quote:Pleidooi voor verplichte rijles in vrachtwagen
Een uur rijles krijgen in een vrachtauto moet onderdeel worden van alle rijlessen. Dat vindt Transport en Logistiek Nederland. De brancheorganisatie hoopt dat toekomstige bestuurders zich op die manier meer bewust worden van de gevaren van de dode hoek. Het plan wordt zaterdag aangeboden aan verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD).
Het gaat TLN niet alleen om de kennis van de dode hoek. Ook de ervaring met het invoegen met een vrachtwagen en met een langere remweg moeten bijdragen aan de verkeersveiligheid.
De brancheorganisatie komt op het idee na verkeerslessen op basisscholen. Leerlingen mogen tijdens de lessen plaatsnemen in de cabine van een vrachtwagen. Volgens TNL is door dit project het aantal verkeersslachtoffers gedaald.
Bron
Misschien dat men dan eens inzicht krijgt hoe het is om een vrachtwagen te besturen en dan heb ik het niet over de leuke feitjes.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen.
Het gaat er ook om dat je weet wat een vrachtwagenchauffeur ziet, zodat je er als medeweggebruiker rekening mee kan houden en dat je weet waar de dode hoek zit. Mijn rij-instructeur gaf ook expliciet aan waar ik moest rijden om gezien te worden door een chauffeur.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zie het nut er niet van in. Je neemt toch autorijlessen en geen rijlessen voor een vrachtwagen.
Als je leven ervan af hangt niet nee..quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:43 schreef Barbapapamama het volgende:
Achja, het rijbewijs kost nog niet genoeg zeker...
Nah, ik kan mij zeer goed voortbewegen in het verkeer, heb bijna alle stempeltjes, maar ik weet ook niet of ik slaag als ik een herexamen zou moeten doen; je leert jezelf in de loop der tijd nogal wat dingetjes aan die volgens het heilige CBR niet door de beugel kunnen natuurlijkquote:Op zaterdag 26 november 2011 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon herexamens invoeren, dan mag 80% niet meer de weg op. De resterende 20% snapt die vrachtwagen ook wel.
Je leert jezelf ook nogal wat dingetjes af...quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, ik kan mij zeer goed voortbewegen in het verkeer, heb bijna alle stempeltjes, maar ik weet ook niet of ik slaag als ik een herexamen zou moeten doen; je leert jezelf in de loop der tijd nogal wat dingetjes aan die volgens het heilige CBR niet door de beugel kunnen natuurlijk
Als dit topic dadelijk 300 posts met leuke discussies heeft moet je het eens lezen, dan zie je het nut vanzelfquote:Op zaterdag 26 november 2011 13:40 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Maar what's next? Iedereen die wil roeien verplicht meevaren op een binnenvaartschip?quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:36 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als dit topic dadelijk 300 posts met leuke discussies heeft moet je het eens lezen, dan zie je het nut vanzelfZoals ieder vrachtwagen vs. auto topic op fok
niemand weerhoudt je ervan om 1 les te nemen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:30 schreef Anne het volgende:
Ik ben voor.
Al is het alleen maar omdat ik zelf wel een keer in een vrachtwagen zou willen rijden.
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:40 schreef MakkieR het volgende:
Ik vraag mij af wie deze "verplichte" rijles gaat betalen. de ondernemingen en transport wilt dit zo graag, dan moet de vrachtauto rijschool de kosten maar bij hen declareren. Daarbij vraag ik me af of elke reguliere rijschool een vrachtauto tot zijn beschikking heeft of moet hij hier een speciale rijschool voor optrommelen. Krijg je het als vrachtauto rijschool dan niet een beetje druk als een golf van groentjes je rijschool bezoekt. Heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat een beginnend bestuurder die niet in bezit is van een rijbewijs, veel moeilijker is om een vrachtauto te bedienen dan een ervaren bestuurder zonder vrachtwagen rijbewijs, waar je alle tijd voor krijgt.
Daarbij wat gaat het werkelijk uithalen, dat zo'n persoon een dag les heeft. Ik denk niet dat de leerling echt iets opsteekt omdat de infomatie veelste te veel is en je hiermee alleen maar angst en onzekerheid bij veel onzekere leerlingen creeert voor het autorijden zelf.
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:37 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niemand weerhoudt je ervan om 1 les te nemen.
Een roeiboot besturen mag iedereen. Maar als je doelt op het vaarbewijs, dan mag menig leerling ook wel een keertje meevaren op een binnenvaartschip, ook daar ontbreekt de kennis over de beperkingen van zo'n groot ding...quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar what's next? Iedereen die wil roeien verplicht meevaren op een binnenvaartschip?
Misschien iemand die je kent en je een keertje op de werf wil laten rijden?quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:30 schreef Anne het volgende:
Ik ben voor.
Al is het alleen maar omdat ik zelf wel een keer in een vrachtwagen zou willen rijden.
ok dat wist ik niet... met auto rijbewijs hoefde dat niet in mijn tijdquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?
Ik zou dat uurtje vrachtauto door de leerling laten betalen, maar dan wel het gewone B-lestarief. Het verschil van lesgeld tussen een B- of C-rijles mag wel worden vergoed door TLN...
Slecht voorbeeld, dat vaarbewijs stelt a) niets voor en b) is niet eens nodig voor een zeiljacht van 14 meter.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een roeiboot besturen mag iedereen. Maar als je doelt op het vaarbewijs, dan mag menig leerling ook wel een keertje meevaren op een binnenvaartschip, ook daar ontbreekt de kennis over de beperkingen van zo'n groot ding...
Ik heb een keer meegedaan met zo'n voertuigbeheersingsdag, en daar zat ook een half uurtje vrachtwagen op de openbare weg bij. Dus het lijkt me onzinquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het nog geldt, maar als je een les in een vrachtauto wilt hebben moest je eerst je theorie C hebben. Althans, dat werd mij verteld...
Dat is een stuk logischerquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?
Dit ja. Op de snelweg inhalen terwijl het op dat tijdstip nog niet mag of als ze dan in willen halen zonder te kijken opeens naar de andere rijbaan gaan terwijl er een voertuig naast zit. Vaak ook niet-hands free bellen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is er hier niemand die er bij stilstaat dat je helemaal geen vrachtwagenrijles mag nemen zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B?
[..]
Slecht voorbeeld, dat vaarbewijs stelt a) niets voor en b) is niet eens nodig voor een zeiljacht van 14 meter.
De vrachtwagenclubs kunnen beter eens naar zichzelf kijken i.p.v. te wijzen: bumperkleven op de snelweg, standaard 15 km/h harder rijden dan is toegestaan, gek genoeg hoor je ze daar niet over...
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?
Ik zou dat uurtje vrachtauto door de leerling laten betalen, maar dan wel het gewone B-lestarief. Het verschil van lesgeld tussen een B- of C-rijles mag wel worden vergoed door TLN...
Dat het moelijk is voor een leerling om meteen in een vrachtauto te rijden ben ik met je eens, maar dat ritje kan ook alleen op voorrangswegen en auto(snel)wegen worden gemaakt. dan zijn alleen logheid en zicht een beperkende factor. Ook het schakelen hoeft niet meteen geleerd te worden, gewoon in een automaat (wat wel erg relaxed rijden is).
Dit zegt meer over jou dan over een ander! Helaas zijn zeer veel mensen van jouw niveau...quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.
Is dat bij jou allemaal nog bijgebleven? bij mij heeft het hoogstens drie weken geduurd en alle kennis verdween bij mij als sneeuw voor de zon. Dus leuk en aardig zo'n extra les op een vrachtauto, maar als ik mijn theorie niet eens onthou, dan weet ik zeker dat zo'n dagje op een vrachtauto mij ook niet lang bijblijft en gaan we net zo asociaal rijden. Het heeft denk ik meer te maken met gedrag dan met iets willen leren.
Hierboven werd al ergens gezegd dat de kosten van dat uur al geregeld waren, maar dat zie ik nog nergens op papier terug komen. De leerlingen zullen wel weer moeten betalen.quote:Schultz vindt rijles in truck goed idee
AMSTERDAM - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) staat positief tegenover het voorstel van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Bovag om iedereen die zijn personenauto- of motorrijbewijs wil halen te verplichten 1 uur rijles in een vrachtwagen te nemen.
Zij vindt het uit het oogpunt van verkeersveiligheid een goed idee en is bereid om samen met de brancheorganisaties te bekijken of het haalbaar is.
Schultz wees er wel op dat het eigenlijk aan de sector zelf is. ''Als Rijk stellen wij de exameneisen en geen opleidingseisen. Maar ik kijk graag samen met u mee."
Schultz zei dit zaterdag in Amsterdam op het congres van TLN, de ondernemersorganisatie in het beroepsgoederenvervoer.
Inschatten
TLN en de in de Bovag verenigde rijschoolhouders denken dat een rijles op een truck toekomstige automobilisten en motorrijders helpt beter in te schatten hoe je met vrachtwagens in het verkeer moet omgaan. Wederzijds begrip draagt bij aan de verkeersveiligheid, vindt ook de minister.
De aanleiding voor het voorstel zijn TLN's ervaringen met lessen aan basisschoolleerlingen over de dode hoek van vrachtwagens, waarbij de kinderen in de cabine van een truck zelf kunnen ervaren wat de vrachtwagenchauffeurs wel en niet zien.
Volgens TLN is mede dankzij dit project het aantal dodehoekslachtoffers de afgelopen jaren gedaald.
Ik ken helaas geen vrachtwagenchauffers.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Misschien iemand die je kent en je een keertje op de werf wil laten rijden?
Je bent bij mij altijd welkom hoorquote:Op zaterdag 26 november 2011 19:32 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik ken helaas geen vrachtwagenchauffers.
(en dat terwijl ik bij een transport/distributiebedrijf werk![]()
)
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:40 schreef Joker89 het volgende:
Als dezelfde groep nu eens gaat pleiten dat vrachtwagens, met uitzondering van bepaalde situaties, niet mogen inhalen dan denk ik dat dat een heleboel ongelukken gaat schelen.
Tuurlijk wel, doordat je ze verbiedt in te halen blijven vrachtwagens voornamelijk aan dezelfde kant van de weg rijden, al ze inhalen gaan ze ook nog eens harder rijden wat ze vaak niet zullen inperken nadat ze al ingehaald hebben, doordat er een constante stroom van auto's zowel links als rechts bestaat blijven de vrachtwagens vaak uit de buurt van de gewone auto's tada probleem opgelost lijkt mij dan.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.
Je vergeet de mijn-pik-is-groter-want-ik-rijd-met-40-ton-vrachtwagenchauffeurs die gewoon naar links komen op een autosnelweg, zonder voorrang te verlenen aan al het verkeer op die baan...quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.
Het zal vast erg ongeloofwaardig klinken, maar ik zou op dit moment nog net zo af kunnen rijden op de CBR-manier, zowel motor, auto en vrachtauto, met en zonder aanhanger, alsook de theorie-examens met voldoendes kunnen halen. Maar ik houd ook graag de regeltjes up-to-date voor mijzelf....quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.
Is dat bij jou allemaal nog bijgebleven? bij mij heeft het hoogstens drie weken geduurd en alle kennis verdween bij mij als sneeuw voor de zon. Dus leuk en aardig zo'n extra les op een vrachtauto, maar als ik mijn theorie niet eens onthou, dan weet ik zeker dat zo'n dagje op een vrachtauto mij ook niet lang bijblijft en gaan we net zo asociaal rijden. Het heeft denk ik meer te maken met gedrag dan met iets willen leren.
Lekker met 220 op die paal belanden in plaats van met 80, nou nou, die regels zijn er echt niet voor niets. Rot toch op met je alles-moet-je-zelf-maar-weten-en-laat-me-met-rust-mentaliteitquote:Op zaterdag 26 november 2011 21:03 schreef raptorix het volgende:
Ja laten we alles verplichten in dit kutland, laten we ook regelen dat iedereen verplicht op een motor moet rijden, en natuurlijk ook nog een les op een tractor, een les op een skateboard, een les in een Canta, en ga zo maar door, wat een kutland is het aan het worden.
Achterop meerijden, in 1 of 2 lessen leer je niet voldoende kijken, daar ben je langer voor nodig. Bovendien moet je dan ook kunnen schakelen op een motor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:06 schreef kawotski het volgende:
Beter 1 of 2 motorrijlessen, zou heel wat ongelukken kunnen voorkomen
In tegendeel, ik heb geen enkele moeite met verkeershandhaving, maar zaken verplicht afdwingen leid meestal niet tot sympathie, daarnaast zijn de kosten van een rijbewijs al buitenproportioneel in Nederland.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:53 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Lekker met 220 op die paal belanden in plaats van met 80, nou nou, die regels zijn er echt niet voor niets. Rot toch op met je alles-moet-je-zelf-maar-weten-en-laat-me-met-rust-mentaliteit
Sympathie, haha, misschien dat ze de meerwaarde gaan waarderen als ze een leven lang kunnen rijden zonder ongeluk. Rare mentaliteit heb je anders.quote:Op zondag 27 november 2011 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
In tegendeel, ik heb geen enkele moeite met verkeershandhaving, maar zaken verplicht afdwingen leid meestal niet tot sympathie, daarnaast zijn de kosten van een rijbewijs al buitenproportioneel in Nederland.
Maar als je meerijdt in je vrachtwagen weet je nog niet hoe of wat het is om er in te rijden, mensen moeten van zichzelf nadenken..quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:42 schreef CasB het volgende:
[..]
Het gaat er ook om dat je weet wat een vrachtwagenchauffeur ziet, zodat je er als medeweggebruiker rekening mee kan houden en dat je weet waar de dode hoek zit. Mijn rij-instructeur gaf ook expliciet aan waar ik moest rijden om gezien te worden door een chauffeur.
Ik mag hopen dat dat dan ook niet het doel is van dit ideequote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
En dan op de motor worden ze omver gereden en roepen ze HEUJ DAS NIET EERLIJK!! En dan zegt de instructeur/simulatorman rustig "hij zag je nietquote:Op zondag 27 november 2011 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.
en hoe lang de remweg is, hoe lang het duurt voor je op snelheid bent, en waarom ook vooral... begrip kweken..quote:Op zondag 27 november 2011 15:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat dan ook niet het doel is van dit idee
Maar meer het ervaren hoe groot zo'n ding is, hoe ruim je bochten moet nemen en hoe weinig ruimte je daarvoor soms krijgt.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet de mijn-pik-is-groter-want-ik-rijd-met-40-ton-vrachtwagenchauffeurs die gewoon naar links komen op een autosnelweg, zonder voorrang te verlenen aan al het verkeer op die baan...
Dat is inderdaad een goede alternatieve optie. Maar dat zal ook wat kosten. Mensen laat je hierdoor ervaren hoe een vrachtwagenchauffeur dingen ziet, maar iemand tijdens het rijden op de snelweg de hele tijd bewust houden van de gevaren in real life blijft moeilijk. Ik denk dat men zich er pas echt van bewust wordt door het ervaren van een gevaarlijke situatie. Ik werd bijvoorbeeld een keer afgesneden door een vrachtwagen die ik wilde inhalen wat bijna leidde tot een crash tegen de midden vangrail. Ik kijk nu wel eerst goed of de chauffeur intenties zou kunnen hebben om in te halen.quote:Op zondag 27 november 2011 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.
En toch is er een hoop onkunde, zelfs bij de boerenslimmeriken onder ons. Vaak krijg ik bij verjaardagsfeestjes een hoop gekanker te horen over vrachtwagenchauffeurs. Best vervelend als je het allemaal uit moet leggen. Veel liever zie ik die mensen een keertje achter het stuur van een XF zitten om het even te laten zien.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!quote:
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van jequote:Misschien krijg je dan ook wat minder van dit soort achterlijk kortzichtige reakties:
Inderdaad.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Kidding right?quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!
Voor de liefhebbers:
[..]
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van je
het gewicht en soort lading is wel degelijk relevant. Ik zal je een geheimpje verklappen: spanbanden houden bij een noodstop niets tegen. Een spanband houdt maximaal 5 ton tegen. Een kopschot moet ook 5 ton tegenhouden. Enig idee wat 35 ton beton (waar ik regelmatig mee rijd) doet bij een noodstop? De auto stopt wel, het beton niet. Als ik geluk heb werkt het kopschot als schans en vliegen de stukken over de cabine. Heb ik iets minder geluk, dan staat een zwart randje om m'n naam in de krant en krijgt m'n vriendin, netjes vogens cao, 2 maandsalarissen uitbetaald.quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig benul hoe een wrijvingscoefficient werkt? Het gewicht van het voertuig is vrijwel irrelevant!
Voor de liefhebbers:
[..]
Je gaat voor het gemak even compleet voorbij aan het feit dat het waar is?! Hoe vaak een vrachtwagen niet gaat inhalen (omdat z'n begrenzer 96 km/h toelaat terwijl de vrachtwagen voor hem "maar" 95 gaat), en daarbij geen voorrang verleent aan achteropkomend verkeer? Inderdaad nogal kortzichtig van je
Als dat zo is ben jij getikt als je daarmee rijdt! En iets zegt me dat het gewoon illegaal is: lading moet deugdelijk bevestigd zitten. En als een spanband 50 kN kan hebben, heb je er duidelijk meerdere nodig. En ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder.quote:Op maandag 28 november 2011 01:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
het gewicht en soort lading is wel degelijk relevant. Ik zal je een geheimpje verklappen: spanbanden houden bij een noodstop niets tegen. Een spanband houdt maximaal 5 ton tegen. Een kopschot moet ook 5 ton tegenhouden. Enig idee wat 35 ton beton (waar ik regelmatig mee rijd) doet bij een noodstop? De auto stopt wel, het beton niet. Als ik geluk heb werkt het kopschot als schans en vliegen de stukken over de cabine. Heb ik iets minder geluk, dan staat een zwart randje om m'n naam in de krant en krijgt m'n vriendin, netjes vogens cao, 2 maandsalarissen uitbetaald.
Ik heb mij laten vertellen dat de voorwaartse kracht van 35 ton bij een noodstop ongeveer 400.000 kilo is. Ik heb 20 spanbanden waar ik het mee moet doen. Je zou kunnen zeggen dat ik meer spanbanden mee moet nemen, maar dan maak je van mijn werk een bezigheidstherapie. Iedere keer 80 banden per vracht is een beetje overdreven....quote:Op maandag 28 november 2011 09:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als dat zo is ben jij getikt als je daarmee rijdt! En iets zegt me dat het gewoon illegaal is: lading moet deugdelijk bevestigd zitten. En als een spanband 50 kN kan hebben, heb je er duidelijk meerdere nodig. En ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder.
Als jij je lading zo slecht vastmaakt dat je liever over een auto heenrijdt dan hard op je rem trapt, mag je de weg niet eens op
Dan heb je het verhaal niet goed begrepen (of het is verkeerd verteld). Als 35 ton 11.5 keer zo'n grote kracht levert bij afremmen (11.5 g), moet je met 115 m/s2 afremmen! Normaal met hard remmen haal je 8, misschien 10 m/s2. Die 11.5 g komt ongetwijfeld voor als je frontaal op iets zwaars botst. Bij dergelijke versnellingen is je eigen overlevingskans zeer gering (je organen e.d. blijven niet meer op hun plek zitten, nog afgezien van bekneld raken), en bij een frontale botsing is het begrijpelijk dat je betonnen lading loskomt. Net zoals je hele vrachtwagenconstructie dan bezwijkt, dus beter vastmaken heeft dan geen zin meer.quote:Op maandag 28 november 2011 13:29 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb mij laten vertellen dat de voorwaartse kracht van 35 ton bij een noodstop ongeveer 400.000 kilo is.
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...quote:Ik heb 20 spanbanden waar ik het mee moet doen. Je zou kunnen zeggen dat ik meer spanbanden mee moet nemen, maar dan maak je van mijn werk een bezigheidstherapie. Iedere keer 80 banden per vracht is een beetje overdreven....
Dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen. Ik ben ook maar chauffeur...quote:Op maandag 28 november 2011 14:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan heb je het verhaal niet goed begrepen (of het is verkeerd verteld). Als 35 ton 11.5 keer zo'n grote kracht levert bij afremmen (11.5 g), moet je met 115 m/s2 afremmen! Normaal met hard remmen haal je 8, misschien 10 m/s2. Die 11.5 g komt ongetwijfeld voor als je frontaal op iets zwaars botst. Bij dergelijke versnellingen is je eigen overlevingskans zeer gering (je organen e.d. blijven niet meer op hun plek zitten, nog afgezien van bekneld raken), en bij een frontale botsing is het begrijpelijk dat je betonnen lading loskomt. Net zoals je hele vrachtwagenconstructie dan bezwijkt, dus beter vastmaken heeft dan geen zin meer.
Maar verwar dit niet met maximale remkracht: bij maximale remkracht van (zeg) 10 m/s2 heeft jouw lading van 35 ton hooguit 35 ton wrijvingskracht nodig om te blijven liggen.
[..]
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...
Ik ben ook altijd bang voor wat er achter me gebeurt wanneer ik een noodstop maak. Het is helaas een waarheid dat veel mensen in geval van een noodstop niet in één keer het pedaal tot de bodem in (durven) te trappen. Bij mij is dat echter onderdeel van m'n werk. Zonder nadenken gaat dat pedaal naar de bodem, koppeling erbij. Direct gevolgd door de inschatting of remmen wel voldoende helpt, of dat uitwijken (en rem loslaten! in een auto zonder ABS) een beter afloop met zich mee brengt. Gelukkig tot op heden nooit iemand achterop geklapt, maar het gaat me ongetwijfeld een keer gebeuren. Met 80.000km/jaar moet komt het nu eenmaal wel een paar keer per jaar voor dat ik onverwachts in de ankers moet.quote:Op maandag 28 november 2011 14:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Werk nou eenmaal werk, da's geen reden om veiligheid te negeren... Maar ik begrijp dat je aardig wat van die spanbanden gebruikt. Ik ben nu nieuwsgierig: heb je dan nog nooit maximaal geremd met lading? Voor personenauto's las ik ook pas dat heel veel ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als de bestuurder het rempedaal tot de bodem had ingetrapt, iets wat veel mensen blijkbaar nooit doen...
Dat is onjuist, het besturen van een auto is helemaal niet moeilijk, het anticiperen op situaties in het verkeer is een tweede en heeft niets met slim zijn te maken, maar juist meer met ruimtelijk inzicht.quote:Op zondag 27 november 2011 22:20 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
Inderdaad.
Als je slim genoeg bent om je rijbewijs te halen ben je ook slim genoeg om wat theorielessen omtrent veiligheid rond vrachtwagens te onthouden.
Boerenverstand moet ook genoeg zijn zoals je zegt.
Iedereen kan toch bedenken dat het niet slim is om vlak voor een vrachtwagen hard te remmen?
Laat mensen desnoods maar wat gruwelijke foto's zien van platgereden fietsers of een auto die volledig is platgedrukt tussen twee vrachtwagens op de snelweg.
Ja maar dat zou ook eventueel in een simulatie kunnen. Ik geef toe dat ervaring belangrijk is, maar ik zie het meer als een bevestiging van de theorie. Je leert dat een vrachtwagen een bepaalde hoek niet ziet en dat het daar gevaarlijk kan zijn. Tevens tussen 2 vrachtwagens rijden is ook onveilig. Dat zijn dingen die je zowieso moet leren te vermijden. Zodra je ziet dat er een langzaam rijdende vrachtwagen voor een andere vrachtwagen rijdt is de kans groter dat de achterste vrachtwagen gaat inhalen. Opletten dus bij het inhalen.quote:Op maandag 28 november 2011 18:51 schreef Clan het volgende:
Een heel goed idee, ook fietsers eens vanuit een auto laten ervaren hoe het is als men geen licht aanheeft op de fiets.
Het is goed als mensen ervaren hoe het is om deel te nemen aan het verkeer en ook inzicht hebben in het verkeer. Rijlessen zijn er alleen om de auto te leren besturen, het deelnemen aan het verkeer is een tweede en daar mag ook wel eens wat meer aandacht aan besteden.
Jep, heb ik, ik heb ook wel eens remmetjes staan blussen omdat ik een paar keer moest remmen voor mongolen die graag plat op hun werk aan wilden komen.quote:Op zondag 27 november 2011 22:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers:
[..]
Vrachtwagens zouden op 80 begrensd moeten zijn, niet meer.quote:Op dinsdag 29 november 2011 07:41 schreef Sounddragon het volgende:
En jij gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat elke vrachtwagen in NL begrensd is op 89 km/u.. die 96 km/u komt door de tellerafwijking in jouw koekblik![]()
Wat een kulargument zeg! Als iets niet kan en niet mag, heb je het simpelweg niet te doen! Daarbij rijdt de vrachtwagen ervoor in 99,9% van de gevallen al meer dan de toegestane snelheid. Gewoon er achter blijven dus. Dat knippertje geeft geen rechten, sterker nog, dat knippertje MAG NIET AAN zolang er verkeer op de andere baan zit!quote:Als je wilt inhalen met een vrachtauto in NL en je wacht op een gaatje wat groot genoeg is of je ruimte krijgt, ben je gepensioneerd voordat je ingehaald hebt, en ja, dan moet je hem er eens tussengooien op het moment dat er een gat is tussen de auto's op de baan links van je van meer dan 30 meter. Dat de bestuurder van de auto die dat gat voor zich heeft, schijt heeft aan jouw knippertje en daardoor moet remmen.. tsja.. is dat nou écht het probleem van die chauffeur?
Leuk dat je de cbr-methode als leidend beschouwt, maar dit werkt alleen in theorie. Die richtingaanwijzer (geen knippertje) gebruik je in de praktijk om aan te geven waar je naartoe wilt, of om aan te geven dat ik een rijstrook (geen rijbaan) op wil schuiven.. Ik gebruik de richtingaanwijzer niet als pressiemiddel, maar meer in de hoop dat men mij wat ruimte wilt geven.quote:Op dinsdag 29 november 2011 09:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vrachtwagens zouden op 80 begrensd moeten zijn, niet meer.
Die 96 km/h is een meting van mijn GPSsysteem, bij constante snelheid op een rechte weg zit daar geen noemenswaardige afwijking in![]()
Daarbij heb ik geen koekblik
[..]
Wat een kulargument zeg! Als iets niet kan en niet mag, heb je het simpelweg niet te doen! Daarbij rijdt de vrachtwagen ervoor in 99,9% van de gevallen al meer dan de toegestane snelheid. Gewoon er achter blijven dus. Dat knippertje geeft geen rechten, sterker nog, dat knippertje MAG NIET AAN zolang er verkeer op de andere baan zit!
Je geeft hiermee leuk aan dat de hele TLN-sector eens naar zichzelf moet kijken. Je zit hier het begaan van diverse overtredingen goed te praten, en ondertussen maar klagen over anderen
Wat een vooroordelen hier zeg, niet te geloven! Houd je nou maar gewoon aan de verkeersregels, dan hoef je niet te klagen over anderen.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:03 schreef glasbak het volgende:
Oh nee, jij zal vast wel een van die notoire bumperklevers zijn voor wie het nooit snel genoeg gaat. Vandaar dat je er ook zo fel op tegen ben dat vrachtwagens ook mogen inhalen want stel je voor dat je 4 seconden later op je bestemming aankomt.
't zit je hoog, he?quote:Op zaterdag 3 december 2011 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat een vooroordelen hier zeg, niet te geloven! Houd je nou maar gewoon aan de verkeersregels, dan hoef je niet te klagen over anderen.
Ik heb op een provinciale weg met inhaalverbod, een auto voor me, 80 op de teller, en tegenliggers ooit een vrachtwagen gehad die letterlijk m'n achterspatbord probeerde vooruit te duwen! Waarschijnlijk omdat-ie vond dat ik moest gaan bumperkleven, zodat-ie weer 60 meter verder naar voren kon. Dat zijn de momenten dat ik overweeg om een baksteen in m'n tanktas te leggen, en die tegen z'n voorruit te gooien! Of een shotgun, man man man wat een idioten rijden er rond. En omdat de vrachtwagenluitjes hier zo aan het generaliseren zijn, doe ik ook even mee: je kan zien dat ze nauwelijks opleiding hebben genoten, en totaal geen benul hebben van veiligheid en risico's. Helaas was er geen agent om deze man op te pakken voor poging tot moord. Met een boordcam had ik aangifte gedaan...
En dan komen hier vrachtwagenluitjes klagen over "mensen die hun leven wagen", deze idioot met z'n vrachtwagen bracht mij letterlijk in levensgevaar!
En ja, dit zijn "incidenten" natuurlijk... Maar als je kijkt dat 99,9% van de vrachtwagens standaard te hard rijdt, omdat tijd nou eenmaal voor veiligheid gaat... ga toch weg!
Die onthou ik!quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:34 schreef glasbak het volgende:
[..]
Je bent bij mij altijd welkom hoor
Dat kunnen we ook omdraaien. Waarom moeten vrachtwagens zonodig inhalen met een verschil van 2 km/u terwijl er een hele rits auto's op de linkerbaan rijdt? Is het echt zo belangrijk dat je een minuut eerder je bestemming bereikt dat je 'm er daarvoor gewoon tussen gooit?quote:Op woensdag 30 november 2011 23:03 schreef glasbak het volgende:
Oh nee, jij zal vast wel een van die notoire bumperklevers zijn voor wie het nooit snel genoeg gaat. Vandaar dat je er ook zo fel op tegen ben dat vrachtwagens ook mogen inhalen want stel je voor dat je 4 seconden later op je bestemming aankomt.
Gek he, als tokkies in veertigtonners mij bewust in gevaar brengenquote:
Lees nog eens terug, ik heb geen koekblik.quote:Maar nu heb je nog steeds niet verteld wat voor een koekblik je rijdt. Lease of eigen auto?
Die indruk had ik ook..quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:17 schreef Ridocar het volgende:
Ik bedoelde een personenauto, maar ik krijg de indruk dat ik Remcodelft's auto geen koekblik mag noemen. Daarom blijf ik erop hameren. Temeer omdat ik het ook wel eens heb over barrel, hok of gewoon gebakje, net als iedereen hier.
Voor sommigen is hun auto echt een heilige koe...
Voor jou speciaal dan (niet dat het relevant is in deze hele discussie): ik heb twee tweewielers, geen koekblik, geen auto, geen barrel, geen hok en geen gebakje.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:17 schreef Ridocar het volgende:
Ik bedoelde een personenauto, maar ik krijg de indruk dat ik Remcodelft's auto geen koekblik mag noemen. Daarom blijf ik erop hameren. Temeer omdat ik het ook wel eens heb over barrel, hok of gewoon gebakje, net als iedereen hier.
Voor sommigen is hun auto echt een heilige koe...
Die ene minuut kan je:quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:10 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Dat kunnen we ook omdraaien. Waarom moeten vrachtwagens zonodig inhalen met een verschil van 2 km/u terwijl er een hele rits auto's op de linkerbaan rijdt? Is het echt zo belangrijk dat je een minuut eerder je bestemming bereikt dat je 'm er daarvoor gewoon tussen gooit?
Dat blijkt ook wel weer uit die post boven de jouwe.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
@ glasbak: inderdaad, maar dat krijg je er bij zo'n laagopgeleide tokkie op een brommertje niet in natuurlijk, want hij is ooit wel eens gebumperkleefd door een poolse inhuuramateur.
de meeste auto's op de linkerbaan willen vrachtauto's inhalen, lijkt me nogal wiedes. Als je in nl moet wachten tot je zonder iemand te hinderen in kunt halen of nog leuker; tot je de ruimte krijgt, ben je gepensioneerd voor het ooit is gelukt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:08 schreef PalmRoyale het volgende:
En dan moet je juist inhalen op het moment dat er 10 of meer auto's op de linker baan rijden die jou allemaal willen inhalen? Ik zie vaak genoeg vrachtwagenchauffeurs die niet even kunnen wachten tot die hun voorbij zijn, nee, gewoon linkerbaan op knallen zodat ze allemaal in de ankers moeten. Of je die tijdswinst op dat moment pakt of als die rits auto's je voorbij is maakt geen zak uit want je wordt later uiteindelijk altijd wel een keer opgehouden waardoor het weer teniet gedaan wordt. Maar ja, jij zit in een 40 tonner en kunt daardoor doen en laten wat je wilt. Dat je af en toe iemand de schrik van z'n leven bezorgd zal jou een rotzorg zijn.
En het komt niet bij je op om een eerdere parkeerplaats te pakken, en na 8 uur 50 minuten te stoppen i.p.v. de laatste seconde van je 9 uur vol te willen maken? Tuurlijk, tijd is geld, en juist daarvoor is die rusttijdenwetgeving ingevoerd, de bestuurders zelf nemen hun verantwoordelijkheid niet zelfstandig.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:47 schreef glasbak het volgende:
Dus ja, om soms binnen je uren van de rijtijdenwet te kunnen blijven, moet je soms wel eens andere overtredingen maken. Een boete voor inhalen of een paar kilometer te hard is nog altijd lager dan een boete voor het overtreden van de rijtijdenwet.
Om deze zelfde reden zie je steeds vaker dat chauffeurs noodgedwongen overnachten op de vluchtstrook. Er is niet genoeg rijdtijd over om door te rijden naar een volgende parking en een boete voor het stilstaan/parkeren op de vluchtstrook is goedkoper dan een boete voor het overtreden van de rijtijdenwet.
Nou.. Ik ben echt niet de enige die z'n rustuurtjes wil pakken en het zou daarom wel eens kunnen gebeuren dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn. Dus moet je, als je daar nog tijd voor hebt, doorrijden naar de volgende parkeerplaats. En je gaat zeker niet een half uur tot een uur voor het opraken van je rijtijd al je pauze maken. Want de tijd die je daarmee verliest moet je de volgende dag weer in zien te halen. En dat is heel lastig aangezien de tijd zeer beperkt is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En het komt niet bij je op om een eerdere parkeerplaats te pakken, en na 8 uur 50 minuten te stoppen i.p.v. de laatste seconde van je 9 uur vol te willen maken? Tuurlijk, tijd is geld, en juist daarvoor is die rusttijdenwetgeving ingevoerd, de bestuurders zelf nemen hun verantwoordelijkheid niet zelfstandig.
Dit hele "argument" van jou zou eenvoudig van tafel zijn door alle andere boetes voor vrachtwagens dan ook maar enorm te verhogen. Rusttijdenwetgeving als excuus gebruiken om andere wetten te overtreden![]()
En denk je echt dat er minder op het nippertje gereden wordt als je 20 minuten extra krijgt? Natuurlijk niet, je rijdt alleen 20 minuten langer per dag...quote:Op zaterdag 3 december 2011 20:06 schreef glasbak het volgende:
Als ze die hele rijtijdenwet nou iets soepeler zouden maken en niet op de minuut nauwkeurig gaan straffen, dan zou het voor ons heel wat makkelijker zijn. Want hoe moeten wij flexibel zijn tegenover klant en planning als de rijtijdenwet dit niet toelaat?
Natuurlijk is dat toegestaan, maar kost ook 5000 euro in de maand extra. Wie gaat dat betalen? De opdrachtgever is niet van plan om extra te gaan betalen aan transportkosten en de marges in het transport zijn al minimaal. Dus waar komt het geld voor een tweede chauffeur vandaan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 20:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En denk je echt dat er minder op het nippertje gereden wordt als je 20 minuten extra krijgt? Natuurlijk niet, je rijdt alleen 20 minuten langer per dag...
Als je flexibel wilt zijn kan je toch een tweede chauffeur meenemen? Ik neem aan dat dat gewoon is toegestaan.
Bronquote:Nieuwsartikel geplaatst op 13.12.2011, 10:50 door de redactie
AMERSFOORT - Op maandagochtend werd een vrachtwagenchauffeur geslagen na een conflict. Rond 08.10 uur reed een vrachtwagenchauffeur over de Amsterdamseweg. Hij stond hier voorgesorteerd en stond wat breed op de weg om de bocht goed te kunnen maken.
Een onbekende man in een lichtgroen busje wurmde zich langs de vrachtwagen. De man in de bus gebaarde naar de chauffeur dat hij normaal moest staan.
De vrachtwagenchauffeur stapte uit om te vragen wat er nu allemaal aan de hand was. De man in het busje stapte ook uit en gaf de vrachtwagenchauffeur vervolgens een flinke klap. De 41-jarige chauffeur uit Veldhoven raakte hierdoor gewond aan zijn gezicht en liep terug naar zijn wagen.
De man in de groene auto reed vervolgens gewoon door. De politie is op zoek naar getuigen van het voorval.
Haha, hij stapte zelf eerst uit. Niet janken als je dan klappen krijgt.quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:33 schreef glasbak het volgende:
Kijk, voor dit soort idioten zou een lesje op een vrachtwagen niet verkeerd zijn..
[..]
Bron
En dan heb ik het natuurlijk over de man in het busje..
Niet mee eens. Ik stap zelf ook wel eens uit om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen doe die anderen niet waarderen. Die man in het busje begint met het asociale gedrag (dringen en gebaren) dus ik begrijp de actie van die chauffeur wel.quote:Op dinsdag 13 december 2011 19:47 schreef 16meter het volgende:
[..]
Haha, hij stapte zelf eerst uit. Niet janken als je dan klappen krijgt.
Voor mijn werk heb ik het gedaan ook mijn rijbewijs er voor gehaald maar ik ga echt niet voor mijn plezier in een vrachtwagen rijden:) Ik wil lekker in mijn eigen auto rijden wat ik niet veel doe want ik woon in Amsterdam dus ik doe het met de fiets of OV maar voor werk moet het en dan doe ik het maar.quote:
Misschien krijgen ze dan eens door dat we af en toe een metertje van de andere baan mee moeten pikken om normaal een bocht door te kunnen komen...quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:02 schreef Piles het volgende:
Het hangt er ook vanaf 'hoe' de chauffeur uitgestapt is natuurlijk
En voor zulke bestuurders helpt een uurtje les met een vrachtwagen echt niet hoor
Ik begrijp wat je zegt, maar voor werk is het soms nodig en dan heb ik het niet over de vrachtwagenchaufeurs die het als beroep uitoefenen.. Dat is hun beroep toch?quote:Op zondag 27 november 2011 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zit gewoon in de theorie van Rijbewijs B.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:07 schreef glasbak het volgende:
[..]
Misschien krijgen ze dan eens door dat we af en toe een metertje van de andere baan mee moeten pikken om normaal een bocht door te kunnen komen...
Lijkt me niet anders zouden er wel meer zijn die begrijpen waar wij mee bezig zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zit gewoon in de theorie van Rijbewijs B.
Een beetje meer inzicht misschien de verkeers situatie is anders in een normale auto als een vrachtwagen? Ik heb mijn les gehad en mijn rijbewijs maar vraag me niet of ik het geweldig vind om in zo een kar te rijden ..quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:02 schreef Piles het volgende:
Het hangt er ook vanaf 'hoe' de chauffeur uitgestapt is natuurlijk
En voor zulke bestuurders helpt een uurtje les met een vrachtwagen echt niet hoor
Sommige wel, maar het overgrote meerendeel heeft werkelijk geen idee, die zijn echt blij als ze hun koekblik, heel van A naar B hebben verplaatst..quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:24 schreef glasbak het volgende:
[..]
Lijkt me niet anders zouden er wel meer zijn die begrijpen waar wij mee bezig zijn.
Jammer genoeg blijft het bij niemand hangen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zit gewoon in de theorie van Rijbewijs B.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |