abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105158931
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 08:25 schreef Jipster het volgende:

[..]

Ik probeer ook wat melk in te vriezen, per 100cc. Maar daar doe ik 24u over om dat bij elkaar te krijgen en dan vries ik het in. Kan dat of moet het eigenlijk gelijk?
De richtlijn is geloof ik binnen 24 uur in de vriezer zetten. Tijdens de kraamperiode kolfde ik elke dag na de ochtendvoeding af. Daar haalde ik geen 100 ml mee, dus ik moest kleinere porties invriezen. Om 100 ml af te kolven had ik de hele dag moeten sprokkelen en dat had ik te belastend gevonden. Deze methode was niet zo belastend en heeft me véél opgeleverd. En oh wat heb ik er plezier van gehad! Geen kolfstress, geen frustratie omdat er eens een bakje moedermelk om was gegaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105159060
Binnen 24 uur invriezen inderdaad en alleen melk van dezelfde temperatuur bij elkaar gooien. Melk is een paar uur houdbaar op kamertemperatuur (ik dacht 6, maar hou me ten goede) en tot 8 dagen achterin, onderin de koelkast. In de vriezer 3 tot 6 maanden, in de diepvries 6 tot 12 maanden. Melk hoort zepig te ruiken en te smaken na ontdooien, dat betekent niet dat het niet goed meer is. Ik ging zelf half over mn nek van mijn ontdooide melk, maar Emma vond het heerlijk :')
pi_105159139
Dat achterin en onderin schijn inmiddels achterhaald. Het temperatuurverschil is er te klein voor.

Heb ik ooit onderzoek over gelezen, maar weet natuurlijk niet meer waar...
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_105159667
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 07:39 schreef PM-girl het volgende:
Dat wisselt heel sterk met bv, daar is geen norm voor. Wat ik zou doen is bijv basisflesjes van 100 cc invriezen en daarnaast melk invriezen als ijsblokjes. Die kun je dan toevoegen aan het flesje naar behoefte, je kunt dan vlak voor de start eens testen hoeveel cc er grmiddeld gedronken wordt.
Ik geef nu, al enige tijd (vanaf 4 mnd dus) 160 cc mee, eerder gaf ik 130.
bedankt voor je antwoord!

vraagje:
sinds vrijdag lijkt mijn ukkie genoeg te hebben aan een tiet
ik bied 1, ze drinkt met grote slokken een kwartier lang en laat zelf los
daarna verschonen we haar en bied ik de andere borst maar daar hoef ze niks van te weten
gisteren nacht gaf ze zelf een golf melk terug na de eerste borst

Kan ik vanuit gaan dat ze genoeg aan een borst per keer heeft? zal ik de andere borst dan kolven maar?
ze is nu 8 dagen en komt ongeveer elke 2-3 uur
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 4 december 2011 @ 11:19:18 #180
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_105159876
Ik spaarde gewoon op achterin onderin de koelkast totdat ik ongeveer 300cc had (wel binnen de termijn van 5 dagen) en dan gooide ik het in ijsblokjeszakjes in de vriezer.
Ik vond het makkelijk. Je kunt altijd doseren en pakken wat je nodig hebt. Als je even snel een beetje extra wil, dan is het zo ontdooit itt een grote klomp.
Het enige waar je met ijsklontjeszakjes op moet letten is dat een enkele keer een velletje mee loslaat en dat blijft dan plakken aan je melkklontje, maar dat kan echt geen kwaad. Het past namelijk (als je het niet zou zien) met geen enkele mogelijkheid door het gaatje van de speen ;)

Je kan er ook voor kiezen om het in te vriezen in van die ijsklontjesbakjes.
pi_105159908
Ik gaf 1 borst per keer. Je kan eens proberen dat te doen. Ik zou de andere borst niet kolven want dan train je die borst ook altijd te produceren en dan blijf je straks kolven. Straks met regeldagen wordt je productie wel steeds opgekrikt.
De eerste 2 dagen zal je misschien wel stuwing ervaren in de borst die je niet leegt, na een paar dagen raken ze eraan gewend.
Let wel op dat je geen harde, pijnlijke plekken krijgt. Zowel dan wel kolven, masseren en borst warm maken op die plek.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_105160300
quote:
2s.gif Op zondag 4 december 2011 11:19 schreef Asyniur het volgende:
Ik spaarde gewoon op achterin onderin de koelkast totdat ik ongeveer 300cc had (wel binnen de termijn van 5 dagen) en dan gooide ik het in ijsblokjeszakjes in de vriezer.
Ik vond het makkelijk. Je kunt altijd doseren en pakken wat je nodig hebt. Als je even snel een beetje extra wil, dan is het zo ontdooit itt een grote klomp.
Het enige waar je met ijsklontjeszakjes op moet letten is dat een enkele keer een velletje mee loslaat en dat blijft dan plakken aan je melkklontje, maar dat kan echt geen kwaad. Het past namelijk (als je het niet zou zien) met geen enkele mogelijkheid door het gaatje van de speen ;)

Je kan er ook voor kiezen om het in te vriezen in van die ijsklontjesbakjes.
Als je in gaat vriezen word aangeraden om dat binnen 24 uur te doen.

HIer vries ik gewoon in wat ik kolf, dus wisselende hoeveelheden. Joris krijgt altijd meerdere voedingen op een werkdag van mij, dus dan kan t_igger overgieten wat Joris nodig heeft.
pi_105160344
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2011 11:21 schreef wickie het volgende:
Ik gaf 1 borst per keer. Je kan eens proberen dat te doen. Ik zou de andere borst niet kolven want dan train je die borst ook altijd te produceren en dan blijf je straks kolven. Straks met regeldagen wordt je productie wel steeds opgekrikt.
De eerste 2 dagen zal je misschien wel stuwing ervaren in de borst die je niet leegt, na een paar dagen raken ze eraan gewend.
Let wel op dat je geen harde, pijnlijke plekken krijgt. Zowel dan wel kolven, masseren en borst warm maken op die plek.
hmm maar ik moet toch kolven straks voor de kdv enzo
daarom dat ik daar aan dacht
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_105160394
Je zou ervoor kunnen kiezen om alvast op een vast moment op de dag te gaan kolven. 's morgens na de eerste ochtend voeding werkt voor de meesten het beste.

Als je nu continue de borst gaat kolven die hij niet drinkt dan denkt je lijf dadelijk dat je een tweeling voed en zit je straks met een ongelofelijke overproductie. Dat lijkt me denk ik niet de bedoeling.
pi_105160430
Okay dus 1 keer per dag allebei de borsten kolven? zelfs als ze een borst leeg heeft gedronken?
pi_105160473
Als je een dubbelzijdige kolf hebt zou ik gewoon beide kolven, anders kun je er ook voor kiezen om de kant te kolven die ze niet gedronken heeft 's morgens.
pi_105161508
Wat Piglet zegt, dat is wat ik bedoelde, op overproductie zit je niet te wachten. Maar 1 extra kolfmoment is geen probleem.

Maar een vraag voor de profs onder ons, is het niet slimmer om daarmee te wachten tot na de kraamtijd, als de boel wat meer gestabiliseerd is? Ik bedoel dus niet een vast kolfmoment, niet kolven voor een keertje
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_105162064
Ik heb zelf in de kraamtijd alleen gekolfd om de productie op gang te brengen aangezien Marit niet aan de borst kon drinken. Daar is maar een klein deel van de vriezer in verdwenen (in ijsblokjeszakjes, steeds per dag verzameld). Vanaf een week of zes begonnen met oefenen met een fles en toen een beetje ernaast gekolfd om wat voorraad op te bouwen. Maar zo enorm veel voorraad hoeft ook weer niet (mijn max was volgens mij ruim 1,5 liter uiteindelijk en dat was echt nog niet toen ik weer begon met werken.) inderdaad om vraag en aanbod wel kloppend te houden.

Verder ga ik denk ik alleen nog maar meelezen hier. Ik heb ondanks ruim 19 maanden voeden eigenlijk maar weinig ervaring met de dingen die hier besproken worden. Kan alleen wat inbrengen over niet aan de borst willen in de eerste week en daarom kolven en vingervoeden, tepelhoedjes. Daarnast regeldagen en kolven op het werk. Gelukkig heb ik in mijn voedtijd toen die eenmaal liep geen klachten meer gehad. Ik kan dus, gelukkig, niet meepraten over spruw of borstontstekingen en dergelijke. Daarnaast heeft Marit het nu echt wel gehad sinds een maand. De enige momenten dat ze wil drinken is 's nachts als ze huilend wakker wordt ( en dat is gelukkig maar erg weinig, toevallig deze week twee keer, dus weer gevoed). Maar verder wil ze echt niet. Ze wordt boos als ik haar wil aanleggen, dus daar ben ik maar meegestopt. Wel jammer. Ik had me ingesteld op stoppen door een nieuwe zwangerschap. Maar helaas, zolang wil Marit niet doorgaan. Aan de andere kant, ik ben begonnen met de insteek dat ik wilde proberen borstvoeding te geven, dus waar klaag ik over. (maar toch vind ik het vreemd dat ze 'nu al' stopt, aangezien zelf spenen (ver) na het tweede jaar ligt). Hopelijk kom ik hier eind 2012/begin2013 weer echt meeposten)

[ Bericht 1% gewijzigd door Kursor op 04-12-2011 13:11:58 ]
pi_105162252
Het is allemaal ontzettend persoonsgebonden, denk ik. Met name als je gevoelig bent voor overproductie moet je uitkijken met het extra stimuleren van je borsten. En als je naast het werken moeizaam kolft is het hebben van een grote voorraad in de vriezer juist best een geruststellend en bevrijdend gevoel, lijkt me.

Bij mij ging het allemaal heel soepeltjes, de manier waarop vraag en aanbod op elkaar werden afgestemd. Ik heb het kolven na de ochtendvoeding in de kraamperiode laten vallen toen Lena net voordat ze 3 maanden oud was meer ging drinken en het nauwelijks meer loonde. Dat ging helemaal vanzelf. En ik heb ook geen last van stuwing gehad toen ze in één keer de nachtvoeding en late avondvoeding liet vervallen.

Het is wonderlijk hoe het werkt. Op dagen dat ik thuis ben voed ik Lena tussen de middag, en op dagen dat ik er niet ben krijgt ze yoghurt en kolf ik niet. Momenteel is ze ziek en leg ik haar overdag vaker aan. Mijn productie trekt dat allemaal prima maar en ik krijg geen last van stuwing.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 december 2011 @ 13:30:48 #190
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_105163471
Ik gebruik nu ook aventbakjes voor in de vriezer. Herbruibaar en meteen ook het flesje, ideaal!!

Ik vind bv die uit de vriezer komt idd mégaranzig!! :D
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_105164299
Net al jullie adviezen over kolven gelezen en ik heb er zeker wat aan, bedankt!!

Ik ga 2 januari weer voor 4 dagen per week aan het werk en dan moet ik dus actief gaan kolven. Ik heb een dubbelzijdige elektrische kolf en het kolven gaat goed, al moet ik wel uitkijken voor overproductie.
Heb nu een stuk of 6 avent-potjes op voorraad in de vriezer en J. heeft een paar keer zonder problemen uit de fles gedronken (zelfs op kamertemperatuur lust hij de melk wel). Meestal drinkt hij ongeveer 130 cc (hij is nu 11 weken).

Toch vind ik het wel spannend straks de voedingen op het KDV. Ik voed op verzoek en overdag zit er meestal tussen de 2 en 4 uur tussen de voedingen. Hoe nemen KDV's dat over? Voeden zij op verzoek? En wat nu als er regeldagen komen?
pi_105165202
Ik realiseer me net dat ik nog minstens 12 zakjes melk in de vriezer heb liggen die Dottir vast niet meer gaan drinken omdat ik toen koemelk gebruikte :(
Vind het wel heel zonde om dat weg te gooien. Maarja, wat doe ik er anders mee?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 4 december 2011 @ 14:11:36 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_105165303
Pannenkoeken bakken, ijs maken.... whatever je met melk doet.
Clafoutis :9 maken? Tagliatelle roomsaus maken?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_105165322
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 14:11 schreef Leandra het volgende:
Pannenkoeken bakken, ijs maken.... whatever je met melk doet.
Taart bakken? Tagliatelle roomsaus maken?
^O^ :Y)
pi_105165409
Voor mezelf hoef ik het dan weer niet zo nodig. Ik gebruik voornamelijk melk voor cappuccino en daar wil ik geen zoete melk.
Ook geen zepige trouwens.

Ik vond mijn melk eigenlijk überhaupt niet zo smakelijk.
pi_105165443
Je zou het in het badje van Dottir kunnen doen, als zelf gebruiken je tegenstaat.
Schijnt heel goed voor de huid te zijn.
  zondag 4 december 2011 @ 14:15:26 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_105165462
Oh lol, moet je bij die Clafoutis-link eens op het vraagtekentje achter melk klikken :D :') _O-
Nou weet ik wel zeker dat je daar je koelkastvoorraad voor mag gebruiken :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_105165533
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 14:14 schreef p_iglet het volgende:
Je zou het in het badje van Dottir kunnen doen, als zelf gebruiken je tegenstaat.
Schijnt heel goed voor de huid te zijn.
Leuk idee (behalve dat wij douchen), maar zou dat nou allergietechnisch niet ook problemen opleveren?
pi_105165595
Ik vermoed dat dat allergie technisch wel mee valt. Je gooit er per slot van rekening geen puur koemelk in. En daarbij drinkt ze niet het hele badje leeg denk ik.
pi_105165627
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 14:18 schreef p_iglet het volgende:
Ik vermoed dat dat allergie technisch wel mee valt. Je gooit er per slot van rekening geen puur koemelk in. En daarbij drinkt ze niet het hele badje leeg denk ik.
Lijkt mij ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')