abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104978062
Hier verder!

De 5 fasen van liefdesverdriet
Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Misschien maar één keer, misschien wat vaker. De één verwerkt het anders dan de ander, maar we weten allemaal dat het niet leuk is: liefdesverdriet!

Ineens alleen
Samen zijn jullie erachter gekomen dat jullie niet zo'n fantastisch koppel zijn als jullie dachten. Als er een einde komt aan je relatie is dit erg vervelend. Degene met wie je altijd alles deelde is ineens weg. Je bent je beste maatje kwijt. Bij veel mensen resulteert dit besef in liefdesverdriet.

In eerste instantie zal je denken en voornamelijk hopen dat het allemaal wel goed komt. Jullie waren toch zon fantastisch koppel? De ontkenningsfase is de eerste fase die liefdeverdriet kent. Je bent er bijna helemaal zeker van dat jullie in de toekomst toch weer samen komen.

Uit je dak gaan

Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen

Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!

Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.

Jezelf en de situatie accepteren

In de laatste fase ga je accepteren dat je liefde met je ex-lover echt helemaal over is. Je gaat inzien dat een leven als single helemaal niet zo slecht is. Het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Geen vieze haren in het doucheputje, geen gore sokken, lekker stappen en sjansen met mooie andere mensen, noem maar op!

Natuurlijk verwerkt iedereen op zijn eigen manier zijn liefdesverdriet. Soms doorloop je alle fasen en soms maar een paar en sla je er eentje over. In ieder geval weten we één ding zeker: Het komt allemaal goed!

"A drug person can learn to cope with things like seeing their dead grandmother crawling up their leg with a knife in her teeth. But no one should be asked to handle this trip."
Descending into the abyss.
pi_104979574
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:58 schreef hexta het volgende:

[..]

Heeft het misschien niet ook iets te maken met dat het mogelijk is dat hij zich zo voelt ten overstaande van iemand anders dan jou?
Dat moet je even uitleggen.
'Good enough is better than perfect if it leaves time for fun,'
pi_104980284
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 19:39 schreef QEX het volgende:

[..]

Dat moet je even uitleggen.
Als ik er achter zou komen dat ik zoveel voor iemand zou kunnen voelen die niet mijn vriendin is, zou ik toch wel heel erg twijfelen. Ik denk niet dat ik dan door zou kunnen gaan met die relatie, zonder me oneerlijk tegenover mijn hypothetische vriendin te voelen.
pi_104981030
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 19:51 schreef hexta het volgende:

[..]

Als ik er achter zou komen dat ik zoveel voor iemand zou kunnen voelen die niet mijn vriendin is, zou ik toch wel heel erg twijfelen. Ik denk niet dat ik dan door zou kunnen gaan met die relatie, zonder me oneerlijk tegenover mijn hypothetische vriendin te voelen.
Dus ook als je heel gelukkig zou zijn in je relatie en nog veel van je vriendin (vrouw in dit geval) houd dan zou je toch voor je verliefdheid kiezen en gaan scheiden? ipv misschien op te biechten dat je iets voor een ander voelt en voor je huwelijk te gaan?
pi_104981096
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 20:05 schreef QEX het volgende:

[..]

Dus ook als je heel gelukkig zou zijn in je relatie en nog veel van je vriendin (vrouw in dit geval) houd dan zou je toch voor je verliefdheid kiezen en gaan scheiden? ipv misschien op te biechten dat je iets voor een ander voelt en voor je huwelijk te gaan?
Dat zeg ik niet, maar ik zou me er wel heel erg naar over voelen.
pi_104981550
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 20:06 schreef hexta het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, maar ik zou me er wel heel erg naar over voelen.
ja, DAT snap ik. Dat doet ie ook, maar snap zijn keuze niet. dat maakt t moeilijk voor me. Als het nou niet goed zat tussen ons of hij zich niet gelukkig voelde...

[ Bericht 8% gewijzigd door QEX op 29-11-2011 20:24:14 ]
pi_104986122
Het niet begrijpen is zo moeilijk ja. :(
Dat had ik met een ex van vroeger. Uiteindelijk heb ik een maand daarna op het Elle girl forum moeten lezen wat er nou aan de hand was. (FFS het Elle girl forum, hoe laag kan je zinken. :') ) (een goede vriendin van me wees me daar op, die kwam het tegen en wist dat het wel over mij moest gaan.)
Dat was echt vreselijk.
pi_104986403
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 21:39 schreef hexta het volgende:
Het niet begrijpen is zo moeilijk ja. :(
Dat had ik met een ex van vroeger. Uiteindelijk heb ik een maand daarna op het Elle girl forum moeten lezen wat er nou aan de hand was. (FFS het Elle girl forum, hoe laag kan je zinken. :') ) (een goede vriendin van me wees me daar op, die kwam het tegen en wist dat het wel over mij moest gaan.)
Dat was echt vreselijk.
Zou het ook vreselijk vinden er zo achter te moeten komen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 21:52:25 #9
251095 Purdey
Better off alone..
pi_104986933
Ik lees/post ook weer even een topic mee :) Twijfel enorm of ik m'n ex zelf moet bellen, ipv wanhopig niet-etend afwachten tot hij belt.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 november 2011 @ 22:07:23 #10
300347 MrManuel
pi_104987860
Zojuist me ex niet verwijderd van facebook maar wel ingesteld dat ik geen statussen etc meer langs zie komen van haar..
[i]~ The impossible is easy![/i]
pi_104989099
Ik heb mijn ex deze avond weer (online) gesproken. Ik begrijp ook iets beter waar het mis is gegaan.
En dat is erg fijn, maar nu weet ik ook weer hoe lief en fijn ze was, en dat is wel een beetje moeilijk.
Wel goed. Boosheid is moeilijk vol te houden. Vooral als het niet echt ergens op gebaseerd is.
Dan is het toch makkelijker om het te leren accepteren, en de fijne herinneringen te kunnen koesteren. En die waren alle pijn ruimschoots waard.
pi_104989801
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 21:52 schreef Purdey het volgende:
Ik lees/post ook weer even een topic mee :) Twijfel enorm of ik m'n ex zelf moet bellen, ipv wanhopig niet-etend afwachten tot hij belt.
Herkenbaar, ik heb niet gebeld omdat ik de angst had dat hij niet zou opnemen en/of terugbellen.
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent.
pi_104989839
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:07 schreef MrManuel het volgende:
Zojuist me ex niet verwijderd van facebook maar wel ingesteld dat ik geen statussen etc meer langs zie komen van haar..
Ik kom dus niet meer op fb.
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent.
pi_104990001
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:07 schreef MrManuel het volgende:
Wedden dat je binnen 2 dagen die statussen alsnog zit te lezen op haar wall?
pi_104990212
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:46 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Dit.
We've all been there..
  dinsdag 29 november 2011 @ 23:05:09 #16
251095 Purdey
Better off alone..
pi_104990901
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:42 schreef Prinsesje4you het volgende:

[..]

Herkenbaar, ik heb niet gebeld omdat ik de angst had dat hij niet zou opnemen en/of terugbellen.
Oh crap, daar had ik nog niet over nagedacht :') Het is morgen precies 2 jaar geleden dat we elkaar leerden kennen. Soms zou ik willen dat ik aan Alzheimer-light leed, zodat ik al die stomme mijlpalen niet zou onthouden.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 november 2011 @ 23:20:39 #17
300347 MrManuel
pi_104991595
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 22:46 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Kan.. maar ik kan op dit moment haar gewoon niet verwijderen..
'Wil' het niet genoeg..
[i]~ The impossible is easy![/i]
pi_104996382
Iemand volledig blokken uit je leven is ook niet altijd de beste oplossing..
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_104997195
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 06:29 schreef J0ycie88 het volgende:
Op de lange termijn kan ik het best met je eens zijn. Op de (erg) korte termijn? Zeker wel in de meeste gevallen. Je moet jezelf die rust gunnen.
pi_104997302
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 23:20 schreef MrManuel het volgende:

[..]

Kan.. maar ik kan op dit moment haar gewoon niet verwijderen..
'Wil' het niet genoeg..
Dan moet je jezelf eens de vraag stellen waarom je het niet 'wilt'. Bang om haar te kwetsen en een niet bestaande kans te missen?

