abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 november 2011 @ 08:30:33 #1
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_104868770
quote:
Bron

AMSTERDAM - Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm heeft vrijdag opgeroepen de krijgsmacht te steunen. "De militairen zetten hun leven op het spel voor ons en we kunnen hen niet teleurstellen", zo sprak de generaal op een congres in Amsterdam.

Van Uhm gaf de toesprak met een geweer in de hand. Hij wilde zijn publiek het ongemak van een wapen laten voelen.

"Het ongemak dat u voelt, betekent dat we in Nederland in vrede leven", aldus Van Uhm. Militairen zorgen er volgens hem voor dat we in vrijheid kunnen leven. "Zij leveren een actieve bijdrage aan een betere wereld."

Volgens de generaal is naast de krijgsmacht ook een goed functionerende staat van belang. "Daarom werken we momenteel aan een juridisch systeem in Afghanistan. Daarom trainen we wereldwijd politieagenten, rechters en openbare aanklagers", zei hij, onder meer verwijzend naar de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz.
Video:
Indrukwekkende speech van de generaal, wetende dat hij een zoon verloor in de oorlog in Afghanistan.
  zondag 27 november 2011 @ 08:46:42 #2
361419 DrBill
Horror Psychiater
pi_104868830
Ik heb gewoon een heel andere visie dan deze generaal. Hoewel ik echt respect op kan brengen voor mensen die hun leven in de waagschaal leggen voor hun ideeen en idealen maakt dit nog niet dat ik die ideeen en idealen maar dien te ondersteunen.

Ik vind dat we er niets te zoeken hebben (hoewel er best goed werk te verrichten valt en ook wordt verricht - maar je blijft een pion van een politiek die helaas een stuk cynischer werkt dan dat) en ik vind niet dat die jongens daar hun leven voor MIJ in de waagschaal leggen.

Ik word ook niet nerveus van geweld of een geweer. Ik ben niet bang. Sorry, ik ben gewoon niet de nukubu die deze man voor zich denkt te hebben. Maar ik ben ook geen pionnetje.
I beat that pussy up, there's no denyin'...
pi_104868888
quote:
De militairen zetten hun leven op het spel voor ons
:') Door hun acties zetten ze eerder ons leven op het spel, doordat er kwaad bloed gezet wordt bij andere volkeren, wat weer kan leiden tot tegenreacties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ludd op 27-11-2011 09:15:30 ]
  zondag 27 november 2011 @ 09:07:12 #4
361419 DrBill
Horror Psychiater
pi_104868905
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 09:01 schreef Ludd het volgende:

[..]

:') Door hun zetten ze eerder ons leven op het spel, doordat er kwaad bloed gezet wordt bij andere volkeren, wat weer kan leiden tot tegenreacties.
Door de politiek.

Denk dat er onder de militairen, net zo goed als onder andere mensen, verschillende visies en meningen zijn.

Denk dat het mooi is dat je desondanks samen naar eer en geweten je werk doet. Beroepseer.

Het is jammer dat het DEF forum op Fok eerder bijdraagt aan de stigmatisering van het militaire beroep dan aan acceptatie van de menselijkheid erachter. Wellicht een cue voor Danny ook.
pi_104868940
Militairen zorgen ervoor dat wij in NL in vrijheid leven?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_104868975
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 09:13 schreef capricia het volgende:
Echt wel! Bij de grens staan er hordes bloeddorstige Duitsers, Fransen en Belgen te springen om Nederland met de grond gelijk te maken. Gelukkig hebben wij een paar duizend militairen die er elke dag weer voor zorgen dat ze buiten de deur blijven :') .
pi_104868983
We hebben gewoon meer marechaussee nodig om onze grenzen op de vliegvelden en de havens te bewaken, en de rest van het leger omscholen naar douaniers en politie/AT's, dan gaat Nederland pas echt veilig worden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_104869011
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 09:07 schreef DrBill het volgende:

Het is jammer dat het DEF forum op Fok eerder bijdraagt aan de stigmatisering van het militaire beroep dan aan acceptatie van de menselijkheid erachter. Wellicht een cue voor Danny ook.
Waarom als ik vragen mag? Binnen def zitten denk ik meer tegenstanders van het hele Afghanistan avontuur dan gemiddeld.
  zondag 27 november 2011 @ 10:15:03 #9
361419 DrBill
Horror Psychiater
pi_104869375
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2011 09:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom als ik vragen mag? Binnen def zitten denk ik meer tegenstanders van het hele Afghanistan avontuur dan gemiddeld.
Afgaande op wat ik er lees.

Vaak erg felle reacties op tegenstand. Anderzijds is de tegenstand vaak van een bedroevend niveau en te persoonlijk.

Maar naar mijn persoonlijke mening wordt er te vaak geschermd met denkbeelden van militair enerzijds, en brave weerloze burger anderzijds. Maar kan me ook voorstellen dat het andersom ook zo ervaren wordt.

Ik vind het moeilijk. Wou zelf ooit bij KM, leek en lijkt me een prachtbaan waar je heel veel over jezelf, anderen, en het menselijk bestaan kunt leren. Had er als linkse huilie waarschijnlijk heel hard moeten handelen uit beroepseer, maar had dan waarschijnlijk ook meer begrepen waarom militairen zich onbegrepen voelen.

Kan me vinden in beide groepen, maar zou van de militaire kant soms wel eens minder strijdvaardigheid willen zien, en meer begrip voor het feit dat 95% van de burgerlui inderdaad weinig meer kennen dan hun veilige wereldje.

Met honing vang je meer vliegen.... En het is een mooi beroep waar je veel goeds kunt doen. Denk dat DEF een podium is waar je juist kunt laten zien dat je een instituut bent dat qua invulling van de taak geen praatclubje is, maar daarbuiten bereid is mensen te woord te staan en misverstanden uit de weg te ruimen. Daarbij hoort ook dat je begrijpt waarom sommige mensen een negatief beeld bij je hebben, en dit accepteert.

Meer menselijkheid en kwetsbaarheid. Minder "we zitten er voor jullie". Want wie kan er nou nog boos doen tegen iemand die zulk werk verricht, en blijkbaar zo zeker is van zijn zaak dat ie een aanval niet pareert met een aanval, maar met een vriendelijke reactie, omdat ie weet dat het onwetendheid is?

Ik denk weinig mensen.

En juist als militair moet je weten dat vriendelijkheid geen teken van zwakte is.
  zondag 27 november 2011 @ 10:30:00 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_104869571
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 09:13 schreef capricia het volgende:
Ja :)
Dat was vroeger al, en dat is nu ook het geval.
Het lijkt raar, maar het is waar.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zondag 27 november 2011 @ 10:34:20 #11
361419 DrBill
Horror Psychiater
pi_104869626
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:30 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ja :)
Dat was vroeger al, en dat is nu ook het geval.
Het lijkt raar, maar het is waar.
Leg eens uit als je wil?

Ik denk namelijk dat het op een zeker niveau waar is. Maar dat is een niveau waarop onze samenleving al vele decennia niet meer opereert. En dus is dat gegeven ook niet zondermeer over te dragen naar de huidige situatie.
  zondag 27 november 2011 @ 10:42:34 #12
110987 ErwinRommel
pi_104869716
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:34 schreef DrBill het volgende:

[..]

Leg eens uit als je wil?

Ik denk namelijk dat het op een zeker niveau waar is. Maar dat is een niveau waarop onze samenleving al vele decennia niet meer opereert. En dus is dat gegeven ook niet zondermeer over te dragen naar de huidige situatie.
Om met dat laatste te beginnen:
De mens van nu, wonende in een veilig land zoals Nederland zal het niet zo snel beseffen dat de militair er is voor zijn veiligheid. Dat komt omdat de jongere generatie nooit geleefd heeft onder oorlogsomstandigheden. Ze kennen het niet, en lezen dat enkel in de krant of horen het via TV/Radio. het is voor hen een ver van hun bed show, omdat ze er zelf niets van merken.
Niks ten nadele van de jongere generatie die nooit oorlog gekend heeft hoor. Maar die wetenschap tekent wel het beeld dat DEF "onzichtbaar" voor ze is.

je kunt het eens zijn met de oorlog in bv Afghanistan, of oneens. Daar gaat deze discussie ook niet over. Waar het wel over gaat is dat "wij", in het veilige Nederland de vrijheid te danken hebben aan de soldaten, die op D-Day het Europese continent bevrijdden. Met die wetenschap kun je zeggen dat het idd de militair is die de vrijheid waarborgt. Dat ook tijdens de status quo tijdens de koude oorlog. Zo ook nu.
Laat ik dit zeggen: "men denkt dat vrijheid vanzelfsprekend is, helaas is dat een ilussie"
pi_104870603
Tja om in elke discussie over het leger nou aan te komen met een fijne Godwin is ook niet zo'n bijster sterk argument eigenlijk.

Jij beseft toch ook wel dat ons leger nu een totaal andere taak en rol heeft dan 70 of 30 jaar geleden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 27 november 2011 @ 11:38:05 #14
110987 ErwinRommel
pi_104870697
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 11:34 schreef du_ke het volgende:
Tja om in elke discussie over het leger nou aan te komen met een fijne Godwin is ook niet zo'n bijster sterk argument eigenlijk.

Jij beseft toch ook wel dat ons leger nu een totaal andere taak en rol heeft dan 70 of 30 jaar geleden?
Laat ik de vraag eens andersom stellen.
Hoe zie en stel jij je het NL leger voor?
pi_104871147
Wat ik voor het NL leger voor me zie is een snel inzetbare organisatie die in Nederland assistentie kan leveren bij rampen en dergelijke. Landsverdediging is voor ons maar van marginaal belang op dit moment. Verder vooral gericht op inzetbaarheid waarbij de ambitie best wat lager mag de komende jaren, we moeten immers op de centjes letten.

Momenteel zie ik een organisatie die toch wat teveel in het verleden is blijven hangen en met een te grote top flink bureaucratisch is. En ik snap ook dat de bezuinigingen vervelend zijn en een zware wissel trekken op de organisatie maar met anders en slimmer dingen doen kan je een eind komen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 27 november 2011 @ 12:01:55 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104871198
Het Nederlandse leger hoeft de Nederlandse grenzen natuurlijk niet meer te verdedigen. Maar het draagt wel bij aan veiligheid en stabiliteit overal ter wereld, wat ook een Nederlands belang is.

Wat zou er veranderen als Nederland zijn leger zou opheffen? Heel weinig maar. Want veel andere landen dragen ook bij. Maar dan zou Nederland ook kunnen stoppen met CO-2 reductie (verandert ook niet zoveel), ontwikkelinghulp en ga zo maar door. Dat is dus geen argument.
The End Times are wild
pi_104871292
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:01 schreef LXIV het volgende:
Het Nederlandse leger hoeft de Nederlandse grenzen natuurlijk niet meer te verdedigen. Maar het draagt wel bij aan veiligheid en stabiliteit overal ter wereld, wat ook een Nederlands belang is.
Op welke wijze draagt de bijdrage van Nederland aan bijvoorbeeld de bezetting van Irak bij aan de veiligheid van Nederland? Ik zie dit niet.

Het kost enkel een hoop geld, zaait kwaad bloed, en is moreel gezien niet acceptabel.

Hooguit draagt het bij aan het belang van USA en Israël.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ludd op 27-11-2011 12:25:23 ]
  zondag 27 november 2011 @ 12:06:12 #18
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_104871297
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 08:30 schreef voice-over het volgende:
Indrukwekkende speech van de generaal, wetende dat hij een zoon verloor in de oorlog in Afghanistan.
Wat een sentimenteel geleuter zeg, treurig dat ze zo'n man op TEDx laten spreken :N
En over die zoon: daar kreeg die zoon goed voor betaald en het was een eigen keuze om daar naar toe te gaan.

Wat een dramatisch slecht Engels trouwens van een generaal... :N
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_104871362
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:05 schreef Ludd het volgende:

[..]

Op welke wijze draagt de bijdrage van Nederland aan bijvoorbeeld de illegale bezetting van Irak bij aan de veiligheid van Nederland? Ik zie dit niet.

Het kost enkel een hoop geld, zaait kwaad bloed, en is moreel gezien niet acceptabel.

Wat heeft Nederland in Irak gedaan militair?
  zondag 27 november 2011 @ 12:11:02 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104871398
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:05 schreef Ludd het volgende:

[..]

Op welke wijze draagt de bijdrage van Nederland aan bijvoorbeeld de illegale bezetting van Irak bij aan de veiligheid van Nederland? Ik zie dit niet.

Nederland is pas na een VN-mandaat naar Irak gegaan en heeft daar geholpen met het opbouwen van een Iraakse veiligheidsstructuur. Nadat deze op eigen benen kon staan is Nederland vertrokken.
The End Times are wild
  zondag 27 november 2011 @ 12:11:27 #21
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_104871408
Zou het niet eens tijd worden om al die veredelde burgerwachten samen te voegen tot een Europees leger?
pi_104871421
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2011 12:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat heeft Nederland in Irak gedaan militair?
Bijdrage aan de bezetting, SFIR.
pi_104871528
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:15 schreef DrBill het volgende:

[..]

Afgaande op wat ik er lees.

Vaak erg felle reacties op tegenstand. Anderzijds is de tegenstand vaak van een bedroevend niveau en te persoonlijk.

Maar naar mijn persoonlijke mening wordt er te vaak geschermd met denkbeelden van militair enerzijds, en brave weerloze burger anderzijds. Maar kan me ook voorstellen dat het andersom ook zo ervaren wordt.

Ik vind het moeilijk. Wou zelf ooit bij KM, leek en lijkt me een prachtbaan waar je heel veel over jezelf, anderen, en het menselijk bestaan kunt leren. Had er als linkse huilie waarschijnlijk heel hard moeten handelen uit beroepseer, maar had dan waarschijnlijk ook meer begrepen waarom militairen zich onbegrepen voelen.

Kan me vinden in beide groepen, maar zou van de militaire kant soms wel eens minder strijdvaardigheid willen zien, en meer begrip voor het feit dat 95% van de burgerlui inderdaad weinig meer kennen dan hun veilige wereldje.

Met honing vang je meer vliegen.... En het is een mooi beroep waar je veel goeds kunt doen. Denk dat DEF een podium is waar je juist kunt laten zien dat je een instituut bent dat qua invulling van de taak geen praatclubje is, maar daarbuiten bereid is mensen te woord te staan en misverstanden uit de weg te ruimen. Daarbij hoort ook dat je begrijpt waarom sommige mensen een negatief beeld bij je hebben, en dit accepteert.

Meer menselijkheid en kwetsbaarheid. Minder "we zitten er voor jullie". Want wie kan er nou nog boos doen tegen iemand die zulk werk verricht, en blijkbaar zo zeker is van zijn zaak dat ie een aanval niet pareert met een aanval, maar met een vriendelijke reactie, omdat ie weet dat het onwetendheid is?

Ik denk weinig mensen.

En juist als militair moet je weten dat vriendelijkheid geen teken van zwakte is.
Mwa, wat mij in DEF opvalt (als burger zijnde), is dat er op tegenstand wel serieus worden gereageerd, mits deze ook onderbouwd is en op een fatsoenlijke manier naar voren wordt gebracht.

Ik kan me bijvoorbeeld nog een topic van een paar jaar geleden herinneren, van iemand die militair zijn vanuit zijn ethisch standpunt een verwerpelijk beroep vond. Was een serieus topic, hij bracht het beleefd, en had uitgebreide onderbouwing voor zijn standpunten. Daar werd ook op een nette toon op gereageerd, en het werd een heel interessante discussie.

Het merendeel van de anti-defensie posts daar komt echter gemiddeld niet verder dan wat one-liners zoals Defensie is waardeloos / Afschaffen die handel / Alle militairen zijn moordenaars.
Dat daar na honderden van zulke posts niet serieus meer op gereageerd wordt kun je niemand kwalijk nemen vind ik.
pi_104871544
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nederland is pas na een VN-mandaat naar Irak gegaan en heeft daar geholpen met het opbouwen van een Iraakse veiligheidsstructuur.
Daarvoor gaven ze echter al politieke steun aan de Anglosaksische oorlogmachine.
De commissie Davids oordeelde dat er geen volkenrechtelijk mandaat voor deze inval was!
pi_104871597
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:11 schreef Ludd het volgende:

[..]

Bijdrage aan de bezetting, SFIR.
Grote woorden. Maar wat hebben we concreet voor bijdrage geleverd, en wanneer en op wiens verzoek?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')