Ik denk niet voor alle gedragingen. Een deel van het gedrag wel, maar zeker niet alles.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:21 schreef MrsCharcot het volgende:
Echt denk ik, als je veel zakes zou deconstrueren je tot een egoistisch bodem komt.
Deze politieke filosofie is volgens mij een machtsfilosofie en daaraan ontleent het zijn aantrekkingskracht voor sommige mensen.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeg maar gerust dogma. Gebaseerd op een onwaar mensbeeld, namelijk dat mensen puur rationele actoren zijn die enkel hun eigenbelang nastreven.
Mensen zijn overduidelijk niet puur rationeel en streven ook niet altijd hun eigenbelang na. Enorm veel menselijk gedrag is gebaseerd op emotie, instinct en intuitie, niet op een soort rationele afweging van alle mogelijke opties. Veel van die emoties zorgen voor allerlei gedrag dat helemaal niet in het rationele eigenbelang van het individu is.
Ik denk dat het voor de hand ligt dat veel van dit gedrag (voor een deel genetisch, voor een deel cultureel) zo geevolueerd is gedurende de honderdduizenden jaren dat we in groepen van enkele tientallen leden leefden om samen te zorgen voor eten, onderdak en veiligheid.
Echter je komt nog niet in de buurt van het beantwoorden van de oorspronkelijke vraag?quote:Op donderdag 1 december 2011 13:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Deze politieke filosofie is volgens mij een machtsfilosofie en daaraan ontleent het zijn aantrekkingskracht voor sommige mensen.
In de tijd van Mandeville was het nog een uitdagend nieuw idee. In zijn moderne uitwerking is het even rationeel als het onlogisch is. Het is rationeel, want het leidt tot een overzichteliijk logisch denkschema. Het is onlogisch, want ze willen dat de werkelijkheid zich voegt naar het model.
Het is een morele beweging, die zich hult in de kleren van de wetenschap, zoals in behaviorisme, economie en sociobiologie. Modelleren is in de wetenschap beschrijvend van aard. Maar daar waar de wetenschap overgaat in maatschappelijke kwesties, verdwijnt de grens tussen beschrijvend en vormgevend. Zo kan een economisch model gewoon geimplementeerd worden. In zijn implementatie krijgt het een technisch karakter (tegenwoordig ook wel bekent onder de naam 'the matrix').
Dit lijkt me juist. Het heeft geen zin om hierover te discussiëren. het is 1 van de valkuilen voor intellect, net zoals filosofie.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Op die manier definieer je dus groepsbevorderend (dat vaak inderdaad tegen het directe kortzichtige eigenbelang van het individu ingaat) gedrag weg. Geef eens een aantal voorbeelden van handelingen die 'zuiver altruistisch' zijn volgens jouw definitie?
Als 'zuiver altruisme' per definitie iets is dat niet kan bestaan, zou je misschien moeten nadenken of het een zinnig begrip is om over te discussiëren.
Emoties, instinct en intuitie zijn niet het gevolg van logisch denken. Mensen zijn geen rationele robots, maar emotionele wezens van vlees en bloed die soms een beetje kunnen redenerenquote:Op donderdag 1 december 2011 14:15 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Echter je komt nog niet in de buurt van het beantwoorden van de oorspronkelijke vraag?
waarom zou een mens altruistisch willen of moeten zijn? Altruisme zou trouwens denk ik uit compassie voort moeten komen en dat is weer een gevolg van logisch denken.
Waarom zou het overleven en de evolutie een belang of doel moeten hebben?quote:Op donderdag 1 december 2011 14:15 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Echter je komt nog niet in de buurt van het beantwoorden van de oorspronkelijke vraag?
waarom zou een mens altruistisch willen of moeten zijn? Altruisme zou trouwens denk ik uit compassie voort moeten komen en dat is weer een gevolg van logisch denken.Overleven van de soort? Wat is daar jouw belang in als reincarnatie niet bestaat? (gelukkig staat vast van wel) Jouw kind leeft voort? lekker belangrijk, ook hij of zij sterft.
Je staat voor een onoplosbaar dilemma, alleen maar omdat je tegen alle logica in blijft geloven dat het of een (ridicuul) scheppingsverhaal is, of een zo mogelijk ridiculer idee van spontaan ontstaan van bewustzijn is. Beiden zijn onjuist. Uhh in ieder geval geven ze veel meer tegenstrijdigheden dan het concept van reincarnatie. Dus ga voor logica en laat je emoties achter je, zou mijn advies zijn.
Ook atheïsme is gebaseerd op emoties.
Sinds Schrodingers Cat. kun je gaan vermoeden dat Boeddha het juist zag.
Dat moet ook niet, maar de mens wordt in een hokje gestopt, met de tegenovergestelde claim. Het hindert de cooperatie tussen mensen.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:15 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
waarom zou een mens altruistisch willen of moeten zijn?
Compassie is een gevoel. Logisch nadenken, toont ook de voordelen aan van deze intentie. Uiteindelijk gaat het om de vraag in wat voor samenleving je leven wilt (denk aan karma; handelingen hebben gevolgen).quote:Altruisme zou trouwens denk ik uit compassie voort moeten komen en dat is weer een gevolg van logisch denken.
De mens is een verschijnsel dat komt en gaat. Het pad is het doel.quote:Overleven van de soort? Wat is daar jouw belang in als reincarnatie niet bestaat? (gelukkig staat vast van wel) Jouw kind leeft voort? lekker belangrijk, ook hij of zij sterft.Je staat voor een onoplosbaar dilemma, alleen maar omdat je tegen alle logica in blijft geloven dat het of een (ridicuul) scheppingsverhaal is, of een zo mogelijk ridiculer idee van spontaan ontstaan van bewustzijn is. Beiden zijn onjuist.
Het is een feit dat het menselijk lichaam een verschijnsel is dat komt en gaat. Hetzelfde geldt voor het bewustzijn (alle mensen slapen).quote:Uhh in ieder geval geven ze veel meer tegenstrijdigheden dan het concept van reincarnatie. Dus ga voor logica en laat je emoties achter je, zou mijn advies zijn.
Dat is niet zo duidelijk.quote:Ook atheïsme is gebaseerd op emoties.
Sinds Schrodingers Cat. kun je gaan vermoeden dat Boeddha het juist zag.
Naar mijn weten beweert er hier niemand dat compassie niet bestaat.quote:Op donderdag 1 december 2011 18:51 schreef deelnemer het volgende:
Afgezien van het showbizz element zie ik in dit geval ook compassie bij de luisteraars.
quote:Op donderdag 1 december 2011 21:21 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Naar mijn weten beweert er hier niemand dat compassie niet bestaat.
quote:Op dinsdag 29 november 2011 15:29 schreef yarnamc het volgende:
Hoe verklaar je het begrip "compassie" uit evolutionair perspectief? Hoe verklaar je dat compassie voor het christendom als slecht werd aanzien?
[..]
'Deelnemer' stelde dat het in onze natuur zit sociaal, empathisch en medelevend te zijn. Daarop reageerde ik, door te stellen dat we dit niet door onze natuur zijn
Weet je al hoe emotie wordt geboren? Welke 2 de basisemoties zijn en hoe alle emoties vervolgens uit deze 2 voortvloeien? Dan weet je emoties op de juiste waarde te schatten.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Emoties, instinct en intuitie zijn niet het gevolg van logisch denken. Mensen zijn geen rationele robots, maar emotionele wezens van vlees en bloed die soms een beetje kunnen redeneren
Okee dat van schrodingers Cat? In 1 van mijn Tibetaanse dodenboeken, wordt gesteld dat er een nieuwe QM wetenschapper, alweer met een Duitse naam stelt dat materie niet schijnt te bestaan zonder Erkenntnis, dit begint toch wel erg veel op bewustzijn te lijken.quote:Op donderdag 1 december 2011 15:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat moet ook niet, maar de mens wordt in een hokje gestopt, met de tegenovergestelde claim. Het hindert de cooperatie tussen mensen.
[..]
Compassie is een gevoel. Logisch nadenken, toont ook de voordelen aan van deze intentie. Uiteindelijk gaat het om de vraag in wat voor samenleving je leven wilt (denk aan karma; handelingen hebben gevolgen).
[..]
De mens is een verschijnsel dat komt en gaat. Het pad is het doel.
[..]
Het is een feit dat het menselijk lichaam een verschijnsel is dat komt en gaat. Hetzelfde geldt voor het bewustzijn (alle mensen slapen).
[..]
Dat is niet zo duidelijk.
Ik ben (nog) niet zo geschoold of belezen in de filosofie dus ik zou hier geen beweringen durven maken. Dat leidt ertoe dat ik misschien veel aanneem van wat er wordt gezegd.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:02 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Lees je soms maar de helft van wat er beweerd wordt?
Een persoon hier is van mening dat de mens per definitie egoïstisch is en hij beredeneert alles naar het egoïsme toe. Zo kan ik ook discussies winnen. Waarschijnlijk komt het zo goed over op jou, omdat hij nogal zeker is van zijn zaak. Maar dat is maar een facade,
[..]
Natuurlijk zit dat in onze genen. Niemand hoeft het ons te leren om af en toe iets goeds te doen, net als niemand ons hoeft uit te leggen af en toe iets egoïstisch te doen.
Maar zo zwart-wit als bepaalde mensen het uitleggen zie ik het in ieder geval niet.
Compassie is een gevoeligheid voor het wel en wee van de ander. Afstemming daarop betekent dat je blij kan zijn door het geluk van de ander ten deel valt, en dat je bedroeft kan zijn door het ongeluk van de ander treft. Altruisme is de ander van dienst willen zijn (troost of hulp bieden als hij ongelukkig is, meefeesten als hij gelukkig is). Compassie is dus een voorwaarde voor veel vormen altruisme.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:21 schreef yarnamc het volgende:
Altruïsme en compassie zijn twee verschillende zaken.
Wat is er mis met het vermogen mee te kunnen voelen met anderen. Dat is:quote:Compassie is naar mijn weten slechts een eufemisme voor 'medelijden'.
Wordt in de Tibetaanse dodenboeken de QM voorspelt? Staat er ook in wat de komende ontwikkeling zal zijn?quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Okee dat van schrodingers Cat? In 1 van mijn Tibetaanse dodenboeken, wordt gesteld dat er een nieuwe QM wetenschapper, alweer met een Duitse naam stelt dat materie niet schijnt te bestaan zonder Erkenntnis, dit begint toch wel erg veel op bewustzijn te lijken.
Daar is niets eenvoudigs aan. Er is geen gedeelde conceptie van het goede.quote:En inderdaad, wanneer we een prrettige samenleving wensen zullen we die moeten maken zo eenvoudig is het.
Ons wel en wee is onvermijdelijk met elkaar verknoopt. Een mens heeft bovenal belang bij een goede omgeving (om niet te ontsporen, om te floreren). De harmonisering van individuele belangen is een belangrijk gemeenschappelijk belang.quote:Voor ieder die denkt in termen van volgend leven is de motivatie gemakkelijk te vinden, en toen ik nog zeker wist dat goden niet bestaan (nu heb ik twijfel in dezen) kon ik alleen als reden om goed te doen, een betere samenleving vinden.
Dat is ook zo. Een mens is daarvoor toch teveel een zelfstandige eenheid met een eigen gezichtspunt en eigen belangen.quote:Maar dan wordt je altijd nog vervuild met de gedachte dat je echt intrinsiek bestaat wat aangetoond wordt niet zo te zijn door de termen MIJN geest en/of LICHAAM. Wie is die mijn die nergens te vinden is. Niet in JJ! lichaam of JE! geest.
Dat is wel een belangrijk punt. Als je doorgaat zonder behoud van identiteit, dan heb je met dat vervolg niets meer te maken. Het is dan onduidelijk wat er bedoeld wordt met: je gaat door.quote:Zowel bestaand als niet bestaand is volgens ons Boeddhisten de enig werkbare conclusie.
Dus het "ik " gaat zeker niet door na het sterven, maar iets anders. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Dat is waar. Het algemene belang is ook in je eigenbelang.quote:Ook compassie en altruïsme zullen wel een relatie met de gulden middenweg hebben.
Boeddhisme is de leer van het midden. Dat is de uitdaging.
Dat is ongeveer wat de wetenschap ook stelt. Alles wat kan worden weerlegd is onjuist. Alles wat niet kan worden weerlegd, zou waar kunnen zijn.quote:Verder zoals de Dalai gister zei, (nou ja, ik las het gister):Wat zijn dan die woorden van de Boeddha, dat is een dilemma, we hebben een besluit genomen: alles wat door redenering kan worden weerlegd zijn niet de woorden van B, en wat niet kan worden weerlegd zijn dit wel.
Zo kom je op een leer\concept\religie van opperste logica, mits je goed bent in redeneren.
Dit is dan weer de reden waarom novices een 5 jarige training krijgen in logica en redeneren.
Geschiedenis en cultuur zijn altijd en overal gekleurd. Maar commersie is per definitie niet objectief.quote:Ik wilde dat we dit deel van de opleiding in ons land hadden? Zonder commerciële kleuring bijvoorbeeld? want wat is onze scholing onzuiver. Tot geschiedenis aan toe. Nederlandse canon, waar slaat dat op?
Je leert op den duur toch wel ,hoe je die lijstjes moet invullen om de gewenste score te krijgen. Je vriendin heeft een voorsprong.quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:56 schreef Murvgeslagen het volgende:
Deze discussie doet mij denken aan de keer dat ik een poosje geleden bij een vriendin was die lange tijd geclassificeerd werd als Borderliner. Zij had een test die zij wekelijks moest invullen om te zien in hoeverre zij nog aan Borderline leed. Na een langere periode erg lage scores te hebben gehaald is zij weer op gesprek geweest en haar status werd aangepast naar "met trekken van borderline" (oid), ze weigerden echter de status borderline weg te halen. Ik heb bij haar dezelfde test gedaan en kwam 2 á 3 punten boven haar score uit met mijn naar mijn weten emotionele stabiele geest.
Bottomline: het zijn de maatstaven waarmee je meet.
Met die vriendin gaat het erg goed op het moment, die is uit een diepe put gekropenquote:Op vrijdag 2 december 2011 15:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je leert op den duur toch wel ,hoe je die lijstjes moet invullen om de gewenste score te krijgen. Je vriendin heeft een voorsprong.
Liever geen zorgen, maar het ingeslagen goede pad vervolgen Murv.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Met die vriendin gaat het erg goed op het moment, die is uit een diepe put gekropenHeeft er natuurlijk ook mee te maken hoe je lijstjes invult, maar daar kunnen we op R&L ooit een topic over maken als ik mij daar zorgen over maak.
Ik geef toe dat dit verwarrend kan overkomen. Maar eigenlijk staat er geen tegenspraak. In de eerste zin zeg ik, dat niemand beweert dat compassie niet bestaat. In de tweede zin, heb ik het niet over het bestaan van compassie, maar over de altruïstische grond ervan. 'Hoe verklaar je compassie uit evolutionair perspectief', daarmee bedoel ik, hoe verklaar je dat compassie altruïstisch zou zijn, waarbij ik al stilzwijgend aannam dat compassie bestaat. Mijn zin daarachter (over voor het christendom) maakte dat, in mijn ogen, duidelijk.quote:Op donderdag 1 december 2011 23:48 schreef deelnemer het volgende:
Yarnamc zei: "Naar mijn weten beweert er hier niemand dat compassie niet bestaat. "
Yarnamc zei: "Hoe verklaar je het begrip "compassie" uit evolutionair perspectief? Hoe verklaar je dat compassie voor het christendom als slecht werd aanzien?
(...)
'Deelnemer' stelde dat het in onze natuur zit sociaal, empathisch en medelevend te zijn. Daarop reageerde ik, door te stellen dat we dit niet door onze natuur zijn."
Dat is onzin. Meevoelen met iemand is helemaal geen nodige voorwaarde, om hem te helpen. Men moet deze stelling zelfs niet filosofisch ontleden om te zien dat het niet klopt, het is voldoende te kijken wanneer men mensen helpt. Als ik iemand help, heb ik meestal geen compassie met deze persoon, en als je eerlijk naar jezelf kijkt, zal je zien dat dat ook bij jou zo is. Die compassie is helemaal niet noodzakelijk, maar meeste mensen denken dat er een verband tussen is, hoewel dat totaal niet het geval is. Het zijn twee volstrekt verschillende dingen, die niets met elkaar te maken hebben. Als er compassie is, betekent dat ook nog niet dat je de persoon gaat helpen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:27 schreef deelnemer het volgende:
Yarnamc zei: "Compassie en altruïsme zijn twee verschillende zaken."
Deelnemer antwoordt: "Compassie is een gevoeligheid voor het wel en wee van de ander. Afstemming daarop betekent dat je blij kan zijn door het geluk van de ander ten deel valt, en dat je bedroeft kan zijn door het ongeluk van de ander treft. Altruisme is de ander van dienst willen zijn (troost of hulp bieden als hij ongelukkig is, meefeesten als hij gelukkig is). Compassie is dus een voorwaarde voor veel vormen altruisme."
Dit is onzin, want je leest mijn stelling verkeerd. Ik zeg: "Compassie is naar mijn weten slechts een eufemisme voor medelijden". Jij antwoordt : "wat is er mis mee?". Waar zeg ik in deze stelling dat er iets mis mee is?? Ik zeg dat het een eufemisme is voor medelijden. Net zoals als ik zou zeggen "transpireren is slechts een eufemisme voor zweten", ik daar ook niet mee impliceer dat men niet mag zweten.quote:Yarnamc zei: "Compassie is naar mijn weten slechts een eufemisme voor 'medelijden'."
Deelnemer antwoordt: "Wat is er mis met het vermogen mee te kunnen voelen met anderen. Dat is:
1. je enigszinds kunnen verplaatsen in de situatie/toestand van iemand anders en daar je gedrag op afstemmen.
2. de ander goed ipv kwaad toewensen.
Ik kan maar één reden bedenken. Als je het leven ziet het als een nul som spel, waarbij het voordeel van de een ten koste gaat van de ander.
Machtspel is een nul som spel. Als de een zijn macht vergroot, dan neemt de macht van de ander in dezelfde verhouding af. Zo bezien, is het ongeluk van de ander verheugend, omdat het jezelf vergroot.
Tegenover dit machtstreven staat het humanisme."
beste Terruy Stone, ik kan niet pagina na pagina volschrijven, dus eerst voor deelnemer de juiste visie voor wat betreft compassie, dan probeer ik een beknopte versie van reïncarnatiebewijs te geven. voor de sterkste denkers is er een hele korte en die gaat als volgt. Ieder moment van bewustzijn is afhankelijk van een vorig moment van bewustzijn. geneer je niet als je het niet gelijk snapt. De meesten hebben meerdere levens nodig. Een iets uitgebreidere zal ik later inkloppen, en er zijn bewijzen van pagina"s lang. Verder kun je westers bewijs vinden in het boek van prof dr. Ian Stevenson, en je weten aanvullen met het feit dat de katholieke kerk, de Egyptenaren, de Romeinen, de Grieken (1 van de filosofen heeft zijn eigen bewijs), dit allemaal al wisten. Per concilie is de mensheid een hemel/hel beeld aangereikt daar dit voor de kerk werkbaarder was ergens in de 4e eeuw. Uit opstandigheid zijn we in atheïsme en dood is dood gaan geloven, zonder spoor van logisch bewijs.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Waarom zou het overleven en de evolutie een belang of doel moeten hebben?
Vele diersoorten voor ons hebben lang overleefd en waren geevolueerd, maar toch zijn die uitgestorven, dat wijst niet op een doel.
Mag je daarnaast ook wel aantonen dan reincarnatie bestaat als je claimt dat dat vaststaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |