustrofobie (ook normaal gesproken geen last van), "sterf angst" en vast zitten in de situatie. Als je er eenmaal in zit kan je er niet meer uit etc. (overigens heb ik "oefeningen" gedaan met achtbanen en dat ging prima. :? )

Ik heb af en toe (nu) enorme paniekaanvallen en dit gaat enkel en alleen om het vliegen.
Als ik het nu af zou zeggen is er niks meer aan de hand, maar ik wil mezelf niet opsluiten of haten omdat ik dit soort dingen dan de rest van mijn leven zal missen. Over kleine afstanden gaat het op zich nog met medicatie maar zo lang als dit is weer een compleet ander verhaal. Ga richting Zuid-Amerika trouwens.

Nu hoop ik hier vooral lotgenoten met vliegangst te vinden, misschien wat oppepwoorden.. ik weet het niet. Het is in ieder geval fijn om te delen, ben al weer wat rustiger.. Hoop, ondanks mijn therapie en al die adviezen daar, toch nog wat ervaringen van mensen in dezelfde situatie te horen. Misschien hoe jullie er mee om zijn gegaan (grote afstanden vooral)
Ik voel me gewoon dommer dan dom om zo bang te zijn voor iets dat veiliger is dan autorijden. En daarbuiten ben ik ook nauwelijks bang.. voor wat dan ook. Maarja. Alvast bedankt voor het lezen.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:56:20 #2
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_105342954
Waar komt het door, enig idee?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_105343003
Mijn moeder heeft ook al een hele tijd vliegangst omdat ze bang is dat ze er niet uit kan. Toevallig is ze net precies vertrokken voor een weekend Rome en gaat ze hier per vliegtuig naar toe.

Ze is nog steeds wel aardig bang maar ik denk dat je gewoon de confrontatie aan moet gaan.

[ Bericht 50% gewijzigd door Daniel1976 op 08-12-2011 17:57:13 ]
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_105343035
Vloegen is het veiligste vervoermiddel, punt.
pi_105343058
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:58 schreef Chillerd het volgende:
Vloegen is het veiligste vervoermiddel, punt.
Nooit van gehoord, is dat iets nieuws?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  donderdag 8 december 2011 @ 17:01:52 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_105343194
Ik ken wel iemand met erge vliegangst, maar die is het zat dat ze niks (of weinig) van de wereld ziet en gaat nu de confrontatie zoeken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_105343264
-oprotten naar ONZ-

[ Bericht 76% gewijzigd door Daniel1976 op 08-12-2011 17:57:28 ]
  donderdag 8 december 2011 @ 17:05:53 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_105343343
Hoe zit het dan met de trein? Word je dan ook panisch?

Verder alles wat hierboven staat.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_105343394
Je wilt van de angst af maar het is juist de bedoeling dat je hetgeen wat de angst oproept doet mét de angst. De angst is een signaal; ik ga iets doen waar ik niet zeker van ben. Dat gevoel ben je aan het bestrijden geweest, dat werkt niet, je bent het aan het rationaliseren geweest; werkt ook niet. Het is er namelijk en daar zijn redenen voor en dat mag er allemaal zijn.

Het blijft een drempel zolang je je tegen het gevoel verzet, je kan aan jezelf laten zien dat het gevoel je niet teveel kan worden; het is een groot gevoel, heftig en het is veel maar het is niet teveel.

Hoe zou het vliegen gaan wanneer je het gevoel volledig zou accepteren, niks deed om er vanaf te komen en het er zonder oordeel te laten zijn?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_105343426
Dat hoor ik dus ook van de meesten die bij mij in therapie zaten.. ik ben er zat van, ik ga het "gewoon" doen. Punt.
Ik kan dat niet, ik probeerde het.. 5 keer. Dan moet ik eerst zo verdoofd zijn dat ik geen enkele emotie meer voel. Ik val flauw, krijg hartkloppingen en paniekaanvallen. Elke keer dat ik het vliegtuig in stap weet ik dat ik dood zal gaan, ook al is dat natuurlijk absurd.. dat weet ik dan later ook weer. Die combinatie met het controleverlies maakt dat gevoel sterker. Dan komt mijn hoogtevrees er nog bij en is het feestje compleet.
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:05 schreef Falco het volgende:
Hoe zit het dan met de trein? Word je dan ook panisch?

Verder alles wat hierboven staat.
Met niks verder..
  donderdag 8 december 2011 @ 17:08:33 #12
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_105343447
Wehehe, ik dat er-niet-uit-kunnen lichtelijk in treinen en bussen. Een vliegtuig is daarin tegen geen enkel probleem. Zelfs niet op mn laatste reis naar Indonesië van ruim 20 uur. Mijn allereerste keer was ik 16 ofzo en ik was ook super nerveus toen ik de steward de deur zag dicht trekken.. * Dat was het dan, kan nou niet meer terug*.. Taxieen leek een eeuw te duren en bouwde de spanning alleen maar op. Eenmaal op de startbaan vol op het gas verdween alle angst en maakte plaats voor vertrouwen en fascinatie, hoe vet is dat.. Dit ding trekt op als een idioot. :D Hele vlucht nergens meer last van gehad.

Je hoeft er niet uit, alles is aan boord. Waarom zou je er eventueel uit willen of terug willen? Waar wil je op zo een moment heen als het zou kunnen?
pi_105343455
Familie van B.A. van de A-Team??
pi_105343599
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:08 schreef betonronde het volgende:
Familie van B.A. van de A-Team??
Toevallig... niet
pi_105343617
I aint goin on no airplane fool ! I aint flyin'

En dan bedwelmden ze hem om toch te kunnen vliegen.
pi_105343642
Ik heb hetzelfde is echt een "ramp".
nee echt niet !
  donderdag 8 december 2011 @ 17:15:14 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105343714
Ach, je bent toch al geen hoogvlieger.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105343754
Weet je ik had sinds mn 15e niet gevlogen, ben nu 45. Omdat we altijd met de auto verder op vakantie gingen naar bv spanje. Van de zomer weer eens gevlogen, ik zit daar in het vliegtuig, en ik denk als we neerstorten is dit het einde....En nee hoor, als je eenmaal vliegt is er geen bal aan !!
pi_105343789
quote:
14s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:57 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Nuttige toevoeging.. :')

Mijn moeder heeft ook al een hele tijd vliegangst omdat ze bang is dat ze er niet uit kan. Toevallig is ze net precies vertrokken voor een weekend Rome en gaat ze hier per vliegtuig naar toe.

Ze is nog steeds wel aardig bang maar ik denk dat je gewoon de confrontatie aan moet gaan.
Een vliegend vliegtuig wil je ook niet uit hoor, geloof me.
  donderdag 8 december 2011 @ 17:17:31 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105343802
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:16 schreef betonronde het volgende:
Weet je ik had sinds mn 15e niet gevlogen, ben nu 45. Omdat we altijd met de auto verder op vakantie gingen naar bv spanje. Van de zomer weer eens gevlogen, ik zit daar in het vliegtuig, en ik denk als we neerstorten is dit het einde....En nee hoor, als je eenmaal vliegt is er geen bal aan !!
Totdat je neerstort. Dan gaat het opeens hard. Sta je daar wel genoeg bij stil?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105343810
Maar TS ik hoop dat je vliegensvlug van je fobie afkomt :)
  donderdag 8 december 2011 @ 17:18:07 #22
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_105343827
Ik HAAT vliegen en schijt ook elke keer bagger voor vertrek...
Maar als ik wat wil zien van de wereld zal ik wel moeten, dus kiezen op elkaar een vliegen maar....
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_105343876
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Totdat je neerstort. Dan gaat het opeens hard. Sta je daar wel genoeg bij stil?
Dan gaat het toch wel vlug, en ben je waarschijnlijk snel dood en merk je er niks meer van, zo ben ik hoor.
pi_105343896
Leg je er bij neer dat het niet lukt zonder medicijnen, bedwelm jezelf op die dag, en zie er verder niet zo meer tegen op, die dag zul je toch niet meekrijgen, je wordt wakker en je bent lekker in Zuid-Amerika!
  donderdag 8 december 2011 @ 17:21:27 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105343955
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:19 schreef betonronde het volgende:

[..]

