abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104926518
De EU heeft al haar beloftes gebroken, democratische waarden verkwanseld, soevereiniteit van staten langzaam steeds verder verminderd en ons met een opgedrongen monetaire unie -tot op de rand van de afgrond gebracht.... De enige oplossing die er nu nog volgens datzelfde Europa lijkt te zijn is 'nog meer Europa'. Een ieder die hier tegen is wordt door de Eurocraten als 'fascist' weggezet en kaltgestellt.

De EU is niets meer dan een prestigeproject van 2de rangs politici die koste wat het kost hun gelijk willen krijgen, terwijl het plan bij voorbaat als kansloos was.

Minder Europa zou pas goed voor ons zijn!

Eens, oneens? Waarom? :)

EDIT: Schermen met het woord populist is te makkelijk. Zullen we dat gewoon voor de grap eens niet doen? Godwinnentjes mogen ook achterwege blijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door 1-0-8 op 28-11-2011 16:40:28 ]
  maandag 28 november 2011 @ 16:37:11 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_104926629
Je OP is een aanname van populisten die jij gedachteloos naroept.

Europa heeft ons vrede, stabiliteit en welvaart gebracht maar nu komen we aan de grenzen van wat mogelijk is zonder centraal beleid vanuit Brussel.

Daarom moet die politieke unie er nu eindelijk komen.
Yankee go home!
pi_104926713
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2011 16:37 schreef remlof het volgende:

Europa heeft ons vrede, stabiliteit en welvaart gebracht maar nu komen we aan de grenzen van wat mogelijk is zonder centraal beleid vanuit Brussel.

dit. Zonder een sterke centrale regering worden de grote problemen nooit opgelost.
Corporate translator
  maandag 28 november 2011 @ 16:39:06 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_104926725
Europa is op zich prima. Maar dan wel zonder de regelzucht, inperking van vrijheid en de corruptie.
pi_104926757
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2011 16:37 schreef remlof het volgende:

Dat is wel weer erg makkelijk. Zullen we het woord populist even vermijden? Elke politicus is in wezen een populist.

Overigens ben ik deze mening al toegedaan sinds ik rationeel kan denken en me met politiek begon bezig te houden. Das al aardig wat jaartjes.

Overigens, die vrede en veiligheid is nu in het geding. Er is al relatief lang vrede, en er komen steeds meer spanningen. De clock is ticking. En een poltieke unie is geen oplossing. Dit is onmogelijk, en zelfs onwenselijk.
pi_104926808
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 16:38 schreef HSG het volgende:

[..]

dit. Zonder een sterke centrale regering worden de grote problemen nooit opgelost.
Ook als dat tegen de zin van de meerderheid van de Europese bevolking is?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104926884
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 16:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ook als dat tegen de zin van de meerderheid van de Europese bevolking is?
Dit dus. Democratie is de Eurocraten daar totaal vreemd.

Zie overigen ook hun houding jegens Griekenland, Italie, Ierland, Belgie, etc.
pi_104926936
Er is totale paniek (angst voor hun eigen positie) in het Europarlement, de enige strategie in die situatie is zoals de Duitsers zo mooi zeggen "die Flucht nach vorne" (de vlucht naar voren).
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_104927270
Overigens is die hele poppenkast een grote Sovjet-Unie 2.0 vertoning. Ongekozen leiders, zoals communist Barosso en slapjanus Van Rompuy, die 'ons' schijnen te vertegenwoordigen. Heel Europa maakt een ruk naar 'rechts', en dat 'linkse' EP denkt toch dat ze (nog) enig mandaat hebben (om de oude links-rechts tegenstelling er maar even bij te pakken). En dan willen ze nog een multi-etnische superstaat creeren ook...

Ze hebben niets geleerd van 1848... Ze hebben niets geleerd van 1917-1991... Ze blijven maar doorgaan.
pi_104927768
Ik ben geen eurofiel, dus ik roep niet volmondig ja. Evenmin ben ik op voorhand tegenstander. Ik vind de EU in beginsel een goed idee, maar de uitwerking is fout. De EU is niet werkelijk een unie zolang lidstaten zich niet houden aan onderling afspraken, zowel financiële als wat betreft mensenrechten.

