abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105055073
Ik kan me soms best ergeren aan het knipperen van de verlichting bij het in- of uitschakelen van grote stroomverbruikers in huis. Ook branden sommige halogeenlampen bij ons in huis soms om onverklaarbare reden 'onrustig'.

Toen dacht ik: is dit niet op te lossen met een centrale condensator in je meterkast? Ik weet niet hoe groot zo'n ding zou zijn en of je dat veilig in huis kan hebben. Google vertelt me niet veel, maar ik weet dat b.v. hotels voor andere redenen wel grote condensatorbanken hebben. Wie weet of er ook oplossingen voor thuisgebruik zijn en of je zo'n inschakeldip uberhaupt kunt voorkomen met een condensator?
  donderdag 1 december 2011 @ 15:37:07 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105055106
Heb je niet gewoon te veel op 1 groep?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 1 december 2011 @ 15:45:09 #3
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_105055371
quote:
3s.gif Op donderdag 1 december 2011 15:36 schreef Bigs het volgende:
Ik kan me soms best ergeren aan het knipperen van de verlichting bij het in- of uitschakelen van grote stroomverbruikers in huis. Ook branden sommige halogeenlampen bij ons in huis soms om onverklaarbare reden 'onrustig'.

Toen dacht ik: is dit niet op te lossen met een centrale condensator in je meterkast? Ik weet niet hoe groot zo'n ding zou zijn en of je dat veilig in huis kan hebben. Google vertelt me niet veel, maar ik weet dat b.v. hotels voor andere redenen wel grote condensatorbanken hebben. Wie weet of er ook oplossingen voor thuisgebruik zijn en of je zo'n inschakeldip uberhaupt kunt voorkomen met een condensator?
Of er zit ergens een dikke gebruiker (lift o.i.d.) die elke keer schakeld, of ze hebben de bekabeling in je straat gewoon veel te dun gemaakt t.o.v. het aantal aansluitingen waardoor er vermogensverlies over de kabel ontstaat.

Als je ergens een condensator als buffer zou willen plaatsen zul je er eerst geljkspanning van moeten maken, dan bufferen in een dikke C, en dan weer wisselspanning d'r van maken. En dan nog moet je een leuke regeling hebben om binnen een paar milliseconden met flink vermogen te reageren.

Maar het kan wel.

Probeer anders eens een Ledlamp. Die worden met een stroombron gevoed, waardoor ze een stuk minder/niet reageren op een dipje.
pi_105056464
Volgens mij kan je beter de inschakelstromen dempen door een inductie in serie met de belasting te zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 december 2011 @ 16:27:39 #5
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_105057110
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 16:12 schreef blomke het volgende:
Volgens mij kan je beter de inschakelstromen dempen door een inductie in serie met de belasting te zetten.
Ja maar volgens mij is de belasting waar TS last van heeft niet van TS.
Athans zo lees ik het.

Oh herstel, het is wel in z'n eigenhuis. Ja dan idd een demper tussen je frituurpan zetten ^O^
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=510044
pi_105057167
quote:
3s.gif Op donderdag 1 december 2011 15:36 schreef Bigs het volgende:
Ik kan me soms best ergeren aan het knipperen van de verlichting bij het in- of uitschakelen van grote stroomverbruikers in huis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105057252
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 16:27 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja maar volgens mij is de belasting waar TS last van heeft niet van TS.
Athans zo lees ik het.
Nou, als ik de waterkoker (2000W) aanzet zie ik de lichten even dimmen en als hij uitspringt ook, ik kan me voorstellen dat dat normaal is. Maar die flikkerende lampen heb ik in huis nog geen verklaring voor gevonden. Ik moet echter eens op gaan letten of dat ook bij gloeilampen is, want bij de halogeenlampen waar het me opvalt kan het natuurlijk ook aan de elektronische dimmer of de trafo liggen.
  donderdag 1 december 2011 @ 16:32:04 #8
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_105057405
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 16:30 schreef Bigs het volgende:

[..]

Nou, als ik de waterkoker (2000W) aanzet zie ik de lichten even dimmen en als hij uitspringt ook, ik kan me voorstellen dat dat normaal is. Maar die flikkerende lampen heb ik in huis nog geen verklaring voor gevonden. Ik moet echter eens op gaan letten of dat ook bij gloeilampen is, want bij de halogeenlampen waar het me opvalt kan het natuurlijk ook aan de elektronische dimmer of de trafo liggen.
let er eens op of het maar op een bepaalde plek in huis is , dan is het gebonden aan een bepaalde groep.
eventueel boiler?
ventilatie motor ?
pi_105060434
quote:
2s.gif Op donderdag 1 december 2011 16:34 schreef kovenant het volgende:

[..]

let er eens op of het maar op een bepaalde plek in huis is , dan is het gebonden aan een bepaalde groep.
eventueel boiler?
ventilatie motor ?
Ik zal er eens op letten.. nu brandt alles constant dus moet even wachten tot het me weer opvalt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')