Dan gaat het toch wel vlug, en ben je waarschijnlijk snel dood en merk je er niks meer van, zo ben ik hoor.
Nou, er gaat toch wel een tijdje aan vooraf hoor. Dat merk je echt wel.

Niet dat ik mensen bang wil maken overigens.
Bis bis bis
pi_105343963
en ALS het dan fout mocht gaan kun je er toch geen bal aan veranderen, want jij hebt die stuurknuppel toch niet in je handen, je zult je moeten overgeven aan de stuurkunsten van die ene of twee piloten voor in.
pi_105344002
Het is hetzelfde als mee rijden met iemand in de auto, daar lijkt het op, als diegene een fout maakt zul je je leven in diens handen moeten leggen.
pi_105344015
niemand die even de moeite neem op mijn link te klikken? ~:)
nee, ik heb geen aandelen. :')
pi_105344039
Vliegen in een vliegtuig dat neerstort is inderdaad geen goed idee. Zolang je een vliegtuig neemt dat keurig landt is er geen vuiltje aan de lucht. Overigens geldt hetzelfde principe ook bij zinkende boten, verongelukte bussen, treinen en automobielen. Om maar te zwijgen over motorfietsen en brommers en zelfs fietsen.
pi_105344052
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:23 schreef dawg het volgende:
Vliegangst therapie? mmmmz
pi_105344083
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:24 schreef IBAZ het volgende:
Vliegen in een vliegtuig dat neerstort is inderdaad geen goed idee. Zolang je een vliegtuig neemt dat keurig landt is er geen vuiltje aan de lucht. Overigens geldt hetzelfde principe ook bij zinkende boten, verongelukte bussen, treinen en automobielen. Om maar te zwijgen over motorfietsen en brommers en zelfs fietsen.
Dat bedoel ik ook.
pi_105344094
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:20 schreef Fokpop het volgende:
Leg je er bij neer dat het niet lukt zonder medicijnen, bedwelm jezelf op die dag, en zie er verder niet zo meer tegen op, die dag zul je toch niet meekrijgen, je wordt wakker en je bent lekker in Zuid-Amerika!
Of op de bodem van de oceaan. :D \
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:21 schreef betonronde het volgende:
en ALS het dan fout mocht gaan kun je er toch geen bal aan veranderen, want jij hebt die stuurknuppel toch niet in je handen, je zult je moeten overgeven aan de stuurkunsten van die ene of twee piloten voor in.
Dit weet ik dus ook. Dat controle verlies maakt mijn angsten ook sterker. En als er al een ongeluk zou gebeuren is de kans dat je dood bent.. heel groot. Het voelt heel onnatuurlijk, als mens (landdier) zo hoog in de lucht.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:23 schreef dawg het volgende:
Oh ja, maar zoals ik al zei.. ik ben op dat gebied hopeloos. :'(
pi_105344125
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:24 schreef betonronde het volgende:

[..]

Vliegangst therapie? mmmmz
paar familieleden hebben dat gedaan en vliegen nu. weliswaar nog geen verre afstanden maar het begin is er. voorheen zouden ze nog niet eens in een vliegtuig stappen wat niet eens zou kunnen vliegen. :)
pi_105344141
Misschien moet je eens Flight Simulator op je pc proberen. Schijnt een leuk spel te zijn, nooit gespeeld, maar misschien helpt het wel.
pi_105344175
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:26 schreef dawg het volgende:

[..]

paar familieleden hebben dat gedaan en vliegen nu. weliswaar nog geen verre afstanden maar het begin is er. voorheen zouden ze nog niet eens in een vliegtuig stappen wat niet eens zou kunnen vliegen. :)
Blijkbaar dan toch effect..!
  donderdag 8 december 2011 @ 17:28:11 #36
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_105344183
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:53 schreef Clarke. het volgende:
Ik heb dus last van extreme vliegangst..
...
(knip)
...
Nu ga ik deze zomer emigreren naar het buitenland (overzees) en moet dus weer vliegen. Met de boot of zo is geen optie, week(en) onderweg zijn daarmee lijkt mij nóg erger.
...
(knip)
...
Ik voel me gewoon dommer dan dom om zo bang te zijn voor iets dat veiliger is dan autorijden. En daarbuiten ben ik ook nauwelijks bang.. voor wat dan ook. ....
Ik snap het niet, waarom is die boot geen optie als je vliegangst zo extreem is en je verder nauwelijks ergens bang voor bent? Dan is een boottochtje van een week toch gewoon relaxt zonder dat je je angst in de ogen hoeft te kijken?

Het klinkt zo op mij alsof je je extra in die angst wil wentelen, expres de logische oplossing wegwuift, alsof je geen oplossing wil?
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_105344187
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:24 schreef IBAZ het volgende:
Maar hoe kan je daar zo blind van uitgaan? Dat alles in orde is. Als er iets mis gaat is het bijna altijd door een menselijke fout. Dus je stopt je leven/vertrouwen in iets vol onzekerheden, er van uitgaand dat alles "wel oké zal zijn". Nee, ik kan dan niet rustig een boekje gaan lezen hoor..
pi_105344213
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:07 schreef Canillas het volgende:
Je wilt van de angst af maar het is juist de bedoeling dat je hetgeen wat de angst oproept doet mét de angst. De angst is een signaal; ik ga iets doen waar ik niet zeker van ben. Dat gevoel ben je aan het bestrijden geweest, dat werkt niet, je bent het aan het rationaliseren geweest; werkt ook niet. Het is er namelijk en daar zijn redenen voor en dat mag er allemaal zijn.

Het blijft een drempel zolang je je tegen het gevoel verzet, je kan aan jezelf laten zien dat het gevoel je niet teveel kan worden; het is een groot gevoel, heftig en het is veel maar het is niet teveel.

Hoe zou het vliegen gaan wanneer je het gevoel volledig zou accepteren, niks deed om er vanaf te komen en het er zonder oordeel te laten zijn?
Wijze woorden :Y
Strijd tegen iets maakt datgene groter.
Probeer niet te vechten tegen het gevoel maar het te omarmen, het gevoel gewoon te accepteren zoals het er is.

Overigens snap ik niet dat als je zo'n vliegangst heb en toch graag wilt emigreren het niet gewoon met de boot doet.
nouja dan duurt het een week, so what? is toch leuk man :)
pi_105344215
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:28 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Ik snap het niet, waarom is die boot geen optie als je vliegangst zo extreem is en je verder nauwelijks ergens bang voor bent? Dan is een boottochtje van een week toch gewoon relaxt zonder dat je je angst in de ogen hoeft te kijken?

Het klinkt zo op mij alsof je je extra in die angst wil wentelen, expres de logische oplossing wegwuift, alsof je geen oplossing wil?
Die boot is geen optie omdat die ook kan zinken.
  donderdag 8 december 2011 @ 17:31:24 #40
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_105344270
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:29 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ja, maar dan is het toch gelul dat ie claimt voor nauwelijks iets anders bang te zijn dan vliegen?
Het is tegenstrijdig. Een auto kan ook botsen, zoals al geconstateerd.
  donderdag 8 december 2011 @ 17:31:33 #41
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_105344274
Misschien zou je ook regressie-therapie kunnen gebruiken om te zien of er in je jeugd iets is geweest wat dit zou kunnen hebben veroorzaakt?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_105344280
quote:

[..]

Auto heeft een nog grotere kans om te verongelukken en daar heeft TS toch ook geen problemen mee?
pi_105344288
quote:

[..]

Dat is denk wel zo, maar misschien acht de TS wel de kans groter om gered te worden van een zinkende boot, dan een crashende boeing.
pi_105344517
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:31 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Auto heeft een nog grotere kans om te verongelukken en daar heeft TS toch ook geen problemen mee?
Omdat in een auto het gevoel/de illusie van controle groter is dan wanneer je dat uit handen geeft in een vliegtuig waar je moet je gaan zitten en het je laten overkomen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_105344669
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:31 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Ja, maar dan is het toch gelul dat ie claimt voor nauwelijks iets anders bang te zijn dan vliegen?
Het is tegenstrijdig. Een auto kan ook botsen, zoals al geconstateerd.
Hm dat is meer persoonlijk. Ehm ja mijn opa was net als ik erg bang voor vliegen en is een aantal jaar geleden met de boot naar Brazilië gegaan.. maar hij is onderweg ziek geworden en gestorven omdat hulp niet snel genoeg kon komen. Ik ben er verder niet bang voor.. ga ook wel met de boot naar een schiereiland of Denemarken maar dit is te.. pijnlijk? Maar oke. Enkel vliegen dus ja.
pi_105344769
Concentreer je voor en tijdens de vlucht vooral op de mooie jaren die je in Zuid-Amerika ongetwijfeld gaat meemaken, in plaats van je volledig te focussen op die ene kleine erg minuscule kans dat het onderweg misschien wel eens fout zou kunnen gaan.
  donderdag 8 december 2011 @ 17:48:41 #47
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105344828
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:46 schreef Pluckie het volgende:
Concentreer je voor en tijdens de vlucht vooral op de mooie jaren die je in Zuid-Amerika ongetwijfeld gaat meemaken, in plaats van je volledig te focussen op die ene kleine erg minuscule kans dat het onderweg misschien wel eens fout zou kunnen gaan.
Dat dachten die mensen in die Air France vlucht ook!!
Bis bis bis
pi_105344859
Je hebt er nu vrij weinig aan maar schrijf tijdens en net na de vlucht op hoe je je voelt.

Als je weer moet vliegen zul je automatisch baan je vorige vliegervaring weer een ramp maken in je hoofd (omdat je op dat moment geen medicijnen op hebt terwijl je dat "voordeel"tijdens de vlucht wel had)

Als je het terugleest zul je waarschijnlijk lezen dat je op het moment zelf en vlak erna rustiger was.

Overigens kunnen medicijnen dingen ook erger maken omdat je er suf van word sommige mensen krijgen daardoor nóg meer t gevoel de controle kwijt teraken.
pi_105345000
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:31 schreef Strani het volgende:
Misschien zou je ook regressie-therapie kunnen gebruiken om te zien of er in je jeugd iets is geweest wat dit zou kunnen hebben veroorzaakt?
Of in een vorig leven, kan het meteen naar TRU.
  donderdag 8 december 2011 @ 17:59:05 #50
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_105345177
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:43 schreef Clarke. het volgende:

[..]

Hm dat is meer persoonlijk. Ehm ja mijn opa was net als ik erg bang voor vliegen en is een aantal jaar geleden met de boot naar Brazilië gegaan.. maar hij is onderweg ziek geworden en gestorven omdat hulp niet snel genoeg kon komen. Ik ben er verder niet bang voor.. ga ook wel met de boot naar een schiereiland of Denemarken maar dit is te.. pijnlijk? Maar oke. Enkel vliegen dus ja.
Ik bedoel je echt niet te stangen hoor, maar ik vind je verhaal bloedserieus niet kloppen.

Je vliegangst lijkt me niet je voornaamste probleem. Je voornaamste probleem lijkt mij dat je de confrontatie met angst en pijn niet aandurft.

Met de nadruk op lijkt mij, want ik ben maar een simpele lul, en niet de dokter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')