abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 december 2011 @ 17:14:36 #1
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_105059125

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime is de Japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn "Junjou Romantica" en "Gravitation"

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC rondvragen, een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

Fall 2011

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #17
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #17
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
.Cake. 8-)
Bakakame
Qunix
Xaryna
ArcticBlizzard
SleepSub
Denninho
Mschol
NeeEcht
Gaddle
Robin007bond
Sinterklaaskapoentje

Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!

[ Bericht 0% gewijzigd door .Cake. op 01-12-2011 20:56:25 ]
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_105059137
fipo hunt!
pi_105059201
Ik nu pas dat we een nieuwe banner hebben. :o
“An interesting thing is a good thing.”
pi_105059319
Narutoïanen van dit topic deel uw wijsheid met mij. Zijn er na Danzou v. Sasuke nog leuke gevechten geanimeerd?
  donderdag 1 december 2011 @ 17:24:52 #5
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_105059488
Dus ik Steins;Gate kijken, en ik vind het tot zo ver niet echt boeiend ofzo. Die diepgang die het zou moeten hebben ben ik nog niet tegen gekomen.

Iemand anders een suggestie?
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
pi_105059503
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:24 schreef Chavez_ het volgende:
Dus ik Steins;Gate kijken, en ik vind het tot zo ver niet echt boeiend ofzo. Die diepgang die het zou moeten hebben ben ik nog niet tegen gekomen.

Ja, blijven kijken. Even door die eerste paar afleveringen heen komen
"We start to climb up... the long... long uphill climb"
- Tomoya
pi_105059538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:16 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik nu pas dat we een nieuwe banner hebben. :o
Is een oude. De normale mag nu wel weer terug.
pi_105059571
quote:

Ja doorkijken.
pi_105059615
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:20 schreef Repelsteeltju het volgende:
Narutoïanen van dit topic deel uw wijsheid met mij. Zijn er na Danzou v. Sasuke nog leuke gevechten geanimeerd?
Was Killer Bee vs Kisame na of voor Danzo vs Sasuke?
Anders moet je even wachten tot na de fillers, want volgens mij zijn er verder geen gevechten geweest
- Tomoya
pi_105059744
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:28 schreef Key. het volgende:

[..]

Was Killer Bee vs Kisame na of voor Danzo vs Sasuke?
Anders moet je even wachten tot na de fillers, want volgens mij zijn er verder geen gevechten geweest
Killer Bee v. Kisame was voor Danzo v. Sasuke (of hij was er na, maar ik heb'm igg al gezien)...
pi_105059781
quote:

Diepgang komt nog, de echte spanning zit eraan te komen. En dan kan je de afleveringen niet snel genoeg binnenhalen.
pi_105059785
quote:
9s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:31 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Killer Bee v. Kisame was voor Danzo v. Sasuke (of hij was er na, maar ik heb'm igg al gezien)...
Dan moet je wachten tot de nieuwe Great Ninja War, genoeg gevechten daar :)
- Tomoya
pi_105060125
quote:

Naar aanleiding van enkele reacties hier is even gekeken wat Steins;Gate is. Schijnt inderdaad erg goed te zijn. Staat dus op mijn lijstje :)
pi_105060179
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:42 schreef Sephael het volgende:

[..]

Naar aanleiding van enkele reacties hier is even gekeken wat Steins;Gate is. Schijnt inderdaad erg goed te zijn. Staat dus op mijn lijstje :)
Op je lijstje van "Kijk ik op dit moment"? Want daar hoort hij toch echt ^O^
pi_105060404
De Naruto Anime is alleen leuk op het moment dat het geen fillers zijn, en bleach is te langdradig omdat er elke ep een synopsis is van een minuut of 5 voordat er daadwerkelijk 10-12 minuten met nieuwe animaties te bezichtigen vallen, beide mangas lees ik overigens wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 01-12-2011 17:56:04 ]
pi_105060444
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:49 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
De Naruto Anime is alleen leuk op het moment dat het geen fillers zijn, en bleach is te langdradig omdat er elke ep een synopsis is van een minuut of 5 voordat er daadwerkelijk 10-12 minuten te bezichtigen vallen, beide mangas lees ik overigens wel.
Zit er ook over te denken om gewoon te kappen met Bleach en de manga te gaan lezen. Bij Naruto twijfel ik iets meer, maar als de fillers nog veel langer duren, doe ik hetzelfde daar
pi_105060675
quote:
12s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:43 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Op je lijstje van "Kijk ik op dit moment"? Want daar hoort hij toch echt ^O^
Op mijn lijstje van 'Ga ik kijken'. Ik ben bij met Mirai Nikki en wilde nu FMA:B gaan kijken. Eerste 2 afleveringen van gezien en tot nu toe valt hij zwaar tegen in vergelijking met FMA. 2 afleveringen is natuurlijk wel een beetje vroeg om te oordelen, dus ik kijk eerst die nog even verder. :P
pi_105060887
quote:
9s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:31 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Ong tegerlijkertijd(in de manga is het tenminste op het zelfde moment dat Sakura Naruto probeert 'over te halen' om Sasuke te vergeten.)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 01-12-2011 18:06:39 ]
  donderdag 1 december 2011 @ 18:06:23 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_105061064
Bij Naruto ben ik qua anime al bij het begin van Shippuuden afgehaakt, en volg nu uitsluitend de geweldige manga... (alle 52 delen staan hier netjes boven mijn bureau :P).

One Piece lijkt me wel een leuke serie om in zijn geheel te volgen, maar het is een beetje jammer dat de oude afleveringen niet echt in goede kwaliteit zijn te downloaden...
Heb de eerste 12 afleveringen ofzo gezien en ik vind het wel leuk, maar op een gegeven moment haak je weer af omdat je toch andere, kortere series gaat kijken.
  donderdag 1 december 2011 @ 18:08:06 #20
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_105061135
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Is een oude. De normale mag nu wel weer terug.
Geef maar.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 17:56 schreef Sephael het volgende:

[..]

Op mijn lijstje van 'Ga ik kijken'. Ik ben bij met Mirai Nikki en wilde nu FMA:B gaan kijken. Eerste 2 afleveringen van gezien en tot nu toe valt hij zwaar tegen in vergelijking met FMA. 2 afleveringen is natuurlijk wel een beetje vroeg om te oordelen, dus ik kijk eerst die nog even verder. :P
De eerste paar afleveringen van FMA:B zijn geloof ik een super gecondenseerde versie van de eerste X aantal van FMA. Daarna schijnt hij veeeel beter te worden dan FMA. Maar dat heb ik niet uit eigen ervaring, heb zelf alleen FMA:B gezien.
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_105061168
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:06 schreef Yi-Long het volgende:
Bij Naruto ben ik qua anime al bij het begin van Shippuuden afgehaakt, en volg nu uitsluitend de geweldige manga... (alle 52 delen staan hier netjes boven mijn bureau :P).

One Piece lijkt me wel een leuke serie om in zijn geheel te volgen, maar het is een beetje jammer dat de oude afleveringen niet echt in goede kwaliteit zijn te downloaden...
Heb de eerste 12 afleveringen ofzo gezien en ik vind het wel leuk, maar op een gegeven moment haak je weer af omdat je toch andere, kortere series gaat kijken.
Ik vond het eerste zooitje aflevereringen van One Piece wel tof, maar na Arlong ben ik wat de anime betreft afgehaakt, weet niet waardoor, maar het werd een beetje meh.
  donderdag 1 december 2011 @ 19:08:25 #22
202546 Baszh
The Dude abides
pi_105063432
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:08 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Ik vond het eerste zooitje aflevereringen van One Piece wel tof, maar na Arlong ben ik wat de anime betreft afgehaakt, weet niet waardoor, maar het werd een beetje meh.
Het wordt alleen maar leuker ! :P
Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
pi_105066040
naar aanleiding van de TT wil ik wel eens weten wat de powerlvls van naruto, luffy en ichigo zijn en kom niet af met "it's over 9000" want dat is oud :P

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2011 19:56:57 ]
pi_105066682
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:56 schreef redboyke het volgende:
naar aanleiding van de TT wil ik wel eens weten wat de powerlvls van naruto, luffy en ichigo zijn en kom niet af met "it's over 9000" want dat is oud :P
Die van Goku is over 9000 :{w
pi_105066780
quote:
12s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:05 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Die van Goku is over 9000 :{w
dat was gohan toen die opgesloten zat in de pod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')