het probleem van die mensen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:11 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Sinterklaas moet persé met de zwarte pieten? het kan niet zonder, wat een aanstellerij. Niks mis met gekleurde pieten of verkleed als kraai gaan, je kan er alles van maken, zonder anderen te beledigen.
Het sinterklaas feest draait dan ook niet om zwarte piet, maar om het feest met plezier en cadeaus. De tijd gaat vooruit, in westerse landen wonen nu eenmaal veel donkere mensen (die toevallig op zwarte piet lijken) wat begrijp je er nu nóg niet aan? .....
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:01 schreef raptorix het volgende:
Dood moe word je van dit soort dingen, trouwens, wat bemoeien de negers zich mee, zwarte piet is een Moor, en dat is nog altijd een berberse marokaan, dus ze proberen nu mee te liften op andersmans succes.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
[ afbeelding ]
Een paar jaar geleden had je van die Zweedse studentes en die gingen protesteren tegen zwarte pieten. Op zo'n moment dacht ik ook even, rot maar op, maar als je hun aanhang ziet lach je.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.
En welk punt probeer je nu precies te maken?quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nederland o Nederland lalalala.
Zucht wat een land.
Dat ik het met je eens ben maar ik vulde alvast de mogelijke reactie van een heleboel andere posters in. Simpel.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En welk punt probeer je nu precies te maken?
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
Jah En?![
afbeelding ]
Nee hoor, dat verzin ik niet ter plekke. Hetzelfde zou ik van jou kunnen zeggen. Wat ik overigens niet doe, aangezien ik het niet zo heel vreemd vind dat de rol van zwarte PIet op verschillende manieren wordt ingevuld.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Mijn post was, zoals je ook had kunnen zien, een reactie op de post van Raptorix en in die post ging het over de Moren.quote:Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
[...]
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
[...]
Jah En?!
Maar over het suikerfeest en dan met name het slachten van de dieren wordt toch ook heel veel gediscussieerd? Sterker nog, er zijn ook wettelijke beperkingen en eisen gesteld aan het slachten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:28 schreef Glazenmaker het volgende:
De traditie van dieren langzaam dood laten gorgelen in hun eigen bloed importeren is helemaal top, een zwart persoon dat cadeautjes en snoep uitdeelt dat is pas een probleem om over te klagen en aan toe te geven! En dan ook nog het kruis op de mijter!!!!!
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Daarnaast heb ik al meerdere malen aangegeven dat het probleem dat sommigen hebben met de zwarte Piet uiteraard geen betrekking heeft op het uitdelen van cadeautjes en snoep. Net zomin als de kritiek op het suikerfeest betrekking heeft op het feit dat men gezellig en blij een feest viert na de periode van vasten.
Zie bijvoorbeeld: http://lmgtfy.com/?q=verbod+ritueel+slachtenquote:Op zondag 27 november 2011 00:01 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!
Maar wanneer is iets gepush en wie bepaalt de grens?quote:Op zondag 27 november 2011 00:59 schreef Flow3r het volgende:
Wat ik niet begrijp; waarom altijd dat gepush?
Tradities veranderen vanzelf door de jaren heen,vroeger was zwarte Piet iemand om bang voor te zijn want als je niet lief was kreeg je de roe en moest je mee in de zak naar Spanje![]()
Inmiddels is Zwarte Piet een lieverd die snoep uitdeelt en grapjes maakt.
Door al dat gepush bijten mensen zich juist veel harder vast in hun eigen tradities, laat het vanzelf gebeuren, of niet maar stop met dat gedram over eeuwenoude tradities
Hoezeer ik ook moeite heb met de polder... So what?quote:Op zondag 27 november 2011 08:13 schreef Ringo het volgende:
Tja, het is idd een stukje achterlijke k-k-kultuur uit de polder. Daar hoef je elders niet mee aan te komen.
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...quote:Op zondag 27 november 2011 09:40 schreef raptorix het volgende:
Waar zijn deze figuren trouwens wanneer er weer een gangsterclip op TV is waar geweld word verheerlijkt? Het lijkt me een stuk stigmatiserender wanneer je als neger in een kwaad daglicht word gestelt door een stelletje pseudo gangsters.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |