Swomp | zaterdag 26 november 2011 @ 13:29 |
| |
Swomp | zaterdag 26 november 2011 @ 13:29 |
Ik vind het maar een belachelijk idee... ![]() Moet je dan ook op de basisschool na je fietsdiploma, een uurtje in een auto rijden ? Of als je een spoorwegovergang wilt oversteken, dat je eerst eens een trein moet besturen zodat je erachter komt dat zo'n trein niet snel genoeg kan remmen als er toch iemand stiekem oversteekt ? Ik had het er vandaag nog over met mijn rijinstructeur... Voor dat je bent gewend aan het voertuig, is dat uur al lang voorbij. De eerste paar autorijlessen ben je toch ook juist bezig met voertuigbeheersing ? Ik zie het al voor me, heb je een onzekere meid die na 100u lessen en een paar herexamens eindelijk geslaagd is, moet ze dan ook nog een uur in een vrachtwagen gaan rijden ![]() | |
Anne | zaterdag 26 november 2011 @ 13:30 |
Ik ben voor. Al is het alleen maar omdat ik zelf wel een keer in een vrachtwagen zou willen rijden ![]() | |
IkeDubaku99 | zaterdag 26 november 2011 @ 13:40 |
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen. ![]() | |
legacythe2nd | zaterdag 26 november 2011 @ 13:42 |
Misschien dat men dan eens inzicht krijgt hoe het is om een vrachtwagen te besturen en dan heb ik het niet over de leuke feitjes. | |
CasB | zaterdag 26 november 2011 @ 13:42 |
Het gaat er ook om dat je weet wat een vrachtwagenchauffeur ziet, zodat je er als medeweggebruiker rekening mee kan houden en dat je weet waar de dode hoek zit. Mijn rij-instructeur gaf ook expliciet aan waar ik moest rijden om gezien te worden door een chauffeur. | |
Barbapapamama | zaterdag 26 november 2011 @ 13:43 |
Achja, het rijbewijs kost nog niet genoeg zeker... | |
Sounddragon | zaterdag 26 november 2011 @ 13:43 |
Een rijles hoeft niet per se, maar een rijles die bestaat uit een uurtje méé rijden in een vrachtwagen kan helemaal geen kwaad, dat roep ik al jaren. Je wilt niet weten wat een hersenloze capriolen je voor de kiezen krijgt van automobilisten die graag dood willen. Ik ben vóór ![]() | |
Tism | zaterdag 26 november 2011 @ 13:44 |
Als je leven ervan af hangt niet nee.. ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 14:02 |
Gewoon herexamens invoeren, dan mag 80% niet meer de weg op. De resterende 20% snapt die vrachtwagen ook wel. | |
Sounddragon | zaterdag 26 november 2011 @ 14:04 |
Nah, ik kan mij zeer goed voortbewegen in het verkeer, heb bijna alle stempeltjes, maar ik weet ook niet of ik slaag als ik een herexamen zou moeten doen; je leert jezelf in de loop der tijd nogal wat dingetjes aan die volgens het heilige CBR niet door de beugel kunnen natuurlijk ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 14:27 |
Je leert jezelf ook nogal wat dingetjes af... -Zo'n 50% geeft geen richting aan. -Zo'n 95% rijdt (zowel op de fiets als in de auto) op gelijkwaardige kruispunten in woonwijken gewoon rechtdoor zonder ook maar te kijken of er verkeer van rechts komt waar voorrang verleend moet worden. -Dode hoek controleren is ook zo'n slecht punt. -Kennis van verkeersregels ook: als je de regels al niet eens kent, kan je ze zeker niet toepassen. Zo zijn er nog steeds mensen (incl. KLPD-agenten ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door RemcoDelft op 26-11-2011 15:13:13 ] | |
MakkieR | zaterdag 26 november 2011 @ 14:40 |
Ik vraag mij af wie deze "verplichte" rijles gaat betalen. de ondernemingen en transport wilt dit zo graag, dan moet de vrachtauto rijschool de kosten maar bij hen declareren. Daarbij vraag ik me af of elke reguliere rijschool een vrachtauto tot zijn beschikking heeft of moet hij hier een speciale rijschool voor optrommelen. Krijg je het als vrachtauto rijschool dan niet een beetje druk als een golf van groentjes je rijschool bezoekt. Heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat een beginnend bestuurder die niet in bezit is van een rijbewijs, veel moeilijker is om een vrachtauto te bedienen dan een ervaren bestuurder zonder vrachtwagen rijbewijs, waar je alle tijd voor krijgt. Daarbij wat gaat het werkelijk uithalen, dat zo'n persoon een dag les heeft. Ik denk niet dat de leerling echt iets opsteekt omdat de infomatie veelste te veel is en je hiermee alleen maar angst en onzekerheid bij veel onzekere leerlingen creeert voor het autorijden zelf. | |
Barcaconia | zaterdag 26 november 2011 @ 15:36 |
Als dit topic dadelijk 300 posts met leuke discussies heeft moet je het eens lezen, dan zie je het nut vanzelf ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 16:34 |
Maar what's next? Iedereen die wil roeien verplicht meevaren op een binnenvaartschip? | |
GewoneMan | zaterdag 26 november 2011 @ 16:37 |
niemand weerhoudt je ervan om 1 les te nemen. ![]() | |
Ridocar | zaterdag 26 november 2011 @ 16:38 |
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden? Ik zou dat uurtje vrachtauto door de leerling laten betalen, maar dan wel het gewone B-lestarief. Het verschil van lesgeld tussen een B- of C-rijles mag wel worden vergoed door TLN... Dat het moelijk is voor een leerling om meteen in een vrachtauto te rijden ben ik met je eens, maar dat ritje kan ook alleen op voorrangswegen en auto(snel)wegen worden gemaakt. dan zijn alleen logheid en zicht een beperkende factor. Ook het schakelen hoeft niet meteen geleerd te worden, gewoon in een automaat (wat wel erg relaxed rijden is ![]() | |
Ridocar | zaterdag 26 november 2011 @ 16:39 |
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld... | |
Ridocar | zaterdag 26 november 2011 @ 16:41 |
Een roeiboot besturen mag iedereen. Maar als je doelt op het vaarbewijs, dan mag menig leerling ook wel een keertje meevaren op een binnenvaartschip, ook daar ontbreekt de kennis over de beperkingen van zo'n groot ding... | |
Ridocar | zaterdag 26 november 2011 @ 16:44 |
Misschien iemand die je kent en je een keertje op de werf wil laten rijden? | |
GewoneMan | zaterdag 26 november 2011 @ 16:45 |
ok dat wist ik niet... met auto rijbewijs hoefde dat niet in mijn tijd ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 16:47 |
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B? Slecht voorbeeld, dat vaarbewijs stelt a) niets voor en b) is niet eens nodig voor een zeiljacht van 14 meter. De vrachtwagenclubs kunnen beter eens naar zichzelf kijken i.p.v. te wijzen: bumperkleven op de snelweg, standaard 15 km/h harder rijden dan is toegestaan, gek genoeg hoor je ze daar niet over... | |
Piles | zaterdag 26 november 2011 @ 16:50 |
Ik heb een keer meegedaan met zo'n voertuigbeheersingsdag, en daar zat ook een half uurtje vrachtwagen op de openbare weg bij. Dus het lijkt me onzin ![]() Dat is een stuk logischer ![]() | |
ArnosL | zaterdag 26 november 2011 @ 16:51 |
Dit ja. Op de snelweg inhalen terwijl het op dat tijdstip nog niet mag of als ze dan in willen halen zonder te kijken opeens naar de andere rijbaan gaan terwijl er een voertuig naast zit. Vaak ook niet-hands free bellen. Is een gordel eigenlijk wel verplicht in een vrachtwagen? Ik zie eigenlijk nooit een vrachtwagenchauffeur met een gordel om. | |
ibaneX | zaterdag 26 november 2011 @ 16:51 |
Laat een vrachtwagen chauffeur eens meerijden achterop de motor. Daar mogen zij dan wel eens wat meer rekening mee houden..... | |
Piles | zaterdag 26 november 2011 @ 16:52 |
Als dit doorgaat trouwens, dan wil ik ook een keer met een politieauto met spoed rijden ![]() Om te ervaren hoe ik daar rekening mee moet houden ![]() | |
Stupendous76 | zaterdag 26 november 2011 @ 16:53 |
Goed plan, direct invoeren. | |
droom_econoom8 | zaterdag 26 november 2011 @ 16:54 |
Het fenomeen "rijles" is een kruiwagen waar iedere gek zijn stokpaardje op legt: Wil je iets veranderen in het verkeer, maar is daar geen draagvlak voor? Stop het in de rijlessen en laat jongeren ervoor betalen. Dit plan is gewoon kut komma kwartel. | |
MakkieR | zaterdag 26 november 2011 @ 17:11 |
Vreemd genoeg hoor je nooit iets over al die incidenten waarbij een niets vermoedende kinderen op de stoep staan te wachten en een vrachtauto met enorme aanhang een binnenbocht moet nemen. Het gevaarte kan de bocht niet eens nemen, maar kost wat het kost moet het gebeuren omdat de supermarkt nu eenmaal in een woonerf staat. kind vliegt onder de vrachtauto en bestuurder geeft schuld aan het kind want die had beter moeten uitkijken. zo ken ik vele uitgesproken incidenten situaties en theorieen waar het goed mis is gegaan of mis kan gaan. Ben zelf altijd voorstander geweest om vrachtauto's te weren uit de binnenstad, woonerven en kleine binnenweggetjes waar een vrachtauto niet of nauwelijks op past. Creeer van mij part opslag depots aan de buitenstad langs de snelwegen en transporteer dit met kleinere voertuigen naar het centrum. | |
MakkieR | zaterdag 26 november 2011 @ 17:20 |
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen. Is dat bij jou allemaal nog bijgebleven? bij mij heeft het hoogstens drie weken geduurd en alle kennis verdween bij mij als sneeuw voor de zon. Dus leuk en aardig zo'n extra les op een vrachtauto, maar als ik mijn theorie niet eens onthou, dan weet ik zeker dat zo'n dagje op een vrachtauto mij ook niet lang bijblijft en gaan we net zo asociaal rijden. Het heeft denk ik meer te maken met gedrag dan met iets willen leren. | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 17:37 |
Dit zegt meer over jou dan over een ander! Helaas zijn zeer veel mensen van jouw niveau... Des te meer reden om verplicht herexamen te doen, dan mag jij na 5 jaar autorijden gewoon weer met de fiets... | |
ArnosL | zaterdag 26 november 2011 @ 18:58 |
Hierboven werd al ergens gezegd dat de kosten van dat uur al geregeld waren, maar dat zie ik nog nergens op papier terug komen. De leerlingen zullen wel weer moeten betalen. | |
Anne | zaterdag 26 november 2011 @ 19:32 |
Ik ken helaas geen vrachtwagenchauffers. (en dat terwijl ik bij een transport/distributiebedrijf werk ![]() ![]() | |
glasbak | zaterdag 26 november 2011 @ 19:34 |
Je bent bij mij altijd welkom hoor ![]() | |
Joker89 | zaterdag 26 november 2011 @ 19:40 |
Als dezelfde groep nu eens gaat pleiten dat vrachtwagens, met uitzondering van bepaalde situaties, niet mogen inhalen dan denk ik dat dat een heleboel ongelukken gaat schelen. | |
glasbak | zaterdag 26 november 2011 @ 19:42 |
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen. | |
Joker89 | zaterdag 26 november 2011 @ 19:44 |
Tuurlijk wel, doordat je ze verbiedt in te halen blijven vrachtwagens voornamelijk aan dezelfde kant van de weg rijden, al ze inhalen gaan ze ook nog eens harder rijden wat ze vaak niet zullen inperken nadat ze al ingehaald hebben, doordat er een constante stroom van auto's zowel links als rechts bestaat blijven de vrachtwagens vaak uit de buurt van de gewone auto's tada probleem opgelost lijkt mij dan. | |
raptorix | zaterdag 26 november 2011 @ 21:03 |
Ja laten we alles verplichten in dit kutland, laten we ook regelen dat iedereen verplicht op een motor moet rijden, en natuurlijk ook nog een les op een tractor, een les op een skateboard, een les in een Canta, en ga zo maar door, wat een kutland is het aan het worden. | |
RemcoDelft | zaterdag 26 november 2011 @ 21:18 |
Je vergeet de mijn-pik-is-groter-want-ik-rijd-met-40-ton-vrachtwagenchauffeurs die gewoon naar links komen op een autosnelweg, zonder voorrang te verlenen aan al het verkeer op die baan... | |
kawotski | zaterdag 26 november 2011 @ 22:06 |
Beter 1 of 2 motorrijlessen, zou heel wat ongelukken kunnen voorkomen | |
Ridocar | zaterdag 26 november 2011 @ 22:18 |
Het zal vast erg ongeloofwaardig klinken, maar ik zou op dit moment nog net zo af kunnen rijden op de CBR-manier, zowel motor, auto en vrachtauto, met en zonder aanhanger, alsook de theorie-examens met voldoendes kunnen halen. Maar ik houd ook graag de regeltjes up-to-date voor mijzelf.... | |
Joker89 | zaterdag 26 november 2011 @ 22:53 |
Lekker met 220 op die paal belanden in plaats van met 80, nou nou, die regels zijn er echt niet voor niets. Rot toch op met je alles-moet-je-zelf-maar-weten-en-laat-me-met-rust-mentaliteit | |
ArnosL | zondag 27 november 2011 @ 04:03 |
Achterop meerijden, in 1 of 2 lessen leer je niet voldoende kijken, daar ben je langer voor nodig. Bovendien moet je dan ook kunnen schakelen op een motor. | |
raptorix | zondag 27 november 2011 @ 09:38 |
In tegendeel, ik heb geen enkele moeite met verkeershandhaving, maar zaken verplicht afdwingen leid meestal niet tot sympathie, daarnaast zijn de kosten van een rijbewijs al buitenproportioneel in Nederland. | |
Hyperdude | zondag 27 november 2011 @ 09:45 |
Onzin+ werkvoorziening. | |
Joker89 | zondag 27 november 2011 @ 15:28 |
Sympathie, haha, misschien dat ze de meerwaarde gaan waarderen als ze een leven lang kunnen rijden zonder ongeluk. Rare mentaliteit heb je anders. | |
Life2.0 | zondag 27 november 2011 @ 15:41 |
Maar als je meerijdt in je vrachtwagen weet je nog niet hoe of wat het is om er in te rijden, mensen moeten van zichzelf nadenken.. | |
Jordony | zondag 27 november 2011 @ 15:44 |
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet. | |
Piles | zondag 27 november 2011 @ 15:46 |
Ik mag hopen dat dat dan ook niet het doel is van dit idee ![]() Maar meer het ervaren hoe groot zo'n ding is, hoe ruim je bochten moet nemen en hoe weinig ruimte je daarvoor soms krijgt. | |
Weltschmerz | zondag 27 november 2011 @ 15:56 |
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor. | |
Life2.0 | zondag 27 november 2011 @ 16:43 |
En dan op de motor worden ze omver gereden en roepen ze HEUJ DAS NIET EERLIJK!! En dan zegt de instructeur/simulatorman rustig "hij zag je niet ![]() | |
Sounddragon | zondag 27 november 2011 @ 18:07 |
en hoe lang de remweg is, hoe lang het duurt voor je op snelheid bent, en waarom ook vooral... begrip kweken.. ![]() Misschien krijg je dan ook wat minder van dit soort achterlijk kortzichtige reakties:
![]() | |
Jordony | zondag 27 november 2011 @ 18:28 |
Dat is inderdaad een goede alternatieve optie. Maar dat zal ook wat kosten. Mensen laat je hierdoor ervaren hoe een vrachtwagenchauffeur dingen ziet, maar iemand tijdens het rijden op de snelweg de hele tijd bewust houden van de gevaren in real life blijft moeilijk. Ik denk dat men zich er pas echt van bewust wordt door het ervaren van een gevaarlijke situatie. Ik werd bijvoorbeeld een keer afgesneden door een vrachtwagen die ik wilde inhalen wat bijna leidde tot een crash tegen de midden vangrail. Ik kijk nu wel eerst goed of de chauffeur intenties zou kunnen hebben om in te halen. | |
Ridocar | zondag 27 november 2011 @ 20:44 |
En toch is er een hoop onkunde, zelfs bij de boerenslimmeriken onder ons. Vaak krijg ik bij verjaardagsfeestjes een hoop gekanker te horen over vrachtwagenchauffeurs. Best vervelend als je het allemaal uit moet leggen. Veel liever zie ik die mensen een keertje achter het stuur van een XF zitten om het even te laten zien. "Ja, nu kun je die straat niet in. Ja, die auto staat in de weg. Succes!" Waarna de instructeur z'n armen over elkaar doet en voeten op het dashboard zet. | |
motorbloempje | zondag 27 november 2011 @ 21:44 |
Goed plan, roep al tijden dat zoiets best een goed idee zou zijn. Iedereen heeft zich netjes te houden aan de verkeersregels, zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs, maar het leren herkennen van 'er zomaar voorgooien' en het proberen te voorkomen van nog meer potentiële problemen zou veel automobilisten niet verkeerd uitkomen. Zelf ben ik een fervent 'rechtsrijder', om het zo maar even te noemen: zodra het kan rechtshouden / terug naar rechts gaan. Ook bij invoegstroken op de snelheid ben ik niet standaard degene die 'ruimte maakt' door naar links te gaan of in de ankers ga, omdat ik van mening ben dat dit mensen aanleert dat zij voorrang hebben en ook in zullen voegen (in de veronderstelling dat 'de ander wel naar links gaat') op het moment dat jij als rechterbaanrijder nergens heen kunt. Daarbij is het de taak van de invoegende automobilist, zeker op lange doordraaiers, om in te schatten waar ruimte is en daar zijn/haar snelheid van invoegen op aan te passen. Échter: als ik een vrachtwagen de invoegstrook op zie rijden die overduidelijk zwaarbeladen is creëer ik ruimte (of ik nu in de auto of op de motor zit) door wat in te houden zodat de beste man/vrouw er met zijn volle tankwagen of wat dan ook al rijdend tussen kan komen: geen ruimte krijgen is aan het eind van de invoegstrook stil komen te staan met een zwaarbeladen wagen en zie er dan nog maar eens tussen te komen op een willekeurig moment rondom (en dan heb ik het nog niet eens over ín) de spits. En daar gaat het denk ik fout bij veel frustraties rondom vrachtverkeer: het gebrek aan het bekijken van een context, een situatie, zeker zonder enige vorm van begrip door onwetendheid. Zeker op een snelweg die lijkt te draaien om haast ipv fatsoenlijke doorstroming door het zich houden aan de verkeersregels en het doorgronden van verkeerssituaties kan het geen kwaad om er wat ervaringsmogelijkheden tegenaan de gooien. | |
RemcoDelft | zondag 27 november 2011 @ 22:04 |
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant! Voor de liefhebbers: Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van je ![]() | |
Wapperbaard | zondag 27 november 2011 @ 22:20 |
Inderdaad. Als je slim genoeg bent om je rijbewijs te halen ben je ook slim genoeg om wat theorielessen omtrent veiligheid rond vrachtwagens te onthouden. Boerenverstand moet ook genoeg zijn zoals je zegt. Iedereen kan toch bedenken dat het niet slim is om vlak voor een vrachtwagen hard te remmen? Laat mensen desnoods maar wat gruwelijke foto's zien van platgereden fietsers of een auto die volledig is platgedrukt tussen twee vrachtwagens op de snelweg. | |
Life2.0 | maandag 28 november 2011 @ 00:01 |
Kidding right? | |
Ridocar | maandag 28 november 2011 @ 01:46 |
het gewicht en soort lading is wel degelijk relevant. Ik zal je een geheimpje verklappen: spanbanden houden bij een noodstop niets tegen. Een spanband houdt maximaal 5 ton tegen. Een kopschot moet ook 5 ton tegenhouden. Enig idee wat 35 ton beton (waar ik regelmatig mee rijd) doet bij een noodstop? De auto stopt wel, het beton niet. Als ik geluk heb werkt het kopschot als schans en vliegen de stukken over de cabine. Heb ik iets minder geluk, dan staat een zwart randje om m'n naam in de krant en krijgt m'n vriendin, netjes vogens cao, 2 maandsalarissen uitbetaald. Je hebt geen idee waar je over praat. [ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 28-11-2011 01:54:01 ] | |
SicSicSics | maandag 28 november 2011 @ 09:41 |
Op zich helemaal geen slecht idee. Ik ben anders gaan fietsen toen ik mijn (auto) rijbewijs haalde en anders auto gaan rijden nadat ik mijn motor rijbewijs heb gehaald. Ik twijfel alleen of een uurtje voldoende is om mensen nieuwe inzichten te geven. | |
RemcoDelft | maandag 28 november 2011 @ 09:46 |
Als dat zo is ben jij getikt als je daarmee rijdt! En iets zegt me dat het gewoon illegaal is: lading moet deugdelijk bevestigd zitten. En als een spanband 50 kN kan hebben, heb je er duidelijk meerdere nodig. En ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder. Als jij je lading zo slecht vastmaakt dat je liever over een auto heenrijdt dan hard op je rem trapt, mag je de weg niet eens op ![]() | |
Ridocar | maandag 28 november 2011 @ 13:29 |
Ik heb mij laten vertellen dat de voorwaartse kracht van 35 ton bij een noodstop ongeveer 400.000 kilo is. Ik heb 20 spanbanden waar ik het mee moet doen. Je zou kunnen zeggen dat ik meer spanbanden mee moet nemen, maar dan maak je van mijn werk een bezigheidstherapie. Iedere keer 80 banden per vracht is een beetje overdreven.... | |
RemcoDelft | maandag 28 november 2011 @ 14:10 |
Dan heb je het verhaal niet goed begrepen (of het is verkeerd verteld). Als 35 ton 11.5 keer zo'n grote kracht levert bij afremmen (11.5 g), moet je met 115 m/s2 afremmen! Normaal met hard remmen haal je 8, misschien 10 m/s2. Die 11.5 g komt ongetwijfeld voor als je frontaal op iets zwaars botst. Bij dergelijke versnellingen is je eigen overlevingskans zeer gering (je organen e.d. blijven niet meer op hun plek zitten, nog afgezien van bekneld raken), en bij een frontale botsing is het begrijpelijk dat je betonnen lading loskomt. Net zoals je hele vrachtwagenconstructie dan bezwijkt, dus beter vastmaken heeft dan geen zin meer. Maar verwar dit niet met maximale remkracht: bij maximale remkracht van (zeg) 10 m/s2 heeft jouw lading van 35 ton hooguit 35 ton wrijvingskracht nodig om te blijven liggen. Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen... | |
Ridocar | maandag 28 november 2011 @ 15:18 |
Dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen. Ik ben ook maar chauffeur... Ik heb wel eens een noodstop moeten maken tot in de abs. (overigens zat een belgische mevrouw in de personenauto voor mij die opeens besloot linksaf te slaan... )Ook vrachtauto's en opleggers hebben abs, maar waar een abs van personenauto's ongeveer 25 keer per seconde pulseert, doet een vrachtauto hooguit 2 keer per seconde (want traagheid van lucht tov remvloeistof). het helpt dus bijna niet als je nog wat wilt sturen... Gevolg van bovenstaande was dat alle betonelementen naar voren waren geschoven, het kopschot stond krom (gelukkig niet zo krom dat ik geen bochten meer kon maken). Alle spanbanden waren als elastiekjes losgesprongen. Van een paar spanbanden kon ik nog enigszins wat vastzetten, de rest heb ik gewoon los laten staan. Zo naar de zaak gereden. Dat is ook het ku... eh, vervelende van chauffeur zijn. Je bent op jezelf aangewezen. Ja, van het transportbedrijf kunnen ze ook iemand sturen, maar dat kost teveel. D'r zit gewoon te weinig marge in... | |
Ivo1985 | maandag 28 november 2011 @ 17:59 |
Ik ben ook altijd bang voor wat er achter me gebeurt wanneer ik een noodstop maak. Het is helaas een waarheid dat veel mensen in geval van een noodstop niet in één keer het pedaal tot de bodem in (durven) te trappen. Bij mij is dat echter onderdeel van m'n werk. Zonder nadenken gaat dat pedaal naar de bodem, koppeling erbij. Direct gevolgd door de inschatting of remmen wel voldoende helpt, of dat uitwijken (en rem loslaten! in een auto zonder ABS) een beter afloop met zich mee brengt. Gelukkig tot op heden nooit iemand achterop geklapt, maar het gaat me ongetwijfeld een keer gebeuren. Met 80.000km/jaar moet komt het nu eenmaal wel een paar keer per jaar voor dat ik onverwachts in de ankers moet. Wat betreft de vrachtwagenles: uit eigen ervaring weet ik dat het zeer verhelderend kan zijn. Hoewel ik het rijbewijs C alleen maar nodig had voor het besturen van een uit de kluiten gewassen bestelbus, heb ik dus wel les gehad op een 'echte' vrachtwagen. En geloof me, een ruim opgezette woonwijk is lijkt dan ineens uit allemaal krappe straatjes te bestaan. Om het nog maar niet te hebben over de veel te krappe kruisingen. Mijn eigen straat, een rustige laan in een villawijk, kwam ik nauwelijks uit doordat er her en der een auto langs de weg geparkeerd staat. Met een personenauto slinger je daar klakkeloos omheen. Maar als er eerst rechts een auto staat, en 10 meter verder staat links een auto is het met een vrachtwagen gewoon krap. Fietsers en voetgangers in de stad zijn weer een hele andere categorie, net als het opdraaien of oversteken van een drukke voorrangsweg vanuit een uitrit. Alle bijzondere verrichtingen zijn het probleem niet. Zolang er geen ander verkeer in de buurt is. | |
Clan | maandag 28 november 2011 @ 18:51 |
Een heel goed idee, ook fietsers eens vanuit een auto laten ervaren hoe het is als men geen licht aanheeft op de fiets. Het is goed als mensen ervaren hoe het is om deel te nemen aan het verkeer en ook inzicht hebben in het verkeer. Rijlessen zijn er alleen om de auto te leren besturen, het deelnemen aan het verkeer is een tweede en daar mag ook wel eens wat meer aandacht aan besteden. | |
Clan | maandag 28 november 2011 @ 18:54 |
Dat is onjuist, het besturen van een auto is helemaal niet moeilijk, het anticiperen op situaties in het verkeer is een tweede en heeft niets met slim zijn te maken, maar juist meer met ruimtelijk inzicht. Ongelukken zijn meestal oorzaak van slechte inschatting van tijd en ruimte. | |
Iwan1976 | maandag 28 november 2011 @ 21:47 |
Misschien ook maar voor iedere automobilist een gratis zwemles in de Niger Delta. ![]() | |
Jordony | maandag 28 november 2011 @ 22:53 |
Ja maar dat zou ook eventueel in een simulatie kunnen. Ik geef toe dat ervaring belangrijk is, maar ik zie het meer als een bevestiging van de theorie. Je leert dat een vrachtwagen een bepaalde hoek niet ziet en dat het daar gevaarlijk kan zijn. Tevens tussen 2 vrachtwagens rijden is ook onveilig. Dat zijn dingen die je zowieso moet leren te vermijden. Zodra je ziet dat er een langzaam rijdende vrachtwagen voor een andere vrachtwagen rijdt is de kans groter dat de achterste vrachtwagen gaat inhalen. Opletten dus bij het inhalen. Zoals je zegt, fietsers zouden inderdaad wel moeten ervaren hoe het is als je zonder licht fietst. Vorige week had ik er bij een rotonde 1 bijna op mijn motorkap omdat hij zijn licht niet aanhad. Ik zag de reflector nog maar net. Levensgevaarlijk. | |
Sounddragon | dinsdag 29 november 2011 @ 07:41 |
Jep, heb ik, ik heb ook wel eens remmetjes staan blussen omdat ik een paar keer moest remmen voor mongolen die graag plat op hun werk aan wilden komen. En jij gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat elke vrachtwagen in NL begrensd is op 89 km/u.. die 96 km/u komt door de tellerafwijking in jouw koekblik ![]() Als je wilt inhalen met een vrachtauto in NL en je wacht op een gaatje wat groot genoeg is of je ruimte krijgt, ben je gepensioneerd voordat je ingehaald hebt, en ja, dan moet je hem er eens tussengooien op het moment dat er een gat is tussen de auto's op de baan links van je van meer dan 30 meter. Dat de bestuurder van de auto die dat gat voor zich heeft, schijt heeft aan jouw knippertje en daardoor moet remmen.. tsja.. is dat nou écht het probleem van die chauffeur? Leven en laten leven.. geef eens een beetje ruimte aan een ander.. voelt goed, net als een padvinder die net een goede daad heeft gedaan, probeer maar eens ![]() | |
RemcoDelft | dinsdag 29 november 2011 @ 09:53 |
Vrachtwagens zouden op 80 begrensd moeten zijn, niet meer. Die 96 km/h is een meting van mijn GPSsysteem, bij constante snelheid op een rechte weg zit daar geen noemenswaardige afwijking in ![]() Daarbij heb ik geen koekblik ![]() Wat een kulargument zeg! Als iets niet kan en niet mag, heb je het simpelweg niet te doen! Daarbij rijdt de vrachtwagen ervoor in 99,9% van de gevallen al meer dan de toegestane snelheid. Gewoon er achter blijven dus. Dat knippertje geeft geen rechten, sterker nog, dat knippertje MAG NIET AAN zolang er verkeer op de andere baan zit! Je geeft hiermee leuk aan dat de hele TLN-sector eens naar zichzelf moet kijken. Je zit hier het begaan van diverse overtredingen goed te praten, en ondertussen maar klagen over anderen ![]() | |
glasbak | woensdag 30 november 2011 @ 23:03 |
Ik denk, en ik ben daar niet alleen in, dat RemcoDelft dé uitgewezen persoon is die juist eens een uurtje met een vrachtwagen moet stoeien. Dan zal hij er achter komen dat het meeste van wat hij hier aan het spuien is complete bullshit is. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat meneer dat uurtje niet ziet zitten omdat hij er dan achterkomt dat hij heel erg fout zit. Die 96 km/u van jou is complete bullshit. Als ik 87 op mijn kilometerteller ga rijden dan geeft mijn GPS misschien 1 km/u meer of minder aan. Dus hoe jij aan die 96 komt, Joost mag het weten. En dat knippertje.. Bij mij gaat dat juist zo láát mogelijk aan om te voorkomen dat een janlul (jij zou het zomaar kunnen zijn) het gat waar ik in wil duiken even héél snel dicht gaat rijden zodra hij ziet dat de grote boze vrachtwagen voor hem wil gaan rijden. Oh nee, jij zal vast wel een van die notoire bumperklevers zijn voor wie het nooit snel genoeg gaat. Vandaar dat je er ook zo fel op tegen ben dat vrachtwagens ook mogen inhalen want stel je voor dat je 4 seconden later op je bestemming aankomt. En die remweg.. Ja.. als het moet dan kunnen wij ook snel stoppen, maar denk je nou echt dat we graag 10 keer per dag een (halve) noodstop moeten maken omdat er zo nodig van die koekblikken voor ons moeten gaan rijden? Ik sta er nog steeds regelmatig van te kijken dat mensen hun leven wagen (en ja, dat doen sommigen) om koste wat het kost voor ons uit te komen en dan maakt het ze geen drol uit of ze dan in het slechtste geval een dikke stalen bumper in hun nek krijgen waar dan nog een ton of 40 a 50 vrachtwagen aan vast zit. Persoonlijk zit ik liever achter een vrachtwagen dan ervoor. Oke, het gaat minder snel maar als het er op aan komt rij ik liever m'n voorkant in de prak dan dat ik zo'n dikke stalen bumper in m'n nek krijg. | |
Ridocar | zaterdag 3 december 2011 @ 04:41 |
Leuk dat je de cbr-methode als leidend beschouwt, maar dit werkt alleen in theorie. Die richtingaanwijzer (geen knippertje) gebruik je in de praktijk om aan te geven waar je naartoe wilt, of om aan te geven dat ik een rijstrook (geen rijbaan) op wil schuiven.. Ik gebruik de richtingaanwijzer niet als pressiemiddel, maar meer in de hoop dat men mij wat ruimte wilt geven. Zoals eerder aangegeven, denk ik dat je wel een paar lesjes vrachtauto nodig hebt. Geen koekblik? Waar rij jij dan in? [ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 03-12-2011 04:47:04 ] | |
ibaneX | zaterdag 3 december 2011 @ 07:41 |
[ Bericht 52% gewijzigd door ibaneX op 03-12-2011 20:03:30 (Laat maar zitten, zinloze discussie hier) ] | |
ibaneX | zaterdag 3 december 2011 @ 07:50 |
[ Bericht 99% gewijzigd door ibaneX op 03-12-2011 20:03:12 (Laat maar zitten, zinloze discussie hier) ] | |
Pappie.Culo | zaterdag 3 december 2011 @ 08:06 |
Prima. Ik heb niet voor niks 5 keer examen moeten doen, maar prima ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 3 december 2011 @ 09:16 |
Wat een vooroordelen hier zeg, niet te geloven! Houd je nou maar gewoon aan de verkeersregels, dan hoef je niet te klagen over anderen. Ik heb op een provinciale weg met inhaalverbod, een auto voor me, 80 op de teller, en tegenliggers ooit een vrachtwagen gehad die letterlijk m'n achterspatbord probeerde vooruit te duwen! Waarschijnlijk omdat-ie vond dat ik moest gaan bumperkleven, zodat-ie weer 60 meter verder naar voren kon. Dat zijn de momenten dat ik overweeg om een baksteen in m'n tanktas te leggen, en die tegen z'n voorruit te gooien! Of een shotgun, man man man wat een idioten rijden er rond. En omdat de vrachtwagenluitjes hier zo aan het generaliseren zijn, doe ik ook even mee: je kan zien dat ze nauwelijks opleiding hebben genoten, en totaal geen benul hebben van veiligheid en risico's. Helaas was er geen agent om deze man op te pakken voor poging tot moord. Met een boordcam had ik aangifte gedaan... En dan komen hier vrachtwagenluitjes klagen over "mensen die hun leven wagen", deze idioot met z'n vrachtwagen bracht mij letterlijk in levensgevaar! En ja, dit zijn "incidenten" natuurlijk... Maar als je kijkt dat 99,9% van de vrachtwagens standaard te hard rijdt, omdat tijd nou eenmaal voor veiligheid gaat... ga toch weg! [ Bericht 31% gewijzigd door RemcoDelft op 03-12-2011 09:29:35 ] | |
Pappie.Culo | zaterdag 3 december 2011 @ 09:18 |
@ glasbak... over dat inhalen door vrachtwagens. Op een ritje A'dam-Boedapest doet een vrachtwagen er soms rustig 4 minuten over om een ander in te halen. Daarmee is ie dan zomaar 5 minuten sneller in Boedapest. Vind dat andere weggebruikers daar met enig recht over klagen dan. | |
sigme | zaterdag 3 december 2011 @ 09:44 |
Wat heeft nou het inhalen door vrachtwagen te maken met verhoging van de veiligheid voor automobilisten door deze een ander perspectief te laten beleven? Gaan vrachtwagenchauffeurs beter rijden doordat automobilisten niet een uurtje vrachtwagenles volgen? En dat boerenverstand, waardoor de meeste mensen heus wel snappen dat zo'n log bakbeest een remweg van jewelste heeft, kan uitzwaaien op een krappe rijbaan en niet in 5 seconden van 1 - 100km/u optrekt, nou ja. Kijk eens op de weg zou ik zeggen. Zie je gelijk hoeveel boerenverstand de weggebruikers in werkelijkheid hebben. Of gebruiken. | |
Ridocar | zaterdag 3 december 2011 @ 10:23 |
't zit je hoog, he? Maar nu heb je nog steeds niet verteld wat voor een koekblik je rijdt. Lease of eigen auto? | |
Anne | zaterdag 3 december 2011 @ 10:57 |
Die onthou ik! | |
PalmRoyale | zaterdag 3 december 2011 @ 11:10 |
Dat kunnen we ook omdraaien. Waarom moeten vrachtwagens zonodig inhalen met een verschil van 2 km/u terwijl er een hele rits auto's op de linkerbaan rijdt? Is het echt zo belangrijk dat je een minuut eerder je bestemming bereikt dat je 'm er daarvoor gewoon tussen gooit? | |
RemcoDelft | zaterdag 3 december 2011 @ 11:16 |
Gek he, als tokkies in veertigtonners mij bewust in gevaar brengen ![]() Lees nog eens terug, ik heb geen koekblik. | |
Ridocar | zaterdag 3 december 2011 @ 12:19 |
Ik heb het teruggelezen, maar ik kan geen merk en/of type vinden. Dus nogmaals: wat voor een koekblik heb je? Tot er een fatsoenlijk antwoord staat ga ik uit van een Seat Leon 1.9TDI, zwart, met een rood lijstje rond de voorgrille, met kinderstoeltje op de achterbank. [ Bericht 41% gewijzigd door Ridocar op 03-12-2011 12:27:09 ] | |
Anne | zaterdag 3 december 2011 @ 12:34 |
Ik weet niet of je nu grappig probeert te zijn, maar hij heeft er gewoon géén, zegt ie toch. | |
Hyperdude | zaterdag 3 december 2011 @ 12:43 |
Hij heeft geen "koekblik" ![]() Voor normale mensen is een koekblik een koekblik. Voor motorrijders die geen auto kunnen betalen is een "koekblik" misschien een auto; maar die kennis heeft wellicht niet iedereen hiero. | |
Anne | zaterdag 3 december 2011 @ 12:44 |
Ridocar is ook een PTA'ert. Dan ga ik er wel van uit dat ie dat weet. | |
Ridocar | zaterdag 3 december 2011 @ 13:17 |
Ik bedoelde een personenauto, maar ik krijg de indruk dat ik Remcodelft's auto geen koekblik mag noemen. Daarom blijf ik erop hameren. Temeer omdat ik het ook wel eens heb over barrel, hok of gewoon gebakje, net als iedereen hier. Voor sommigen is hun auto echt een heilige koe... | |
Tism | zaterdag 3 december 2011 @ 13:20 |
Die indruk had ik ook.. ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 3 december 2011 @ 15:09 |
Voor jou speciaal dan (niet dat het relevant is in deze hele discussie): ik heb twee tweewielers, geen koekblik, geen auto, geen barrel, geen hok en geen gebakje. | |
Ridocar | zaterdag 3 december 2011 @ 15:20 |
En daar had je iets eerder mee mogen komen. Of is dit jouw climax-momentje? | |
glasbak | zaterdag 3 december 2011 @ 15:47 |
Die ene minuut kan je: a) 9 uur tijdswinst opleveren b) een boete van maximaal 1100 euro per overtreding besparen c) een hele boze planner/baas/klant besparen Het is namelijk zo dat, zeker met de digitale tachograaf tegenwoordig, 1 minuut overschrijding van je maximale rijtijd voor de heren met de blauwe pet op een rede kan zijn om een vette boete uit te schrijven. Hier in Nederland loopt dat gelukkig zo'n vaart niet maar voor de Duitse, Franse, Belgische en nog wat van die andere Europese landen is het een mooie melk-koe. Zeker omdat je dat soort boetes contant af moet tikken. Geen geld? Dan gaat je auto aan de ketting! Dus kom je door omstandigheden een paar minuten tekort om bij je klant te komen, ben je verplicht om, een paar minuten voordat je bij je klant aankomt, in het gunstigste geval je auto voor 3 kwartier aan de kant te zetten. Zit je voor die dag al aan de 9 rijuren moet je hem voor 9 uur stilzetten, wat dan eigenlijk weer 11 uur moet zijn. En de narigheid is dat ze op de chauffeurskaart 28 dagen terug kunnen kijken wat je allemaal uitgespookt hebt. Op de tachograaf zelf tot een jaar geloof ik. En ja, ze zijn in staat je te bekeuren voor 10 minuten tekort rust van 3 weken geleden. Voor snelheidsovertredingen kunnen ze je niet via je tachograaf pakken, laat staan voor het overtreden van het inhaalverbod. Dus ja, om soms binnen je uren van de rijtijdenwet te kunnen blijven, moet je soms wel eens andere overtredingen maken. Een boete voor inhalen of een paar kilometer te hard is nog altijd lager dan een boete voor het overtreden van de rijtijdenwet. Om deze zelfde reden zie je steeds vaker dat chauffeurs noodgedwongen overnachten op de vluchtstrook. Er is niet genoeg rijdtijd over om door te rijden naar een volgende parking en een boete voor het stilstaan/parkeren op de vluchtstrook is goedkoper dan een boete voor het overtreden van de rijtijdenwet. Dus ja, die 1 of 2 minuten, maar meestal zijn het er meer, die we kunnen winnen met inhalen kan ons veel meer opleveren dan je denkt. [ Bericht 0% gewijzigd door glasbak op 03-12-2011 16:00:35 ] | |
PalmRoyale | zaterdag 3 december 2011 @ 16:08 |
En dan moet je juist inhalen op het moment dat er 10 of meer auto's op de linker baan rijden die jou allemaal willen inhalen? Ik zie vaak genoeg vrachtwagenchauffeurs die niet even kunnen wachten tot die hun voorbij zijn, nee, gewoon linkerbaan op knallen zodat ze allemaal in de ankers moeten. Of je die tijdswinst op dat moment pakt of als die rits auto's je voorbij is maakt geen zak uit want je wordt later uiteindelijk altijd wel een keer opgehouden waardoor het weer teniet gedaan wordt. Maar ja, jij zit in een 40 tonner en kunt daardoor doen en laten wat je wilt. Dat je af en toe iemand de schrik van z'n leven bezorgd zal jou een rotzorg zijn. | |
Sounddragon | zaterdag 3 december 2011 @ 16:17 |
@ glasbak: inderdaad, maar dat krijg je er bij zo'n laagopgeleide tokkie op een brommertje niet in natuurlijk, want hij is ooit wel eens gebumperkleefd door een poolse inhuuramateur. ![]() | |
glasbak | zaterdag 3 december 2011 @ 16:28 |
Dat blijkt ook wel weer uit die post boven de jouwe. @PalmRoyale: Juist omdat je ergens anders weer opgehouden zal worden, moet je pakken wat je pakken kan. Als je praat over een rit van 4.5 uur aaneen gesloten, dan heb je het niet over 1 keer opgehouden worden. Als je dan elke keer netjes gaat wachten kost het je veel te veel tijd. | |
Sounddragon | zaterdag 3 december 2011 @ 17:00 |
de meeste auto's op de linkerbaan willen vrachtauto's inhalen, lijkt me nogal wiedes. Als je in nl moet wachten tot je zonder iemand te hinderen in kunt halen of nog leuker; tot je de ruimte krijgt, ben je gepensioneerd voor het ooit is gelukt. | |
sigme | zaterdag 3 december 2011 @ 19:31 |
De meeste auto's op de linkerbaan hoeven niet in de ankers als ze 100 meter vooruit zouden kijken en gewoon wat gas terugnemen wanneer er een langzamer obstakel voor hun rijdt. Nietemin zou ook daarvoor het misschien wat duidelijkheid geven wanneer een automobilist eens een endje in een vrachtwagen rijdt. Om te voelen dat je niet even snel kan optrekken zodat achteropkomend verkeer met 130 kan doorstomen. | |
RemcoDelft | zaterdag 3 december 2011 @ 19:56 |
En het komt niet bij je op om een eerdere parkeerplaats te pakken, en na 8 uur 50 minuten te stoppen i.p.v. de laatste seconde van je 9 uur vol te willen maken? Tuurlijk, tijd is geld, en juist daarvoor is die rusttijdenwetgeving ingevoerd, de bestuurders zelf nemen hun verantwoordelijkheid niet zelfstandig. Dit hele "argument" van jou zou eenvoudig van tafel zijn door alle andere boetes voor vrachtwagens dan ook maar enorm te verhogen. Rusttijdenwetgeving als excuus gebruiken om andere wetten te overtreden ![]() | |
glasbak | zaterdag 3 december 2011 @ 20:06 |
Nou.. Ik ben echt niet de enige die z'n rustuurtjes wil pakken en het zou daarom wel eens kunnen gebeuren dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn. Dus moet je, als je daar nog tijd voor hebt, doorrijden naar de volgende parkeerplaats. En je gaat zeker niet een half uur tot een uur voor het opraken van je rijtijd al je pauze maken. Want de tijd die je daarmee verliest moet je de volgende dag weer in zien te halen. En dat is heel lastig aangezien de tijd zeer beperkt is. Als ze die hele rijtijdenwet nou iets soepeler zouden maken en niet op de minuut nauwkeurig gaan straffen, dan zou het voor ons heel wat makkelijker zijn. Want hoe moeten wij flexibel zijn tegenover klant en planning als de rijtijdenwet dit niet toelaat? | |
RemcoDelft | zaterdag 3 december 2011 @ 20:07 |
En denk je echt dat er minder op het nippertje gereden wordt als je 20 minuten extra krijgt? Natuurlijk niet, je rijdt alleen 20 minuten langer per dag... Als je flexibel wilt zijn kan je toch een tweede chauffeur meenemen? Ik neem aan dat dat gewoon is toegestaan. | |
glasbak | zaterdag 3 december 2011 @ 20:10 |
Natuurlijk is dat toegestaan, maar kost ook 5000 euro in de maand extra. Wie gaat dat betalen? De opdrachtgever is niet van plan om extra te gaan betalen aan transportkosten en de marges in het transport zijn al minimaal. Dus waar komt het geld voor een tweede chauffeur vandaan? | |
glasbak | dinsdag 13 december 2011 @ 19:33 |
Kijk, voor dit soort idioten zou een lesje op een vrachtwagen niet verkeerd zijn..Bron En dan heb ik het natuurlijk over de man in het busje.. | |
16meter | dinsdag 13 december 2011 @ 19:47 |
Haha, hij stapte zelf eerst uit. Niet janken als je dan klappen krijgt. | |
glasbak | dinsdag 13 december 2011 @ 19:59 |
Niet mee eens. Ik stap zelf ook wel eens uit om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen doe die anderen niet waarderen. Die man in het busje begint met het asociale gedrag (dringen en gebaren) dus ik begrijp de actie van die chauffeur wel. Dat hij uitstapt wil natuurlijk niet zeggen dat de ander het recht heeft om klappen uit te delen. | |
Piles | dinsdag 13 december 2011 @ 20:02 |
Het hangt er ook vanaf 'hoe' de chauffeur uitgestapt is natuurlijk ![]() En voor zulke bestuurders helpt een uurtje les met een vrachtwagen echt niet hoor ![]() | |
AndreaW | dinsdag 13 december 2011 @ 20:07 |
Voor mijn werk heb ik het gedaan ook mijn rijbewijs er voor gehaald maar ik ga echt niet voor mijn plezier in een vrachtwagen rijden:) Ik wil lekker in mijn eigen auto rijden wat ik niet veel doe want ik woon in Amsterdam dus ik doe het met de fiets of OV maar voor werk moet het en dan doe ik het maar. | |
glasbak | dinsdag 13 december 2011 @ 20:07 |
Misschien krijgen ze dan eens door dat we af en toe een metertje van de andere baan mee moeten pikken om normaal een bocht door te kunnen komen... | |
AndreaW | dinsdag 13 december 2011 @ 20:11 |
Ik begrijp wat je zegt, maar voor werk is het soms nodig en dan heb ik het niet over de vrachtwagenchaufeurs die het als beroep uitoefenen.. Dat is hun beroep toch? | |
RemcoDelft | dinsdag 13 december 2011 @ 20:16 |
Dat zit gewoon in de theorie van Rijbewijs B. | |
glasbak | dinsdag 13 december 2011 @ 20:24 |
Lijkt me niet anders zouden er wel meer zijn die begrijpen waar wij mee bezig zijn. | |
AndreaW | dinsdag 13 december 2011 @ 21:47 |
Een beetje meer inzicht misschien de verkeers situatie is anders in een normale auto als een vrachtwagen? Ik heb mijn les gehad en mijn rijbewijs maar vraag me niet of ik het geweldig vind om in zo een kar te rijden .. ![]() | |
Tism | dinsdag 13 december 2011 @ 22:33 |
Sommige wel, maar het overgrote meerendeel heeft werkelijk geen idee, die zijn echt blij als ze hun koekblik, heel van A naar B hebben verplaatst.. ![]() | |
Ridocar | dinsdag 13 december 2011 @ 23:09 |
Jammer genoeg blijft het bij niemand hangen. Mijn ervaring met ander verkeer is: 1. Men is alleen geïnteresseerd in de drie meter voor de auto, spiegels zitten er voor jan lul op. 2. Iedereen wil zo snel mogelijk naar huis, koste wat het kost. Het bekende ikke-ikke-verhaal. En dan rijdt zo'n stomme vrachtwagen alleen maar in de weg... 3. Niemand weet wat de beperkingen van vrachtauto's zijn. Als dat uurtje les nou een klein beetje inzicht zou geven, zou dat enorm schelen. Scheelt ook weer die hersenloze discussies op verjaardagsfeestjes waarbij iedereen het over inhalende, afsnijdende en/of in-de-weg-staande vrachtauto's heeft. 9 van de 10 keer is het gebrek aan inzicht. Die ene keer is het een Pool. |