Je hebt zelf al aangegeven dat je nog ontzettend vaak aan haar denkt en haar blijkbaar dus ook nog steeds volgt op allerlei sociale media. Geef jezelf ff een schop onder je kont en verwijder haar voorlopig even. Dan heb jij de kans om het los te laten en kan je later altijd weer contact zoeken.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 06:29 schreef J0ycie88 het volgende:
Ik zeg ook niet dat je iemand helemaal uit je leven moet verbannen. Maar als het loslaten erg moeilijk is kan het de beste oplossing zijn. Even een paar maanden geen 'nieuws' wat je op onverwachte momenten weer een paar treden naar beneden schopt.
pi_104997690
ik had met mijn ex afgesproken dat we elkaar nog zouden zien. We moeten nog wat spullen uitwisselen enzo en dat vonden we alletwee wel een geruststellende gedachte. Maar nu na bijna twee weken heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in om haar te zien. Het gaat nu aardig als ik er niet teveel aan denk en een ontmoeting gooit me weer een paar stappen terug heb ik het idee.
  woensdag 30 november 2011 @ 09:32:52 #22
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_104998038
Zijn nu een dag verder, en eigenlijk voel ik me alleen maar slechter. :{ ;(

De gedachte dat ik haar echt definitief kwijt raak is zo hard en onrealistisch. 2 weken terug waren we samen naar huizen aan het kijken. ;( En dan nu ineens deze klap..
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_104998445
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:32 schreef GotenSSJ het volgende:
Zijn nu een dag verder, en eigenlijk voel ik me alleen maar slechter. :{ ;(

De gedachte dat ik haar echt definitief kwijt raak is zo hard en onrealistisch. 2 weken terug waren we samen naar huizen aan het kijken. ;( En dan nu ineens deze klap..
Het gaat ook nog even duren.

Een tip: probeer je niet te focussen op het kutgevoel in de zin van 'wanneer gaat het nou weg?'. Zeg gewoon tegen jezelf dat je je kut voelt, laat het eruit en accepteer dat je je nog een tijdje kutvoelt. Dat gaat een stuk beter, omdat je dan accepteert dat je er niks aan kunt doen. Als je telkens denkt 'wanneer houdt het nou op', dan ben je telkens weer teleurgesteld dat het er nog is en versterk je je emoties alleen maar.

Ga dus ook niet denken in de zin van 'weer een dag verder'. Dan lijkt het alsof je er (onbewust) een soort tijdslimiet aan vastplakt. Beter is het om te denken 'ah, weer een nieuwe dag. We zien morgen wel'.

Met andere woorden, it's good to feel shit.
  woensdag 30 november 2011 @ 09:55:15 #24
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_104998500
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het gaat ook nog even duren.

Een tip: probeer je niet te focussen op het kutgevoel in de zin van 'wanneer gaat het nou weg?'. Zeg gewoon tegen jezelf dat je je kut voelt, laat het eruit en accepteer dat je je nog een tijdje kutvoelt. Dat gaat een stuk beter, omdat je dan accepteert dat je er niks aan kunt doen. Als je telkens denkt 'wanneer houdt het nou op', dan ben je telkens weer teleurgesteld dat het er nog is en versterk je je emoties alleen maar.

Met andere woorden, it's good to feel shit.
Ik weet het. Het stomme is dat ik mijn eerdere ex-en dit minder had dan nu. Tuurlijk was het er wel, maar toen was er een stem achter in mijn hoofd die zei: als het niet goed komt, dan komt het niet goed.

Maar met haar weet ik dat niet zo goed..

Edit op jouw toevoeging: Dat is het beste, maar het is erg moeilijk.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_104998685
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:55 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Ik weet het. Het stomme is dat ik mijn eerdere ex-en dit minder had dan nu. Tuurlijk was het er wel, maar toen was er een stem achter in mijn hoofd die zei: als het niet goed komt, dan komt het niet goed.

Maar met haar weet ik dat niet zo goed..

Edit op jouw toevoeging: Dat is het beste, maar het is erg moeilijk.
Ook met haar krijg je dat gevoel wel, het duurt alleen even. Shit happens, het hoort er (helaas) allemaal bij.

M.i. moet je jezelf ook geen dooddoeners als (meer vissen in de zee) gaan opdringen als je er niet aantoe bent. Zeg / denk het als je denkt er klaar voor te zijn. Nog niet klaar voor? Blijf lekker in je kutemoties hangen, dat doet je ook (een tijdje) goed.

Zorg er alleen voor dat je er niet te lang in blijft hangen. Dus probeer er wel uit te komen, maar doe dit als je er denkt klaar voor te zijn. Kennelijk ben je er nu nog niet klaar voor. Dan niet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')