Ik heb dus last van
extreme vliegangst.. Dit is niet alleen paniek in het vliegtuig zelf maar ook al op het vliegveld en zelfs als ik een vliegtuig in de lucht zie (nouja laagvliegend bij schiphol) wordt het compleet zwart voor mijn ogen. Ik ben al enkele keren voor het vliegen flauwgevallen en tijdens het vliegen neem ik vaak veel kalmeringsmiddelen.
Ook heb ik meer dan twee jaar intense therapie gehad. Bij mijn eerste therapeut was er totaal geen verschil (mijn obsessieve gedachten over een mogelijk ongeluk werden wel minder, maar de paniek werd juist groter)
Ik dacht (ja redelijk naïef) dat het vast aan haar zou moeten liggen, dus ben naar een ander gegaan..
En dit is zo een paar keer door gegaan. Tot ik bij de laatst kwam een maand geleden die zei dat dit niet te verhelpen was, bij mij.
Nu heb ik in mijn leven 5 keer (heen-terug) gevlogen en heb dit gelukkig nauwelijks meegemaakt door kalmerings- of slaappillen. Nu ga ik deze zomer emigreren naar het buitenland (overzees) en moet dus weer vliegen. Met de boot of zo is geen optie, week(en) onderweg zijn daarmee lijkt mij nóg erger.
Alleen nu kan ik (ja, ik ben een watje) al echt huilen/hysterisch/paniekerig worden bij alleen het nadenken er over. Ik zit er heel serieus over na te denken om niet te gaan, ook al weet ik dat dit een van de mooiste kansen in mijn leven zal zijn.
Ik kan het gevoel niet echt heel goed beschrijven.. het is een combinatie van alles. Hoogtevrees, controleverlies (terwijl ik daar in mijn dagelijkse leven geen moeite mee heb), claustrofobie (ook normaal gesproken geen last van), "sterf angst" en vast zitten in de situatie. Als je er eenmaal in zit kan je er niet meer uit etc. (overigens heb ik "oefeningen" gedaan met achtbanen en dat ging prima.

)
Ik heb af en toe (nu) enorme paniekaanvallen en dit gaat enkel en alleen om het vliegen.
Als ik het nu af zou zeggen is er niks meer aan de hand, maar ik wil mezelf niet opsluiten of haten omdat ik dit soort dingen dan de rest van mijn leven zal missen. Over kleine afstanden gaat het op zich nog met medicatie maar zo lang als dit is weer een compleet ander verhaal. Ga richting Zuid-Amerika trouwens.
Nu hoop ik hier vooral lotgenoten met vliegangst te vinden, misschien wat oppepwoorden.. ik weet het niet. Het is in ieder geval fijn om te delen, ben al weer wat rustiger.. Hoop, ondanks mijn therapie en al die adviezen daar, toch nog wat ervaringen van mensen in dezelfde situatie te horen. Misschien hoe jullie er mee om zijn gegaan (grote afstanden vooral)
Ik voel me gewoon dommer dan dom om zo bang te zijn voor iets dat veiliger is dan autorijden. En daarbuiten ben ik ook nauwelijks bang.. voor wat dan ook. Maarja. Alvast bedankt voor het lezen.