Maar ik denk ook dat we ons niet achter de dijken moeten verschuilen als relatief klein landje dat voor zijn welvaart sterk afhankelijk is van handel met het buitenland. We zullen oog moeten hebben voor de positie van Europa in de wereld, voor de opkomst van lagelonenlanden, enzovoort.
pi_104928089
Wat de EU nu problemen oplevert is vooral het gegeven dat individuele lidstaten nauwelijks werkelijk onder druk gezet kunnen worden, dit nog steeds volledig soevereine staten zijn die kunnen doen en laten wat ze willen en desnoods europese besluitvorming kunnen traineren...

Ook nu zij mesnen als Rompuy en Barrosso eerder poppen die niks te zeggen hebben en geen macht hebben...de werkelijke politieke besluiten worden gedaan door 'nationale' leiders als Merkel en sarkozy die in hun handelen ook enkel de 'politieke belangen' van hun eigen kiezers in de gaten houden, welke imers de enige zijn waartegenover zij fverantwoording moeten afleggen...

Een europese economie bestaat allang, europese burgers ervaren ook nauwelijks een echte 'landsgrens' en gaan makkelijk meermaals per jaar buitren hun landgrenzen en zelfs een groot aantal mensen hebben een tweede woning of financiele belangen in andere europese buurlanden...

Politiek gezien loopt Europa echter 20,30 jaar achter, juist omdat de 'lidstaten' het continue zo weten te draaien dat zij als 'machts-eenheid' hun positie enkel versterken en doen alsof bv de 'nederlandse Overheid' de enige zou zijn die belangen van individuele burgers die in nederland wonen kunnen beheren, los ervan dat ruim de helft daarvan niet op de eigen regering gestemd heeft en vaak eel wat anders 'wens' qua europees beleid' dan wat hun eigen lands-regering voorstaat.
(omdat ook de politieke standpunten op het gebied van europa bij bv tweede kamerverkieztingen eigenlijk helemaal geen groot thema zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 28 november 2011 @ 17:09:48 #12
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_104928118
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben geen eurofiel, dus ik roep niet volmondig ja. Evenmin ben ik op voorhand tegenstander. Ik vind de EU in beginsel een goed idee, maar de uitwerking is fout. De EU is niet werkelijk een unie zolang lidstaten zich niet houden aan onderling afspraken, zowel financiële als wat betreft mensenrechten.

Maar ik denk ook dat we ons niet achter de dijken moeten verschuilen als relatief klein landje dat voor zijn welvaart sterk afhankelijk is van handel met het buitenland. We zullen oog moeten hebben voor de positie van Europa in de wereld, voor de opkomst van lagelonenlanden, enzovoort.
Dit.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  maandag 28 november 2011 @ 17:17:56 #13
66825 Reya
Fier Wallon
pi_104928497
Oneens, zometeen kan ik geen kasteelwijn meer drinken bij de lunch, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
pi_104929498
TS neemt de propagandaterminologie al automatisch over.

Europa is een continent. Dat is wat anders dan de EU, die probeert allerlei goede dingen aan zichzelf toe te schrijven, zoals de vrede en de interne markt. Maar de goede dingen komen van de EGKS, de EEG en EG. De vernietiging van de democratie, de corruptie, de crisis en het mislukken van de Euro is wat de EU bereikt heeft,
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_104932725
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:
TS neemt de propagandaterminologie al automatisch over.
Europa is een continent. Dat is wat anders dan de EU
,
goh
quote:
die probeert allerlei goede dingen aan zichzelf toe te schrijven, zoals de vrede en de interne markt.
Oh ja?

quote:
Maar de goede dingen komen van de EGKS, de EEG en EG.
zoals?

quote:
De vernietiging van de democratie
Noem eens een voorbeeld van jouw vernietigde democratie?

quote:
de corruptie
Tuurlijk het is altijd de schuld van een ander.

quote:
de crisis en het mislukken van de Euro
De reden waarom het "mislukt" is is omdat het ons aangepraat wordt.

quote:
is wat de EU bereikt heeft
De EU heeft meer goede dingen bereikt dan slechte dingen. We zijn er sterker door geworden, zowel economisch als samenwerkend.

Allemaal gelul dus maar geen onderbouwing.

Welstrusten

[ Bericht 12% gewijzigd door HSG op 28-11-2011 19:09:20 ]
Corporate translator
pi_104958686
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 19:02 schreef HSG het volgende:

Noem eens een voorbeeld van jouw vernietigde democratie?

EU en democratie... Enkele voorbeelden:

- Ierland mocht geen verkiezingen uitschrijven voor het noodpakket werd aanvaard
- Italië mocht geen nieuwe verkiezingen houden, maar moest onder druk van EU en IMF dit ongekozen zakenkabinet toestaan
- Griekenland mocht geen nieuwe verkiezingen en referendum houden (al is deze wel enigszins logisch, omdat je niet tijdens het spel de regels kan veranderen; maar toch).
quote:
- Europese grondwet is ondanks een Frans en Nederlands 'neen' toch doorgedrukt
- Barosso en Van Rompuy zitten nu in de VS namens 'ons' terwijl niemand hen gekozen heeft

[quote]
Allemaal gelul dus maar geen onderbouwing.
Nee, jij geeft een goede argumentatie.

We werden er inderdaad beter van toen het nog de EEG was. De EUSSR is een gedrocht.

quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Europa is een continent. Dat is wat anders dan de EU
Duh... Maar je weet toch waar ik het over heb. We hebben het in spreektaal nou eenmaal over "Europa" als we de EUSSR bedoelen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:42:22 #17
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_104959117
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:26 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

- Ierland mocht geen verkiezingen uitschrijven voor het noodpakket werd aanvaard
- Italië mocht geen nieuwe verkiezingen houden, maar moest onder druk van EU en IMF dit ongekozen zakenkabinet toestaan
- Griekenland mocht geen nieuwe verkiezingen en referendum houden (al is deze wel enigszins logisch, omdat je niet tijdens het spel de regels kan veranderen; maar toch).

Tja, als je afhankelijk bent van de hulp van anderen, raak je nu eenmaal een gedeelte van je onafhankelijkheid kwijt. Dat is ook niet meer dan logisch, als jij morgen de schuldhulpverlening in gaat, verlies je ook de mogelijkheid om je eigen leven volledig te bepalen.

Je kan er ook voor kiezen om die keuzevrijheid wel te houden, maar dan kom je ook niet in aanmerking voor schuldhulpverlening. Zo kunnen die landen er ook prima voor kiezen om wél die democratische verkiezingen uit te schrijven, maar dan staat de EU ook volledig in haar recht om niet meer mee te werken aan het redden van je economie.
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:53:58 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_104959452
quote:

[..]

In al deze landen zullen verkiezingen plaatsvinden binnen de termijn die hun grondwet voorschrijft.
Yankee go home!
pi_104959517
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:42 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Tja, als je afhankelijk bent van de hulp van anderen, raak je nu eenmaal een gedeelte van je onafhankelijkheid kwijt. Dat is ook niet meer dan logisch, als jij morgen de schuldhulpverlening in gaat, verlies je ook de mogelijkheid om je eigen leven volledig te bepalen.

Je kan er ook voor kiezen om die keuzevrijheid wel te houden, maar dan kom je ook niet in aanmerking voor schuldhulpverlening. Zo kunnen die landen er ook prima voor kiezen om wél die democratische verkiezingen uit te schrijven, maar dan staat de EU ook volledig in haar recht om niet meer mee te werken aan het redden van je economie.
Hier wringt dus de schoen. Landen als Italië en Griekenland zitten gevangen in de economische gevangenis die Euro heet. Ze kunnen hun problemen niet meer oplossen, omdat devaluatie voor hun niet mogelijk is. Ze hebben dus geen andere keus dan hulp te accepteren en hun soevereiniteit afstaan aan een stel incapabele idioten uit Brussel, die tegelijkertijd deze situatie hebben veroorzaakt door hun grote euro-droom door te drukken.

Ik ben geen econoom, sterker nog, economie was mijn allerslechtste vak op de middelbare school. Maar feit is dat zelfs ik dit van te voren had kunnen bedenken. Hoe kan je nou zoveel landen, met zulke afwijkende economieën bij elkaar stoppen? Het was bij voorbaat tot mislukken gedoemd.
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:57:13 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_104959549
quote:
EUSSR
Dergelijk geroeptoeter maakt je standpunten nou niet echt sterker.
Yankee go home!
pi_104959643
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Dergelijk geroeptoeter maakt je standpunten nou niet echt sterker.
Ontkracht het maar eens dan.
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:01:26 #22
104871 remlof
Europees federalist
pi_104959674
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:53 schreef remlof het volgende:

[..]

In al deze landen zullen verkiezingen plaatsvinden binnen de termijn die hun grondwet voorschrijft.
Yankee go home!
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:04:15 #23
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_104959769
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 10:55 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Hier wringt dus de schoen. Landen als Italië en Griekenland zitten gevangen in de economische gevangenis die Euro heet. Ze kunnen hun problemen niet meer oplossen, omdat devaluatie voor hun niet mogelijk is. Ze hebben dus geen andere keus dan hulp te accepteren en hun soevereiniteit afstaan aan een stel incapabele idioten uit Brussel, die tegelijkertijd deze situatie hebben veroorzaakt door hun grote euro-droom door te drukken.

Ik ben geen econoom, sterker nog, economie was mijn allerslechtste vak op de middelbare school. Maar feit is dat zelfs ik dit van te voren had kunnen bedenken. Hoe kan je nou zoveel landen, met zulke afwijkende economieën bij elkaar stoppen? Het was bij voorbaat tot mislukken gedoemd.
Ze hebben inderdaad geen andere keus dan hun soevereiniteit op dit gebied af te staan, maar dat kun je moeilijk verwijten aan degene die ze hulp biedt. Aan hulp zitten nu eenmaal voorwaarden verbonden.

Dat ze in deze situatie zijn gekomen door de EU is imo gewoon onzin. De beslissing om mee te doen aan de Euro is niet afgedwongen door de EU, er zijn genoeg landen die besloten hebben om er vanaf te zien. Dat hun democratisch verkozen politici er vervolgens een potje van maakten omdat ze zich in financieel luilekkerland waanden, is ook niet iets wat je primair de EU kan verwijten.

Eerder omgedraaid, de EU heeft juist veel te weinig afgedwongen bij die landen. Deze problemen zijn veroorzaakt omdat er te weinig soevereiniteit is afgestaan bij het ontstaan van de Euro.
pi_104960081
Ik ben zelfs voor een groter Europa.
Een Europa met in de grond dezelfde waarden en normen waar ook bv Rusland lid van is.
Maar geen Europa met het huidige bureaucratische regeltjes waterhoofd.
Terug naar een soort EEG. Waar de landen zelfstandig blijven.
Hoe hebben we het trouwens in ons hoofd gekregen om een Barbarossa uit het half failliete Portugal en een stamelende dwerg uit het Belgische twee jaar zonder regeringland, tot kopstukken van de EU te benoemen?
Dat vraag ik me dan wel weer af.
pi_104960574
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:14 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik ben zelfs voor een groter Europa.
Een Europa met in de grond dezelfde waarden en normen waar ook bv Rusland lid van is.
Maar geen Europa met het huidige bureaucratische regeltjes waterhoofd.
Terug naar een soort EEG. Waar de landen zelfstandig blijven.
juist die EU die bestaat uit 27 (of nog meer aangezien je óók nog eens voor vereder uitbreiding bent) verschilledne lidstaten die volledige macht hebben besluitgeving te blokkeren is de oorzaak van de bureaucratie en het gebrek aan transparantie...

als pure 'overheid' is de EU eigenlijk een natte droom van iedere libertarier, de begroting van de EU overheid is zelfs kleiner dan die van nederland en dat komt voor meer dan 50% door de nog steeds bestaande landbouwsubsidies....

zou je bv een hoop overtollige bestedingen aan tolken en vertalingen, onpraktische 'deals' zoals het verhuizen van het parlement tussen straatsburg en brussel weghalen, die nu enkel kunnen bestaan dankzij de 'macht' die enkele lidstaten kunnen uitoefenen door te dreigen met veto's.. kun je best nog een hoop bezuingigen...

tevens moet de huiidge 'achterkamertjespolitiek verdwijnen, maar die bestaat weer grotendeels door de Raad Van Europa, de regeringen der lidstaten die uiteindelijk de dienst uitmaken en wiens ambtenaren eigenlijk de beleidsregels vastleggen, en die graag het gezichtsloze 'brussel' als herkomst van impopulaire regelgeving uitnutten om zich ertegen af te zetten op een 'jamaar, dat moet dus van brussel'-manier, terwijl ze stiekem zélf via achterkamertjespolitiek die beleidsregels erdoorheen gedrukt hebben, maar dat hooguit wegens populistische gronden niet toe willen geven...

brussel is voor de nationale regeringen een wenselijke 'kop-van-Jut'... maar die zeggen er niet bij dat iedere regering van ieder lidstaat meer te zeggen heeft over EU-beleid dan bv het hele Europa-parlement
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')