quote:
Ben dat logboek aan het lezen; damn, daar is wel veel aan vooraf gegaan zeg! In september nog zijn twee gescheurde kolommen omstort (gewapende schil om de bezweken kolom heen). Dit heeft dus niet geholpen.

Edit: wat interessante stukjes uit het rapport. - ik werk deze post bij tijdens het verder lezen.
10-10-2011
-Het dek is 13 tot 18 cm gezakt in de periode 2002 t/m 2011.
-De vervormingen wijzen naar een zogenaamd zwart gat. Dhr. Roest meende dat dit meer een zwarte lijn was, wat echter ook overeenkomt met het feit dat het zwarte gat zich wat heeft verplaatst. Er zit een breuk in de ondergrond in de buurt van het zwarte gat hetgeen is waar te nemen op archiefgegevens van de mijnen.
-Mogelijke oorzaak: door een breuk in de ondergrond kan er grond weglopen in een oude mijnschacht/pijler. Door caving ontstaat er steeds weer een drukboog in de ondergrond waardoor er steeds een evenwicht is. Echter de zetting neemt wel toe. Een mogelijk gevaar zou kunnen zijn dat een stuk grond in een keer afschuift naar beneden. Wanneer bovenstaand scenario de waarheid is dan wordt een goede oplossing erg moeilijk. Op plaatsen waar zich dit in het verleden heeft afgespeeld werd de bebouwing uiteindelijk gesloopt en de openbare ruimte anders ingericht. Deze stukken grond werden dan als slecht (niet te bebouwen) betiteld.
15-10-2011
Op 95 meter diepte is in een driehoek, waarvan een punt ligt bij de ingang van 't Loon, over een dikte van 1 tot 1,5 meter in 1956 steen-kool gegraven. Dat werd gedaan door vanuit een tweetal gangen (de benen van de driehoek) het steenkool over de dikte van het vlak (de pijler) weg te hameren en via een doorlopende gangenstelsel af te voeren naar het oppervlakte. Normaal zou zo'n pijler, na het weghalen van het stutwerk, inklinken waardoor er een herverdeling van het daar bovengelegen grond plaatsvindt met een geringe verzakking van de bovengrond. Door gewelfwerking van de bovengrond is gebiedje bij een punt van de driehoek niet ingekaveld en zit daar een luchtbel.
Door het stijgen van de mijnwater (ongeveer 3 meter per jaar) komt dit op enig moment in in aanraking met de daarboven gelegen zand-gronden en veranderd de wrijvingshoek van het zand(het wordt pap-perig). Via een soort trechter is er ook op enig moment een verbin-ding ontstaan met de daaronder gelegen luchtbel waardoor het zand deels kan weglopen en alles wat daarboven zit gaat zetten.
Nou, het toeval wil dat de punt van de driehoek links onder de hoofd-ingang van 't Loon ligt. De scheuren in de kolommen van de parkeer-garage direct daaronder gelegen, de verticale en horizontale verplaat-singen van deze kolommen wijzen allemaal richting een soort episch centrum (de trechter die in verbinding staat met de luchtbel).
-Het mijnwater staat ter plekke waarschijnlijk momenteel in de top van pijler I56 van laag V, en is nog niet tot in het dekterrein gestegen.
-De drie te onderzoeken hypothesen:
1. Vanuit de Formatie van Tongeren loopt er zand langs een breuk naar de niet ingestorte stuk pijler.
2. Vanuit de Formatie van Tongeren loopt er zand naar een holle ruimte in de Formatie van Maastricht. Deze holle ruimte zou dan door karstvor-ming zijn ontstaan.
3. Een combinatie van 1 + 2 Daarom is het van belang om de geologie het eerst goed in beeld te hebben voordat er met enige boorwerkzaamheden wordt begonnen.
Einde copy-paste: rest is groot in het nieuws gekomen + er is nog geen definitieve oorzaak gevonden.
Er is een keur aan meetapparatuur aangebracht in de kelder. Als die nog werken, dan krijgt zelfs nu nog de gemeente veel waardevolle info binnen over hoe de garage vervormt. Dit verteld een boel over hoe de ondergrond beweegt.
[ Bericht 3% gewijzigd door zyx1981 op 07-12-2011 22:02:58 ]