Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De kosten komen niet voor de kandidaat, dat is al afgesproken. Zou je het dan wel een goed idee vinden?
Ik zou dat uurtje vrachtauto door de leerling laten betalen, maar dan wel het gewone B-lestarief. Het verschil van lesgeld tussen een B- of C-rijles mag wel worden vergoed door TLN...
Dat het moelijk is voor een leerling om meteen in een vrachtauto te rijden ben ik met je eens, maar dat ritje kan ook alleen op voorrangswegen en auto(snel)wegen worden gemaakt. dan zijn alleen logheid en zicht een beperkende factor. Ook het schakelen hoeft niet meteen geleerd te worden, gewoon in een automaat (wat wel erg relaxed rijden is).
Dit zegt meer over jou dan over een ander! Helaas zijn zeer veel mensen van jouw niveau...quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.
Is dat bij jou allemaal nog bijgebleven? bij mij heeft het hoogstens drie weken geduurd en alle kennis verdween bij mij als sneeuw voor de zon. Dus leuk en aardig zo'n extra les op een vrachtauto, maar als ik mijn theorie niet eens onthou, dan weet ik zeker dat zo'n dagje op een vrachtauto mij ook niet lang bijblijft en gaan we net zo asociaal rijden. Het heeft denk ik meer te maken met gedrag dan met iets willen leren.
Hierboven werd al ergens gezegd dat de kosten van dat uur al geregeld waren, maar dat zie ik nog nergens op papier terug komen. De leerlingen zullen wel weer moeten betalen.quote:Schultz vindt rijles in truck goed idee
AMSTERDAM - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) staat positief tegenover het voorstel van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Bovag om iedereen die zijn personenauto- of motorrijbewijs wil halen te verplichten 1 uur rijles in een vrachtwagen te nemen.
Zij vindt het uit het oogpunt van verkeersveiligheid een goed idee en is bereid om samen met de brancheorganisaties te bekijken of het haalbaar is.
Schultz wees er wel op dat het eigenlijk aan de sector zelf is. ''Als Rijk stellen wij de exameneisen en geen opleidingseisen. Maar ik kijk graag samen met u mee."
Schultz zei dit zaterdag in Amsterdam op het congres van TLN, de ondernemersorganisatie in het beroepsgoederenvervoer.
Inschatten
TLN en de in de Bovag verenigde rijschoolhouders denken dat een rijles op een truck toekomstige automobilisten en motorrijders helpt beter in te schatten hoe je met vrachtwagens in het verkeer moet omgaan. Wederzijds begrip draagt bij aan de verkeersveiligheid, vindt ook de minister.
De aanleiding voor het voorstel zijn TLN's ervaringen met lessen aan basisschoolleerlingen over de dode hoek van vrachtwagens, waarbij de kinderen in de cabine van een truck zelf kunnen ervaren wat de vrachtwagenchauffeurs wel en niet zien.
Volgens TLN is mede dankzij dit project het aantal dodehoekslachtoffers de afgelopen jaren gedaald.
Ik ken helaas geen vrachtwagenchauffers.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Misschien iemand die je kent en je een keertje op de werf wil laten rijden?
Je bent bij mij altijd welkom hoorquote:Op zaterdag 26 november 2011 19:32 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik ken helaas geen vrachtwagenchauffers.
(en dat terwijl ik bij een transport/distributiebedrijf werk![]()
)
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:40 schreef Joker89 het volgende:
Als dezelfde groep nu eens gaat pleiten dat vrachtwagens, met uitzondering van bepaalde situaties, niet mogen inhalen dan denk ik dat dat een heleboel ongelukken gaat schelen.
Tuurlijk wel, doordat je ze verbiedt in te halen blijven vrachtwagens voornamelijk aan dezelfde kant van de weg rijden, al ze inhalen gaan ze ook nog eens harder rijden wat ze vaak niet zullen inperken nadat ze al ingehaald hebben, doordat er een constante stroom van auto's zowel links als rechts bestaat blijven de vrachtwagens vaak uit de buurt van de gewone auto's tada probleem opgelost lijkt mij dan.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.
Je vergeet de mijn-pik-is-groter-want-ik-rijd-met-40-ton-vrachtwagenchauffeurs die gewoon naar links komen op een autosnelweg, zonder voorrang te verlenen aan al het verkeer op die baan...quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Inhalen veroorzaakt geen ongelukken. Althans, niet zolang er geen kamikaze piloten zijn die nog even snel een vrachtwagen voorbij willen die al bezig is naar links te komen.
Het zal vast erg ongeloofwaardig klinken, maar ik zou op dit moment nog net zo af kunnen rijden op de CBR-manier, zowel motor, auto en vrachtauto, met en zonder aanhanger, alsook de theorie-examens met voldoendes kunnen halen. Maar ik houd ook graag de regeltjes up-to-date voor mijzelf....quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Zeg nou eens eerlijk, je hebt vast wel een rijbewijs. hoeveel zaken neem je daadwerkelijk mee de praktijk in, nadat je je rijbewijs heb gehaald. Rijden met de tien voor twee stand aan je stuur?, al het stomme kijken. de kennis van alle borden en de eeuwige saaie stof van het theorie examen.
Is dat bij jou allemaal nog bijgebleven? bij mij heeft het hoogstens drie weken geduurd en alle kennis verdween bij mij als sneeuw voor de zon. Dus leuk en aardig zo'n extra les op een vrachtauto, maar als ik mijn theorie niet eens onthou, dan weet ik zeker dat zo'n dagje op een vrachtauto mij ook niet lang bijblijft en gaan we net zo asociaal rijden. Het heeft denk ik meer te maken met gedrag dan met iets willen leren.
Lekker met 220 op die paal belanden in plaats van met 80, nou nou, die regels zijn er echt niet voor niets. Rot toch op met je alles-moet-je-zelf-maar-weten-en-laat-me-met-rust-mentaliteitquote:Op zaterdag 26 november 2011 21:03 schreef raptorix het volgende:
Ja laten we alles verplichten in dit kutland, laten we ook regelen dat iedereen verplicht op een motor moet rijden, en natuurlijk ook nog een les op een tractor, een les op een skateboard, een les in een Canta, en ga zo maar door, wat een kutland is het aan het worden.
Achterop meerijden, in 1 of 2 lessen leer je niet voldoende kijken, daar ben je langer voor nodig. Bovendien moet je dan ook kunnen schakelen op een motor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:06 schreef kawotski het volgende:
Beter 1 of 2 motorrijlessen, zou heel wat ongelukken kunnen voorkomen
In tegendeel, ik heb geen enkele moeite met verkeershandhaving, maar zaken verplicht afdwingen leid meestal niet tot sympathie, daarnaast zijn de kosten van een rijbewijs al buitenproportioneel in Nederland.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:53 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Lekker met 220 op die paal belanden in plaats van met 80, nou nou, die regels zijn er echt niet voor niets. Rot toch op met je alles-moet-je-zelf-maar-weten-en-laat-me-met-rust-mentaliteit
Sympathie, haha, misschien dat ze de meerwaarde gaan waarderen als ze een leven lang kunnen rijden zonder ongeluk. Rare mentaliteit heb je anders.quote:Op zondag 27 november 2011 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
In tegendeel, ik heb geen enkele moeite met verkeershandhaving, maar zaken verplicht afdwingen leid meestal niet tot sympathie, daarnaast zijn de kosten van een rijbewijs al buitenproportioneel in Nederland.
Maar als je meerijdt in je vrachtwagen weet je nog niet hoe of wat het is om er in te rijden, mensen moeten van zichzelf nadenken..quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:42 schreef CasB het volgende:
[..]
Het gaat er ook om dat je weet wat een vrachtwagenchauffeur ziet, zodat je er als medeweggebruiker rekening mee kan houden en dat je weet waar de dode hoek zit. Mijn rij-instructeur gaf ook expliciet aan waar ik moest rijden om gezien te worden door een chauffeur.
Ik mag hopen dat dat dan ook niet het doel is van dit ideequote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
Iets weten is wat anders dan je ergens altijd bewust van zijn. Misschien is het wel een idee om mensen een keer ipv een rijles even in een simulator te zetten, auto en motor.quote:Op zondag 27 november 2011 15:44 schreef Jordony het volgende:
Ik vind het een overbodig. Gemiddeld persoon weet dat een vrachtwagenchauffeur een bepaald gedeelte niet kan zien rondom zijn vrachtwagen. Dat leer je ook in groep 8 van de basisschool, en nog een keer bij je rijlessen. Waarom dan ook nog eens betalen om het verplicht te ervaren? Is een soort bevestiging. "oja inderdaad, ik kan die auto niet zien". Met boerenverstand hoeft die bevestiging niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |