abonnement Unibet Coolblue
pi_105279209
Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

[ afbeelding ]
Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
[ afbeelding ] Starla (2002)
[ afbeelding ] Honeymooner (2003)
[ afbeelding ] Pluizel (2006)
[ afbeelding ] MaxC (2007)
[ afbeelding ] Reintji (2011)

[ afbeelding ]
VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
[ afbeelding ] DDM (2000?)
[ afbeelding ] pmdomela (2008)
[ afbeelding ] Laertes (2009)

[ afbeelding ]
Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
[ afbeelding ] Zwaardvisch (2003)
[ afbeelding ] Merel1808 (2008)
[ afbeelding ] Christiaan (2009)
[ afbeelding ] fusionfake (2009)
[ afbeelding ] Kassaa (2009)

[ afbeelding ]
Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
[ afbeelding ] intoxicated (2004)
[ afbeelding ] Repeat (2005)
[ afbeelding ] HappyGirl91 (2011)

[ afbeelding ]
Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
[ afbeelding ] dr.dunno
[ afbeelding ] gohan16 (2005)
[ afbeelding ] Leejow (2007)
[ afbeelding ] iofn (2005)
[ afbeelding ] Bellah (2007)

[ afbeelding ]
Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
[ afbeelding ] Switchboy (2007)
[ afbeelding ] Ludacriss (2010)
[ afbeelding ] madmaniac (2010)

[ afbeelding ]
Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
[ afbeelding ] ralfie (2003)
[ afbeelding ] June. (2006)
[ afbeelding ] dotKoen (2007)
[ afbeelding ] Rituals (2009)

[ afbeelding ]
Universiteit Maastricht (341)
[ afbeelding ] Seam (2008)
[ afbeelding ] BloodyVirginMary (2009)

Anders
[ afbeelding ] EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
I feel kinda Locrian today
pi_105279229
wtf is er met de OP?

_O-
I feel kinda Locrian today
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2011 @ 23:51:48 #3
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105279348
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 23:49 schreef starla het volgende:
wtf is er met de OP?

_O-
Goed bezig! :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_105282393
Gegeven een vrouw, niet menopausaal (ook niet post overigens) met een sterk verhoogde FSH waarde, normale LH waarde en geen hypofyse tumor. Wat kan het zijn?
  woensdag 7 december 2011 @ 02:01:29 #5
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_105282431
Waar ik mij over verbaas is dat gnk-studenten in het algemeen zo weinig interesse in farmacologie hebben..

Het is toch wel interessant om te weten waarom al dat spul die een arts voor schrijft werkt? :P
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  woensdag 7 december 2011 @ 02:10:34 #6
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_105282487
Diabox, je werkt andersom. Niemand komt bij de huisarts met "dokter, mijn fsh is te hoog" wat is de anamnese, klacht, etc

Overigens kunnen er ook niet-hypofysaire tumoren zijn die FSH produceren maar dat is wel zeldzaam
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_105282603
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 02:10 schreef fusionfake het volgende:
Diabox, je werkt andersom. Niemand komt bij de huisarts met "dokter, mijn fsh is te hoog" wat is de anamnese, klacht, etc

Overigens kunnen er ook niet-hypofysaire tumoren zijn die FSH produceren maar dat is wel zeldzaam
Wazig zicht na en tijdens fysieke inspanning, de hoge FSH is per toeval geconstateerd.
pi_105284353
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 23:49 schreef starla het volgende:
wtf is er met de OP?

_O-
[img] tags rond de url's van de plaatjes staan niet goed.
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 10:54:50 #9
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105286919
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 02:01 schreef fusionfake het volgende:
Waar ik mij over verbaas is dat gnk-studenten in het algemeen zo weinig interesse in farmacologie hebben..

Het is toch wel interessant om te weten waarom al dat spul die een arts voor schrijft werkt? :P
Omdat dat een studie op zichzelf is? Daarnaast weet men van veel medicatie niet eens exact waarom het werkt, maar dat het werkt. Sommige derivaten werken weer effectiever en dat wordt bepaald in een lab en getest et cetera, maar de complete scheikundige processen erachter weet niet. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 7 december 2011 @ 11:25:03 #10
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_105287845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 01:56 schreef Diabox het volgende:
Gegeven een vrouw, niet menopausaal (ook niet post overigens) met een sterk verhoogde FSH waarde, normale LH waarde en geen hypofyse tumor. Wat kan het zijn?
iemand die extra FSH toegediend krijgt in het kader van zwanger proberen te worden?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_105293140
Naar aanleiding van Juridische richting op studeren met strafblad? ik dacht dat wij geen verklaring omtrent gedrag in moesten leveren, wat ik altijd vrij vreemd vond. Hoe zit dat nu?
  woensdag 7 december 2011 @ 13:55:04 #12
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_105293309
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:50 schreef dotKoen het volgende:
Naar aanleiding van Juridische richting op studeren met strafblad? ik dacht dat wij geen verklaring omtrent gedrag in moesten leveren, wat ik altijd vrij vreemd vond. Hoe zit dat nu?
Moet je voor je BIG-registratie geen VOG hebben?
Fietstas.
pi_105293358
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:55 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Moet je voor je BIG-registratie geen VOG hebben?
Ik dacht dat dat ooit een plan van Klink was, maar dat het er nooit van gekomen is. Op de BIG-site vind ik niets.

Wellicht dat de dokters in dit topic dat weten?
  woensdag 7 december 2011 @ 13:58:52 #14
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_105293449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:56 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat ooit een plan van Klink was, maar dat het er nooit van gekomen is. Op de BIG-site vind ik niets.

Wellicht dat de dokters in dit topic dat weten?
Ah, er kàn naar gevraagd worden bij een sollicitatie, maar dat wordt in 75% van de gevallen niet gedaan.
Fietstas.
pi_105293571
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 13:58 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Ah, er kàn naar gevraagd worden bij een sollicitatie, maar dat wordt in 75% van de gevallen niet gedaan.
Ja, dat er naar gevraagd kan worden vind ik wel in een aantal vacatureteksten. Lijkt me eigenlijk niet een heel slecht plan, om een VOG te moeten inleveren bij je BIG-registratie.
  woensdag 7 december 2011 @ 14:11:35 #16
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_105293988
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ja, dat er naar gevraagd kan worden vind ik wel in een aantal vacatureteksten. Lijkt me eigenlijk niet een heel slecht plan, om een VOG te moeten inleveren bij je BIG-registratie.
Mwoah, ik vind het permanente karakter ervan niet zo fijn. Mocht je een keer zomaar ergens bij betrokken raken en een gerechtelijke dwaling zorgt voor een strafblad, kun je nooit meer aan het werk komen.
Fietstas.
pi_105294396
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:11 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Mwoah, ik vind het permanente karakter ervan niet zo fijn. Mocht je een keer zomaar ergens bij betrokken raken en een gerechtelijke dwaling zorgt voor een strafblad, kun je nooit meer aan het werk komen.
Nou ja, niet alle feiten tellen per definitie mee, voor elke functie is een screeningsprofiel. Ik sta er ook niet echt om te springen hoor, maar als je ziet wat voor beroepen allemaal een VOG moeten overleggen, vind ik arts daar ook wel tussen passen.
  woensdag 7 december 2011 @ 14:45:59 #18
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_105295346
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:19 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou ja, niet alle feiten tellen per definitie mee, voor elke functie is een screeningsprofiel. Ik sta er ook niet echt om te springen hoor, maar als je ziet wat voor beroepen allemaal een VOG moeten overleggen, vind ik arts daar ook wel tussen passen.
Mja, maar kan me voorstellen dat drugsbezit bijvoorbeeld wel belangrijk is, terwijl heel veel getalenteerde artsen in spé om mij heen af en toe recreatief drugs gebruiken.
Fietstas.
pi_105295422
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:45 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Mja, maar kan me voorstellen dat drugsbezit bijvoorbeeld wel belangrijk is, terwijl heel veel getalenteerde artsen in spé om mij heen af en toe recreatief drugs gebruiken.
Ja, maar voor recreatief drugsbezit veroordeeld worden komt toch ook niet zo heel veel voor? Althans, die indruk heb ik niet.
  woensdag 7 december 2011 @ 14:55:21 #20
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_105295692
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:47 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ja, maar voor recreatief drugsbezit veroordeeld worden komt toch ook niet zo heel veel voor? Althans, die indruk heb ik niet.
Mnee, maar afhankelijk in wat voor bui mensen zijn (en waar je bent) kun je wel als je drie pillen bij je hebt een aantekening krijgen in het justitieel register, wat volgens mij betekent dat je die VOG niet meer gaat krijgen. Maar het komt gelukkig inderdaad niet zo heel vaak voor, maar je moet net de pech maar hebben om bij een feest tegen een enorme politiecontrole aan te lopen. En ik weet niet, dit soort dingen zijn meestal een korte periode in je leven, vet naar om dan als gevolg te hebben dat je niet meer aan het werk kunt als arts. Misschien is het als psychiater wel weer een pré om dat op kerfstok te hebben overigens :D

[ Bericht 15% gewijzigd door Kassaa op 07-12-2011 15:05:06 ]
Fietstas.
pi_105298095
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:55 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Mnee, maar afhankelijk in wat voor bui mensen zijn (en waar je bent) kun je wel als je drie pillen bij je hebt een aantekening krijgen in het justitieel register, wat volgens mij betekent dat je die VOG niet meer gaat krijgen. Maar het komt gelukkig inderdaad niet zo heel vaak voor, maar je moet net de pech maar hebben om bij een feest tegen een enorme politiecontrole aan te lopen. En ik weet niet, dit soort dingen zijn meestal een korte periode in je leven, vet naar om dan als gevolg te hebben dat je niet meer aan het werk kunt als arts. Misschien is het als psychiater wel weer een pré om dat op kerfstok te hebben overigens :D
Hehe. Vond het inderdaad wel verhelderend de verhalen van de afdelingspsycholoog bij psych te horen. Die had een hoop ervaring uit eerste hand ;)
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 16:04:16 #22
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105298250
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:55 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Mnee, maar afhankelijk in wat voor bui mensen zijn (en waar je bent) kun je wel als je drie pillen bij je hebt een aantekening krijgen in het justitieel register, wat volgens mij betekent dat je die VOG niet meer gaat krijgen. Maar het komt gelukkig inderdaad niet zo heel vaak voor, maar je moet net de pech maar hebben om bij een feest tegen een enorme politiecontrole aan te lopen. En ik weet niet, dit soort dingen zijn meestal een korte periode in je leven, vet naar om dan als gevolg te hebben dat je niet meer aan het werk kunt als arts. Misschien is het als psychiater wel weer een pré om dat op kerfstok te hebben overigens :D
Ik ben het wel met DotKoen eens. Om garnalen te mogen pellen moet je onderhand al een VOG overleggen en als arts niet. Terwijl de laatste toch zeker meer mogelijkheden heeft om misbruik te kunnen maken van zijn of haar ambt/functie. Daarnaast hangt het af van wat je allemaal op je lijstje hebt staan en hoe lang de bewaar en verjaartermijn is. Met 3 pillen gepakt worden op je 21ste wil niet zeggen dat je geen zorgvuldige arts kan zijn op je 30ste. Maar het is wel een indicatie dat iemand mogelijk niet zo zorgvuldig zal handelen op zijn 22e. Ik zie niet in waarom een arts geen VOG zou moeten kunnen overleggen, maar de overblijf-mevrouw wel. In sommige landen is het overleggen van een soortgelijk document zelfs verplicht om in de zorg te mogen werken.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_105299362
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 11:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

iemand die extra FSH toegediend krijgt in het kader van zwanger proberen te worden?
Nope, is geen casus op papier.

Probleem is dat de huisarts 'n retard is (en de nieuwe ook!). Mevrouw heeft 'n hele tijd rondgelopen met hypothyroidie voordat de huisarts dit herkende, vervolgens heeft deze huisarts haar 25 mcg T4 ED voorgeschreven, en daarna is er nooit meer gecontroleerd of dit 'n goede dosis was, of dat deze moest aangepast worden. Heb dus gelijk geopperd voor 'n bloedonderzoek toen ik dat hoorde. Achteraf bleek deze dosis inderdaad dus te laag na 'n bloedonderzoek (heb aardig m'n best gedaan om de huisarts te overtuigen dat dit toch echt nodig was!). Dit is alweer 'n tijd geleden.

Maar wat recenter: de patiente heeft ook overgewicht, en er waren genoeg aanwijzingen dat ze type 2 diabetes aan het ontwikkelen was, wou hiervoor laten testen, was de (nieuwe) huisarts 't oneens mee, absoluut niet nodig, type 2 diabetes was zogezegd geen sprake van. Na doorzeuren toch wel laten testen, en het was dus wel het geval, is metformine voorgeschreven. Er was echter gelijk 'n wat uitgebreider bloedonderzoek dit keer gedaan, en daar kwam ook naar voren dat FSH dus heel flink verhoogd was. Voor de rest was er weinig bijzonders te zien.

De diagnose van de huisarts betreffende de hoge FSH: post-menopausaal (wtf, ze was nog geeneens pre-menopausaal geweest, ze is nog maandelijks ongesteld!). Heb een brief geschreven waarin ik beschreef hoe retarded deze diagnose was en i.v.m. het wazige zicht bij fysieke inspanning een hypothalamus adenoma een realistische oorzak hiervan zou kunnen zijn, en ook al is de kans klein, het laten testen wel zo leuk is. Gelukkig is de huisarts hier gelijk akkoord mee gegaan, en het bleek gelukkig achteraf niet het geval te zijn. Maar goed, gezien haar eerste en tweede huisarts op gebied van endocrinologie blijkbaar slecht thuis zijn, zoek ik zelf 'n beetje, om dit vervolgens voor te leggen. Ben zelf geen geneeskunde student, noch doe ik iets in die richting, dus vandaar dat ik het hier vraag.
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 16:37:02 #24
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105299437
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:34 schreef Diabox het volgende:
[tekst langer dan de bijbel]
Dan moet je Starla een DM sturen. Die schijnt er verstand van te hebben. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_105299589
Ik weet er normaal ook aardig wat van, weet alles van LH, FSH, GnRH, hCG, oestrogeen, prolactine, progesteron, testosteron, DHT, T3, T4, TSH, follistatin, hGH, etc. alle receptoren die erbij komen kijken, de enzymen, de interacties, de concentraties, op molecuulniveau wat de verschillen zijn, en ook de effecten tot in detail bij mannen.

... Maar zodra het om vrouwen gaat :D Geen idee :') Zal Starla een PM sturen dan. :)

heb van zo'n beetje ieder fysiologie boek het endocriene gedeelte gelezen, en alle stukjes wat op vrouwen sloeg overgeslagen... :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')